Népszabadság, 2007. december (65. évfolyam, 280-303. szám)

2007-12-15 / 292. szám

www.nol.hu NÉPSZABADSÁG • 2007. DECEMBER 15., SZOMBAT • 9 Kultúra Belügyi rendelet írta elő 1915-ben a cigány kultúrkör tárgyainak gyűjtését, egy későbbi roma múzeum megalapozására hivatkoz­va. Múzeum azóta sincs, a tegnap nyíló kortárs festő­művészeti tárlatokat - Az emlékezés színes álmai címmel - a Magyar Nem­zeti Galéria fogadta be. Szablyár Eszter Három évvel ezelőtt a Műcsar­nok lépcsőin állították ki alko­tásaikat a kortárs cigány fes­tők. Mindez pozitív olvasatban azt is üzenhette, a hetvenes években közösségi öntudatra ébredt nemzetiség alkotói most a nagybetűs kortárs mű­vészet oltára elé járulnak mun­káikat bemutatni. Szerényen, de talán kissé becsapva és morcosan kopogtattak - saját múzeum híján. Múzeum még nem, mindössze ígéret jutott nekik, de abból jócskán. Akinek most ötletgazdaként a főpolgármester, Demszky szilfid figurája villan be, amint 1997-ben elegánsan bedobja a köztudatba a roma múzeum alapításának ötletét, messze jár az igazságtól. Nem ő volt az el­ső. (Demszky legutóbb októ­berben komplex, roma kultúr­­központ gondolatával is elő­állt.) A dokumentumok szerint magyar kutatók már egy 1887- es nemzetközi folklórkonferen­cián hangsúlyozták a múzeum létrehozásának fontosságát. Többek között erre is hivatko­zott Herrmann Antal, amikor 1915-ben belügyi rendeletben intézményesítette a vajdabo­tok, kelyhek, elöljárói rangot szimbolizáló arany- és ezüsték­szerek, jelvények begyűjtését. (Mindezt a múzeumalapítás helyett valójában a háborús fegyverkezés fémszükséglete indokolhatta.) A kollekció a há­borúba veszett, a romák ezt kö­vetően csak a hetvenes évek­ben kezdték rebesgetni múze­umalapító vágyaikat.­­ Bár Vályi István, komáro­mi református lelkész már 1774- ben utalt a cigányok indiai származására, a történelmi ere­det tudata a hazai romák széle­sebb köreiben csak a múlt szá­zad hetvenes éveiben terjedt el és vált közösségformáló erővé - mesél a néprajzkutató-kurá­tor Szuhay Péter, a kiállítást rendező Magyar Nemzeti Galé­ria társrendező intézménye, a Néprajzi Múzeum munkatársa. Lassan körvonalazódott egy karakteres művészeti nyelv, amelyet a köztudattal ellentétben nem feltétlenül a harsogó színvilág, inkább a té­maválasztás jellemez. A saját identitásuk után kutakodó al­kotók művein­­ többnyire ösz­tönös tehetséggel - kibontott roma hagyományok, népszo­kások, mondák, hiedelmek és mesterségek elevenednek meg. Akár a jelenleg ötven, al­kotásaival múzeumban is sze­replő cigány művész közül most bemutatkozó húsz alko­tó - mások mellett Balázs Já­nos, Balogh Balázs András, Omara, Orsós Teréz, Péli Ta­más, Rátzné Talányos Gyöngyi - képein. Mint a galéria kupo­latermében bemutatott Oláh Jolán táblán báránnyal érkező kérő, Bada Márta vattaszerű­­en gomolygó mesefigurái, vagy éppen a Milák Brigitta festményén megjelenített ősi cigány mesterek: a medvetán­coltató, a kosárfonó, a teknő­vájó, a kolompár, a bádogos és a többiek. Ez utóbbi köré a mesterségeket dokumentáló fényképsorozatot helyeztek a rendezők, amely egy 1993-as katalógusból származik, és a festmény születését ihlette. De az alkotók szerint rendsze­rezett termekben találhatunk pannó reprodukciót is, ame­lyen Péli Tamás a cigányság születését ábrázolja: középen az éppen megszületett gyer­mekét emelő Káli istennőt, körülötte pedig a magyar ci­gányközösség nagyjait. Ze­nészt, írót, költőt, és a festők közt saját magát. Az összegző kiállítás nem előzmény nélküli. A Pataky Művelődési Ház 1979-es és ez­redfordulós úttörő tárlatai, il­letve a Néprajzi Múzeum 1989- es anyaga után az idén először - magyar kurátor munkájának eredményeképp - a velencei biennálén külön reneszánsz pa­lotát kaptak nemzetközi társaik mellett a magyar cigány művé­szek. A szeptemberben induló Kínai Magyar Évadban pedig a Néprajzi Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria válogatott ro­ma anyagával mutatkozhattak be az etnográfiai tematikát kör­bejáró Boyi Galériában. A Pe­­kingből hazaérkező kollekció jelenti a jelenlegi anyag gerin­cét - kiegészülve tematikus egységekkel, így egyes alkotók mellett a kiállítás olyan gondo­latokat is feldolgoz, mint a ván­dorlás, az ősi mesterségek és a roma holokauszt. - Ez a kétszáz festmény va­lódi kincsesbánya egy népraj­zosnak - mosolyog Szuhay Pé­ter, és hozzáteszi, itt most egy­szerre jelent meg szempont­ként az etnográfiai érték és a művészi kvalitás. Ha önálló múzeumuk nincs is, egyedi hangon szóló, érett roma mű­vészet mindenképp létezik. Káli istennő gyermekei Karakteres művészeti nyelv, amelyet a témaválasztás jellemez a legjobban Fotó: Kovács Bence A véletlen művei Hétfő reggel újratárgyalja a Nemzeti Színház vezérigazga­tói pályázatát a szakmai kura­tórium. Kiderült ugyanis, hogy két pályázó dolgozata hiányo­san került a grémium tagjai elé. Valaki oldalakat vett ki belőlük. A Nemzeti Színház társulata Balikó Tamást szeretné új fő­igazgatónak - mondatott ki a keddi titkos szavazás után. Balikó lapunknak elmesélte: ba­rátja, Hollósi Frigyes hívta fel, hogy gratuláljon, de hozzátette, „írhattál volna jobb pályázatot is”. Ekkor derült ki, hogy Balikó 41 oldalas dolgozatát megcson­kították. A színházat a javaslat­­tevő bizottságban képviselő Molnár Piroska is a töredékvál­tozatot kapta meg, akárcsak a grémium többi tagja. - Mind­egy, mi lesz a végeredmény, ilyet nem lehet tenni - nyilat­kozta Balikó. Mikor felhívta a szakállamtitkárt, Schneider Márta ígérte, a hibát orvosolja. Egy másik pályázó, Szűcs Miklós is utánajárt, mi történt koncepciójával. Abból „csak” három oldal hiányzott. A mi­nisztériumban azt mondták ne­ki, ez véletlen, de Szűcs szerint ilyen véletlen nem létezik. A kuratórium tagja, az író Nagy András egy újságírótól hallotta először, hogy hiányo­san kapták meg a pályázatokat. Úgy érzi, a rendelkezésükre ál­ló dokumentumokból markáns képet kaptak, de nem zárja ki, érik még őket meglepetések. Az Oktatási és Kulturális Minisztériumból kérdéseinkre egy közleményt kaptunk vála­szul. Eszerint a sokszorosítás közben maradt ki néhány oldal. A hiba észlelése után a teljes pályázati anyagokat futárral juttatták el a bizottsági tagok­hoz. Hétfőre újra összehívták a grémiumot, hogy határozza­nak: a kiegészítések ismereté­ben módosítanak-e javaslatu­kon. Ennek alapján dönt jövő héten az új igazgatóról Hiller István miniszter. (Sz. K.) A Horváth Gábor Washington Operaforradalom zajlik, az elit dalszínházak felfedezték maguknak a közönséget. A Metropolitan tavaly beveze­tett újítása óriási sikert és me­rész üzleti terveket hozott: az idei szezonban tizenhárom ország több mint hatszáz mo­zijában közvetítik egyenes adásban a New York-i opera sorozatát. A premier szomba­ton Gounod Rómeó és Júliája lesz a címszerepekben az új orosz sztárral, Anna Netreb­­kóval és Roberto Alagnával, il­letve Mercutio szerepében Nathan Gunnal, a karmesteri emelvényen Plácido Domingó­­val. A széles sávú vezetéken futó adás szuper kép- és hang­minőséget nyújt, szinte a fizi­kai jelenlét érzetét kelti. A je­gyek azonban az eredeti több százzal szemben csupán 22 dollárba (nyugdíjasoknak és diákoknak még kevesebbe) kerülnek. A nyolcból hét előadást öt New York-i gim­názium színháztermében is vetítenek majd. Ha a diákok és tanáraik számára teljesen ingyenes kísérlet beválik, a Metropolitan bővíteni fogja a kedvezményezett iskolák körét. A világ elit operái régóta küszködnek az emelkedő pro­dukciós költségek és a kötött befogadóképességű nézőtér okozta feszültséggel. Más­részt világszerte operarajon­gók millió élnek olyan telepü­léseken, ahol nincs jó társulat, illetve ahol van, sokan ott sem engedhetik meg maguknak a borsos belépőket. Tavaly 151 amerikai moziban kezdődött a program, idén 330-ban folyta­tódik, ráadásul nemzetközivé terebélyesedik. Az új kezdeményezésből azonnal divat is lett, idén a milánói Scala, a firenzei Mag­­gio Musicale és a velencei Teatro la Fenice is versenybe száll­­ az amerikai piacért. Nem mard le a washingtoni Nemzeti Opera sem, amely idén már meg is kezdi saját mozisorozatát, míg a San Franciscó-i és a houstoni ope­rák egyelőre vizsgálják a lehe­tőséget. Az olaszok előadásai csak felvételről mennek, míg a Metropolitano élőben, ami a szakértők szerint nagy kü­lönbség. Mások viszont arra hívják fel a figyelmet, hogy a legjobb hangtechnika sem ér fel a személyes jelenlét vará­zsával, amikor az ember a gyomrában érzi a nagybőgő­ket és tubákat, a vonósok vib­rálását pedig még az ülés tám­lája is átveszi. A lényeg azonban az, hogy a korábbinál többen jutnak hozzá a legmagasabb szín­vonalú operaelőadásokhoz - amiből minden dalszínház profitál. Érdekes módon még a Metropolitan is több je­gyet ad el, amióta moziban is meg lehet nézni egy-egy da­rabját. Opera a tömegeknek New York-i Metropolitan után a milánói Scala is moziba megy Domingo Netrebkót dirigálja Fotó: MTI/AP - András Leighton Szemere Katalin Az operát nemcsak az ameri­kai mozikban vetítik, hanem például Angliában, Csehor­szágban, Hollandiában, Auszt­riában, Dániában, Ausztráliá­ban és Japánban is. Nálunk egyelőre nem látható, csak hallható lesz az előadás. A MR3-Bartók rádió a 2007- 2008-as Metropolitan operasze­zon produkciói közül huszon­kettőt közvetít élőben, a Rómeó és Júliát is. A New York-i matiné az időeltolódás miatt nálunk es­te hét órakor kezdődik. A szü­netben, körülbelül kilenc órakor a Rómeó és Júlia Újvidéken cí­mű műsor hangzik el. A műsor szerkesztője, Filippinyi Éva erre az alkalomra szerkesztette át Ruttkai Éva és Latinovits Zoltán 1969-ben készült újvidéki elő­adóestjét. Megkérdeztük a Magyar Ál­lami Operaház főigazgatóját, terveznek-e Metropolitanéhoz hasonló akciót. Vass Lajos el­mondta, tavasszal többféle együttműködésről tárgyalt a New York-i opera vezetőjével, Peter Gelbbel, köztük erről is. Szeretnék ugyanis megszerezni a MET-es előadások közvetíté­sének jogait. Ez pénz kérdése, a műholdas közvetítés technikai feltételei ugyanis adottak len­nének a Palace Cinemákban. Sőt esetleg egy magyar opera­­előadást is leadnának a hálóza­ton keresztül. A részletekről 2008-ban értekeznek újra. Persze felvetődik a kérdés, hogy ha a közvetítés megold­ható itthon, terveznek-e ha­sonlót a hazai előadásokból. Vass Lajos szerint elsőként a költségeket és az előadói jo­gokkal kapcsolatos kérdéseket kell tisztázni, aztán nincs aka­dálya annak, hogy élőben vagy némi késéssel pesti premiere­ket otthonuktól nem messze lévő mozikban nézzenek meg a vidéki városokban élők. Ha nem is ugyanaz a példa, de az opera népszerűsítése volt az egyik célja a Szegedi Sza­badtéri Játékoknak tavaly és idén augusztus 20-án. A Dóm tértől nem messze óriáskivetí­tőn közvetítették a nemzeti operát, a Bánk bánt. Mint Her­­czeg Tamás, a Szegedi Szabad­téri Játékok igazgatóhelyettese elmondta, a vetítésre a határon túlról is több csoport érkezett. Csatlakozási tervek Reneszánsz év: egyházi bojkott Kácsor Zsolt Debrecen A történelmi egyházak múzeu­mai, könyvtárai és levéltárai bojkottálják az állam által a 2008-as évre meghirdetett re­neszánsz évet, így tiltakoznak az ellen, hogy az egyházi köz­­gyűjtemények állami támogatá­sa jövőre jelentősen csökken. Az összesen 135 katolikus, re­formátus és evangélikus köz­­gyűjtemény jövőre 325 millió forintos állami támogatásra számíthat, míg az idén 500 mil­lió forintot kaptak, tavaly pedig 800 milliót. Bölcskei Gusztáv, a tiszántúli református egyházke­rület püspöke, az egyház zsinati elnöke tegnapi debreceni sajtó­­tájékoztatóján azt mondta: az egyházak a közgyűjteményeiket sújtó drasztikus támogatás­csökkentés miatt nem tudnak és nem kívánnak részt venni a reneszánsz év lebonyolításá­ban. Mint mondta, az állam a rendezvénysorozatra négymil­­liárd forintot különített el, ugyanakkor az egyházi köz-V A 135 intézmény számára a 325 millió forintos támogatás elenyészően kevés, gyűjtemények támogatását drasztikusan csökkentik. Úgy fogalmazott: nem fenyegetőz­nek, nem ígérgetnek, csupán a józan észre apellálnak. Kérdésünkre, miszerint a jö­vő évi rendezvénysorozat boj­kottján kívül terveznek-e más megszorító intézkedéseket, pél­dául leépítéseket, Bölcskei Gusztáv azt válaszolta: ezen már túl vannak, hiszen idén is folyamatos hátrálásra kénysze­rültek. A sajtótájékoztatón Gáborjáni Szabó Botond, a deb­receni református kollégium könyvtárának igazgatója azt mondta: a 135 intézmény számá­ra a 325 millió forintos támoga­tás elenyészően kevés, ez a köz­­gyűjtemények fennmaradását veszélyezteti. Hozzátette: tilta­kozásul aláírás-gyűjtési akciót indítottak. HIRDETÉS KincsTár az nka programajánlója ■ Éljen a Grund! Ezzel a címmel nyílt kiállítás a bu­dapesti Petőfi Irodalmi Múzeum­ban, a Pál utcai fiúk című re­gény születésének 100. évfordu­lóján. Gittegylet, vörösingesek, nemecsek ernő (csupa kis­betűvel...), einstand: mindezek mára már fogalommá váltak. A kiállítás részben ezekre a - több nemzedék számára is jól ismert - hívószavakra épül, de tartogat jó néhány irodalomtörténeti kü­lönlegességet is. A tárlat számos illusztrációt, ritka könyvkiadást és iskolatörténeti emléket mutat be. A látogatók helyszínről hely­színre követhetik a regény ese­ményeit, miközben belepillant­hatnak a mű színházi és filmes feldolgozásaiba is. A gyerekek kreativitására is építő interaktív kiállításhoz gazdag programso­rozat és fesztivál kapcsolódik. A kiállítás 2008. augusztus 31-ig várja a közönséget. www.pim.hu a magyar kultúra védjegye nka

Next