Népszabadság, 2010. szeptember (68. évfolyam, 203-228. szám)

2010-09-16 / 216. szám

2010. SZEPTEMBER 16., CSÜTÖRTÖK • NÉPSZABADSÁG 2 • Magyarország Egy ablakban a közigazgatás? Az integrált ügyfélszolgálatok felállítására az idén 500 millió, jövőre további 1,5 milliárd forint kell A jelenlegi elképzelések szerint az anyakönyvezés­től a gyámügyig, az építési engedélytől a személyi ok­mányok cseréjéig mindent egyetlen helyen intézhe­tünk majd. Jelentősen bő­vül ugyanakkor az elektro­nikus, tehát interneten ke­resztül lebonyolítható ügyek köre is. Lencsés Károly Megyei kormányhivatalok jön­nek létre, amelyek élén az ál­lam megyei vezetője áll, s ő - a rendőrség és az APEH kivéte­lével - maga alá gyűjti, átszer­vezi, ésszerűsíti a hivatalokat - nyilatkozta Orbán Viktor még kijelölt miniszterelnökként. Szerinte a nyár végére a kö­zépszintű közigazgatást telje­sen átalakítják, mert „lehetet­len, hogy negyven körüli ható­ságnál kelljen az embernek az ügyeit intéznie középszinten”. Némi késéssel ugyan, de a Magyar Közlöny legfrissebb számából kiderült: az összevo­nás az összesen 33 területi ál­lamigazgatási szervnek nem egészen felét érinti, tehát pon­tosan 15, eddig részben megyei, részben regionális szervezet kerül majd­­ a jövő januártól a jelenlegi közigazgatási hiva­talok jogutódaként felálló­­ fő­városi és megyei kormányhi­vatalokhoz. Az új gigahivatalo­kat kormánymegbízottként po­litikus vezeti - aki parlamenti képviselő is lehet -, és a hiva­talvezetők szakmai helyettes­ként működnek majd. Az átalakítás miatt elveszí­tik autonómájukat többek kö­zött a megyei mezőgazdasági, illetve a vidékfejlesztési hivata­lok, a regionális egészségbizto­sítási pénztárak és nyugdíjbiz­tosítási igazgatóságok, a mun­kaügyi központok és a munka­ügyi felügyelőségek, a fogyasz­tóvédelmi hatóság regionális felügyelőségei, valamint a Nem­zeti Közlekedési Hatóság regio­nális igazgatóságai. Kimaradtak viszont az integrációból például az államkincstár, a bevándorlási hivatal, a környezetvédelmi, ter­mészetvédelmi és vízügyi ható­ság területi szervei, valamint a nemzeti park igazgatóságok. Az átszervezés összességé­ben így is igen sok munkaválla­lót érint, mert az eddig 1400 fő­vel működő közigazgatási hiva­talok létszáma több mint húsz­ezerrel bővül. Igaz, az összevo­nások által nem érintett szerve­zeteknél foglalkoztatottak szá­ma sem csekély, hiszen csak a vámosokkal kiegészült APEH- nél 23 ezren, míg az államkincs­tárnál 3800-an, a KSH-nál 1400- an, a vízügynél pedig 1600-an dolgoznak országosan.­­ A kormányfő bejelenté­se után komoly szakmai munka indult, amelynek eredménye­ként az a döntés született, hogy az integráció azokra a hatósá­gi munkát végző szervezetekre terjedjen ki, amelyek ügyfeleket fogadnak - mondta kérdésünk­re Szabó Erika, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium te­rületi közigazgatásért felelős ál­lamtitkára. Felvetésünkre tagad­ta azt a lapunkban is megjelent hírt, amely szerint az integráció kapcsán az egyes tárcák között nézetkülönbségek lettek vol­na. Nem vitáról volt szó, hanem az egyes területekért felelős ál­lamtitkárok közötti folyamatos egyeztetésről - hangsúlyozta. A kormányhivatalok vár­hatóan két egységből állnak majd: a kormánymegbízott ál­tal közvetlenül vezetett, az ön­­kormányzatok törvényességi el­lenőrzéséért felelős, és hatósá­gi tevékenységet végző törzshi­vatalból, valamint a korábban az egyes tárcákhoz tartozó ágazati szakigazgatási szervekből. Sza­bó Erika kiemelte: ez utóbbiak szakmai önállósága továbbra is megmarad, vagyis a szakirányí­tás az ágazati minisztériumok feladata lesz, és a kormánymeg­bízott a vezetőket is csak a szak­­miniszter egyetértésével nevez­heti ki. Az új szervezet az integrá­cióból kimaradó szervek tekin­tetében is több jogosítvánnyal rendelkezik majd - mondta az államtitkár. A kormányhivata­lok - a rendvédelmi szervek ki­vételével - véleményezik példá­ul a vezetők felmentését és kine­vezését, a költségvetést, az eset­leges átszervezéseket, emellett ellenőrzéseket végezhetnek, be­tekinthetnek a különféle iratok­ba, törvénysértést észlelve pe­dig egyeztető eljárást kezdemé­nyezhetnek, s akár a felügyelő miniszterhez is fordulhatnak. Szabó Erika mindezt a köz­­igazgatás történelmi léptékű át­alakításának tekinti, amely el­ső lépcső a valóban egyablakos ügyintézéshez. Ha ugyanis ös­­­szevonják azokat az államigaz­gatási szerveket, amelyekkel az emberek kapcsolatba kerülhet­nek, érdemi lépést tesznek an­nak érdekében, hogy mindent tényleg egyetlen helyen lehes­sen elintézni. Az integrált ügy­félszolgálatok felállítására egy kormányhatározat szerint az idén ötszázmillió, jövőre továb­bi másfél milliárd forintot kell átcsoportosítani. És ez nem a végállomás, hi­szen a távlati cél, hogy az ön­­kormányzati jegyzők államigaz­gatási hatásköreit - ezek száma mintegy két és fél ezerre tehe­tő - a kormányhivatalok járá­si hivatalaihoz telepítsék - tud­tuk meg Szabó Erikától. Annak érdekében pedig, hogy a polgá­rok a lakóhelyükhöz közel in­tézhessék ügyeiket, 2013 végé­ig járási hivatalokat állítanak fel. Arról azonban az államtit­kár egyelőre nem kívánt nyi­latkozni, hogy a rendszerválto­zás előtt létezett 83 járási szék­helyet kívánják-e visszaállíta­ni, vagy a 168 kistérség válhat-e helyi igazgatási központtá. Csu­pán annyit árult el, hogy az ez­zel kapcsolatos előkészítő mun­ka még folyik, s az egyik legfon­tosabb szempont, hogy az em­bereknek minél kevesebbet kelljen utazniuk. Szabó Erika most inkább azt emelte ki, hogy a jelenlegi el­képzelések szerint az anyaköny­vezéstől a gyámügyig, az építé­si engedélytől a személyi okmá­nyok cseréjéig mindent egyet­len helyen intézhetünk majd. Jelentősen bővül ugyanakkor az elektronikus, tehát interneten keresztül lebonyolítható ügyek köre. A tervek között szerepel az is, hogy az ügyfélszolgálato­kon két műszakban fogadják az embereket, ahol kétszer hatórás műszakban dolgozhatnak majd. Ez egyébként azt is jelenti - tet­te hozzá -, hogy az átszervezés bizonyosan nem jár az érdemi ügyintézők számának csökke­nésével. Szabó Erika: Mindent egy helyen intézhetnek majd az ügyfelek Fotó: Teknős Miklós Utazni mindenképpen kell A megyei kormányhivatalok emlékeztetnek majd az 1980-as évekig működő rendszerre: a megyei tanácsok végrehajtó bizottsága mellett egységes szervezetben működő szakigazga­tási szervek részben ugyanazokat a feladatokat látták el, mint a mai közigazgatási hivatal és a minisz­tériumok széttagolt dekoncent­­rált hivatalai. További egyezés, hogy akkor is működtek a most felállítani tervezett járási hivata­lok. Szakmai vélemények szerint igazgatási szempontból az nem volt rossz megoldás. Egykor a járási székhely olyan igazgatási központként szolgált, ahol a polgárok szinte minden ügyüket elintézhették: a szak­­igazgatási szervek hivatala mel­lett megtalálták a bíróságot, a rendőrkapitányságot, s általában ott működött az állami tűzoltóság is. Ma viszont nem egészen száz településen található hivatásos önkormányzati tűzoltóság, körül­belül 110 helyen van bíróság, valamivel több mint 150 városban rendőrkapitányság, 280 települé­sen pedig okmányiroda. A járási székhelyeket ezért meglehetősen nehéz úgy kiválasztani, hogy azok a korábbihoz hasonlóan teljes körű igazgatási szolgálta­tást nyújtsanak. Amennyiben az önkormányzati jegyzők állam­­igazgatási hatásköreit is a kor­mányhivatalok veszik át, az eddig helyben intézhető ügyek miatt az embereknek mindenképpen utazniuk kell. Tény ugyanakkor, hogy a települések körülbelül kétharmadán már ma is körjegy­zőség működik, ami azt jelenti, hogy hivatal csak a körzetköz­pontban van, tehát utazni most is kell. www.nol.hu Lefokozták a Honvéd Kórház fűszülészét Hírösszefoglalónk Visszavonták a Honvéd kórház szülészeti vezetőjének meg­bízását a rúgott ivott kismama miatt, de nem bocsátották el ál­lásából - jelentette be tegnap Grósz Andor, a kórház megbí­zott főigazgatója. Vagyis Török Miklós, a szülészeti-nőgyógyá­szati osztályt eddig irányító fő­orvos továbbra is a kórházban dolgozhat. Grósz Andor az osztályveze­tő leváltásával összefüggésben említette a lúggal megitatott kismama esetét, de - tette hoz­zá - nem csak ez volt a konk­rét ok Hende Csaba honvédel­mi miniszter döntésében. Emlékeztetőül: a szülő nővel február 12-én savlekötő helyett maró folyadékot, erősen lúgos kémhatású kálium-hidroxidot itattak az AEK Podmaniczky ut­cai kórházában. A nő azóta sem gyógyult meg. A kismama ügyének állásá­ról Grósz Andor azt mondta, hogy szerdán is beszélt a be­teg jogi képviselőjével, és is­mét megerősítette a kórház, va­lamint a honvédelmi tárca azon szándékát, hogy tárgyaláson kí­vül egyezzenek meg. Hangsúlyozta: az ügyben a felelősséget a múlt héten és ko­rábban is elismerte a kórház, a tárgyalás további részletei­ről azonban nem kívánt többet mondani. Hozzátette: korábban felelősségre vonások is történ­tek az ügyben, az érintett or­vosról és szakdolgozóról azon­ban nem közölt többet. Arra a kérdésre, hogy ki ve­szi át Török Miklóstól a szülé­szeti-nőgyógyászati osztályve­zetői teendőket, elmondta: az osztályon számos kiváló szak­ember dolgozik, akik korábban elődintézményeiknél, illetve más budapesti kórházban osz­tályt vezettek, egyiküket pedig csütörtökön ki fogja jelölni er­re a posztra. S egy másik, egészségüggyel kapcsolatos hír: Mártai István lesz az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) új főigazgatója. Mártái István előzőleg az OMSZ ré­gióigazgatójaként dolgozott. Göndöcs Zsigmondot, a ko­rábbi főigazgatót július 20-án mentették fel beosztásából. Mártái István kinevezéséig a mentőszolgálatot Gorove László általános főigazgató-helyettes irányította, irányítja. (MTI) Közmédia: a változás, „amitől nem kell félni” „Jó, ha a változásnak részesei vagyunk, nem kell félni tőle, inkább bízni benne, hogy jobb világot hoz” - ezt nyilatkozta la­punknak még augusztus közepén Szalai Annamária, az ORTT átalakításával létre­jött Médiahatóság elnöke. Az azóta eltelt egy hónapban nagyjából kikristályosodott, mit ért a Fidesz változás alatt a közmédiá­ban, ezt foglaltuk össze. Nyusztay Máté közmédiumok tulajdonosi testületei, gazdasági felügyelete, vagyona, a média hatósági felügye­lete - mind kipipálva. Az Orbán-kormány meg­alakulása után sürgősséggel beterjesztett média­csomag utolsó elemei várnak már csak elfoga­dásra, így belátható időn belül teljesülhet a Fi­desz egyik régi vágya: a hazai médiaviszonyok gyökeres átalakítása. Miközben a Fidesz rendre a „szabad és füg­getlen közszolgálati médiaszolgáltatás, valamint a szólás- és sajtószabadság, és a tájékoztatás füg­getlenségének, kiegyensúlyozottságának, illetve tárgyilagosságának garantálását” és hasonló cé­lokat deklarált a médiacsomagjában, az elfoga­dott intézkedések közül jó néhányban ezzel ép­pen ellentétes szándékokat véltek felfedezni a csomagot vehemensen bíráló nemzetközi és ha­zai szakmai szervezetek. Mindenesetre figyelemre méltóan gyorsan, négy hónap alatt, sikerült a teljes közszolgála­ti médiát és a médiafelügyeletet átalakítaniuk, úgy, hogy abba a szakmának nem sok beleszó­lása volt - leszámítva, hogy néhány, nagy felhá­borodást kiváltó szabályt (kötelező regisztrá­ció, kötelező válaszadási jog, blogok tájékozta­tási kötelezettsége stb.) a szakmára tekintettel elhagytak. Az Orbán-kormány a médiafelügyelettel kezdte az átrendezést, amikor is a hírközlési fel­ügyelet és az ORTT összevonásával létrehozta az új médiahatóságot, élén egy miniszterelnöki kinevezettel, Szalai Annamária fideszes média­politikussal, aki kilenc évre kapta megbízatását. A médiahatóság ugyanakkor csak az ősz máso­dik felében lesz igazán működőképes, ekkorra megválasztják a médiatanács tagjait (szintén ki­lenc évre), vagyis csak ezt követően kezdhetnek hozzá az érdemi munkához (ami többek között a többtucatnyi lejárt rádiófrekvencia pályáztatá­sánál lehet érdekes). Még október elején megválasztja a parlament a négy közszolgálati médium: a Duna TV, a Magyar Rádió, a Magyar Televízió és a Magyar Távirati Iroda összevont közalapítványának kuratóriumi tagjait - a változatosság kedvéért, kilenc évre. A közös közalapítvány lenne hivatott a köz­­szolgálati médiaszolgáltatók tulajdonosaként gondoskodni a közszolgálati műsorszolgáltatás követelményeinek érvényesüléséről. A közala­pítvány gyakorolná a részvénytársaságok alapí­tói, illetve részvényesi jogait, viszont nem lenne jogosult megváltoztatni a közszolgálati média­szolgáltatók alapvető tevékenységi körét, a köz­­szolgálati médiaszolgáltatókat megszüntetni, egyesíteni, szétválasztani, vagy más szervezeti formába átalakítani, továbbá a zrt.-k részvényeit elidegeníteni, a közszolgálati médiaszolgálta­tók műsorszerkezetét, valamint műsorainak, il­letve műsorszámainak tartalmát meghatározni, a közszolgálati médiaszolgáltatók vezérigazga­tóinak az általuk gyakorolt munkáltatói jogkö­rökre nézve utasítást adni. A „szuperkuratórium” nevezi majd ki a négy­­ önállóságát névleg megtartó, nonprofit rész­vénytársasággá alakuló­­ intézmény új vezér­­igazgatóit, egyszersmind megszüntetve a köz­médiumok elnöki tisztségeit. Nem mintha emiatt sokaknak kellene aggódniuk: a négyből három közmédiumnak nincs megválasztott elnöke. Az MTV-t jó ideje az ügyvezető alelnök Medvecz­­ky Balázs irányítja - az Index szerint ő az esé­lyes az elnöki tisztségre -, a rádiónál már nincs is értelme pályáztatni, a Duna TV éléről a Fi­desz által kirobbantott szerződésbotrány miatt kényszerült távozni Cselényi László, akit az In­dex szerint Kálomista Gábor, a Magyar Produ­ceri Szövetség elnöke követhet. Egyedül Vince Mátyás MTI-elnök van tehát tisztségben; őt Be­­lénessy Csaba követheti - ahogy azt lapunk ko­rábban már megírta. A közös közalapítvány létrehozásával - er­ről hétfőn döntött a parlament - búcsút int a Fi­desz a négy közalapítvány ellenőrző testületei­nek is, és miután a „szuperkuratórium” két kor­mánypárti tagja és a Szalai Annamária által de­legálandó elnöke áll majd szemben három ellen­zéki taggal, kilenc évre megteremthetik a kor­mánypárti túlsúlyt - ráadásul úgy, hogy ezeket a szabályokat csak kétharmados többséggel vál­toztathatják meg. A közmédia átalakítását persze nem csak po­litikai okok motiválják: a négyből három intéz­mény veszteséges (egyedül a közrádió zárta nye­reséggel 2009-et), az MTV csődközelben van, miközben az új székházuk bérlésének ügyét - ahogy a Duna TV külső gyártású műsoraira kö­tött szerződéseit - a rendőrség vizsgálja. Bőven van tehát mit rendezni, más kérdés, hogy a pénz­hiánnyal küszködő intézményeket mennyire ráz­nák gatyába az eddig napvilágot látott elképzelé­sek: a teljesítményhez kötött normatív finanszí­rozás, az MTI szolgáltatásainak ingyenessé téte­le, nem beszélve a közmédiumok reklámmente­sítésének tervéről. (A Fidesz azzal kalkulál, hogy az összevonásokkal, leépítésekkel különösebb pluszforrások bevonása nélkül is konszolidálha­tó a közmédiumok gazdálkodása.) A jövő évi költségvetés tervezetének benyúj­tásakor körvonalazódhat majd, hogyan képzeli el a kormány a közmédia finanszírozásának ren­dezését. Addigra várhatóan elfogadják a „média­alkotmányként” ismert leckekönyvet, és a köz­­szolgálati kódexet is. Ez utóbbival kapcsolatban sokatmondó, hogy szakmai szervezetek nem vesznek részt a kidolgozásában, ellentétben pél­dául a történelmi egyházakkal. A médiacsomag eddig elfogadott elemei is változhatnak még, mivel az Eötvös Károly Köz-

Next