Népszabadság, 2009. augusztus (67. évfolyam, 179-203. szám)

2009-08-01 / 179. szám

2009. AUGUSZTUS 1., SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG 2 • Magyarország Segítőből ellenség is válhat Egyre c­saládi pótlék felhasználásáról Falugondnok vagy akár egy önkormányzati ügyintéző is dönthetne a családi pótlék fe­lének felhasználásáról azok­ban az esetekben, ahol a szü­lők elhanyagolják gyerekei­ket. A szakmai szervezetek nem értik a hamarosan kor­mány elé kerülő elképzelé­seket. Igaz, ők a támogatás fe­lének természetbeni juttatása miatt már korábban is tilta­koztak - hiába. Ónody-Molnár Dóra Ha egy gyerek veszélyeztetett, a szülei elhanyagolják, akkor az utána járó családi pótlék felét természetben kaphatja az érin­tett család - ez a lényege a gyer­mekvédelmi törvény idén elfo­gadott módosításának. A kor­mány számára ehhez a jogsza­bályhoz a szociális tárcánál elő­terjesztést készítettek, ebben adva keretet a végrehajtáshoz. Nem egyértelmű ugyanis, mi­kor és milyen esetekben vonják el a készpénzt és rendelkeznek a természetbeni juttatásról. Ha a gyermekvédelmi jelzőrend­szerben valaki (védőnő, iskolai gyermekvédelmi felelős, peda­gógus, családsegítő szociális munkás) úgy látja, hogy a szü­lők elhanyagolják gyerekeiket, akkor a jegyzőnél kezdemé­nyezheti a gyerek védelembe vételét. Ez valójában egy tár­gyalás, ahol a családtagok jelen­létében a velük kapcsolatban ál­ló szakemberek megvitatják, szükség van-e védelemre, s a végszót a jegyző mondja ki. Ha ő úgy dönt, szükséges a véde­lem - és a szülő nem együttmű­ködő -( ki kell jelölnie egy eseti gondnokot, aki majd eldönti a család helyett, hogy a pótlék összegének feléből mit kellene a gyerek érdekében megvenni. A szóban forgó összeg átlago­san 6-8 ezer forint között van, ennyi ugyanis egy átlagos csa­lád egy gyerek után járó támo­gatásának a fele. Az előterjesztés az eseti gondnok kijelölését szabályoz­ná. A pénzfelhasználási terv­ben, amit a gondnoknak ilyen­kor majd készítenie kell, meg kell határoznia, mire költi a pénzt. A tárca szerint e feladat­ra alkalmas lehet a gyerek köze­li hozzátartozója, de ha nem ta­lálnak ilyen személyt, eseti gondnokká válhat az önkor­mányzat egyik - nem gyermek­­védelmi feladatokat ellátó - ügyintézője, a gyerekjóléti vagy családsegítő szolgálat munka­társa, de akár a falugondnok is. A jegyző dönt arról, mennyi ideig szükséges korlátozni a szülő pénzfelhasználási jogát. - Városi legenda, hogy a sze­gények általában nem a gyere­keikre költik a pénzüket - állítja a védelembe vételi eljárást le­folytató jegyzők nevében dr. Bálint József, a Jegyzők Orszá­gos Szövetségének (JOSZ) el­nöke. Hozzáteszi, kétségtelen, hogy előfordul ilyen is, de egy­általán nem tartja ezt jellemző­nek. Véleménye szerint annak hangoztatása, hogy a gyerekü­ket elhanyagoló szülők a családi pótlékot káros szenvedélyeikre fordítják, a politikai közbeszéd részévé vált, pedig ritkán van köze a valósághoz.­­ Ha jól m­­ű­­ködik a jelzőrendszer, és jól dolgozik a jegyző egy települé­sen, akkor a veszélyeztetett gyerekek már védelemben van­nak. Ez azt jelenti, hogy foko­zottan figyelnek a családra. Miért kellene tovább bővíteni ezt a kontrollt azzal, hogy eseti gondnok döntsön a családi pót­lék felhasználásáról? Ez rendkí­vül erősen csorbítja a szülők rendelkezési jogát. Ha pedig hatezer forint elköltéséről más­nak kell döntenie, akkor felme­rül a kérdés: nevelhető-e egyál­talán az a gyerek abban a csa­ládban? Ha ennyire alkalmatlan a szülő, akkor abból a családból már kiemelték, vagy ki kell emelni a gyereket. A JOSZ-tól semmilyen ada­tot nem kért a szakminiszté­rium a készülő törvénymódosí­táshoz, így a jegyzők nem tud­ták tájékoztatni a jogalkotókat arról, hány családról tudnak, ahol a családi pótlék felhaszná­lása vitatható. Azaz nem tudni, hány gyerek után érkezik majd a pótlék természetben, így azt sem, mekkora többletmunkát jelent majd az új szabályozás az ügyintézőknek és a jegyzőknek, akik a köztisztviselők bérének csökkenése miatt egyre keve­sebb pénzért kénytelenek egyre több feladatot ellátni. „Társadalmi nyomás, amely kontroll alá akarja vonni azokat a kiszolgáltatott embereket, akik közösségi szolidaritásra szorul­nak, más ugyanis nem indokol­hatja ezt az értelmetlen és szi­gorú törvénymódosítást. Miért kellene eseti gondnoknak dön­tenie mindössze pár ezer forint felhasználásáról?” Ez már a Ma­gyar Családsegítő és Gyermek­­jóléti Szolgálatok Országos Egyesülete elnökének vélemé­nye. Takács Imre hangsúlyozza: akkor kell a gondnok, ha valaki tartós felügyeletre szorul, és emiatt meg kell vonni tőle azt a jogot, hogy a pótlék egy részéről döntsön. Aki viszont más embe­rek dolgaiba beleszól, annak szakmailag felkészültnek kelle­ne lennie, és ez egy falugondnok vagy egy önkormányzati ügyin­téző esetében nem biztos, hogy elmondható.­­ És hogyan valósul majd meg a törvény végrehajtása? A falugondnok majd találkozik a Tesco előtt a szülőkkel, és bevá­sárolnak? Abszurdum - fogal­maz. Takács Imre a törvény leg­nagyobb problémájának azt tartja, hogy a családok segítsé­gért fordulnak a szociális segí­tőkhöz, a gyerekjóléti szolgála­tosokhoz vagy akár a falugond­nokokhoz. És az, hogy közülük bárki eseti gondnok lehet, vagyis hatósági személy, aki a családok felett kontrollt gyako­rolhat, szétveri azt az őszinte viszonyt, amely nélkül értel­metlenné válik a szociális mun­ka.­­ Ez katasztrófa, a segítő in­tézményből ellenség válhat. Azt gondolom, hogy a törvény­­alkotó nem akar igazi változást, a társadalmi nyomást érzem a szabályozás mögött, de átgon­doltságot nem - összegzi véle­ményét. Pataki Éva, a Szociális Szak­mai Szövetség nevében szintén tiltakozását fejezi ki a törvén­­nyel és végrehajtási rendelke­zéseivel kapcsolatban. Azt mondja, jogilag nehezen értel­mezhető a veszélyeztetettség kategóriája, megjósolható, kik­ről gondolják majd úgy, hogy el­hanyagolják gyerekeiket.­­ Ki ismeri a szegény csalá­dok gazdálkodását? Az embe­rek nagy része egy hétig sem jönne ki abból, amiből ők gaz­dálkodni kénytelenek. Egy ön­­kormányzati ügyintéző ennél többől él, ő mondja majd meg, mi a kisgyerek alapszükséglete? - kérdezi. Szerinte el kell vá­lasztani, hogy egy szülő elha­nyagolja a gyerekét, vagy mér­hetetlen nyomorban él, mert ez a kettő összecsúszik a döntés­hozók fejében.­­ És ahol tényleg elhanyagolják a gyereket, ott hat-hétezer forint nem segít, oda folyamatos szociális munka kell - összegzi véleményét. A családi pótlék felének ter­mészetbeni juttatása ellen né­hány hónapja a Gyermeksze­génység Elleni Programiroda munkatársai is tiltakoztak. A szervezeteknek a kiinduló tör­vénnyel van gondjuk, s hiányol­ják a társadalmi és politikai vitát. Úgy vélik, terjed a nézet, hogy bűnös, aki szociális segélyt kap. Vagy a teljes szociális szakma el­áshatja magát, és a szakemberek nem képesek a gyerekek érdeké­ben gondolkodni, vagy a törvény nem a gyerekek érdekében szüle­tett. Mi ez utóbbit nem feltételez­zük, így ezúton keressük azt a szociális-szakmai szervezetet, amelyik kapcsolatban áll sze­gény családokkal, ismeri problé­máikat, és támogatja is ezt a tör­vénymódosítást. Mi nem talál­tunk ilyet, és már ki is fogytunk az ötletekből. (Ó. M. D.) Majd igazolni kell a „természetbeni juttatás” átvételét is Fotó: Szabó Bernadett ♦ 0Vi www.nol.hu Adótartozást halmozott fel a monoki polgármester? Hírösszefoglalónk Hitelezők 112 millió forintos kö­vetelése miatt felszámolás fo­lyik a monoki Reneszánsz Kas­télyszálló Kft. ellen, amely je­lenleg is a cég egyik korábbi tu­lajdonosa, a monoki polgár­­mester, Szepessy Zsolt lakcímé­re van bejelentve - írta tegnap az index.hu. A cikk szerint a cég a százmilliós adótartozása mel­lett nem fizetett vissza húszmil­lió forint állami támogatást, és eladta az annak fedezetéül szol­gáló kastélyt. A felszámolás alatt álló Reneszánsz Kastély­­szálló, Pincészet és Szőlőbirtok Kft. felkerült az APEH csütör­tökön publikált feketelistájára, a cégnél jogerősen 100 053 000 forintos adóhiányt találtak. Mi­vel ehhez 88 millió 733 ezer fo­rint úgynevezett jogkövetkez­mény, tehát pótlék és bírság tár­sul, a cég jogerős köztartozása 188 millió 786 ezer forint. A kft.-nek jelenleg két tulaj­donosa van: a Nyíregyházán élő Szepessy Orsolya és a Monokon lakó Fábri Arnold. „Korábban azonban, lényegében az akkor még Szepessy Pincészet és Sző­lőbirtok Kft.-nek hívott társaság 2003-as megalakulásától 2005 decemberéig tulajdonosa volt Szepessy Zsolt is”, írta az Index. A polgármester egyébként tavaly úgy döntött, hogy meg­vonja a tanköteles gyerekek után járó támogatást azoktól a monoki családoktól, amelyek nem járatják óvodába vagy is­kolába gyermekeiket. Ezután a szociális segély kifizetését kö­telező közmunkához kötötte. Most szociális kártyát tervez bevezetni, amellyel a rászorul­tak csak azt és ott vásárolhatná­nak a segélyből, amit az önkor­mányzat megenged. Szepessy az MTI-vel azt kö­zölte: a céget 2004-2005 körül eladta, kiszállt a vállalkozásból, és akkor nem volt adótartozása a társaságnak. A Heves megyei Tarna­leleszen negy­ven-ötven köz­munkás szüntette be a mun­kát, hogy kiköveteljék: napi hat óra helyett nyolc órát dol­gozhassanak. A péntek dél­után összehívott rendkívüli testületi ülésen nem született megállapodás. Kácsor Zsolt Debrecen Feszült hangulat uralkodott tegnap a Heves megyei Tarnaleleszen, ahol csütörtök reggel szüntette be a munkát negyven-ötven helyi közmun­kás. A munkamegtagadók a pénteki műszakot a volt helyi pártházban üldögélve töltötték, majd délután kettőkor a brigád­vezetőik - tizenöten - átvonul­tak a községházára, ahol rend­kívüli testületi ülést hívott ös­­­sze a probléma megbeszélésére Palkovics Ákos független pol­gármester. A vita parázs hangu­latban zajlott, igaz, a községhá­za csendjét már délelőtt is szen­vedélyes hangú kiabálás verte föl: egy Krisztián nevű, huszon­éves Fiatalember azért üvöltö­zött a dolgozókkal, mert állásta­lan, nincs pénze, sem kilátása munkára, ráadásul segélyt sem kaphat. Vele ellentétben a munkabe­szüntető közmunkások néma­sági fogadalmat tettek: közöl­ték, hogy a sajtó kiforgatja a szavaikat, ezért már senkivel nem állnak szóba. De azért csak kiderült, hogy mit követelnek: napi hat óra helyett nyolcórás közmunkát. Ennek az oka az, hogy ha nyolc órában foglalkoz­tatnák őket, akkor hatezer fo­rintos étkezési jegyre is jogo­sulttá válnának, s a mostani, át­lagosan havi 45 ezer forintos bér helyett húszezerrel többet kapnának kézhez.­­ Elterjedt a szándékaikkal kapcsolatban, hogy azért ra­gaszkodnának a nyolcórás mű­szakhoz, mert akkor hamarabb letelne a turnus, s mehetnének feketemunkát vállalni. Ezt rága­lomnak nevezték. Az 1860 lelkes faluban 240 munkanélküli él, a közmunká­sok száma összesen 120. Sokféle munkát végeznek: ároktisztí­­­tást, fűnyírást, kerítésfestést, parkgondozást, utcaseprést. Az asszonyok között akad olyan is, aki levélkihordó, konyhai kise­gítő vagy takarító. Palkovics Ákos szerint a közmunkásoknak alaposan meg kell gondolniuk, hogy hétfőn végre fölveszik-e a munkát, mert most munkamegtagadók­nak minősülnek, ezért első kör­ben szóbeli figyelmeztetést kaphatnak, utána írásbelit, majd fegyelmivel elküldik őket. A jegyző azt közölte: a közmun­kásokra nem vonatkozik a sztrájktörvény. Komoly követ­kezményekkel jár, ha elveszítik a közmunkát, hiszen így elve­szíthetik az álláskeresési és ren­delkezésre állási segélyre való jogosultságot is. A rendkívüli testületi ülésen a brigádvezetők azzal érveltek, hogy az emberek nem jönnek ki havi 45 ezer forintból, hiszen sokuk - a köztartozások miatt elrendelt levonások miatt - csak 25-28 ezer forintot visz ha­za. Ezért jönne jól nekik a pluszpénz. Na meg az uzsorá­sok miatt: a faluban azt beszé­lik, hogy uzsorások állnak sorba fizetésosztáskor a közmunká­sok mellett, s még a levonások­kal terhelt keresetből is elveszik a magukét. A testületi ülésen nem sok­kal kerültek közelebb a prob­léma megoldásához, mert a megjelent brigádvezetők nem akarták elfogadni a faluveze­tés azon érvét, hogy a község­nek nincs pénze a nyolcórás műszak közterheinek finanszí­rozására. Tarnaleleszen az áp­rilistól decemberig tartó köz­munkaprogram több mint 60 millió forintba kerül, ebből az önkormányzatnak 3,4 millió önrészt kell állnia. Ha az em­bereket nyolc órában foglal­koztatnák, akkor a közmunká­sok egy részét el kellene bo­csátani, hogy a többiek bérét és közterheit ki lehessen gaz­dálkodni. A brigádvezetők némelyike már az ülés berekesztése előtt távozott, s az ajtóban csak le­gyintettek: semmi remény a megegyezésre. Egyelőre még azt sem tudni, hogy hétfőn mennyien veszik fel a munkát, s hányan folytatják a munka­­beszüntetést. Munkamegtagadó közmunkások Tarnaleleszen állítólag nincs elég pénz arra, hogy nyolc órában foglalkoztassák az állástalanokat Elkeseredetten Fotó: Kurucz Árpád

Next