Népszabadság, 2009. augusztus (67. évfolyam, 179-203. szám)
2009-08-05 / 182. szám
k www.nol.hu A főnökség döntött, életre keltik a reklámcélokat szolgáló makettet, és limitált sorozatban gyártják az álomautót. Boros Jenő ' Legendás old timereket és szupersportkocsikat is túlszárnyal majd az autó ára, melyet eredetileg számítógépes játékhoz terveztek, ám a makett kirobbanó közönségsiker lett az autószalonokon. A frissen kinevezett Citroen formatervezési igazgatója,Jean-Pierre Ploué bejelentette, hogy más extravagáns show-modellekhez hasonlóan a GT-makett is a márka múzeumába, a Conservatoire-ba kerül, de ezzel nincs vége a történetnek. Az alaposan kicserélődött és reformokat meghirdető cégvezetés úgy döntött, hogy sorozatban fogja gyártani a GT-t. Az új menedzsment jelvényében, stílusában és modellválasztékában is teljesen megújítja a Citroent. Volt már sportautója a francai cégnek, mely 1970-ben mutatta be SM jelzésű modelljét: a 2,7 literes, 180 lóerős teljesítményű Maserati-motorral hajtott Coupé 220 km/órás sebességre volt képes. Vélhetően izgalmas formája miatt kapott főszerepet az Akasztani való bolond nő című francia filmben. A legújabb Citroen sportkocsit eredetileg a Sony Playstation 3-as játékhoz alkották, és csak a show, pontosabban a marketing kedvéért készítették el i:1-es méretarányú makettjét. Most életre keltik és járóképessé teszik a makettet, mely nem lesz tömegmodell, legfeljebb hat lesz belőle, egyenként másfél millió eurós áron. A kézi munkával készülő kétüléses, állítható szárnyú és sirályszerű ajtajú kocsiért máris sorban állnak a gyűjtők, pedig még arról sem döntöttek a Citroennél, hogy hagyományos belső égésű, vagy cseppfolyós hidrogénnel áramot termelő üzemanyagcelláról táplálkozó villanymotor hajtja-e majd. Szóba került V8-hengeres benzines változata is, ehhez a PSA Peugeot Citroen konszern állandó partnerétől, a BMW-től érkezne az erőforrás, ami legalább négyszáz lóerős teljesítményt garantál. Kazanori Yamauchi, a Polyphony Digital elnöke és a Gran Turismo kreátora nem csodálkozott a döntésen, hiszen a GTby Citroen már sikert aratott a virtuális világban: világszerte ötvenmillió példányban kelt el, ehhez képest a hat darab igazi iszonyatosan kevés, és a Playstation-szereplésnek köszönhetően igazi különlegesség lesz. A GT is jelzi, hogy a Citroen átalakítja arculatát, előtérbe helyezve kreatív és innovatív képességeit. Erre utal az új logó, és a vezérgondolatként megfogalmazott Creative Technologie szlogen, valamint az új alapokra helyezett ügyfélkapcsolati rendszer. A fogaskerekes embléma háromdimenziós formában jelenik meg, ezáltal térbeli mélységet kap, és erőteljesebbé, plasztikusabbá válik, miközben a márka hagyományos piros színe kicsit mélyebb árnyalatban és megváltozott tipográfiájú Citroen feliratban köszön vissza, ahogy a 46 éves új vezérigazgató, Jean-Marc Gales fogalmazott, hídként összekötve múltat és jövőt. Játéknak indult Az egymillió eurós Bugattinál is drágább lesz a Citroen GT sportkocsi A mintapéldány múzeumba kerül: nem marad egybe tanulmánymodell, ám tucatautó sem lesz a kiállítási tárgyból Az F 800 R-rel a BMW érdemi konkurenciát szeretne támasztani az egyre népszerűbb naked kategóriában a felettébb izmos japánoknál Elveszett hagyomány, új célközönség Ábrahám Ambrus Az F 800 R elvitathatatlanul BMW, a külcsín is emlékeztet a felmenőkre, na de a tartalom! Nyoma sincs fogasszíj- vagy kardánhajtásnak, telelever futóműnek, de még csak a hagyományos BMW-s indexkapcsolóval sem lehet találkozni. Szóval az egész valahogy gyanúsan japánosra van hangolva. Ami érthető is, mert nem titkolt cél: az F 800 R-rel érdemi konkurenciát szeretnének támasztani az egyre népszerűbb naked kategóriában a japán konkurenciának. A szándékkal és az eredménnyel végül is semmi baj, mert a motor összességében rendkívül barátságosra sikerült, és bizony feltűnően könnyen kezelhető. Csak hát a hagyományok, a tradíciók vesztek oda, és ezt még abban az esetben is lehet sajnálni, ha az itt használt megoldások egyébként nagyon jó motort hoznak össze, így a gép a városi közlekedésben egészen jól teljesít. Azért „csak” egészen jól, mert az alkotóelemek, a futómű, a blokk vagy a motor hangja egyik esetben sem a kategória legjobbja, legszerethetőbbje. Ez alól talán csak a fék jelent kivételt, de az az extraként rendelhető ABS miatt. Vagyis az F 800 R igazából semmit sem csinál legjobban, csak majdnem, ám ami így mégis összeáll, az egészen pompás. Persze érheti kritika a soros kéthengeres blokkot, hogy hát 87 lóerő és a 85 Nm-es nyomaték gyengécske, na de pontosan hová is kellene a több? A motor ereje bőven elegendő volt minden forgalmi helyzetben, ez pedig mi, ha nem elegendő, a tulajdonos úgysem a pályák vad harcosává akar válni. Két területen azért biztosan van még mit gyúrni a mérnököknek, ami ráadásul nem feltétlenül a pénzen múlik. A futómű a budapesti utakon zavaróan keménnyé válik, persze ez könnyen lehet, hogy egy bajor felhasználónak eszébe sem jutna. A másik a Mezeler abroncs, bizony nem a legjobb partner a motorozáshoz. Egy kicsit csökkentve a gyár által megadott nyomáson, ugyan javult a helyzet, de így sem volt az igazi. Ezzel együtt az F 800 R rendkívül szerelhető motor, és BMW létére a számlán sem áll csillagászati ár. Bár a mintegy 2,5 milliós alapára azért húzósabb, mint a japán konkurenseké, ám alapszolgáltatásban nüansznyiak a különbségek (a BMW extralistája igencsak hosszú), az összeszerelés minősége példás, és a presztízs pedig, ami azért ebben a szegmensben sem mellékes, hát az bizony kilométerekkel a konkurensek előtt áll. NÉPSZABADSÁG • 2009. AUGUSZTUS 5., SZERDA Kerékvilág • 21 A gigamániások is kicsit választottak: a VW TSI lett az Év motorja A Volkswagen 1,4 literes, kettős feltöltésű - turbós és kompresszoros - benzinmotorját választották a 2009-es Év motorjává, mely az 1-1,4 literes kategória Zöldmotorja címet is elnyerte. Ezzel megtört a BMW négyéves hegemóniája. Az év újdonság motorja a Peugeot 3,98 literes, közvetlen befecskendezésese lett. A 4 liter felettieknél az Év nagy teljesítményűjévé a Mercedes V 8 hengeres, 6,2 literesét választották. A legkisebbeknél, az 1 liter alattiaknál a Toyota 3 hengerese, az 14-1,8 literesek között a BMWPeugeot 1,6 literes turbómotorja győzött. Az 1,8-2. liter közötti kategóriában az Audi Hungária által gyártott négyhengeres, 2 literes TFSI kapta a trófeát: ezeket a motorokat építik be az A3-as, A4-es, A5-öS, A6-os és Q5-ös modellekbe, és az ugyancsak győri 272 lóerős teljesítményű - TTS Coupéba, mely álló helyzetből öt másodperc alatt gyorsul százra. A 2,1 literes Mercedes dízel, a 2,5-3 litereseknél a BMW dupla turbós benzinese, a 3-4 literes kategóriában az M3-as V8-as motorja lett az első. Az Év motorját világzsűri választja. 32 ország, 65 újságíró-mérnökből álló csapat fele Európán kívüli, ami különösen értékessé teszi az 1,4-es turbós-kompresszoros, közvetlen befecskendezéses TSI győzelmét. Az, hogy a nemzetközi csapat egy nagyon európai 1,4-est tett az élre, jól jelzi, hogy még a hagyományosan behemót méretű és gigateljesítményű motorokat kedvelő Amerikában, Kanadában és Ausztráliában is értik, hogy az elektromos hajtásig hátra lévő években az ilyen összetett szerkezetű, tiszta, takarékos, de nagy literteljesítményű erőforrásoké a pálya, magyarázta lapunknak az egyetlen magyar tag, Szécsényi Gábor, Az Autó című magazin főszerkesztőhelyettese. A négyhengeres, 1,4 literes, 178 lóerős teljesítményű VW TSI motor kilométerenkénti károsanyag-kibocsátása 144 gramm, ezzel a Golf 100 kilométerenkénti átlagfogyasztása 6,2 liter benzin. A TSI hajtóművet beépítik még a Volkswagen Scirocco és Eos, valamint a Seat Ibiza Cupra modellekbe. (B. J.) Olasz konyhában főtt keleti kaják Vannak kínai cégek, melyek törvényesen másolnak: megveszik a gyártási jogokat meg szerszámokat, és európai dizájnstúdiókat bíznak meg autóik felöltöztetéséhez, ilyen a dr márka. Hamis Tag Heuert, vagy kopírozott Nike trikót még csak megveszünk a piacon, de koppintott autót már nem annyira. Pedig néhányat Európában is forgalmaznak. A német, svájci és olasz piacon egyre kevésbé bizalmatlanok a vevők a kínai autók iránt. Nehezen indult karrierjük, mert hiába voltak olcsók, a csúfos töréstesztjeikről szóló hírek sokakat elriasztottak. Joggal, mert némelyik csak formájában idézte európai versenytársát, utasvédelemben meg sem közelítette azt. Hullottak a csillagok, ami hátráltatta a kínai autók európai és amerikai hódítását. A kínaiak tanultak a leckéből, javítottak kocsijaik biztonságán, és a terjeszkedési stratégián: európai cégeket bíztak meg a formatervezéssel, teszteléssel és forgalmazással. Az új modelleket rangos szalonokon is bemutatták, némelyik már megszokott résztvevője lett a szakkiállításoknak. Az egyik törzstag már komoly sikereket könyvelhet el a legkeményebb európai piacon, hiszen a német sajtó ádáz rohama ellenére a kínaiak már a spájzban vannak, és a Brillance negyedik éve kapható. Más utat jár a kevésbé ismert, a kisbetűvel jelzett dr márka. A Dr Automobiles Groupe néven bejegyzett olasz cég történeti leírása szerint a szenvedély, a vállalkozókedv, a • A kínai autók európai terjeszkedését jelentősen meggyorsíthatja, hogy már nemcsak az áruk kedvezőbb, de javult a biztonságuk és a minőségük is. A CAD Automobile Deutschland kettőről három évre növelte a kínai autókra érvényes garanciát, és minden új típus mellé 3 év ingyenes mobilitási garanciát is ad, ami elakadás esetén díjmentes helyszíni javítást, műszaki mentést, tréleren történő elszállítást, szükség esetén szállodai elhelyezést és csereautót is jelent. világméret és persze a presztízs ihlette autóikat. A Made in China, design by Italy recept bevált, különösen a finomított karosszéria és a FIAT-gyártású motorok bizalomkeltőek. A dn leginkább a Chevrolet Sparkot idézi: a 3,5 méteres kocsit olasz motor hajt. A dr5-ös például egy sportos terepjáró, mely a Suzuki Vitara és a Toyota RAV4-es formavilágából merített. Ami biztos, hogy motorja FIAT-származék: az 1,6 literes, 110 lóerős teljesítményű Ecopower benzinnel, cseppfolyós vagy sűrített földgázzal is megy, az 1,9 literes, 120 lóerős Ecojet Fre pedig dízel. Előbbi 100 kilométerenkénti átlagfogyasztása 8,2 benzin, utóbbié 5,7 liter gázolaj. Az iMode 4- változatban valamennyi kerék hajtott. (B. J.) Japán modellt idéz a Dr Automobiles Groupe dr5-ös típusa