Népszabadság, 2007. szeptember (65. évfolyam, 204-228. szám)

2007-09-27 / 226. szám

2007. SZEPTEMBER 27., CSÜTÖRTÖK • NÉPSZABADSÁG 6 • Budapest Jelzőlámpás körforgalomban balra Belvárosi közlekedési koncepció, akár már jövőre Megszűnne a behajtás az Üllői útról a Belvárosba, körforgalmat alakítanának ki az Astoriánál, a Kossuth Lajos utcát pedig a Márci­us 15. térnél és a Ferenciek terénél is zebra szelné át. Csak néhány forradalmi terv a Belváros új közleke­déskoncepciójából, amely­nek végrehajtását a kerület polgármestere szerint már jövőre el lehetne kezdeni. Német H. Erzsébet Dugódíj helyett forgalomcsök­kentés, ésszerű fejlesztés - tö­mören így összegezhető Belvá­­ros-Lipótváros új közlekedési koncepciója, amely alaposan megkavarná az V. kerület köz­lekedését, és elsősorban a gya­logosokat részesítené előny­ben. Bevezetéséhez azonban szükség van a fővárosi önkor­mányzat jóváhagyására és együttműködésére, valamint a lakosság és az érdekvédelmi szervezetek tájékoztatására is. A kerület közlekedését első ütemben a „fő utca program” alapján alakítanák át, amely­nek keretében a délről északi irányba tartó forgalmat szinte teljesen megszüntetnék. A ter­vek szerint az Üllői útról csak a BKV járművei és azok hajt­hatnak be a Belvárosba, akik­nek erre külön engedélyük van, a „hétköznapi” autós szá­mára ugyanez tiltott lesz. A koncepcióról tartott tájékozta­tón a napokban Rogán Antal polgármester kijelentette, sé­tálóutcák helyett inkább for­galomcsillapított útvonalakat terveznek több helyen. Ez azt jelenti, hogy egyes szakaszokra csak engedéllyel lehet majd behajtani - ilyet kapnak példá­ul a helyiek -, szélesebbek len­nének a járdák, és csak bizo­nyos szakaszokon engednék át teljes egészében a forgalmat. Ilyenné alakítanák például a Kecskeméti, a Károlyi Mihály, a Petőfi Sándor, az Október 6. és a Honvéd utcát. Az új forgalmi koncepció a legforgalmasabb csomópontok közül a Kálvin teret, a Március 15. teret, a Ferenciek terét, az Astoriát, valamint a Roosevelt teret érintené. A polgármester szerint a kivitelezés egy nem­zetközi tender kiírásával akár már 2008-ban elkezdődhetne. A tervezet egyik érintett pontja a Március 15. tér, ahová jelzőlámpás csomópontot ter­veztek a Váci utca vonalába, hogy közvetlen kapcsolatot te­remtsenek a rakpart, a Belvá­ros középső része, az Erzsébet híd és a Rákóczi út között - ol­vasható a közlekedési koncep­ció részletezésében. A Váci ut­ca északi és déli gyalogoszóná­ját felszíni átkelőhellyel kap­csolnák össze, elbontanák az aluljárót, és helyette olyan par­koló lenne a mélyben, ahová minden irányból le lehetne hajtani. A megoldástól azt re­mélik a közlekedési szakértők, hogy megszűnik az Irányi utca átmenő forgalma, nagymérték­ben tehermentesítik a Károlyi Mihály utcát és a Ferenciek te­rét is. Az elképzelések szerint az Erzsébet híd felől érkezők balra, a Petőfi Sándor utcába is kanyarodhatnak majd, igaz, csak indokolt célforgalommal. Az egyik leglátványosabb megoldás az Astoria kereszte­ződésben várható, ahol a ter­vek szerint a Múzeum körút, valamint a Kossuth Lajos utca felől érkezők egy jelzőlámpás körforgalommal balra is kanya­rodhatnak majd. Előbbiek azért, mert a nagy ívű tervben a Kecskeméti utca lezárása is szerepel, utóbbiak pedig azért, mert az Irányi utcai és a Petőfi Sándor utcai átmenő forgalmat is megszüntetik. A körforga­lom kialakításához azonban je­lentősen át kell építeni a cso­mópontot - többek között két sarkon távolabb kell helyezni az aluljáró lépcsőjét s az új rendnek csaknem annyi hátrá­nya lesz, mint előnye - olvas­ható a javaslatban. Hátrányai között említik a költséges át­építést és az utána várható tel­jesítménycsökkenést, ami azt jelenti, hogy - a jelenlegi szá­mítások szerint - óránként két­ezerrel kevesebb jármű tud majd áthajtani a csomóponton. Szakértők véleménye szerint ezért az átrendezéssel érde­mes megvárni a Kossuth Lajos utca-Rákóczi út átmenő for­galmának csökkenését, amely akár kétszer egysávos aluljáró megépítésétől, akár egy-egy forgalmi sáv megszüntetésétől várható. A javaslat kidolgozói szerint az embereket irritálja, hogy a Bazilika előtt, a Duna felé ve­zető gyorsforgalmi tengely ki­épülése miatt az arra sétálók csak nagy kerülővel juthatnak ki a folyópartra. Ráadásul a te­ret a jelenlegi forgalmi rend miatt szinte képtelenség gya­log megközelíteni. A tervezők úgy gondolják, a problémát megoldhatják, ha a Lánchíd-József Attila utcai átmenő for­galmat a József Attila utca egyenes folytatásában vezetik el, s dél felől kanyarodnak a járművek a hídra, így a Zrínyi utcai gyalogostengelyt meg­hosszabbítva - amely bizton­sággal keresztezi majd a szál­loda előtt és a garázs környé­kén megmaradt forgalmat - kényelmesen el lehet érni a most még elzárt teret és a Lánchidat is. A közlekedési koncepció­ban a 15-ös busz útvonalának megváltoztatására több javas­lat olvasható, ezek között a megszüntetés is szerepel. Az Erzsébet híd irányából balra célforgalom is lesz Forrás: civertan.hu hirdetés WWW.NOL.HU Demszky új körutat vizionál Történelmi jelentőségű lépés Budapest új, külső körútjának a kiépítése, ilyesmire nem volt példa a XIX. század óta - Demszky Gábor főpolgármes­ter így jellemezte azt tegnapi tájékoztatóján, hogy ma dönt­het a Fővárosi Közgyűlés a dél-pesti kerületeket összekö­tő külső kerületi körút első szakaszának kiszabályozásáról (vagyis arról, hogy a fővárosi szabályozási tervben rögzítik az út nyomvonalát). A már évtizedek óta tervez­getett, korábban több névvel (például Ipartelepi feltáró út­ként is) emlegetett, kétszer két­sávos út valójában nem is közút, Dél-Pestet tenné harántirány­ban átjárhatóvá. A ma még csak a tervrajzokon szereplő, Sorok­sárt elkerülő útból indulna ki, Pestszentimre érintésével alag­­útban vezetne a XVIII. kerület alatt, majd az Új köztemető kül­ső oldala mellett végighaladva nagyjából Cinkotánál érne vé­get, csatlakozva a majdani Mo­­ás körgyűrű ottani szakaszához. A közgyűlés most mind­össze az első, alig öt kilométe­res - Soroksár és a pestszentim­­rei Flór Ferenc utca közötti - szakaszáról dönthet. A főpol­gármester szerint a városháza uniós pályázati támogatással leghamarabb 2010-re építtetheti meg az említett első szakaszt, 4,1 milliárd forintból. Demszky szerint az „új körút” egyes sza­kaszai már most is épülnek. Fő­városi forrásból készül az Ipacsfa utca és a Gyáli-patak közötti nagyjából egy kilométe­res rész (amelyre egy iszap­komposztáló telep kiszolgálása miatt van szükség), valamint a Ferihegyi gyorsforgalmi útnál is dolgoznak egy rövidke szaka­szon, amit egy ott megnyíló hi­permarket fizet, hiszen az ő megközelítését szolgálja. (S. G.)

Next