Népszabadság, 2009. augusztus (67. évfolyam, 179-203. szám)

2009-08-05 / 182. szám

k www.nol.hu A főnökség döntött, életre keltik a reklámcélokat szolgá­ló makettet, és limitált soro­zatban gyártják az álomautót. Boros Jenő ' Legendás old timereket és szu­­­persportkocsikat is túlszárnyal majd az autó ára, melyet erede­tileg számítógépes játékhoz terveztek, ám a makett kirob­banó közönségsiker lett az autószalonokon. A frissen ki­nevezett Citroen formaterve­zési igazgatója,­­Jean-Pierre Ploué bejelentette, hogy más extravagáns show-modellek­­hez hasonlóan a GT-makett is a márka múzeumába, a Conser­­vatoire-ba kerül, de ezzel nincs vége a történetnek. Az alapo­san kicserélődött és reformo­kat meghirdető cégvezetés úgy döntött, hogy sorozatban fogja gyártani a GT-t. Az új me­nedzsment jelvényében, stílu­sában és modellválasztékában is teljesen megújítja a Citroent. Volt már sportautója a fran­cai cégnek, mely 1970-ben mu­tatta be SM jelzésű modelljét: a 2,7 literes, 180 lóerős teljesít­ményű Maserati-motorral haj­tott Coupé 220 km/órás sebes­ségre volt képes. Vélhetően iz­galmas formája miatt kapott fő­szerepet az Akasztani való bo­lond nő című francia filmben. A legújabb Citroen sportko­csit eredetileg a Sony Play­station 3-as játékhoz alkották, és csak a show, pontosabban a marketing kedvéért készítették el i:1-es méretarányú makett­jét. Most életre keltik és járó­képessé teszik a makettet, mely nem lesz tömegmodell, legfeljebb hat lesz belőle, egyenként másfél millió eurós áron. A kézi munkával készülő kétüléses, állítható szárnyú és sirályszerű ajtajú kocsiért már­is sorban állnak a gyűjtők, pe­dig még arról sem döntöttek a Citroennél, hogy hagyomá­nyos belső égésű, vagy csepp­folyós hidrogénnel áramot ter­melő üzemanyagcelláról táp­lálkozó villanymotor hajtja-e majd. Szóba került V8-hen­­geres benzines változata is, eh­hez a PSA Peugeot Citroen konszern állandó partnerétől, a BMW-től érkezne az erőfor­rás, ami legalább négyszáz ló­erős teljesítményt garantál. Kazanori Yamauchi, a Polyphony Digital elnöke és a Gran Turismo kreátora nem csodálkozott a döntésen, hi­szen a GTby Citroen már sikert aratott a virtuális világban: vi­lágszerte ötvenmillió példány­ban kelt el, ehhez képest a hat darab igazi iszonyatosan kevés, és a Playstation-szereplésnek köszönhetően igazi különle­gesség lesz. A GT is jelzi, hogy a Citroen átalakítja arculatát, előtérbe helyezve kreatív és innovatív képességeit. Erre utal az új logó, és a vezérgondolatként megfogalmazott Creative Technologie szlogen, valamint az új alapokra helyezett ügy­félkapcsolati rendszer. A fo­gaskerekes embléma háromdi­menziós formában jelenik meg, ezáltal térbeli mélységet kap, és erőteljesebbé, plaszti­­kusabbá válik, miközben a márka hagyományos piros szí­ne kicsit mélyebb árnyalatban és megváltozott tipográfiájú Citroen feliratban köszön vis­­­sza, ahogy a 46 éves új vezér­­igazgató, Jean-Marc Gales fo­galmazott, hídként összekötve múltat és jövőt. Játéknak indult Az egymillió eurós Bugattinál is drágább lesz a Citroen GT sportkocsi A mintapéldány múzeumba kerül: nem marad egybe tanulmánymodell, ám tucatautó sem lesz a kiállítási tárgyból Az F 800 R-rel a BMW érdemi konkurenciát szeretne támasztani az egy­re népszerűbb naked kategóriában a felettébb izmos japánoknál Elveszett hagyomány, új célközönség Ábrahám Ambrus Az F 800 R elvitathatatlanul BMW, a külcsín is emlékeztet a felmenőkre, na de a tartalom! Nyoma sincs fogasszíj- vagy kardánhajtásnak, telelever futó­műnek, de még csak a hagyomá­nyos BMW-s indexkapcsolóval sem lehet találkozni. Szóval az egész valahogy gyanúsan japá­­nosra van hangolva. Ami érthe­tő is, mert nem titkolt cél: az F 800 R-rel érdemi konkurenciát szeretnének támasztani az egy­re népszerűbb naked kategóriá­ban a japán konkurenciának. A szándékkal és az ered­ménnyel végül is semmi baj, mert a motor összességében rendkívül barátságosra sikerült, és bizony feltűnően könnyen kezelhető. Csak hát a hagyomá­nyok, a tradíciók vesztek oda, és ezt még abban az esetben is le­het sajnálni, ha az itt használt­­ megoldások egyébként nagyon­­ jó motort hoznak össze, így a gép a városi közlekedésben egészen jól teljesít. Azért „csak” egészen jól, mert az alkotóele­mek, a futómű, a blokk vagy a motor hangja egyik esetben sem a kategória legjobbja, leg­­szerethetőbbje. Ez alól talán csak a fék jelent kivételt, de az az extraként rendelhető ABS miatt. Vagyis az F 800 R igazá­ból semmit sem csinál legjob­ban, csak majdnem, ám ami így mégis összeáll, az egészen pom­pás. Persze érheti kritika a soros kéthengeres blokkot, hogy hát 87 lóerő és a 85 Nm-es nyoma­ték gyengécske, na de pontosan hová is kellene a több? A motor ereje bőven elegendő volt min­den forgalmi helyzetben, ez pe­dig mi, ha nem elegendő, a tu­lajdonos úgysem a pályák vad harcosává akar válni. Két területen azért biztosan van még mit gyúrni a mérnö­köknek, ami ráadásul nem fel­tétlenül a pénzen múlik. A futó­mű a budapesti utakon zavaró­an keménnyé válik, persze ez könnyen lehet, hogy egy bajor felhasználónak eszébe sem jut­na. A másik a Mezeler abroncs, bizony nem a legjobb partner a motorozáshoz. Egy kicsit csök­kentve a gyár által megadott nyomáson, ugyan javult a hely­zet, de így sem volt az igazi. Ez­zel együtt az F 800 R rendkívül szerelhető motor, és BMW lété­re a számlán sem áll csillagá­szati ár. Bár a mintegy 2,5 mil­liós alapára azért húzósabb, mint a japán konkurenseké, ám alapszolgáltatásban nüansznyi­­ak a különbségek (a BMW ext­ralistája igencsak hosszú), az összeszerelés minősége példás, és a presztízs pedig, ami azért ebben a szegmensben sem mel­lékes, hát az bizony kilométe­rekkel a konkurensek előtt áll. NÉPSZABADSÁG • 2009. AUGUSZTUS 5., SZERDA Kerékvilág • 21 A gigamániások is kicsit választottak: a VW TSI lett az Év motorja A Volkswagen 1,4 literes, kettős feltöltésű - turbós és komp­resszoros - benzinmotorját vá­lasztották a 2009-es Év motor­jává, mely az 1-1,4 literes kate­gória Zöldmotorja címet is el­nyerte. Ezzel megtört a BMW négyéves hegemóniája. Az év újdonság motorja a Peugeot 3,98 literes, közvetlen befecs­­kendezésese lett. A 4 liter felet­tieknél az Év nagy teljesítmé­nyűjévé a Mercedes V 8 henge­res, 6,2 literesét választották. A legkisebbeknél, az 1 liter alatti­aknál a Toyota 3 hengerese, az 14-1,8 literesek között a BMW­Peugeot 1,6 literes turbómotor­ja győzött. Az 1,8-2. liter közötti kategóriában az Audi Hungária által gyártott négyhengeres, 2 literes TFSI kapta a trófeát: eze­ket a motorokat építik be az A3-as, A4-es, A5-öS, A6-os és Q5-ös modellekbe, és az ugyan­csak győri­­ 272 lóerős teljesít­ményű - TTS Coupéba, mely álló helyzetből öt másodperc alatt gyorsul százra. A 2,1 literes Mercedes dízel, a 2,5-3 litere­seknél a BMW dupla turbós benzinese, a 3-4 literes kategó­riában az M3-as V8-as motorja lett az első. Az Év motorját világzsűri választja. 32 ország, 65 újság­író-mérnökből álló csapat fele Európán kívüli, ami különösen értékessé teszi az 1,4-es tur­­bós-kompresszoros, közvetlen befecskendezéses TSI győzel­mét. Az, hogy a nemzetközi csapat egy nagyon európai 1,4-est tett az élre, jól jelzi, hogy még a hagyományosan behemót méretű és gigatelje­sítményű motorokat kedvelő Amerikában, Kanadában és Ausztráliában is értik, hogy az elektromos hajtásig hátra lévő években az ilyen összetett szerkezetű, tiszta, takarékos, de nagy literteljesítményű erő­forrásoké a pálya, magyarázta lapunknak az egyetlen magyar tag, Szécsényi Gábor, Az Autó című magazin főszerkesztő­helyettese. A négyhengeres, 1,4 literes, 178 lóerős teljesítményű VW TSI motor kilométerenkénti károsanyag-kibocsátása 144 gramm, ezzel a Golf 100 kilo­méterenkénti átlagfogyasztása 6,2 liter benzin. A TSI hajtómű­vet beépítik még a Volkswagen Scirocco és Eos, valamint a Seat Ibiza Cupra modellekbe. (B. J.) Olasz konyhában főtt keleti kaják Vannak kínai cégek, melyek törvényesen másolnak: meg­veszik a gyártási jogokat meg szerszámokat, és európai dizájnstúdiókat bíznak meg autóik felöltöztetéséhez, ilyen a dr márka. Hamis Tag Heuert, vagy kopíro­­zott Nike trikót még csak meg­veszünk a piacon, de koppintott autót már nem annyira. Pedig néhányat Európában is forgal­maznak. A német, svájci és olasz piacon egyre kevésbé bi­zalmatlanok a vevők a kínai au­tók iránt. Nehezen indult karri­erjük, mert hiába voltak olcsók, a csúfos töréstesztjeikről szóló hírek sokakat elriasztottak. Jog­gal, mert némelyik csak formá­jában idézte európai verseny­társát, utasvédelemben meg sem közelítette azt. Hullottak a csillagok, ami hátráltatta a kínai autók európai és amerikai hódí­tását. A kínaiak tanultak a lec­kéből, javítottak kocsijaik biz­tonságán, és a terjeszkedési stratégián: európai cégeket bíz­tak meg a formatervezéssel, teszteléssel és forgalmazással. Az új modelleket rangos sza­lonokon is bemutatták, néme­lyik már megszokott résztvevő­je lett a szakkiállításoknak. Az egyik törzstag már komoly si­kereket könyvelhet el a legke­ményebb európai piacon, hi­szen a német sajtó ádáz rohama ellenére a kínaiak már a spájz­­ban vannak, és a Brillance ne­gyedik éve kapható. Más utat jár a kevésbé is­mert, a kisbetűvel jelzett dr márka. A Dr Automobiles Groupe néven bejegyzett olasz cég történeti leírása szerint a szenvedély, a vállalkozókedv, a • A kínai autók európai terjesz­kedését jelentősen meggyorsít­hatja, hogy már nemcsak az áruk kedvezőbb, de javult a biztonsá­guk és a minőségük is. A CAD Automobile Deutschland kettőről három évre növelte a kínai autókra érvényes garanciát, és minden új típus mellé 3 év ingye­nes mobilitási garanciát is ad, ami elakadás esetén díjmentes helyszíni javítást, műszaki men­tést, tréleren történő elszállítást, szükség esetén szállodai elhelye­zést és csereautót is jelent. világméret és persze a presz­tízs ihlette autóikat. A Made in China, design by Italy recept bevált, különösen a finomított karosszéria és a FIAT-gyártású motorok bizalomkeltőek. A dn leginkább a Chevrolet Sparkot idézi: a 3,5 méteres kocsit olasz motor hajt. A dr5-ös például egy sportos terepjáró, mely a Suzuki Vitara és a Toyota RAV4-es formavilágából merí­tett. Ami biztos, hogy motorja FIAT-származék: az 1,6 literes, 110 lóerős teljesítményű Eco­­power benzinnel, cseppfolyós vagy sűrített földgázzal is megy, az 1,9 literes, 120 lóerős Ecojet Fre pedig dízel. Előbbi 100 kilométerenkénti átlagfo­gyasztása 8,2 benzin, utóbbié 5,7 liter gázolaj. Az iMode 4- változatban valamennyi kerék hajtott. (B. J.) Japán modellt idéz a Dr Automobiles Groupe dr5-ös típusa

Next