Népszabadság, 2010. január (68. évfolyam, 1-25. szám)

2010-01-14 / 11. szám

2010. JANUÁR 14., CSÜTÖRTÖK • NÉPSZABADSÁG 2 • Magyarország A BKV mellett a vasút is megbénulhat Szolidaritási akciót tart ma a VDSZSZ A fővárosi autóbuszok és vil­lamosok után ma hajnaltól a vonatok is leállnak, legalább­is a budapesti elővárosi vas­úti forgalomban. A BKV-s dolgozók sztrájkjával szolidá­ris Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete hajnali 4 és reggel 8 óra között kapcsoló­dik a munkabeszüntetéshez. Kun J. Erzsébet Egyelőre nem látszik az alag­út vége: tegnap sem sikerült megállapodásra jutni a kollek­tív szerződésről a BKV me­nedzsmentjének és a szakszer­vezetek képviselőinek. Igaz, erre nem is volt sok esély, hi­szen a közlekedési vállalat ve­zetése nem állt elő újabb ja­vaslattal, az érdekvédők pe­dig nem engednek a követe­léseikből, így az utóbbi napok tapasztalatai alapján előre lát­ható, hogy ma is csak elvétve közlekednek a buszok és a vil­lamosok. A trolit és a metrót választók pedig a már szintén megszokott, komoly zsúfolt­ságra készülhetnek. Nemes Gábor, a BKV-nál megalakult sztrájkbizottság szóvivője nem árulta el la­punknak, hogy sztrájkalapjuk­ból még hány napra futja, az azonban biztosra vehető, hogy a vasutasok reggel 8-ig meg­hirdetett sztrájkjáig kitartanak, de a hogyan továbbról nincse­nek érdemi információk. Az Index úgy tudja, a sztrájkalap akár két hétre is finanszírozni tudja a munkabeszüntetést, de ezt egyetlen forrásunk sem tá­masztotta alá. A távirati iroda értesülése szerint naponta akár 25 millió forinttal is apaszthat­ja a sztrájkalapot a munkabe­szüntetés. Hírek szerint egyes buszga­rázsokban, villamosremízek­ben tegnap már több konfliktus alakult ki a sztrájkolók és az azt megtagadók között. Nemes Gá­bor nem tud ilyen esetről, s ar­ról sem, hogy az utasok és jár­művezetők között vita alakult volna ki a sztrájk kapcsán. A szóvivőtől megkérdez­tük, nem tartanak-e attól, hogy ha esetleg a bíróság jogszerűt­lennek mondja ki sztrájkjukat, úgy a dolgozók egy része elve­szíti az állását, Nemes Gábor azt válaszolta: kizárólag a szak­­szervezeti vezetőket terheli fe­lelősség, tisztségviselőket és más dolgozókat nem lehet el­bocsátani azért, mert részt vet­tek a sztrájkban. (A BKV eddig valamennyi munkabeszünte­téssel kapcsolatban pert indí­tott, s a bíróság minden eset­ben jogszerűnek ítélte a sztráj­kokat - a szerk.) Az, hogy tovább nehezedik a fővárosban élők, illetve dol­gozók helyzete, jelzi, hogy teg­nap a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete is eldöntötte: ma hajnali 4 órától négyórás szolidaritási sztrájkot tart. Gaskó István elnök bejelen­tette, hogy akciójukkal a BKV dolgozóit támogatják. S bár a munkabeszüntetést az egész vasúthálózatra meghirdették, leginkább a budapesti „fejpá­lyaudvarokra” koncentrálják, mivel ezek vannak kapcsolat­ban a BKV-hálózattal. Vagyis a négyórás vasutassztrájk pár száz vonat közlekedését érin­ti csak. A VDSZSZ elnöke tegna­pi sajtótájékoztatóján úgy fo­galmazott: elvi jelentősége van annak, hogy a vasuta­sok kiálljanak a BKV-sok ér­dekeinek érvényesítése mel­lett, a sztrájk idejének meg­hirdetésekor tekintettel van­nak az utazókra, nem céljuk a károkozás a MÁV-nál. Gaskó úgy látja: a hazai állami cégek­nél súlyos munkaügyi konflik­tusok alakultak ki, ezek közül a legsúlyosabbnak a BKV-nál lévő látszik. Mindazonáltal a MÁV-nál sem született megál­lapodás a szolidaritási sztrájk alatti még elégséges szolgál­tatásról. A társaság tájékoz­tatása szerint ezért kiszámít­hatatlan lesz a vonatközleke­dés több területen, főként a fővárosi agglomerációban. A GYSEV-nél nincs sztrájk. Gelencsér László, a BKV Liga-Munkástanácsok Szövetségének elnöke és Gaskó István­Fotó: Szabó Bernadett „Mindig elkerülhető a sztrájk” A törvény nem írja, hogy a sztrájk végső eszköz, sok múlik azon, hogy a feleket a döntéseikben milyen mo­tívumok, attitűdök, emlé­kek, érzelmek befolyásolják - mondja Berki Erzsébet mun­kaügyi szakértő, egyetemi ta­nár. Kun J. Erzsébet­ ­ Zokogva telefonált tegnap dél­után a lányom, hogy több mint fél órája áll a Margit híd budai oldalán a villamosmegállóban. Keze-lába összefagyott, és sen­ki nem tudja megmondani ne­ki, hogyan juthat haza. Sztráj­kolnak a BKV-s járműveze­tők, ehhez joguk van. De mihez van joga a konfliktusban vétlen utasnak? - A sztrájk arra kénysze­ríti a szolgáltatás lehetséges igénybevevőit, hogy a maguk eszközeivel oldják meg annak pótlását. Természetesen eb­ben segíthet nekik a szolgálta­tást nyújtó cég - azzal például, hogy tájékoztat a közlekedő já­ratokról - vagy annak felügye­lő szerve, már ha van ilyen. Ez kétségtelenül nehéz hely­zet, hiszen a fogyasztók ahhoz szoktak hozzá, hogy a szolgál­tatás rendelkezésre áll, tehát a hétköznapi rutinok ilyenkor nem működnek. Tekintettel ar­ra, hogy a közlekedésnek nem a BKV által nyújtott szolgálta­tások igénybevétele az egyet­len módja, az utasnak változat­lanul joga, hogy közlekedjen. - Ez azért így elég cinikusan hangzik. - Meglehet, de akkor is így van. A kérdésnek a jogi olda­la, jelesül az, hogy milyen fel­tételek mellett illeti meg kárté­rítés a fogyasztót, meglehető­sen bonyolult, gyanítom, a jo­gászok sincsenek egységes ál­lásponton. - Szakértők szerint a sztrájktör­vény nagy hiányossága, hogy nem definiálja magát a sztrájkot. - A sztrájk kollektív munka­­beszüntetés, amely a dolgozó­kat a gazdasági és szociális ér­dekeik védelmére illeti meg. - Szabó Máté ombudsman vizs­gálattal tárta fel, hogy nem har­monizálták a sztrájktörvényt a munka törvénykönyvével, nem szabályozott az állampolgárok tájékoztatása, és továbbra sincs megoldás a közszolgáltató és a szakszervezetek egyik legjelen­tősebb érdekellentétére, az elég­séges szolgáltatás mértékének megállapítására. Hogyan old­ható fel ez a probléma?­­ A munkáltatónak, akinél a sztrájk folyik, elemi érdeke, hogy a fogyasztókat, akik az ő piacát alkotják, tájékoztassa, miként nyújtja a szolgáltatásait. Ha ezt nem teszi meg, nem jár el a jó gazda gondosságával. Az elégséges szolgáltatásban való megállapodás hiánya tárgya­lástaktikai hiba: nem szabadna összekeverni az érdekvitát, ami miatt sztrájk van, az elégséges szolgáltatásról szóló tárgyalás­sal, ami sokkal inkább techni­kai kérdés. Jellemző módon az egészségügyben és a villamos­­energia-iparban ezek a megál­lapodások rendre megszület­nek sztrájkhelyzetben, a közle­kedésben pedig az utóbbi idő­ben sokszor nem, holott a mun­ka és a sztrájk szervezése szem­pontjából is sokkal kiegyensú­lyozottabb helyzetet teremthet­nének ezzel a felek. Ha az ilyen jellegű érdekek nem működnek és nem a megfelelő magatartás felé terelik a szereplőket, ter­mészetesen lehet jogszabályok­kal operálni, azonban a munka világára vonatkozó szabályo­zást általában a szociális part­nerekkel folytatott konzultáció alapján szokta a kormány a par­lament elé terjeszteni. - A BKV szakszervezetei most azért sztrájkolnak, mert január 1-jétől nincs a cégnél kollek­tív szerződés, a menedzsment és az érdekvédők hosszú hetek óta nem tudnak megállapodni. Kinek van itt igaza? - Egy érdekvitában nem le­het feltenni ezt a kérdést. Álta­lában, ahhoz, hogy meg tudjuk ítélni, kinek van igaza egy kér­désben, rendelkeznünk kel­lene egy objektív mércével, amihez a valóságot hasonlít­juk. Ilyen mércével nem ren­delkezünk. - Elkerülhető lett volna a sztrájk? - Az emberi cselekvések mindig döntések eredményei, még akkor is, ha adott esetben valaki nincs is tudatában an­nak, hogy épp dönt valamiről. Vagyis ebben az értelemben mindig elkerülhető a sztrájk. Egyébként is, azt hiszem, sok múlik azon, hogy a feleket a döntéseikben milyen motívu­mok, attitűdök, emlékek vagy érzelmek befolyásolják. - Elkövetett sztrájktörést a BKV vezetése, amikor „idegen sofőrök” kivitték a garázsból a buszokat? - A magyar jog nem ismeri a sztrájktörés fogalmát. www.nol.hu Gyalog sem sokkal lassabb Lencsés Károly „A 2-es és a 6-os villamosok »rendkívül csökkentett üzem­módban« közlekednek” - kö­zölte egy kedves női hang mind­azokkal, akik tegnap a BKV in­formációs vonalát hívták. Szo­kásos fordulat volt még a „rö­vidített útvonal”, meg a „csök­kentett járatszám” is. Szóval, nem ígértek semmi jót. És már ahhoz is sok türe­lemre volt szükség, hogy ezt megtudjuk. Többször előfor­dult ugyanis, hogy a társaság számát tárcsázva egy géphang azt közölte: a hálózat túlter­heltsége miatt próbálkozzunk később. Próbálkoztunk, pró­bálkoztunk becsülettel, de csak a foglalt jelzést hallhattuk. Ha meg épp nem, akkor diszkrét zenével várakozhattunk, „mert minden ügyintézőnk foglalt”. Aki viszont elég kitartónak bizonyult, és rászánt tíz-húsz percet, hozzájuthatott a kívánt információhoz. Egy igen udva­rias hölgy türelmesen elmagya­rázta, miként juthatunk el a XV. kerületből a XXII.-be. Igaz, egy­szerű dolga volt, mert a sztrájk­mentes napokhoz képest „csu­pán” annyi a változás - derült ki­­, hogy a szokásoshoz képest jó­val kevesebb busz közlekedett. A tájékoztatás szerint a 173-asra 10, a 114-esre 15, az 58-asra meg 40-50 percet kellett várakozni. - Sajnálom, de az 58-as vo­nalán csak egyetlen autóbusz üzemel - adott magyarázatot hangjában némi együttérzéssel a hölgy. - Akkor gyalog is gyorsabb. - Igaz, de ha szerencséje van, mindjárt jön a busz. Gyors fejszámolás után ki­derült: a húsz kilométeres utat - egy óra helyett - szerencsés esetben is körülbelül két és fél óra alatt tehetnénk meg. Ha meg pechünk van, akár három óra is lehet belőle. Ami hat-hét kilométeres óránkénti átlagse­bességet jelent. Mindent azonban az informá­ciós kisasszony sem tudhatott. Azt sem például, hogy tegnap délelőtt volt olyan időszak, ami­kor a 173-assal nem tíz percen­ként, hanem félóránként lehe­tett legfeljebb utazni. Már, ha fölfért az ember. Postások demonstráltak Több mint százan demonstráltak teg­nap a Magyar Posta budapesti székháza előtt. A Kézbesítők Szakszer­vezete azért szervezte meg a tüntetést, mert jogtalannak tartja 29 tisztségviselőjének elbocsátását. Túsz Ferenc, a szakszervezet vezető­je szerint a karácsony előtti kézbesítői sztrájk megszervezőit azért „fe­jezte le” a posta, mert felemelték hangjukat a munkavállalók jogaiért. December 22-én és 23-án 150 kézbesítő azért nem vette fel a munkát, mert így akarták kikényszeríteni, hogy valamennyi postás részesüljön a társaság eladott ingatlanjainak bevételéből. A tüntetésen ott voltak a Liga és a BKV szakszervezetének képviselői is. Fotó: Móricz Simon

Next