Népszabadság, 2008. április (66. évfolyam, 76-101. szám)

2008-04-01 / 76. szám

2008. ÁPRILIS 1., KEDD • NÉPSZABADSÁG 4 • Magyarorszá Szakbizottsággal a tanárverés ellen Kerpen Gábor: Lehessen eltiltani!­­ Magyar Bálint: Lehet ez örömteli folyamat is! A Pedagógusok Demokra­tikus Szakszervezete bírál­ja a „tanárverések” kap­csán a liberális oktatáspo­litikát. Magyar Bálint sze­rint fegyelmezni a tanulás örömteli folyamattá alakí­tásával is lehet. Hiller István szakbizottságot ho­zott létre. Ónody-Molnár Dóra Az elmúlt hetekben több „ta­nárveréses ügy” került napvi­lágra. Óriási felháborodást vál­tott ki az a mobiltelefonnal ké­szített felvétel, amelyen egy bu­dapesti iskolában tanuló diák inzultálja fizikatanárát. (Hogy valóban tettlegességig fajult-e a fiú „szereplési vágya”, még nem tudni, az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapít­vány vitatja ezt. Álláspontjuk szerint nem csak a fiú felelőssé­gét kellene firtatni, hiszen az is­kola szegregáltan működik.) Szintén sokkolta az embereket annak a kaposvári diáklánynak az esete, aki állítólag évek óta terrorizálja környezetét. Azóta névtelenségbe burko­lózó pedagógusok nyilatkoznak kiszolgáltatottságukról. Beszá­moltak arról, hogy a diákok gyakran megalázzák őket. A po­lémiába bekapcsolódott a Peda­gógusok Demokratikus Szak­­szervezete (PDSZ) és a Nagy­­családosok Országos Egyesüle­te. Közös közleményben bírál­ták a liberális oktatáspolitikát, amely szerintük aláásta a taná­rok tekintélyét. Kerpen Gábor, a PDSZ elnö­ke jogszabály-módosításokat említ, amelyekkel leértékelték a tanári pályát. Szerinte ilyen pél­dául az, amikor Magyar Bálint oktatási minisztersége idején bevezették, hogy az alsó évfo­lyamokon csak a szülő bele­egyezésével lehessen évet is­mételtetni.­­ Ez a lépés olyan üzenetet közvetít a szülők felé, hogy a tanító nem ért ahhoz, amit csinál, nem tudja eldönte­ni, a gyerek mennyire felké­szült - mondja. Ugyanilyen te­kintélyromboló rendelkezés­nek tartja, hogy az 5. és 6. osz­tályban tanító pedagógusok­nak 120 órás továbbképzésen kell részt venniük azért, hogy a kompetenciaalapú oktatáshoz szükséges ismereteiket bővít­sék.­­ Az illető megszerezte a diplomáját, tehát tudja tanítani ezt a korosztályt. Miért kéne különórákat vennie? Az érdekképviselet vezetője a legsúlyosabb problémának azt tartja, hogy a tankötelezett gye­rekeket nem lehet a tanév befe­jezésétől eltiltani, még akkor sem, ha olyan súlyos beilleszke­dési és magatartászavarai van­nak, mint a kaposvári diáklány­nak.­­ Amikor csak 1ó év volt a tankötelezettség határa, még le­hetett ilyen döntést hozni. Nem egy olyan esetről tudok, hogy a gyerek a kitiltást követő 1-2 nap­ban megbánta tettét, visszakérte magát az iskolába, és semmi pa­nasz nem volt többé rá - állítja Kerpen Gábor. Hozzáteszi: üd­vös lenne, ha a pénzhiány nem akadályozná meg iskolapszicho­lógusok, szociális munkások al­kalmazását. Magyar Bálint, az előző par­lamenti ciklus oktatási minisz­tere kategorikusan visszauta­sítja, hogy a „tanárbántalmazá­­sos” esetek a liberális oktatás­­politika káros melléktermékei lennének.­­ Előfordulhatnak extrém esetek. De bulváralapon felkapni a témát, a jelenséget Az oktatási tárca vezetője az együttműködés fontosságát hang­súlyozta az iskolai biztonsággal kapcsolatos javaslatokat vizsgáló bizottság tegnapi, első ülésén, kiemelve: nincs helye a boszor­kányüldözésnek. A miniszter kö­zölte: az Oktatási Hivatal minden nyilvánosságra került ügyben vizsgálatot indít. A miniszter egy­másfél hónapon belül vár ered­ményt a bizottságtól. Azt mondta, ha a testület jogszabály-módosí­tást javasol, áll elébe. A testület kriminalizálni, általánossá ten­ni, és azt sugallni, lincshangulat van az iskolákban, felháborító - teszi hozzá Magyar, aki szerint azzal is foglalkozni kellene, mi­ért lesz agresszív a gyerek. Úgy véli, ha egy diák számára a megalázás, a „lecigányozás” na­pi élmény, akkor nagyobb való­színűséggel tör ki belőle az el­fojtott indulat. A 14-18 éves gyerekek nem verekszenek többet, mint az öt­ven évvel ezelőtti társaik. Igaz, hogy ennek a korosztálynak a hetven százaléka nem járt isko­lába akkor. - Megemeltük a tan­kötelezettség korhatárát, s en­nek vannak következményei. Meg kell tanítani például, mi­ként lehet pedagógiai eszkö­zökkel az alulmotivált, hátrá­nyos helyzetű gyerekeket az is­kolában tartani. Az intézkedés tagjai társadalomtudósok, bizton­sági kérdésekkel foglalkozó szak­értők, szakmai és szakszervezeti képviselők, valamint az Önkor­mányzati és Területfejlesztési Minisztérium, az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium, vala­mint a Szociális és Munkaügyi Mi­nisztérium egy-egy delegáltja. A szervezet elnöke Szüdi János, az OKM szakállamtitkára, társelnöke pedig Danielisz Béla, a főváros bűnmegelőzési tanácsnoka. Ugyanakkor tegnap a rendőrségen kikényszerítette a gyakorlati képzés átalakítását. Addig ugyanis elit gimnáziumokban gyakorolhatták a tanítást a leen­dő pedagógusok, azaz szinte ki­zárólag motivált gyerekekkel találkoztak. 2005-től már nem csak az elit iskolákban kell gya­korolni a tanítást. Azoknak a ta­nároknak, akik korábban végez­tek, valóban részt kell venniük olyan továbbképzésen, ahol az elavult pedagógiai módszerek helyett újakkal ismerkedhet­nek. A kihívás nagy: a korai ver­sennyel, az erősen szegregált rendszerben bent kell tartani azt a 14-18 éves korosztályt, amelynek 80 százaléka koráb­ban idő előtt morzsolódott le. Magyar szerint meg kell állítani azt a tendenciát, hogy akikkel baj van, vakvágányra kerülnek.­­ Ez alsó tagozatban az enyhe hallgatták meg azt a 17 éves kaposvári diáklányt, aki a tanári kar szerint magatartásával ellehe­tetleníti az oktatást. Feljelentést eddig senki nem tett, így közigaz­gatási eljárás keretében hallgatták meg a lányt és édesapját azt vizs­gálva, hogy gyámügyi szempontból veszélyeztetett-e a gyerek, szükség van-e a védelembe vételére. Tóth Imre, az iskola igazgatója azt nyi­latkozta: a nyugalom érdekében nem tesz feljelentést. (Munkatársainktól) értelmi fogyatékossá nyilvání­tással kezdődik, miközben a kö­zéposztály 6-8 osztályos gimná­ziumokba „menekíti” gyerekeit. A nehéz sorsú diákok automati­kusan kerülnek a rossz képzést nyújtó szakiskolákba. A volt tárcavezető állítja, a PDSZ a csökkenő gyerekszám ellenére változatlan formában hagyná az oktatás struktúráját, a pedagógusok így kisebb lét­számú osztályokat oktatnának. Miközben nemzetközi felméré­sek azt mutatják, nem az szá­mít, hogy 20 vagy 25 fős csopor­tokat oktat-e egy tanár, hanem személyre szabott oktatás hoz eredményeket. Magyar azt is mondja, hiába akartak több pszichológust, nevelési tanács­adót alkalmazni az iskolákban, épp a szakszervezet vétózza ezt meg minduntalan. Az érdekvé­dők nyomására az oktatásba ke­rülő többletpénzt elviszi a min­denkire kiterjedő béremelés. Pazarlásnak tartja, hogy a nem oktatói munkát végző személy­zet is közalkalmazásban áll, ez­zel ugyanis a szükségesnél több pénzt költenek. A felszabaduló forrásokból fel lehetne venni szociális segítőket, pszicholó­gusokat, miközben a kisegítő személyzetet egyszerű munka­­szerződéssel lehetne tovább al­kalmazni.­­ Fegyelmezni pedig nem a kitiltással, szegregálással kelle­ne. Sokkal kezelhetőbbek a gye­rekek, ha a tanulást örömteli fo­lyamattá alakítjuk - mondja Magyar Bálint. „Nincs helye a boszorkányüldözésnek” Társaikkal erőszakoskodtak a kálozi általános iskolában, az esetről 2007. február 3-án írtunk Fotó: Reviczky Zsolt Céltudatosság nélküli Shakespeare-magyarázat R. Hajmi Veronika London Huszonkét év telt el azóta, hogy az irodalomból és filmekből egyaránt jól ismert brit állami iskolai testi fenyítésnek tör­vény vetett véget. Sok tanár azonban visszasírja a régi ren­det. A Női Pedagógusok Szak­­szervezete néhány napja tilta­kozott az osztálytermekben el­uralkodó elfogadhatatlan nor­mák miatt. Vezető helyen emlí­tették a mobiltelefonok, az MP3-lejátszók és videojátékok használatát, de zavarja őket az is, hogy a gyerekek kabátban ül­nek, napszemüveget viselnek és a legalapvetőbb tanári kérése­ket is visszautasítják. Nagy fi­gyelmet kapott a sajtóban egy veteránnak számító, több mint húszéves középiskolai oktatási gyakorlattal rendelkező tanár esete. Martin Reynisht eltilthat­ják hivatásától, mert elveszítet­te kontrollját osztálya fölött ak­kor, amikor egy tinédzser tűzi­játékkal szórakoztatta társait. Regnish - így a szakvélemény - csekély kísérletet tett arra, hogy lendületet és lelkesedést vigyen egy Chaucerről szóló órába, a Shakespeare­ magyarázata pe­dig minden céltudatosságot nélkülözött. Friss adatok szerint a brit ta­nárok tavaly több mint félmillió munkanapot töltöttek betegsza­badságon. Kétszázan - a stresszre hivatkozva - egy teljes tanévre szabadságoltatták ma­gukat. Franciaország - tanár bilincsben Rózsa Mihály Párizs Bilincsbe verve vittek el egy ta­nárt a lakásáról az észak-fran­ciaországi Berlaimont-ban, mi­után megpofozta egyik tanítvá­nyát. Az eset néhány hete tör­tént: a tanár rendetlenségre hi­vatkozva lesöpörte a diák hol­mijait a padjáról, mire a 11 éves fiú megkérdezte, vajon miért tette ezt. A 49 éves férfi megra­gadta a kisfiút, és a falhoz nyomta. A hatodikos diák ekkor lehülyézte a tanárt, aki erre le­kevert neki egy pofont, majd felszólította az osztályt, hogy senki ne mesélje el a történ­teket. A fiú apja - egyébként rendőr - azonnal feljelentést tett, amelynek nyomán 24 órát a fogdában töltött az oktató, aki azóta betegállományban várja a pert. A diákot büntetésből 3 napra eltiltották az iskola láto­gatásától. Az ügy óriási vissz­hangot váltott ki országszerte, mert a szülők és a tanárok dön­tő többsége aránytalanul sú­lyosnak tartotta a tanár letar­tóztatását. Ezt az álláspontot képviselte Fillon miniszterel­nök is, aki kijelentette, hogy „sokkolja” az őrizetbe vétel. Nagyjából ugyanekkor hoz­tak ítéletet egy másik ügyben: 13 évi börtönbüntetésre ítélte egy Párizs környéki bíróság azt a középiskolás diákot, aki két évvel ezelőtt a tanteremben szurkálta meg osztályfőnökét. A 28 éves, művészetet oktató tanárnő ugyan túlélte a táma­dást, de pszichésen mind a mai napig nem jött rendbe. A 20 éves, zaire-i származású fiatal­ember azért akarta „megbün­tetni” oktatóját, mert az el­mondta anyjának, hogy egy hét­re eltiltották az iskola látogatá­sától. A napokban jelent meg a bűnözést vizsgáló obszervató­rium jelentése, amely szerint az iskolákban évente 25 ezer különböző támadás (beleértve a szóbeli fenyegetéseket is) éri a tanárokat Franciaországban. A pofonok, rúgások, ütések az agressziók 10 százalékát teszik ki, de a vizsgált időszakban 230 fegyveres és 40 szexuális tá­madást is bejelentettek. A tá­madók 93 százaléka diák, kö­zöttük egyre több a lány (22 százalék). Ugyanakkor a fran­cia oktatási minisztérium több körlevélben is kifogásolta, hogy a tanárok esetenként fizi­kai erőszakot alkalmaznak a diákok ellen. WWW.NOL.HU Nem volt riasztó a tandíj Több a jelentkező a felső­­oktatásba, mint amennyit az ellenzék jósolt a népsza­vazási kampányban. Úgy tűnik tehát, a tandíj fizeté­sének „réme” nem riasztot­ta el a diákokat. 2004 óta egyre kevesebben jelent­keznek - ez a tendencia az idén sem változott. Ónody-Molnár Dóra Hiller István oktatási miniszter tegnap ismertette a 2008/2009- es tanévre a felsőoktatási intéz­ményekbe jelentkezők számát. Ez azt mutatja, hogy folytatódik a 2004 óta tartó trend: egyre ke­vesebben adták be felvételi ké­relmüket, de míg 2006-ról 2007-re 21 ezerrel, idén csak 12 ezerrel csökkent a jelentkezők száma, azaz: a csökkenés üteme mérséklődött. A miniszter a „véletlen és szándékos félremagyarázá­sok” megelőzése érdekében jogszabály-módosítást kezde­ményez. Eszerint: abban az esetben, ha február 15-én van a jelentkezési határidő, akkor attól függetlenül, hogy az adott évben tartanak-e nép­szavazást vagy sem, a tárca március 25-e és április 5-e kö­zött hozza nyilvánosságra az adatokat. Hiller így reagált az egyébként a felsőoktatási részhozzájárulás sorsát is el­döntő népszavazást megelőző politikai vitákra. A Fidesz ugyanis azzal támadta a tár­cát, hogy szándékosan titkolja a jelentkezők számát, mert ab­ból véleményük szerint „nyil­vánvalóvá válik, hogy a tandíj tömegesen riasztja el a fiata­lokat a továbbtanulás lehető­ségétől”. Pokorni Zoltán, a Fidesz szakpolitikusa azt is állította, hogy 2008-ban a felsőoktatás­ba jelentkezők száma alig fogja meghaladni a 80 ezret. - Ez azt mutatja, sok család elrettent attól, hogy taníttassa gyerme­két - mondta az ellenzéki párt alelnöke februárban, aki volt kollégáitól informálódott az adatokról. A minisztérium adatai mást mutatnak: ebben az évben 96302 diák jelentkezett felső­­oktatási képzésre, tehát jóval többen, mint azt az ellenzéki politikusok jósolták. Manherz Károly szakállamtitkár az évek óta tartó csökkenés okait ele­mezve azt mondta, a 2004-ben bevezetett nulladik nyelvi évfo­lyam miatt 13 ezer - potenciáli­san a felsőoktatásba jelentkező - diák majd csak jövőre érettsé­gizik, ezért ők nem jelennek meg az idei statisztikában. A fel­sőfokú szakképzésre 13 száza­lékkal többen jelentkeztek, mes­terképzésre pedig a 3500 helyre 5200-an. A mesterszakok alaku­lásáról elmondta, tavaly még csak 10, idén már 30, 2008 szep­temberétől 120, jövőre viszont már 200 hellyel indulnak.

Next