Népszabadság, 2009. február (67. évfolyam, 27-50. szám)

2009-02-14 / 38. szám

2009. FEBRUÁR 14., SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG 18 • Időjárás - Mozaik www.nol.hu Keleten havazás A hétvégén - az északkeleti országrész kivételével - marad a viharos szél. Nyugat-Magyarországon továbbra is mérsékel­ten felhős és zömében száraz idő lesz. Csak kisebb, helyi hószállingózások fordulnak elő. Az ország középső és keleti részén viszont további, gyengülő havazások és hófúvások várhatók. A jellemző hőmérséklet kora délutáni csúcsértéke 0 fok körül lesz, vasárnap reggelre -2 fok köré süllyed. A legvalószínűbb folytatás: hétfőn és kedden hideg, gyakran szeles idő, éjszakánként kemény fagy várható, nappal változó napsütés. Egy-egy rövid hózápor még előfordul. Szerdán jelentős havazás, délután délnyugaton eső valószínű. Orvosmeteorológia A hétvége síelésre is alkalmas lesz. A sportolás megkezdése előtt a bemelegítés elengedhetetlen, sőt nem árt már hetekkel, de legalább néhány nappal előbb elkezdeni az erősítést, mielőtt a sípályára kimerészkednek. A bemelegítés hatására az izmok és ízületek mozgása könnyebbé válik, így a súlyosabb terhelést is elviseli, ill. az esések is kevesebb sérüléssel járnak. A ficamok elkerülésére a beteg ízületeket stabilizálják a mozgás megkezdése előtt, így a további károsodás megelőzhető. (Forrás: dr. Czeglédi Zsófia) Levegőminőség: a légszennyezettség az egészségügyi határérték kb. 20-60%-a az új skála szerint. Világvárosok időjárása I EMS Az előrejelzés bizonytalansága: „KICSI". A _A_ A­A |­n­­ _ "fíi > EWS www.eumet.hu az előrejelzésért felelős: Aigner Szilárd. hidegfront melegfront vegyesfront hideg levegő meleg levegő -5 ° c 6 ° C 5 ° C 10 ° C 15 ° C 20 ° C 25 ° C 30 ° C 35 ° C e5ZI * *’ ZOFIGS Képmentő Szablyár Eszter Megugrott az egy főre eső tu­rulok száma Magyarországon a Millennium idején. Elsőként az 1896. október 4-én, vasárnap felavatott Ferencz József hídra került fel a szárnyasból négy darab. De az államalapítás év­fordulóján kapott madarat - a Wekerle-kormány megbízásá­ból - Dévény, Nyitra, Munkács, Brassó, Pannonhalma, Zimony és Pusztaszer. És ebben az évben határo­zott Komárom vármegye kö­zössége is a tatabányai turul­szobor felállításáról, amely 1907-es avatásakor elnyerte a hazai legnagyobb, 15 méteres szárnyfesztávolságú madárszo­bor címét. Két évvel azután, hogy a budai Vár királyi palo­tája oldalában felállították Donáth Gyula 1905-ben készült turulszobrát. A „turulosodás” oka a madár ősmagyar szimbo­likájában keresendő. A harcos madár a XIX. század végére egyet jelentett Habsburg-elle­­nességgel, a keleti rokonsággal, a múltjában kutakodó nemzet eredetmítoszával. A Ferencz József híd aranyo­zott bronzból öntött gömbvég­ződéseire biggyesztett négy tu­rul 46 méter magasan reppen. Az elsőként teljesen magyar szellemi és anyagi erőből épült híd négy madara sokat „látott”. Látták az avatáson Ferencz Jó­zsefet, amint ünnepélyesen be­veri az utolsó ezüst szegecset, a 20-as évek elejére eső pályafel­újítást, a ’37-es villamosvágány­beépítést, és a fakocka burkolat megújítását. 1945. január 16-án délután fél háromkor pedig a német katonák hídrobbantását követő óriási láng- és füstoszlo­pot, majd a katasztrófa után összesereglő több száz cserre­gő sirályt. „A Ferencz József-híd figye­lemre méltó műszaki alkotás, magán viseli azonban építési idejének egyes, ma már túlha­ladott jegyeit, amelyek a hídon nem mint szerves alkotó ele­mek, hanem mint pusztán dí­szítési szándékkal készült ön­célú formák jelentkeznek. Ezeknek a híd újjáépítése során történő elhagyása még jobban kidomborítaná a hídban meg­nyilatkozó műszaki gondola­tot” - javasolta a hidak felújítá­sát felügyelő bizottság, az 1945- ben alakult - Kodály Zoltán ve­zette - Magyar Művészeti Ta­nács építész tagozata. A díszte­­lenítés azonban túl költséges­nek bizonyult, így a híd nagyjá­ból visszakapta eredeti formá­ját. Ezt építették újra először, az eredeti zöld helyett kék színben pompázó építményt azonban már Szabadság híd né­ven ünnepelték. A vasszerkezet állapotát ezután 1965-ben már vizsgálni kezdték, kisebb javí­tási munkákat is végeztek: pél­dául újramázolták, a képen lát­ható szakik pedig letisztították, lefestették még a turulokat is. Ez idő alatt végig közlekedett a 47-es, 49-es villamos, a vágá­nyokat majd csak 1969-ben cse­rélték le. (Később 1980-ben, 1985-ben végeztek felújítást, 1996-ban - az átfogó felújításra várva - a túlterheltség miatt ki­tiltották a buszokat.) Ahol az ember felmászik a fára, s a turul­madárra, ott van Budapest - szól a sláger a turis­ták és hídra felkapaszkodó ön­gyilkosjelöltek által egyaránt kedvelt Szabadság hídról, ame­lyet 1987 óta a Világörökség ré­szeként tartanak nyilván. • Az írás és a fotó a nol.hu-n he­tente megjelenő Képmentő soro­zat egy darabja. A Képmentő a Népszabadság gazdag archívu­mából válogat. Madártávlat Munkások javítják a turult Fotó: Népszabadság-archív - Mikó László Keleten késtek a buszok és a vonatok a havazás miatt Hírösszefoglalónk A Kelet-Magyarországon csü­törtök este óta tartó intenzív havazás miatt a vonatok és az autóbuszok is késtek tegnap - jelentette tudósítónk. A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságától megtudtuk, hogy a szolnoki, a debreceni és a békéscsabai területeken vál­tóállítási gondokat okozott az erős havazás, emiatt a vonatok 20-30 percet késtek. A takarítási munkát lassította, hogy az or­kánerejű szél folyamatosan hordta a havat a váltókba, ezért azokat minden szerelvény elha­ladása után ismét ki kellett tisz­títani. Hajdú-Bihar megyében tegnap 15-20 percet késtek a tá­volsági buszjáratok. A Hajdú Volán ügyeletesétől megtudtuk: minden út járható volt a megyé­ben, de a jelentős mennyiségű hó miatt a járművek a szokásos­nál lassabban haladhattak. Az MTI beszámolt arról, hogy három ember sérült meg súlyosan a havas utakon balese­tekben Szabolcs megyében teg­nap lapzártánkig. Ketten sérül­tek meg Újfehértó közelében a 4-es számú főúton, ahol három autó ütközött össze a sűrű hó­esésben. Demecser és Gégény között egy autó borult fel, egy ember súlyosan megsérült. A hóesés és az erős szél miatt folyamatosan történtek kisebb balesetek, árokba csú­szások, a mozgásképtelen autó­kat tűzoltók segítik vissza az útra - mondta Dobson Tibor. A Magyar Tűzoltószövetség szó­vivője felhívta a figyelmet arra, hogy a csúszós utakon csak ki­fogástalan állapotú téli gumival biztonságos közlekedni. Szólt arról is: főutakról letérő autó­soknak ajánlatos hóláncot, la­pátot és homokot magukkal vinniük. Nyíregyházán 20 centiméteres hó esett, a Vénusz-szobrot is fehér lepel borította be Fotó: MTI - Balázs Attila Megfejtéseket a Népszabadság Zrt. Keresztrejtvény 1034 Budapest, Bécsi út 122-124. címre kérjük be­küldeni, kizárólag levelezőlapon. A megfejtők között Népszabadság kiadásában megjelenő könyveket sorsolunk ki. A 2009. január 31-i rejtvény megfejtése és nyertesei: Rock and roll, Tangó. Bécsi keringő. Calypso. Onestep. Foxtrott. Salsa. Palotás. Kommár Ferenc (Gödöllő), Maróti Sándor (Budapest), Mázsa Ferenc (Sárhida), Paplanos Imréné (Budapest). Szép szerelmes szavak 1. „Akarlak, szeretlek”­­ Hajnal Anna verséből: „Akarlak, szeretlek, kellesz nekem, / dacos síró szíved csupa vad...” 2. „Szerelem?” Juhász Gyulától: „Én nem tudom, mi ez, de érezem, / Hogy megszépült megint...” 3. Vörösmarty Mihály az „Ábránd”­­ban: „Eltűrném villám s vész haragját, / S meghalnék minden év telén /...” 4. Csokonai Vitéz Mihály a „Tartózko­dó kérelem”-ben: „Szemeid szép ra­gyogása / Eleven hajnali tűz, / Ajkaid harmatozása / Sok ezer...” 5. „Meg akarlak tartani”­­ Ady Endré­től: „Őrjít ez a csókos valóság, / Ez a nagy beteljesülés, / Ez a megadás,...” 6. Szécsi Margit a „Szerelem”-ben: „Szent kezedtől se rettegek, / de fölsé­­ges légy, mint az oltár, / mert megíté­lem arcodat, / mert ifjúságom társa...” 7. „Szerelmes vagyok én” - Petőfi Sán­dortól: „Szerelmes vagyok én, / Vagy tán tűzbe estem? / Nem tudom, de igaz,/Hogy ég...” Beküldendő a hét versidézetből a kipontozott helyekről hiányzó szöveg. Határidő: 2009. február 23. A megfejtésre, a feladó neve alá kérjük odaírni: KERESZTREJTVÉNY

Next