Népszabadság, 2009. december (67. évfolyam, 281-305. szám)

2009-12-22 / 299. szám

2009. DECEMBER 22., KEDD • NÉPSZABADSÁG 10 • Kultúra WWW.NOL.HU Kis ajtó a nagyvilágra Zene Bach: Orgona Masterpieces - Warner/Maestro - 209 Fáy Miklós Nagyon bénán néz ki a le­mez, mint a Warner teljes Maestro-sorozata, igyekeznek annyira olcsóvá tenni a soro­zatot, amennyire csak lehet, régi felvételek, szerény kön­tösben. A borítón Marie-Clai­re Alain fényképe, egy szem­üveges néni mosolyog, de nyu­galom. Mozartról is feljegyez­ték, hogy nagyon jelentéktelen külsejű ember volt, és Bachról se lehetne az arcmása alapján megsejteni, hogy ő az alfa és az ómega. Az Alain család egyéb­ként nem is jár nagyon messze Bachéktól, Marie-Claire apja és bátyjai zeneszerzők voltak, a híresebb, Jehan talán még hí­resebb volna, ha nem esik el a második világháborúban. Ma­rie-Claire Alain is szerző, tanár, és mintegy mellékesen orgonis­ta. Valószínűleg ő a legtöbb le­mezt készítő orgonás, vele kez­dődött az Erato lemezkiadó tör­ténete, ő orgonáit a legelső Era­­to-bakeliten. Bő három évtized­del később lett ebből egy Bach­­orgona-összkiadás, ebből válo­gattak erre a lemezre. A d-moll toccata és fúgát, a Jesu bleibet meite Freude koránt, és, nagyon helyesen, néhány kevésbé köz­ismert darabot. Marie-Claire Alain alap­­trükkje az, hogy nincsen. Se trükk, se ő. Mester, tanár, ha­tározott asszonyka, de nem az önmegvalósító személyiség iskolapéldája. Csak akkor le­het érezni a játékos jelenlétét, ha valami nem tökéletes, ha itt-ott kicsit megbillen a tem­pó. Egyébként olyan, mintha a hangszer játszana, úgy szól az orgona, ahogy egy orgonának szólnia kell az általános elkép­zelés szerint, ünnepélyes hi­degséggel. Felüdülés, ha meg­szólalnak a fafúvós regiszte­rek, de majdnem kellemes ki­zökkenés az is, amikor a Vival­di a-moll hegedűverseny Bach­­átiratának utolsó tételében ide­gesíteni kezdi az embert, hogy mi lett a karcsú hegedűszóló­ból: éles, kérlelhetetlen szó­lam. Legalább valami vitatha­tó. Bár Alain annyira meggyő­ző, hogy a vitára vágyó hallgató elbizonytalanodik, nem Bach­­nál akar okosabb lenni? Szinte biztos, hogy bennünk van a hiba. Marie-Claire Alain nagyon szerény, de akkor is egy életművet összegez, újragon­dol, letisztul, lemetszi a sallan­gokat, időnként felülbírálja ré­gi önmagát. Ebből mi mind ki­maradunk, csak a történet vé­gét nézzük. Mintha a Rómeó és Júliának csak az utolsó felvoná­sára érkeznénk, két halott, de szomorú. De mégsem az, mint­ha már akkor is ismernénk Ró­meót, amikor Rózáért lelkese­dik. Aki szereti ezt a műre kon­centráló, szólamokkal babráló konstruálást, ahol a személyes­ség csak annyira fontos, mint a szándékos hiba egy régi festmé­nyen, amellyel az alkotó jelzi, hogy nem a tökéletességre tö­rekszik, csak a lehető legjobb­ra, annak már most is teljes az öröme. Én leginkább azt érzem, hogy kinyílt egy kis ajtó, be le­het lépni, az ember azt képze­li, hogy egy belátható, szépen berendezett szobába megy, de ahogy továbblépne, nyílnak a terek, a távlatok, már egy egész életművet kellene megismer­ni, már a hangszert, Bachot és összes műveit, a végén az egész világ ott áll, érdekeltek-e, kérde­zi. Hát persze. Nagyvonalúbb karácsonyi ajándékot aligha kaphattak volna a londoniak és látoga­tóik, mint a világ vezető ipar­­művészeti múzeumának át­alakított és kibővített közép­kori és reneszánsz galériáit. Hét évig tartott, amíg a 31,75 millió fontos (9,4 milliárd fo­rint) komplexum elkészült, és egyben befejeződött az ambi­ciózus távlati fejlesztés ös­­­szesen 120 millió fontot fel­emésztő első szakasza. R. Hahn Veronika London A Viktória és Albert szépen meghálálja a szerencsejáték­bevételekből fenntartott Nem­zeti Örökség Alapítványtól ér­kezett közel 16 millió fontos támogatást kiegészítő 20 mil­lió fontnyi magánfelajánlást. A mecénások - Wolfson, Selz, Sa­­insbury és más családok - neve előkelő helyen szerepel a tíz új teremcsoport falain. Az új ga­lériákat kialakító tervezőiro­da, a MAMA, a bővítésen kí­vül enyhítette a XIX. század közepére elkészült épület ko­rábbi furcsaságait is. Nehezen berendezhető, megvilágítható, megközelíthető félemeleteket, felhasználhatatlan fedetlen ud­varokat, korábbi irodákat in­tegrált mozgássérültek számá­ra is körbejárható, központi tá­jékoztató ponttal is rendelkező együttessé. Egy nagyon nehe­zen berendezhető külső részt például bonyolult üvegtetővel láttak el, így az ide szánt ter­jedelmes darabok természetes fényben jelennek meg. Itt he­lyezték el Sir Paul Pindar, XVI­­XVII. századi kereskedő házá­nak homlokzatát. Ez volt azon kevés, fából épített, Tudor-stí­lusú szerkezetek egyike, mely túlélte a nagy londoni tűzvészt. A múzeum mentette meg a kül­ső házfalat, amikor a XIX. szá­zadban a Liverpool Street vas­útállomás építése során lebon­tották. Mint erről Glyn Da­vies, a részleg kialakítá­sának koncepciójáért fe­lelős kurátor a sajtóbe­járáskor elmondta, a fi­nanszírozás és az építé­szeti átalakítás nehézsé­gei szinte eltörpülnek a bonyolult tartalmi dön­tések mellett. A kiállí­tás a történelem hosszú, i. sz. 300-tól 1600-ig ter­jedő időszakát dolgoz­za fel, mindenekelőtt az iparművészet és kézmű­vesség szempontjából. Ezen belül gondolni kel­lett az egyes országok­ra és kultúrákra, az el­térő életmódokra és hi­tekre is. Végül a termek összesen 1800 műtár­gyat foglalnak magukba, gyakran lélegzetelállító, innovatív környezetben. A három emeletre kiter­jedő tárlat kronológiai sorrendben halad, illet­ve azon belül egy-egy lénye­ges témát vagy személyiséget részletesebben is áttekint. Most először válik hozzá­férhetővé Leonardo da Vinci öt jegyzetfüzetének egyike, amely nem nagyobb, mint egy pakli kártya. A barna tintával írt la­pok rendkívül sérülékenyek és fényérzékenyek. Tervek szerint a kurátorok a tárlón belül na­ponta váltogatják az oldalakat, amelyek egy közeli monitoron olvashatók el, szerencsére Leo­nardo tükörírását is korrigálva. Nem csak látványos, szórakoz­tató is az érdekes figurákat tar­talmazó Vadkan- és medveva­dászat című gobelin, a Devon­shire-i vadászat sorozatból, a műfaj XV. századi egyedüli túl­élője. A trójai háborút ábrázoló Trója gobelin húsz év óta elő­ször kerül a látogatók elé: a fali­kárpit egykor VIII. Károly fran­cia királyé volt, de készítettek egyet Mátyás király számára is. A múzeum legismertebb kin­csei közül régi fényében csil­log a gloucesteri gyertyatartó - a maga finoman megmunkált szörnyecskéivel a román ko­ri angol fémművészet remeke. A V&A rendkívül gazdag Do­natello szoborgyűjteményének külön termet szentelnek. Az iparművészet fellegvá­rától joggal várható el, hogy a dizájn, a tálalás önmagában is ámulatba ejtsen. A szemlélő­­dőknek nemegyszer esik le az álluk, többek között a tehető­sek 1350-1500 közötti életfor­máját felidéző galériában, az arisztokraták és jómó­dú kereskedők luxuskö­rülményeinek láttán. Kü­lön „fejezet” foglalko­zik a XV. századi burgun­­diai udvari szokásokkal. A látványos, Reneszánsz városközpont, 1350-1600 között címet viselő kiál­lítástraktusban viszont imponáló épületek ré­szeit helyezték el, úgy, hogy együttesen valóban felvillantsák a városké­pet. Giambologna drámai szobra, a Mediciek meg­rendelésére készült Sám­son és a filiszteus kom­pozíciója mellett talál­ható egy elragadó, mű­ködő szökőkút. Ragyogó festett üvegablakok, ol­tárrészletek, az egyetlen Olaszországon kívül ta­lálható reneszánsz kápol­na a firenzei Santa Chia­­ra-templomból, valamint a ’s-Hertogenbosch-i Szt. János-székesegyház díszes szentélyrekesztője érzékelte­tik a kor szakrális művészeté­nek erejét. Mindennek alapján érthető, hogy Mark Jones, a Viktória és Albert Múzeum igazgatója úgy érzi, a felújított galériák segí­tenek eloszlatni azt a tévhitet, hogy a középkor a történelem „sötét időszaka” volt. Templom a múzeumban Megnyíltak a Viktória és Albert Múzeum új középkori galériái Sir Paul Pindar házának fahomlokzata HIRDETÉS EURÓPA KULTURÁLIS FŐVÁROSA PÉCS2010 Eljött a nagy nap: 2010. január 10-től Pécs Európa Kulturális Fővárosa lesz! Egy éven át több száz kulturális program és egy megújult, megszépült város várja vendégeit! Január 10-én, a megnyitó napján nagyszabású történelmi karnevál, addig is fergeteges programok! December 30-án különleges kulturális csemege Pécsett: az Aranypálma díjas film­rendező-zenész Emir Kusturica, saját zenekarával ad koncertet, másnap tűzijátékkal és a New York Ska-Jazz Ensemble-lal búcsúzik az óév! Legyen dupla az élmény! Utazzon a megnyitóra MÁV Nosztalgia élményvonattal - nosztalgia áron - mindössze 2010 Ft-ért! Indulás: 12.00, Budapest - Nyugati Pályaudvar További infó: www.pecs2010.hu www.pecs201­0.hu EURÓPA KULTURÁLIS FŐVÁROSA Oktatási ^3 És Kulturális 30 Minisztérium -ff hungarofest I pic.010y I 111 Imenedzsmentközpont

Next