Népszabadság, 2010. augusztus (68. évfolyam, 178-202. szám)

2010-08-02 / 178. szám

2010. AUGUSZTUS 2., HÉTFŐ • NÉPSZABADSÁG 2 • Magyarország www.nol.hu Kereszténydemokraták kormányfogságban Lefojtott KDNP-sek vidéken, cserébe Semjén Zsolté a nemzetpolitikai kompetencia „Egészséges feszültségek” kormányszinten. Le kellett nyelni a békát az alkot­mánybíró-választáson. Komoly, lefojtott személyi­szakmai konfliktusok vidé­ken - ilyen a KDNP viszo­nya a Fideszhez, kormá­nyon. Az önkormányzati választáson végül nem indulnak KDNP-s polgár­mesterjelöltek a Fidesszel szemben. De külön KDNP- lista lesz. Csuhaj Ildikó „A Fidesz biztosítja gyűjtőpárt­ként a széles támogatottságot, a KDNP pedig azt az évezre­des értékrendet, ami a politi­kai »forrásvidékét« jelenti az egész polgári-konzervatív-ke­­resztény-nemzeti oldalnak. A KDNP elkötelezett a szövet­ség és »a bajtársi hűség« mel­lett, és készen áll arra, hogy ma is betöltse azt a történelmi kül­detést, amire 66 év keresztény­demokráciája kötelezi.” Ezt Semjén Zsolt mondta a felsőhá­zi ülésteremben, amikor május közepén megalakult a Fidesz- KDNP-frakciószövetség. Semjén Zsolt, aki a KDNP elnökeként „első számú” mi­niszterelnök-helyettese is lett a második Orbán-kormánynak, kétségkívül elégedett lehet: a KDNP külön és „történelmi lét­számú” parlamenti frakciót ala­kíthatott. Politikai súlyát-ará­­nyát tekintve (tavaly december­ben egyszázalékos népszerűsé­gi indexet mutattak ki a köz­vélemény-kutatók) pedig fe­lülreprezentált a kormányzati posztokon. Soltész Miklós szo­ciális, Simicskó István honvé­delmi, Hoffmann Rózsa oktatá­si, Szászfalvi László egyházügyi államtitkár lett, Latorcai János pedig parlamenti alelnök, to­vábbá bizottsági elnöki posztot is kaptak szép számmal. De már a kormány megala­kulása előtt elhomályosította kissé a keresztényténydemok­­rata expanziót, amikor Orbán Viktor egy sajtótájékoztatón munkatársunknak arra a kér­désére, hogy „milyen államtit­kári posztokat kapnak a keresz­ténydemokraták”, azt közölte: nem lesznek olyanok, hogy „ke­reszténydemokrata államtitká­rok meg fideszes miniszterek”, ez nem koalíció, hanem „egyne­mű” kormány. (Semjén Zsolt a sajtótájékoztatón Orbán Viktor mellett állt.) Az elmúlt időszak alatt vi­szont „jelzésértékű” módosító indítványok bizonyították, hogy vannak fideszes szakbizottsá­gok, illetve kereszténydemok­rata államtitkárok, a Pokorni Zoltán által vezetett parlamen­ti oktatási bizottság módosítója akadályozta meg, hogy a kötele­zően előírt napi testnevelésórá­ról a nyári szünet előtt határoz­zon a T. Ház, holott az előter­jesztők között volt Soltész Mik­lós KDNP-s szociális államtit­kár is. Pósán László, az okta­tási bizottság fideszes alelnö­­ke azzal indokolta a halasztást, hogy Pokorni szerint „nincs jól összerakva” a törvényjavaslat. Az üdülési csekkek ügyében vi­szont Soltész Miklósnak sike­rült jobban érvényesítenie az érdekeit a fideszes idegenfor­galmi szakpolitikussal, Bánki Erikkel szemben, aki a rekreá­ciós kártya híve. Ami az isko­lai kötelező osztályzást/szöveg­­értékelést illeti: fideszes módo­sítókkal változtattak Hoffmann Rózsa államtitkár eredeti javas­latán, s végül az eredeti elgon­dolásnál liberálisabb változa­tot fogadott el a parlament kor­mánypárti többsége. - Ezek egészséges feszült­ségek - nyilatkozta lapunknak Harrach Péter. A KDNP frak­cióvezetője nem érzékeli, hogy a Fidesz hatástalanítaná vagy megbéklyózná a KDNP-t. „Ter­mészetesen meg kell találni az egyensúlyt a szövetségesi sze­rep és az önálló KDNP megje­lenése között” - tette hozzá. Ami az „egészséges egyen­súlyt” illeti: az őszi önkormány­zati választásokon a KDNP az esetek 95 százalékában közö­sen (közös lista, közös jelöl­tek, közös kampány) indul a Fi­desszel. „Virtigli” kereszténydemok­raták ugyanakkor vannak, első­sorban vidéken. A Fidesz számára neuralgi­kus pont volt Veszprém, s most is az Érd és Vác. Veszprém­ben kisebb konfliktust okozott, hogy a kereszténydemokrata Debreczenyi János polgármester helyett a Fidesz és a KDNP Por­­ga Gyulát javasolta. Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes, veszprémi képviselő erről azt mondta: közel féléves „interjú­zás” előzte meg a jelölést, tájé­kozódtak a Fidesz-tagság kör­ében, és szondázták a város köz­véleményét is, céljuk az, hogy az eddigieknél nagyobb dina­mizmus hassa át Veszprém ve­zetését. Érden viszont a keresz­ténydemokraták gondolkodtak új polgármesterben, mert „nem rajonganak” a fideszes polgár­­mesterért,­­ Mészáros Andrá­sért. Aradszki Andrást kérték fel, de miután a Fidesz országos választmánya a mostani polgár­­mester mellett tette le a vok­­sát, visszakoztak. Eöry Örs érdi KDNP-elnök munkatársunknak azt mondta, „vannak szakmai és személyes konfliktusok a he­lyi Fidesszel, de nem megyünk szembe a szövetséggel”. Tár­gyalásokat folytatnak az együtt­működésről. Ennek ellenére el­képzelhető, hogy külön KDNP- listát állítanak az önkormányza­ti választáson. Segesdi János fi­deszes kampányfőnök-frakció­vezető optimista. Szerinte az egyeztetéseknek a KDNP-vel le kell zárulniuk a héten, mert augusztus 16-án már postázzák a kopogtatócédulákat. Szerinte meggyőző és a mostani város­­vezetés mellett szól, hogy az el­múlt évek során 39 milliárd fo­rint értékű beruházás érkezett Érdre. Vácott - a térség kormány­párti országgyűlési képviselő­je, Bábiné Szottfried Gabriella elmondása szerint - a Fidesz­­csoportok ajánlása alapján is a 30 éves, kétszeres evezős-világ­bajnok, Pető Tibor, a Fidesz váci csoportjának elnöke száll ring­­be a polgármesteri posztért. Ezt pecsételte meg a Fidesz-vá­­lasztmány döntése is. De indul (függetlenként) Fördős Attila is, akinek az első szórólapján civil szervezetek mellett a KDNP ne­ve is szerepelt. „Nem lesz hiva­talosan KDNP-s polgármester­jelölt, de a váci keresztényde­mokraták érzik, ki mellé kell odaállniuk teljes mellszélesség­gel. A váci püspök is Fördős At­tila mellett áll” - árulta el egy forrásunk. Harrach Péter a „vá­ci konfliktusról” annyit mon­dott: valószínűleg külön KDNP- lista lesz, mert „a fideszes jelöl­tek bizonyára nagyon tehetsé­gesek, de fiatalok, s nem lenne szerencsés mellőzni a régi, már bizonyított váci önkormányzati képviselőket”. A Fidesz nem viccel - indo­kolták a kereszténydemokra­ták, hogy az „alsó szinten meg­lévő helyi kereszténydemokra­ták nyomásának” miért nem en­ged a KDNP-vezetés, miért kell letörni a polgármesterjelölt-ál­lítási kezdeményezéseket. A kereszténydemokraták nyilván emlékeznek még Kövér László tavalyi, augusztus 29- én Lakiteleken, zárt körben el­hangzott felszólalására. Akkor a kiszivárgott hírek szerint a Fi­desz választmányi elnöke a párt alapszabályára hivatkozva hatá­rozottan érzékeltette: azt, aki nem a Fidesz kampányát támo­gatja, politikai ellenfélnek tekin­tik. Nem is érti, hogy aki együtt akar működni a Fidesszel, miért nem lép be a pártba. Nemzetpolitikai fronton vi­szont nemrégiben kinyilvání­tották: az kormányzati kom­petencia. Vagyis Semjén Zsolt viszi a prímet. Számára pedig életcél annak megakadályozá­sa, hogy „egy kisantant” áll­jon össze a kettős állampolgár­ság ellen. Ez szinte százszázalé­kosan találkozik Orbán Viktor Kárpát-medence-politikájával - állítják a kereszténydemok­raták. Ezért Bukaresttel, Kijev­vel is „szívélyes a viszony” a miniszterelnök-helyettes részé­ről. Másrészt ismét felértéke­lődik a Máért, s ezzel párhuza­mosan veszíti súlyát a minden­kori házelnök - augusztus 6-tól tehát Kövér László - hatáskö­réhez tartozó Kárpát-meden­cei Magyar Képviselők Fóru­ma. (így szerintük Kövér Lász­ló „különutas” nemzetpolitikai preferenciájának sem lesz meg­határozó ereje.) A leltárhoz tartozik még: a KDNP arra számít, hogy az ál­tala javasolt, de visszalépett Dienes-Oehm Egon a soron kö­vetkező alkotmánybíró, ha Tró­­csányi Lászlót kinevezik pári­zsi nagykövetnek ősszel. S arra is, hogy leképezve a kormány­zati modellt, Bagdy Gábor lesz Tarlós István „első számú” fő­polgármester-helyettese a vá­rosházán - mert ezt ígérte ne­kik Orbán Viktor. Ehhez tegyük hozzá: egy kereszténydemok­rata politikus éppen interjút adott arról, hogy Dienes-Oehm Egont jelölik alkotmánybíró­nak, amikor megtörtént a beje­lentés: Orbán Viktor Bihari Mi­hály mellett Stumpf Istvánt ne­vezte meg jelöltjének. A KDNP lenyelte a békát. Ami a fővárost illeti: ha Rogán Antal főpolgár­mester-helyettes akar lenni, ak­kor nem lehet kérdés az sem, hogy kié lesz az „első szám”. „Nem akkor kell észbe kapni, ha jön a felhőszakadás” Bakondii György szerint a katasztrófavédelem is felelős a 2006. augusztusi tragédiáért A katasztrófavédelem működési zavarok­kal küzd, kevés a szakember, hiányosak a készletek, miközben százmilliókat felesle­ges eszközökre költöttek el - állítja az Or­szágos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság új vezetője. Bakondi György törvénymódo­sítást, szigorúbb hatósági fellépést ígér. Lencsés Károly A szemléletváltással indokolta a belügyminisz­ter az Országos Katasztrófavédelmi Főigazga­tóság (OKF) korábbi vezetőjének menesztését, ami a július 1-je óta hivatalban levő új főigazga­tó, Bakondi György szerint azt is jelenti, hogy a szervezeten belül véget kellett vetni a hasz­nálhatatlan koncepciók gyártásának és a meddő vitáknak. Ez sorozatosan döntésképtelenséget okozott - állítja -, és 2006. augusztus 20-án tra­gikus következményekkel is járt: nem kis rész­ben a katasztrófavédelmi szervezet működési zavarainak tudható be ugyanis, hogy a fenyege­tő ítéletidő ellenére nem állították le a budapes­ti tűzijátékot. Ezt több vidéki helyszínen megtet­ték - emlékeztet Bakondi a fővárosban a köze­ledő viharról viszont nem vett tudomást senki. A korábbi megszorító intézkedések a kataszt­rófavédelmet sem kerülték el: előbb háromszáz főt leépítettek, majd a létszámstop miatt a pol­gári védelmi kirendeltségeken száz státust nem töltöttek be - mondja a főigazgató. A május­júniusi árvíz elleni védekezés során tapasztalt problémák egy része szerinte mindenképpen er­re vezethető vissza, hiszen valamennyi érintett település polgármestere mellé polgári védelmi szakembert kellett volna vezényelni, ám a lét­számhelyzet ezt nem tette lehetővé. A beavat­kozást hátráltatta, hogy néhol üres raktárakat ta­láltak, és hiányos a szállítókapacitás is - a pol­gári védelemnek alig van használható terepjáró gépkocsija. A veszélyhelyzetek kilencven százalékát az árvizek okozzák, de a többi rendkívüli eseményt is általában valamilyen váratlan időjárási hely­zet - vihar vagy jégeső - váltja ki. A katasztró­favédelemnek pedig a reális kockázatokra kell felkészülnie, így a főigazgató szerint vizsgálni kell néhány nehezen megmagyarázható beszer­zés körülményeit. Ilyen például a paksi atom­erőmű környezetében élők védelmére vásá­rolt menekülőkámzsák ügye. Ezek egy nukleá­ris baleset esetén használhatatlanok, viszont több százmillió forintba kerültek. Bakondi fur­csának találja azt is, hogy az OKF a megszorí­tások idején sem sajnálta a pénzt kommuniká­ciós tanácsadásra. A főigazgató úgy látja, a jogszabályi környezet is alapos felülvizsgálatra szorul, mert a kataszt­rófavédelmi szervek hatósági jogosítványait in­dokolatlanul nyirbálták meg. Ezért az építési engedélyezési eljárások során vagy a veszélyes üzemek működése kapcsán a polgári védelmi vagy tűzvédelmi szempontok nehezebben érvé­nyesíthetők. Az egyik neuralgikus terület a pa­nelprogram, mert ma nem lehet megkövetelni még azt sem, hogy az utólagos hőszigetelésnél éghetetlen anyagokat alkalmazzanak. Bakondi szerint az sem túl szerencsés, hogy a veszélyes üzemeknél tapasztalt szabálytalanságok miatt a tűzoltóság nem szabhat ki bírságot. Súlyos hiányosságok vannak a kritikus inf­rastruktúra terén is: megoldatlan például a víz­elvezető rendszerek karbantartásának kérdése. Ezek használhatóságát senki nem ellenőrzi, és ha valahol a fenntartási munkákat nem végzik el, azt szankcionálni sem lehet. Pedig nem ak­kor kellene észbe kapni - véli a főigazgató -, ha jön a felhőszakadás, és egész településrészek ke­rülnek víz alá. Az pedig az áramszolgáltatók pri­vatizálásának nem várt következménye, hogy a cégek a javítási munkákat kiszervezték, és ezért esetenként tisztázatlan, hogy üzemzavar esetén kinek kellene intézkednie. A szolgáltató mossa kezeit, az alvállalkozónál viszont nincs ügyelet. Nem jobb a helyzet a veszélyes szállítmányok engedélyezése és ellenőrzése körül sem. Lehe­tővé kell tenni, hogy az ilyen rakományokat pontosan kövessék - hangsúlyozza a főigazgató. Ugyanakkor rendet kell tenni a légi közlekedés terén is - teszi hozzá -, mert furcsa, hogy Bu­dapest felett egy kisrepülőgép repkedhet azért, hogy utasai bicikliseket fényképezzenek. Egyéb­ként csak a szerencsén múlott, hogy a gép, amely utóbb balesetet szenvedett, nem egy lakóházra zuhant. Néhány hónapon belül a parlament elé kerül­het a katasztrófavédelmi törvénycsomag, amely Bakondi reményei szerint egyértelmű jogszabá­lyi környezet teremt a lakosság élet- és vagyon­biztonságának megteremtéséhez, vagyis a tá­­gabb értelemben vett közbiztonság javításához. Az egyik kulcskérdés a tömegrendezvények biz­tonsága: a szervezőknek akár egy pár száz fős fa­lusi búcsúnál is ki kell majd jelölni azt az intéz­kedésre jogosult személyt, akit veszélyhelyzet esetén a katasztrófavédelem emberei riaszthat­nak. Júniusban egy mezőhegyesi rendezvényen legalább tíz ember megsérült, és lovak pusztul­tak el, amikor hatalmas vihar csapott le. A fő­igazgató úgy véli, működőképes riasztási rend­szer segítségével a hasonló baleseteket meg le­het előzni. Az árvízveszélyes területeken élőket érinti, hogy meghatároznák a védekezéshez szükséges támogatási normatívákat, illetve egyértelmű és világos szabályokat hoznának a helyreállításra. Pakson, illetve más veszélyes üzemek környe­zetében működik riasztási rendszer, és a lakos­ság bevonásával gyakorlatokat is tartanak. Ba­kondi határozott álláspontja: az embereket az árvíz sújtotta térségekben is fel kell készíteni, és megteremteni a gyors tájékoztatás feltételeit. A beavatkozásra önkéntes csoportokat hoznának létre, és biztosítanák a védekezéshez szükséges készleteket. Ugyanakkor ki kell jelölni a rend­szeresen vízjárta területeket, s pontosan meg kell határozni a vízügyi és a polgári védelmi ha­tóság ezzel kapcsolatos, egyebek mellett az épí­tésügyi igazgatással összefüggő feladatait. Az egyik cél: ártérre többé ne építkezzék senki. Ma a jogszabályok csak a minősített idősza­kot - ilyen például a veszélyhelyzet - szabályoz­zák, de a jövőben a Kormányzati Koordinációs Bizottság már a rendkívüli helyzet kihirdetése előtt intézkedhetne. Az ugyanis elég pontosan prognosztizálható, hogy egy árhullám mikor vo­nul le, így a bizottság már korábban dönthetne a védekezéshez szükséges erők és eszközök át-

Next