Népszabadság, 2009. augusztus (67. évfolyam, 179-203. szám)

2009-08-25 / 198. szám

2009. AUGUSZTUS 25., KEDD • NÉPSZABADSÁG HIRDETÉS M­argit híd: a káosz egyelőre elhalasztva Elmaradt a várt hétfői köz­lekedési káosz Budapesten; az első munkanap tesztjén át­ment a város, nem okozott nagyobb gondot, hogy augusztus 21-én egy évre le­zárták a Margit hidat. Schmidt Gábor A Fővinform ügyeletesének tájékoztatása szerint hétfő reggel és délelőtt minden fő­városi Duna-híd jól járható volt, csak a bevezető utakon - például a Szentendrei úton, a Flórián téri felüljárón kialakí­tott buszsáv miatt - és néhol a belvárosban volt zsúfoltság. Ha volt gond, inkább abból, hogy a sok helyen megválto­zott közlekedési rendben nem ismerték ki magukat az embe­rek. (Térképünkkel próbálunk segíteni a könnyebb tájékozó­dásban.) A Fővinform szak­embereit is meglepte, hogy a Margit híd kiesése ellenére vi­szonylag jól járható volt hétfő reggel a város. Egy átlagos hétfői csúcsfor­galomhoz képest egyébként sokkal gyengébb volt a tegnap reggeli. A közlekedési szakembe­rek szerint valószínűsíthető­en a jövő héten, keddtől, az is­kolakezdéskor már nagyobb fennakadás várható. A nyári szünet idején ugyanis Buda­pesten nagyjából harmadával kevesebben autóznak, mint egyébként. Egy évig garantáltan nem lesz dugó a hídon Fotó: Kovács Bence Az új forgalmi rend a Margit híd környékén Forrás: Népszabadság-gyűjtés / Népszabadság-grafika Közlemény Az FGSZ Zrt. 2009. augusztus 26-án 6 órától 14 óráig Alag, Szód és Vác II gázátadó állomásoknál fáklyázással járó karban­tartási munkát végez a lakosság folyamatos gázellátásának érdekében. Társaságunk az Alag, Szód és Vác II külterületi, illetve gázátadó állomási fáklyán szakembereinek felügyelete mellett végzi a gáz lefúvatását, fák­­lyázását. A művelet a lakosságot nem veszélyezteti, azonban erős hang és fényhatással jár. A környék lakóitól a nyugalmuk megzavarása miatt ezúton is elnézést kérünk. A munkálatokról a helyszínen lévő szakembereink készséggel adnak tájékoztatást. Megértésüket köszönjük! FGSZ Zrt. PMpHJfflH ShhWEÍI Ha szeretné, hogy véleménye, ötletei, javaslatai és információi minél előbb eljussanak szerkesztőinkhez, újságíróinkhoz, küldjön nekünk e-mailt: life A Népszabadság 50 db (25x2) jegyet sorsol ki olvasói között a Hajsza a föld alatt című film premier előtti, zártkörű bemutatójára. A vetítésre augusztus 28-án délig lehet jelentkezni a jelentkezes@nepszabadsag.hu e-mail címen, vagy hétköznap 8 és 16 óra között a 436-4373-as telefonszámon. WASHINGTON TRAVOLTA Időpont: 2009. augusztus 31., 19 óra. Helyszín: Palace MOM Park, 3-as terem Kérjük, feltétlenül tüntessék föl elérhetőségüket (telefonszám, postacím)! A nyertesek nevét az augusztus 29-i lapszámunkban tesszük közzé. _______________ © 2009 CTMG. Minden jog fenntartva. NÉPSZABADSÁG www.nol.hu Csak novembertől épülhet a mélygarázs Csúsznak a fővárosi Kossuth tér­re tervezett mélygarázs előké­születei; a beruházás finanszíro­zási konstrukciójáról csak szep­temberben dönthet a Fővárosi Közgyűlés. A testület júniusban jóváhagyta az 5,8 milliárdos be­ruházás kötelezettségvállalását, a finanszírozó bankokkal azon­ban nem sikerült dűlőre jutniuk. A főpolgármesteri kabinet teg­nap úgy döntött, később kerül a közgyűlés elé a beruházás. Az Országház körüli tér alatt a félezer férőhelyes mélygarázs és látogatóközpont építése ok­tóberben, a közműkiváltásokkal kezdődne, a tényleges kivitele­zés pedig novembertől indulna. A föld alatti parkolót - amelyet nemzetbiztonságilag kiemelt beruházásnak minősített az Országgyűlés szakbizottsága - a főváros cége, a Parking Kft. épí­ti bankhitelből. A mélygarázs 3,7 milliárd forintba kerül, a töb­bit a felszín rendezése viszi el. Gyarmati Zoltán, a beruházó Parking Kft. vezetője azt mond­ta: tárgyalásos eljárást írtak ki a finanszírozásra, amelyre érke­zett érvényes ajánlat, de nyertes még nincs. A beruházás előké­szítésére nagyjából százmilliót költöttek, és további nagyjából 300 millió forintra van szükség azon átmeneti költségek fede­zésére, amelyek a bankhitel megnyíltáig felmerülnek. A bank és a főváros között még nem zárultak le a részle­tekről az egyeztetések - például amiatt, hogy a mélygarázsra nem lehet jelzálogot bejegyezni­­, márpedig a beruházás csak akkor indulhat, ha a közvetlen megállapodást megkötik a felek. Erről dönthet szeptemberben a közgyűlés. Gyarmati álláspontja szerint feszített tempóban kell megvalósítaniuk a beruházást, de arra számít, hogy az a 2010. végi határidőre mindenképpen el fog készülni. (S. G.) Pancser turisták kétszázasok nélkül Jó előre elterveztük a kárpátal­jai kirándulást. A Felső-Tiszá­­nál, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Tivadarban nyaraltunk, onnan alig harminc kilométer­re van az ukrán oldalon lévő Beregszász, Munkács is kön­­­nyen elérhető, a beregsurányi határátkelő pedig szinte csak egy ugrás. Megcsináltattuk a gyerekeknek az új útleveleket, átnyálaztuk az útikönyveket. Korábban még sosem jártunk a történelmi Magyarországnak ezen a részén. Az első meglepetést tivadari szállásadóink okozták, akik kö­zölték: legalább tíz éve nem voltak a határ túloldalán. Mint mondták, utálják, ha megaláz­zák őket, és nem hajlandók részt venni egy olyan össznépi játékban, amit a korrupció mozgat. Szerintük a játék lénye­ge a benzinturizmus: a határ közelében élő magyarok ezré­vel járnak át tankolni Ukrajná­ba, ahol 40-50 százalékkal ol­csóbb az üzemanyag. Még egy kisebb személyautóval is akár 4-5 ezer forintot lehet spórolni egyetlen fordulóval.­­ A társasjáték aktív szerep­lői - hangzott szállásadónk út­mutatása - az ukrán határőrök, vámosok, rendőrök, akik sze­retnének részesedni a benzin­­turizmus hasznából, így aztán ott akadályozzák a magyarokat, ahol csak tudják: kekeckednek a határon, lépten-nyomon meg­állítják az autósokat az utakon. A szigorúan induló látszatel­lenőrzések forgatókönyve adott: a „megkenés” eszköze egy papír kétszázforintos, amelynek átadásával villám­gyorsan véget ér az intézkedés. Nem törődtünk különöseb­ben tivadari házigazdáink intel­­meivel, elvégre mi nem benzin­turisták lennénk, hanem való­ban kíváncsiak vagyunk a mun­kácsi várra. Önbizalmunk a beregsurányi határátkelőig tar­tott. A magyar oldalon ugyan percek alatt átjutottunk, az uk­rán beléptetésnél viszont gyor­san elakadtunk. Először egy ukrán határőr nyomott a kezünkbe egy regisztrációs lapot, ám hiába kértük, hogy segítsen, nem beszélt ide­gen nyelven. A papíron ukránul és angolul kértek személyes adatokat, gyakorlatilag egyetlen rubrika kitöltése sem volt egy­értelmű. Amikor odaértünk az útlevélpecsételő határőrhöz, ő magyarul közölte a megfelleb­bezhetetlen verdiktet: rosszul töltöttük ki a nyomtatványt. Se­gítséget kértünk tőle, de azt mondta, nem ér rá, menjünk vissza ötven métert, találunk egy hirdetőtáblát, azon minden információt megtalálunk. Visszamentünk a táblához. Abból persze semmi nem de­rült ki. Feltűnt, hogy csak mi szerencsétlenkedünk a regiszt­rációs lappal, másoktól szó nél­kül elvették. Nem véletlenül: honfitársaink ugyanis kivétel nélkül becsúsztatták a kétszá­zasokat a kis ablakon az útleve­leikkel együtt. Amikor másodszorra is oda­vittük a fülkéhez a kitöltött nyomtatványt, a határőr rá se nézett, eltette, majd megkér­dezte: van-e nemzetközi bizto­sításunk? Ja hogy nincs? Az baj, akkor nem mehetnek át! Visszaültünk a kocsiba. Elő­vettük a pénztárcáinkat, öt da­rab kétszázast találtunk ben­nük. Ennyi elég is lett volna az oda-vissza útra. Nagy volt a kí­sértés. Aztán egymásra néz­tünk a feleségemmel, legyintet­tünk egyet, majd eltettük a zöld bankókat.­­ Megfordulunk! - szóltam ki az ablakon. Az ukrán határőr széles mosollyal az arcán mu­tatta meg, melyik sávban indul­hatunk vissza a magyar határ felé. Itt aztán szembesülnünk kellett azzal, hogy a belépő ol­dalon négy hosszú sorban áll­tak az autók. A várakozás alatt megkér­deztük néhány sofőrtől, hogy őket nem zargatták-e az ukrán oldalon. Dehogynem­­ válaszol­ták kivétel nélkül, ám azt egyi­kőjük sem értette, hogy mi a gondunk ezzel a módszerrel, hi­szen a környéken mindenki el­fogadta a játékszabályokat: a ha­táron csak egy köteg kétszázas­sal a zsebben szabad átmenni. Több mint két órát várakoz­tunk, hogy a magyar határőr és a vámos elé kerülhessünk. - Mennyi benzin van a tankban? - kérdezte a magyar vámos. - Tizenöt liter - mondtam, mire a fiatalember fölhúzta a szemöldökét. Azt hitte, hogy szórakozom vele, mert ő olyat még nem látott, hogy valaki csaknem üres tankkal lépjen be Ukrajna felől az országba. Ki­szállította az egész családot a kocsiból, majd a motortól a csomagtartóig négyzetcenti­méterenként átvizsgálta. Köz­ben végig a fejét csóválta, lát­hatóan nem értette a dolgot. Végül elengedett. A visszapillantóból láttam, amint hosszan, értetlenkedve nézett utánunk. Cseri Péter

Next