Népszabadság, 2008. július (66. évfolyam, 152-178. szám)

2008-07-23 / 171. szám

2008. JÚLIUS 23., SZERDA • NÉPSZABADSÁG 12 • Vélemény www.nol.hu Fleck Zoltán jogszociológus Kis Jánosnak sok mindenben igaza van (Szégyen, büszkeség, demokrácia, július 12.), a mondandója néhány alapelemét azonban vitatni kell. Szerinte mítosz, hogy a gyülekezési jog hatályos szabályozása akadályozza a radikális antidemokraták elleni fellépést. Hasonlóan vélekedik a véleménynyilvá­nítás szabadságának terjedelméről is. Szívesen elfogadom általában azt az ér­vet, hogy a jog helyes alkalmazása és nem a szabadságkorlátozó jogalkotói hevület a megoldás. Különösen óvatosan kell köze­líteni az alapjogokat szabályozó törvé­nyekhez. De azt a következtetést is alap­pal vonhatja le a demokratikus érzületű állampolgár, hogy a köztársaság önvédel­me egyre kevésbé működik. Mi a teendő ilyenkor? Ragaszkodjunk az elvileg töké­letes törvényhez, vagy próbáljunk törvé­nyes megoldást találni akár a jogszabály módosításával is? Az elvi helyesség nem sokat ér, ha egy jogszabály rendszeresen működésképtelen. A működésképtelen­ség az alkalmazás során derül ki: minden jogszabály annyit ér, amennyit meg lehet belőle valósítani. Lehetünk büszkék fej­lett jogállami törvényeinkre, amelyek a lehető legszélesebb szabadságot biztosít­ják, de végül csak a véleményüket dobá­­lással kifejezők maradnak az utcán, mert jogállamban senkitől sem várható el, hogy fizikai kockázatokat vállaljon sza­badságainak gyakorlásakor. Ez a diktatú­ra ellenzékének sajátja volt, és a bátorság ilyen fokára remélhetőleg nem lesz szük­ség a jövőben. De ez az elvárás egyelőre nem látszik kielégülni, a demokratikus Magyarország lassan visszahúzódik. Ha olyan szabály rendezi az életviszonyokat, amely nem éri el célját, akkor le kell von­ni a következtetéseket. Függetlenül attól, hogy a jogalkalmazó szervek helytelen értelmezése, a szabály technikai hibái vagy a társadalmi reakciók, illetve ezek kombinációi hozták létre a jogalkotó szándékaival ellentétes eredményt. Nin­csenek általában tökéletes törvények, előfordulhat, hogy máshol problémátla­­nul működő szabályok képtelenek kifej­teni hatásukat és a jogalkotói szándék pontosabb kifejezése tudja csak a jogal­kalmazót befolyásolni. Érdemes talán azért megjegyezni, hogy sem a gyülekezési jog, sem az úgy­nevezett gyűlöletbeszéd hazai szabályo­zásáról nem mondható el, hogy minden­ben az európai mintáknak felelne meg. De az bizonyos, hogy az évek alatt kiala­kult gyakorlat és társadalmi következmé­nyei vészes gyorsasággal távolítanak el a jogállami Európától. Jogalkotói felelős­ség ennek észlelése és orvoslása. Minden intézményes garanciája megvan annak, hogy ez az orvoslás ne csorbítsa szabad­ságainkat, viszont gyakorlásuk feltételeit javítsa. Hack Péter írása is (Joguralmat az erőszak ellen is, július 19.) abból indul ki (miközben megalapozottan érvel a köz­vádlói intézmény szervezeti szabályozá­sának újragondolása mellett), hogy az alapjogok szabályozása megfelelő, alkal­mazásukon kell változtatni. Mintha az új­raszabályozás ezen a területen feltétlenül Mire legyünk büszkék? Ebben a helyzet­ben mérhetetlenül gyenge és - éppen a minimális kon­szenzus hiánya miatt - bumeráng hatású egy minisz­teri nyilatkozat. A kormánytól füg­getlen szervek be­folyásolására elégtelen, viszont komoly veszélye van annak,hogy a hatalommal való visszaélésként ér­telmezik­ az el­lenzék politikai érdekből, a cím­zett pedig szerve­zeti önérdekből, szabadságkorlátozó lenne, mintha a véle­ményszabadság különböző formáinak szabályozása kizárólag úgy lehetne alkot­mányos, ahogy jelenleg van. Abból, hogy a jogalkotó eddig képtelen volt alkotmá­nyos megoldást találni, nem következik, hogy ilyen nincs. Ha sorozatosan szabad­ság- és jogsértő állapotok jönnek létre az alapjogok értelmezése során, akkor a leg­tökéletesebbnek látszó törvény mellett is elmosódik a határ a megengedhető és megengedhetetlen cselekmények között, és végső soron hitelüket vesztik az alkot­mányos szabályok. Ezért legitimációs szempontból és szimbolikus hatásaiban is üdvözítő lenne, ha a törvényalkotásban fejeződhetne ki a köztársaság parlamenti pártjainak kompromisszumos akarata ar­ra vonatkozóan, hogy mi az, amit nem tűr meg határai között. Ennek politikai esé­lye ugyan jelenleg csekély, de lemondani róla mégsem kellene. Kis Jánosnak a gyülekezési törvény helyes alkalmazására vonatkozó konkrét javaslatai is éppen azt igazolják, hogy ke­vesebb veszélyt jelent a parlamenti tör­vényhozás, mint a kreatív jogalkalmazás. Szerinte a rendőrségnek el kellett volna utasítania az ellentüntetők bejelentését, arra tekintettel, hogy már tavaly is jog­sértő helyzeteket eredményezett a felvo­nulásuk. Ez a megoldás, a törvény szán­dékaival szemben, az engedélyezési jog­kör visszacsempészését jelentené. A rendőrségi tiltás szabályozása a hatályos gyülekezési törvény szerint szigorú. Sze­rintem nincs olyan olvasata, amely lehe­tővé tenné a bűncselekmény elkövetésé­nek, arra való felhívásnak, mások jogai és szabadsága sérelmének megítélhetőségét a bejelentéssel egyidejűleg. Hacsak a dő­­re bejelentő nem fedi föl előre a szándé­kait. A felsoroltakat csak a megvalósult gyülekezéskor képes a rendőrség észlel­ni, és ekkor van kötelezettsége az oszla­­tásra. Ellenkező esetben a rendőrség olyan felhatalmazást kapna, amely ellen­tétes a gyülekezési joggal. Egy puszta be­jelentésből, a szervezők kilétéből kellene megítélnie azt, hogy az általuk odahívot­tak hogyan fognak viselkedni. Még akkor is, ha az erőszak veszélye nyilvánvaló volt, mert hasonló esetekben ilyen elő­fordult, erre nem lehet előzetes tiltást alapozni. Vajon minden jobboldali kor­mányellenes tüntetést rendőrséggel le­hetne akadályozni, mert többször előfor­dult, hogy erőszakba torkollt? A kérdés az, hogy miként lehet elejét venni a jogtiprásnak anélkül, hogy a rendőrség túl széles mérlegelési lehető­séget kapjon. A mások jogait sértő gyüle­kezést annak megvalósulásakor fel kell oszlatni, és az elkövetőket felelősségre kell vonni, mert mások alapjogait sértet­ték, különböző bűncselekményeket kö­vettek el. De a kormánynak semmilyen szerve­zeti befolyása nincs arra, hogy az ügyész­ség, a bíróság hogyan ítéli meg az ilyen cselekedeteket. Kizárólag jogszabályal­kotást kezdeményezhet. Kis János írásá­ban a kormánynak alárendelt végrehajtó szervek kitétel tehát csak a rendőrségre, esetleg a nemzetbiztonsági szervekre vo­natkozhat. De a rendőrség esetleges elbi­zonytalanodását alapvetően nem a kor­mány okozta. Különösen igazságtalan lenne a bíróságok zavaros motivációjú ítélkezését a kormányzat rovására írni. Képzeljük el a jelen politikai helyzet­ben, a hatalmi ágak kapcsolatának hatá­lyos szabályai között, milyen hatással lett volna, ha az igazságügy-miniszter jogi nyilatkozatokkal próbált volna „segítsé­get adni” a bíróságnak, vagy jogi állásfog­lalás közzétételével szólította volna fel a rendőrséget, hogy ne engedélyezze az el­lentüntetést, értelmezze úgy a jogszabá­lyokat, hogy az a gyülekezési törvény megkerülésével egy gyülekezés előzetes betiltásához vezessen! A kormányzat hozta létre azt a helyzetet, amelyben egy ilyen (vagy bármilyen) jogértelmezés csak olaj lenne a tűzre és a politikai jobb­oldalt nyíltan is az undorító jelszavakat skandáló és visszataszítóan viselkedő el­lentüntetők mellé állítaná? Az ideális helyzet az lenne, ha a hiva­talos Magyarország képes volna úgy defi­niálni magát, hogy abból kirekesztődje­nek a neonácik, az erőszak szubkultúrája. Ez azonban a politikai elit mostani álla­potában nem valószínű, ezért ezt a határ­húzást a jogállami törvényekre kell bízni. Ha nincs esély arra, hogy a demokrati­kusnak mondott pártok a köz érdekében szimbolikusan közösen lépjenek fel, ha a rövid távú politikai haszon vonzóbb, mint a demokratikus Magyarország, ak­kor csak a jogszabályok segíthetnek. Amelyek persze maguk is gyengébbek ilyen szimbolikus támogatás nélkül, még sincs más lehetőség, mint a parlamenta­rizmus legerősebb eszköze, a törvényal­kotás. Ehhez képest ebben a helyzetben mérhetetlenül gyenge és­­ éppen a mini­mális konszenzus hiánya miatt - bume­ráng hatású egy miniszteri nyilatkozat. A kormánytól független szervek befolyáso­lására elégtelen, viszont komoly veszélye van annak, hogy a hatalommal való vis­­­szaélésként értelmezik­­ az ellenzék poli­tikai érdekből, a címzett pedig szervezeti önérdekből. A politikai kultúra alacsony szintje és a jogállam szervezeti hibái ös­­­szefüggnek, és együttesen fejtenek ki pusztító hatást. Kis János túlértelmezi a kormányzat jogalkalmazói szerepét. A mai szervezeti és politikai helyzetben az alkotmányos berendezkedés súlyos hibái és a politikai kultúra alacsony szintje miatt egy joghoz kötött kormány hatása elenyésző azokra az intézményekre, amelyek maguk is hoz­zájárultak ahhoz, hogy olyan légkör ala­kuljon ki, amelyben a neonáci ideológiák, mások jogainak nyílt megsértése min­dennapivá vált. Van veszélye a jogkorlátozó, hisztéri­kus jogalkotásnak, de ma inkább a jogal­kotás elbátortalanítása jellemző. Az úgy­nevezett kommunikációs alapjogokat érintő újraszabályozás nem feltétlenül jogkorlátozó. Jó lenne észrevenni, hogy a gyűlölet kultúrája ma már hatékonyab­ban akadályozza a vélemények kifejtését, mint bármilyen állami cenzúra. A de­mokratikus közösség azt várja el a jogal­kalmazótól, hogy olyan helyzetet teremt­sen, amelyben a gyülekezési jog gyakor­lásakor nagyon kicsi a valószínűsége a fi­zikai bántalmazásnak, a vélemény han­goztatásakor nem törik be a fejet, nem vágnak hozzá követ, de tojásokat sem. Ha a jogalkalmazók érzéketlenek erre a tár­sadalmi igényre, akkor a jogalkotás fele­lőssége erre rávezetni őket, az alapjogok sérelme nélkül. Ebben az alapjogok bizo­nyos felfogásához való ragaszkodás aka­dályoz, és ezért ez súlyosan disz­­funkcionális. Nem jelent feltétlenül sza­badságkorlátozást, ha a sarkalatos törvé­nyek hibái kiderülnek, és azokat a jogal­kotó javítani akarja. Érdemes persze fi­gyelni, nehogy visszaéljen hatalmával a jogalkotó, de akadályozni abban, hogy ilyenbe belekezdjen, felelőtlenség. Az al­kotmányosságot féltő gondolat nincs el­lentmondásban a politikai szabadságjo­gok (és intézményeik) részleges újrasza­bályozásával. Nagyobb veszélyt jelent az a közérzület, hogy ezek a törvények telje­sen alkalmatlanok arra, hogy a demokra­ta többség jogait megvédjék. Nem érde­mes annyira büszkének lenni a rendszer­­váltó sarkalatos törvényekre, hogy saját önfelszámolásukhoz járuljunk hozzá. Marabu rajza Bodansky György újságíró Vizsgálgatom a lelkem: vajon szárnyal-e valóban a hírre, hogy e lángoktól ölelt kis ország kellős közepén zöldmezős beru­házásban gyártóbázist épít a Daimler AG. Hát igen, szárnyal egy kicsit, nem tagad­hatom. Mégiscsak megtiszteltetés ez ne­künk, mégiscsak más, hogy a Mercedes lesz a mi autónk, még ha talán nem is áll majd sorba évente sokezernyi felajzott magyar vevő a szalonok előtt, hogy nulla kezdőrészletre hazaszöktessen egy-egy kettőhúszas dízelt. Amilyen persze már nincs is, de volt valaha, hiszen tudjuk mi, akik a „hat év zsíros kenyér, de aztán lesz egy klafa Trabantunk” országában nőt­ Ez a csendes kis kettősség sok mindent elárul ró­lunk. Korántsem csak Kecskemét­ről. Mercedes és Cseke Péter. Merci tünk ilyen nagyra. Nekünk a Merci nem egyszerűen egy autó, hanem az álmok, a nyugati filmek és a legendák elérhetetlen hófehér dízelködfátyla, a híres nőgyó­gyász főorvos és a balatoni nyaralóját soha ki nem adó maszek zöldséges hihe­tetlen valósága. Igen, igen, megdobogtatja az ember szívét a hír, ráadásul nem csak presztízst, helyi iparűzési adót, kétezer-ötszáz mun­kahelyet, és ki tudja, még mit nyertünk, hanem megelőztük a szomszédokat is, ami különösen jó érzés, ennél több már nem is kell. De azért van még egy kis kü­lön hab is ezen a mézédes tortán: Kecske­mét fideszes polgármestere direkte di­csekszik azzal az olajozott, profi együtt­működéssel, ami közte (meg a hivatala, közgyűlése stb.) és a szoci kormányzat között kialakult ebben az ügyben. Hurrá! Hát így kell ezt, barátaim, és a haza fény­re derül. Jóllehet a haza nem kizárólag gyárak­ból áll. A haza - többek között - művelő­dés meg kultúra meg civilizáció is, s mindezek - mostanában ez jól látszik - nem kevésbé határozzák meg az életünk minőségét, mint a materiális előnyök és hátrányok. Ráadásul a kettő a lehető leg­szorosabban összefügg. Mármost ez idő tájt Kecskeméten más is történik. Példának okáért a kedves, ré­gi színházban, a pesti Vígszínház kicsi­nyített másában éppen igazgatóváltás van. Ez az ügy persze nem jutott olyan nagy jelentőségre, mint az előbbi, hiszen csak a kecskeméti és a környékbeli népek kulturális kínálatában beálló apró válto­zásról van szó Ettől nem borul virágba, de nem is szárad ki a város, legfönnebb hosszú távon lesz majd érezhető némi kis különbség abban a bizonyos életminő­ségben, s nem is feltétlenül azért mert - mint tudjuk - nem csak kenyérrel él az ember, hanem talán azért is, mert azt a bizonyos kenyeret előállítani és megvá­sárolni sem olyan kézenfekvő manapság bizonyos környülállások mellett. Szóval ebben a kis kulturális me­nedzsercserében valahogy nem műkö­dött az az olajozott együttműködés sem a pártok, sem a szakma és a politikusok, sem a főváros és a helyi hatalmasságok között. Ne is mondjunk neveket (azért mégis: Bodolay Géza volt, és lesz mostan Cseke Péter), mert nem ez a fontos, noha a művészet éppenséggel személyiségek személyes teljesítménye. Már ha egy­általán művészetről van szó. De mi más­ról? Folytat manapság a színház propa­gandát? Segíti valamelyik oldalt a műsor­politikájával, stílusával, ízlésével? Vagy csak annyi az egész, hogy teret és persze munkát, kenyeret kellene adni a mie­inknek? Akárhogy is, ha van valami, akkor ez a csendes kis kettősség sok mindent elárul rólunk. Korántsem csak Kecskemétről. Mercedes és Cseke Péter. Globalizált, eu­rópai együttműködés, no meg a jó öreg mikszáthi, móriczi provincializmus. A Fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrö­zik a szerkesztőség álláspontját. A szerkesztőség fenntartja ma­gának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat rövidítve és szerkesztve közölje.

Next