Népszabadság, 2009. október (67. évfolyam, 230-255. szám)

2009-10-29 / 253. szám

2009. OKTÓBER 29., CSÜTÖRTÖK • NÉPSZABADSÁG 10 • Kultúra A Huzella sétány Nem hetvenkedik a hatvannal Huzella Péter. Azt azért a ke­rek születésnap után nem sokkal elismeri a dalszerző­énekes, hogy valami bölcses­ségféle megkörnyékezi ilyen­tájt az embert. Valaczkay Gabriella - Tizenöt éve miért vált ki a Ka­lákából, bejött-e a szólókarrier, hogyan talált rá Zalán Tibor szerzőtársra, miért ért véget Zenegér című tévéműsora, és ho­gyan lehet levenni a lábáról a gyerekközönséget - ez az önnel készült interjúk sablonja. Semmi nincs bennük Huzella Péter hité­ből, aggodalmából, vágyából. Mert soha nem firtatták, vagy, mert ön nem beszél erről? - Kerülöm. A korosztályo­mat így nevelték. Két út állt a kommunizmusban az egykori polgárcsaládok előtt. Vagy nyomták a szülők ezt az identi­tásdolgot, hogy fiam, tudd, hon­nan jöttél, vagy finomabban rea­gáltak a korra, nem forszírozták a polgári művész-tudós­­pedagógus múltat. Az apámék az utóbbit választották. Azt su­gallták, hogy nem kell konfron­tálódni. Közben nem fojtok el semmit. Mert az baj volna, ha egy estemen mondjuk, Arany Jánosra erőltetném a saját vívó­dásaimat vagy ezt az egész ma­gyar értékválságot. Az is igaz, hogy amikor komolyan elborít­ja az agyamat a düh, kabátot hú­zok, és elmegyek tüntetni. - Kiért? - 2006 őszén minden este ott voltam a Kossuth téren, sőt az október 23-i összecsapások­ról egy dalt is muszáj volt ír­nunk Zalán Tiborral. Ez persze nem jelenti azt, hogy onnantól minden fellépésemen belekez­dek: „csendesen, véresen, egy jobb életre éhesen...”. Főleg ki­mondott polgári koncerteken volna puszta hatásvadászat a közönségre tolni ezt a dalt. - Akkor meg kinek szól? - Magamnak. A gyerekdalo­kat is magamnak írom, csak utá­na letesztelem gyerekeken. Egyszer az unokámon, Tomin is mértem már le számot, bár fel­nőtteknek szólót, a Csendes dalt. Az egyik születésnapi kon­certem után meg azt kérdeztük tőle, melyik megzenésített ver­set szerette a legjobban, ő meg azt mondta, hogy József Attila Ódáját. A családi megrökönyö­désre pedig elárulta, hogy a hossza miatt. Szóval nem igaz, hogy a kicsik négysoros mon­­dókákra bírnak csak odafigyel­ni. Tilos őket hülyének nézni. - Elvégre negyven éve énekel ne­kik. De mindig önszántából? - Volt időszak, amikor másra se vágytam jobban, mint egy szál gitárral kiállni a színpadra, és elénekelni Zalán Tibor ne­kem írt szövegeit. Csakhogy az előadásért nem kapkodtak a klub- meg a színházigazgatók, csak egy invitált, Meczner Já­nos. De ő sem a Zalán-estre, ha­nem gyerekműsorra, így össze­hoztam az első sajátot. Soha nem éreztem pótléknak a gye­rekműfajt, de ha azt kérdezi, mi jut eszembe az önmegvalósítás szóról, akkor legelőször a Bob Dylan-, Neil Young-, Johnny Cash-féle énekes-gitáros élet­forma. - Próbálkozott hasonlóval? - Túl későn. Ezzel az önkife­jezési móddal az ötvenes-hat­vanas években hódítottak a színpadi költők. Merthogy azok voltak. Beszélik, hogy Johnny Cash a halálos ágyáról kelt fel, bevonszolta magát a stúdiójába, hogy felénekelje az utolsó szá­mokat. Filmre is vették, ahogy a dal végén Cash lecsukja a zon­gorát, és végigsimít a tetején. Ahogy csak a búcsúzó teszi. De ez olyan messzire van a mától! Most rapperek nyomják a leg­progresszívabb szövegeket, a legtöbb nívós, de még névtelen zenekarban minimum dzsessz­­tanszakot végzett srácok játsza­nak. Bezzeg én, amikor elkezd­tem a Kalákát. Építésznek ta­nultam, jó ideig kínos volt a ze­nei félműveltségem. -És mi maradt Neil Youngék imádatából? - Hát, maga Neil Young. A dalai magyarul, egy trióformá­cióban, a színész Rátóti Zolival meg a gitáros-énekes Tóth Ist­vánnal. Sok alázatot tanultam ebben a Neil Young Sétány ne­vű csapatban. Mivel nem jártam konziba, sose gyakoroltam, hogy kell más stílusában játsza­ni. Most ezt is kipróbálhatom. - Mi az, amit nem? Vár valami­re? - Egy saját gyerekrádió-adó­­ra. Meg inspirációra. Legyen miről beszélnem. Negyven éve éneklek dalokat, de ez pótcse­lekvés. Olyan, mintha „semmit csinálnék”. Az embereknek valószínűleg jó hallgatni, mert ez a leghétköznapibb, legkön­­­nyebb út ahhoz, hogy elemel­kedjenek egy kicsit. - Ez volna a semmit csinálás? - Már nem hatódom meg magamon. Máson igen. Ha mondjuk, berakom az autóban a Katona Klári-összest, tudja, amit a Presser írt. Azt nem bírom kikapcsolni, amíg le nem jár. Huzella Péter már csak másokon hatódik meg Fotó: Szabó Bernadett WWW.NOL.HU Föld alól a kalandparkba Régészeti KÖSZ-pont lesz a bakaruharaktárból Közép-Európa legnagyobb régészeti központjának és ka­landparkjának kiépítésére ké­szül a Kulturális Örökségvé­delmi Szakszolgálat (KÖSZ) Budapesten. Erre a célra nemrég használatba kapta a honvédség egykori ruházatel­látó központjának épület­­komplexumát a XI. kerületi Daróci utcában. Csordás Lajos A KÖSZ-t két éve hozta létre az állam, ez a szervezet végzi a kö­telező régészeti kutatást min­den olyan nagyberuházás előtt, amelynek összértékét 500 mil­lió forint fölöttire kalkulálják. Tipikusan ilyen projektek pél­dául az autópálya-építések. A szakszolgálat állományá­ban ma már 88 régész dolgozik, vagyis itt működik az ország legnagyobb archeológus stábja. Volt, akit a megyei múzeumok­tól csábítottak át, a megyei in­tézményekben ugyanis beszű­kültek a lehetőségek, mióta a KÖSZ megjelent, elvitte előlük a jövedelmező ásatásokat. Több megyében ezért elég nép­szerűtlenek is. Az utóbbi két év alatt 2,6 mil­lió négyzetméternyi régészeti területet tártak fel a szakszolgá­lat irányításával - mondja Virá­gos Gábor, a KÖSZ igazgatója. Ebben a mennyiségben persze benne vannak azok a földdarab­ok is, amelyeken alvállalkozó­ként bevont szakmai intézmé­nyek, köztük a megyei múzeu­mok is dolgoztak, így körülbelül „csak” 1 millió 450 ezer négyzet­­méter a közvetlenül saját szak­emberekkel elvégzett munka. De a saját rész egyre nagyobb hányadot képvisel: kezdetben csak 30 százalék volt, majd 2008-ra 50 lett, 2009-re pedig 70 százalék fölé emelkedett. Az idén már arra is képesek voltak, hogy a kecskeméti Mercedes­­gyár 200 ezer négyzetméteres területét két hónap alatt feltár­ják, ami valószínűleg rekord a magyar régészetben. Eddig összesen már több mint 5000 láda régészeti leletet hoztak felszínre saját ásatásai­kon, s ennek felét már restau­rálták, de a maradékot is folya­matosan dolgozzák fel központ­jaikban. Eddig négy regionális feldolgozó és raktárbázis léte­sült: Szombathelyen, Pécsen, Szegeden és Nyíregyházán, s most rendezkednek majd be budapesti, központi bázisukon. A vidéki központok mindegyi­ke valamilyen multifunkcioná­lis, vagyis laboratóriummal, iro­dával, tárolóhellyel is rendelke­ző épület, amelyet bérelnek. Van, amelyiket nem is szánják véglegesnek. A budapestit azonban igen. A leletanyag futószalagsze­rűen megy végig ezeken létesít­ményeken. Az átfutási idő a ki­ásástól a publikálásig 2-5 év. A két éve alakult KÖSZ legelső ásatási anyagai, amelyek még 2007 nyarán kerültek be a rend­szerbe, gyakorlatilag átfutottak. Ősszel megjelennek róluk az el­ső publikációk. „A rendszer el­kezdi kitolni a végeredménye­ket” - fogalmaz szemléletesen az igazgató, s elmondja, hogy minden egyes ásatásukról szü­letik majd egy kismonográfia formátumú záróriport, ahol az összes adat forrásértékszerűen megjelenik. A komplex elem­zésre pedig lesz egy nagymo­­nográfia-sorozat is. Olyan anyag nem létezhet, amelyet öt évnél hosszabb ideig nem tud­nak feldolgozni, s ne válna el­lenőrzött módon hozzáférhető­vé a világhálón keresztül is. Amikor a szakszolgálat elké­szül az anyag feldolgozásával, átadják annak az intézménynek, amely az ásatási engedélyben befogadóként nevesítve volt. Az örökségvédelmi törvény szerint minden lelet az államé, de erről a jogáról lemondhat a helyi múzeumi intézmények ja­vára. Ez lehet például egy adott megyei vagy városi múzeum is. Az a törekvés, mondja Virágos Gábor, hogy a leletanyag oda kerüljön, ahol a helyi közösség számára legkönnyebben hozzá­férhető. Szemezgetni persze nem lehet, vagyis nem lehet a leletek javát utólag kiválogatni, s arra igényt benyújtani, hanem az adott ásatásról származó összes tárgyat fogadni kell, s a befogadónak már az ásatás előtt el kell döntenie, hogy igényli-e a tárgyakat vagy nem. Ebben persze nem minden megyei múzeum partner. Van, ahol el­zárkóznak az együttműködés elől. Viszont van, ahol az első leletátadások már meg is tör­téntek, például Vas megyében. A KÖSZ-nek nem feladata a régészeti leletanyag tartós rak­tározása, szögezi le az igazgató. Amire a helyi múzeumok nem tartanak igényt, az a Nemzeti Múzeumhoz kerül. A jövőre nyíló új, 23 ezer négyzetméter hasznos alapterületű, Daróci úti raktárbázison azonban lesz elegendő hely ezek tárolására is, a feldolgozás alatt lévő lele­tek mellett. Az izgalmas nevű kalandparkban pedig tulajdon­képpen a feltárás és feldolgozás kulisszatitkait lehet majd meg­nézni, átélni. Szóval, izgalmas helynek szánják. Már a neve is játékos: KÖSZ-pont. A lágymányosi Daróci útra kerül a központi ásatásokon feltárt lelettömeg Forrás: KÖSZ Hajónapló - billegő fedélzeten Kortárs magyar novellákból tucatnyi kisjátékfilm készül a Magyar Televíziónak. A tör­ténetek Hajónapló ’89-’09 címmel a rendszerváltás el­múlt két évtizedéről szólnak. Hogy egyszeri alkalom-e az irodalom visszatérése a kép­ernyőre, egyelőre nem tudni. Varsányi Gyula November 5-én este kezdi, majd hetente folytatja az m1 csatorna azt a kisjátékfilm-sorozatot, amelyet fiatal rendezők készíte­nek. Tizenkét film a rendszer­­váltásról, kortárs magyar novel­lák alapján. A cél az - tudtuk meg a sorozatot gyártó Unió- Film producerétől, Bodzsár Ist­vántól­­, hogy derüljön ki a 25 perces művekből, alkotóik sze­rint „most mi van”. Mármint mi van velünk, hétköznapi embe­rekkel. Ne közismert esemé­nyekről szóljanak, és ne a Ká­dár-korral hasonlítsák össze a mát. A vállalkozáshoz társult az MTV, és sikerrel pályáztak a Mozgókép Közalapítványnál. Összesen 300 percnyi filmet forgat le 60 nap alatt 84 színész és sok más szakember - 220 millió forintból. Az irodalom ritka vendég a képernyőn manapság, de nem­csak a televíziózás változott meg, hanem az irodalmi ízlés is. A sorozat készítésében drama­turgként közreműködő Németh Gábor író úgy véli, európai je­lenség, hogy háttérbe szorul a novella műfaja, és kevesek ügyévé válik általában az úgy­nevezett magas literatúra. Fi­gyelemfelhívó gesztus e sorozat elkészítése és sugárzása, amel­­­lyel megpróbálják visszahelyez­ni jogaiba (legalább) a novellát. A hazai irodalmi derékhad­ból kértek föl szerzőket, akik maguk választottak ki egy-egy saját művet megfilmesítésre. Balázs Attila, Darvasi László, Garaczi László, Grecsó Krisz­tián, Kemény István, Kiss Noé­mi, Parti Nagy Lajos, Spiró György, Szőts Géza, Tasnádi Ist­ván és Zoltán Gábor írásai sok­színű alapanyagot kínáltak a rendezőknek, akik választhat­tak közülük. A már bizonyított Bollók Csaba, Fonyó Gergely, Hajdú Szabolcs, Mátyássy Áron, Miklauzic Bence, Nagy Viktor Oszkár mellett rendező szakon tanuló vagy pályakezdő filme­sek is készítettek adaptációkat: Bagota Béla, Bodzsár Márk, Cserhalmi Sára, Horváth Lili, Jánossy Natália eltérő hang­ütést, stílust használ. A csapatnak tagja Török Fe­renc is. Az ő Moszkva tér című játékfilmje a rendszerváltás jel­képes alkotása, legutóbb állóké­pekben filmezte Spiró György Koccanás című írását. Most is az író elbeszélését, az Itthon cí­műt választotta. Szikár doku­­mentarista képsor egy magá­nyos, nyugdíjas asszony (Cso­mós Mari) egyetlen napjáról, amelynek legnagyobb esemé­nye, hogy sikerül leadnia tele­fonkészülékét, mert már nem tudja fizetni a számlát. A film­egyetemet frissen végzett Bodzsár Márk egy topmene­dzsert (Rába Roland) elevenít meg Zoltán Gábor Levegőt ven­ni című írásából. A negyvenes férfi képtelen elviselni, hogy cégének kifutófiúja rendszere­sen gyorsabban tempózik mel­lette az uszodában, ezért meg­öli. Nem ilyen groteszk, inkább ironikus a Grecsó Krisztián Barbárok című novelláját fel­dolgozó Miklauzic-film. (Szán­dékos utalás a címben Móricz Zsigmond híres elbeszélésére, amelyben pusztai gyilkosság történik.) Húsvéti ünnep a falu­si szülői házban. Megérkezik a jómódú fiú családjával Budáról, és a nehezebb sorsú, várandós lány élettársával Pestről. Szoká­sos gesztusok, közhelyek, evé­sek, egymás közötti gyűlölkö­dések, mígnem megjelenik a lány régi osztálytársa (Nagy Zsolt), akiről éppen azt látják a tévéhírekben, hogy megölt va­lakit. Ám úgy tesznek, mintha mi sem történt volna. Nehogy ki kelljen szállni a közömbös­ség langymelegéből. Szép új (vagy régi?) világunk archetípusai jelennek meg te­hát, amelyekről szó lesz a filme­ket követő stúdióbeszélgeté­sekben is. Akár a tanításban is felhasználhatnák az adásokat. Jó lenne, ha a sorozattal egy időben olvashatóvá válna vala­mennyi novella a világhálón - ha már a műfajt népszerűsítik. Huszonöt percben kiderül, „most mi van” Forrás: UnioFilm

Next