Népszabadság, 2010. november (68. évfolyam, 254-278. szám)

2010-11-08 / 259. szám

2010. NOVEMBER 8., HÉTFŐ ■ NÉPSZABADSÁG 2 • Magyarország RÖVIDEN MSZP: a kormány átrendezi az országot A kormány átrendezi az orszá­got, úgy, ahogy azt „mi nem akarjuk”, és amihez az embe­rek sem adtak felhatalmazást - mondta Kiss Péter szombaton a fővárosban az MSZP Balol­dali Tömörülés Platformjának országos értekezletén. A tö­mörülés elnöke azt mondta: a kormány nemcsak az alkotmá­nyozás kapcsán, hanem az em­berek zsebeit érintően is át­rendezi az országot. Az a fel­hatalmazás, ami tavasszal szü­letett, legitim és erős felhatal­mazás, de nem erősebb hivat­kozás, mint a 2006-os MSZP­­SZDSZ-felhatalmazás - tet­te hozzá. Szijjártó Péter, a mi­niszterelnök szóvivője úgy re­agált: az emberek áprilisban és októberben is változást akar­tak, teljesen mást, mint amit a szocialisták csináltak az el­múlt nyolc évben. (MTI) Budai az ügyészséget kérdezi Gyurcsányról Az MSZP szerint Budai Gyu­la „ugráltatni próbálja” az ügyészséget, amely teszi a sa­ját dolgát - reagált az MSZP ar­ra, hogy az elszámoltatási kor­mánybiztos Gyurcsány Ferenc mentelmi jogának felfüggeszté­sével kapcsolatban kérdést in­tézett a legfőbb ügyészhez. A kormánybiztos arra kérte a legfőbb ügyészt, nyilatkozzon: valóban érkezett-e a nyomozó hatóság részéről Gyurcsány Ferenc mentelmi jogának fel­függesztésére irányuló indít­vány a sukorói telekcsereügy kapcsán. Török Zsolt MSZP- szóvivő az MTI-n­ek azt mond­ta: ezzel Budai csak a figyelmet kívánja elterelni arról, hogy­ 3 millió ember magánnyugdíj­megtakarításait lopták el. (Hír­összefoglalónk) Elkészült a kolontári védőgát Mintegy három méter ma­gasságban védőtöltéssel vet­ték körbe az ajkai timföldgyár megsérült X-es számú zagy­tározójának kiszakadt részét, hogy meggátolják a szennye­ződés további kiömlését, és vasárnap reggelre elkészült a lecsapoló árok is. A megsé­rült tározófalból kiszakadt, fel­darabolt salaktömbökből és zúzott kövekből készült vé­dőtöltéssel a sérült kazettá­ból csak az iszapkifolyást tud­ják meggátolni, azt nem, hogy ne szivárogjon át azon a lúgos víz. (MTI) www.nol.hu A Lázár-javaslatokról már ma szavazhat a Ház Alapjogok esetén lesz normakontroll - Módosul e a kétmilliós határ? Az Alkotmánybíróság min­den olyan jogszabály esetén élhet normakontrollal, ami alapjogot érint. Akkor is, ha adótörvényekről, büdzsé­ről, illetékről van szó. A 98 százalékos különadó pedig nem lesz „társadalmi bün­tetés” a közszféra számára - így szeretné módosítani Lázár János az általa jegy­zett javaslatokat. Csuhaj Ildikó Házszabálytól való eltéréssel akár már ma szavazhat az Or­szággyűlés Lázár János nagy politikai vihart kavaró javasla­tairól, a 98 százalékos külön­adó másodszori elfogadásá­ról, illetve az Alkotmánybíró­ság hatáskörének a szűkítésé­ről. A Fidesz-frakcióvezető két hete állt elő a javaslatokkal, pár órával azután, hogy az Alkot­mánybíróság alkotmányelle­nesnek mondta ki és megsem­misítette a Fidesz-KDNP ál­tal nyáron megszavazott, „po­fátlan végkielégítéseket” sújtó adótörvényét. A 98 százalékos különadó változatlan elfogadásával a szö­vetséges KDNP nem ért egyet. Harrach Péter frakcióveze­tő egy hete azt nyilatkozta la­punknak: különbséget kell ten­ni az indokolatlanul magas, a társadalom egészét bántó, jó erkölcsbe ütköző végkielégíté­sek és a törvényben biztosított, a köztisztviselőknek, közalkal­mazottaknak járó végkielégí­tések között. „A szakszerveze­tek győztek meg igazából arról, hogy a változtatásra minden­féleképpen szükség van.­­ Azt szeretném, ha az érdekképvi­seleteknek az álláspontja érvé­nyesülne” - hangoztatta Lázár János néhány nappal később, miután szakszervezeti vezetők­kel konzultált („kiiktatva” ezzel a KDNP-t az egyeztetési folya­matból). Orbán Viktor minisz­terelnökkel viszont még pénte­ken egyeztettek a tervezett mó­dosításokról. A Fidesz-frakcióvezető szá­mára ma „hosszú lesz a nap”; reggel az Országos Közszol­gálati Érdekegyeztető Tanács ülésére konkrét javaslatokkal érkezik, azaz Lázár János be­jelenti, milyen módosító indít­ványokat fogadnak el este a T. Házban. Arról már múlt szer­dán megegyezett a Felsőokta­tási Dolgozók Szakszerveze­te (FDSZ) és a Fidesz-frakció­vezető, hogy a nyugdíjba menő professzorok, docensek eseté­ben a végkielégítések után nem kell különadót fizetni. Kis Papp László akkori tájékoztatá­sa szerint a felsőoktatás admi­nisztratív munkaköreiben 3,5 millió forintos összeghatárt ja­vasolt a különadót érintően Lá­zár János. Kérdés ugyanakkor, hogy az összes, törvényes vég­kielégítésre jogosult közalkalm Vasárnapi ülésén a gázárról is tárgyalt a kormány. Előtte Orbán Viktor a Hír TV-nek azt mondta: lehet, hogy csak ebben az évben tudják befagyasztva tartani az energiaárat, jövőre már nem. A televízió ezt úgy interpretálta: a miniszterelnök szavaiból az követ­kezik, hogy jövőre lehet gázár­emelés. A parlament júniusban maz ottnál-köztisztviselőnél ki­­veszik-e vagy 3,5 milliósra eme­­lik-e a mostani 2 milliós határt. Vagyis csak az efölötti részre vetik ki a 98 százalékos adót, hogy az ne legyen „társadal­mi büntetés”. És a különadóval - Lázár János megfogalmazá­sa szerint - csak „a nagykutyá­kat kapják el”. Lapunk úgy ér­tesült, hogy ma valamilyen for­mában valószínűleg még lesz egy rövid konzultáció a KDNP felső vezetése és Orbán Viktor között. A kereszténydemokra­ták az alkotmánybírósági dön­tés és Lázár János bejelentése után eleve úgy készültek, hogy döntött a lakossági áram és gáz árának a befagyasztásáról. Ami­kor a kettes számú gazdasági akciótervnél Orbán bejelentette, hogy válságadóval sújtják az energiaszektort is, a fideszesek azzal érveltek: a különadót nem tudják az energiacégek a lakosság­ra hárítani, mert az árakat befa­gyasztották. (Munkatársunktól) módosító indítványt nyújta­nak be: vagy a mostani 2 mil­liós összeghatárt emelik meg, vagy az említett réteget kivon­ják a törvény hatálya alól, így mentességet kaphatnának pél­dául a tanárok és az egészség­­ügyi dolgozók. Ma délelőtt Lázár Jánosnak még a parlament alkotmány­­ügyi bizottsága előtt is képvisel­nie kell módosító indítványait - már ami az alkotmánymódosí­tást, az Alkotmánybíróság ha­táskörének a szűkítését illeti. A szigorú javaslaton „finomí­tanak”: Balsai István, az alkot­mányügyi bizottság fideszes el­nöke a múlt héten megerősítet­te lapunk információját: esze­rint marad a tilalmi lista: azok­ról a kérdésekről, melyekről nem lehet népszavazást tarta­ni (adók, költségvet­és stb.), az Alkotmánybíróság nem lesz jo­gosult normakontrollra. Ha vi­szont alkotmányos alapjogi ér­tékeket érint egy jogszabály, az AB akkor is jogosult lesz a fe­lülvizsgálatra, ha az érintett tör­vény népszavazási tilalom alá esik. A változtatást alkotmány­­ügyi bizottsági módosító indít­ványként nyújtják be. Sólyom dicséri a jelenlegi alkotmányt Lehet új alkotmányt létre­hozni - ez beleillik a mosta­ni újrakezdés filozófiájába -, de tartalmilag a meglévő­nél újabbat, európaibbat, a hazai szabadságfoknak megfelelőbbet megalkot­ni nem lehet - ezt mondta szombaton Győrben Só­lyom László volt köztársa­sági elnök. Hajba Ferenc Győr Sólyom László Egy elnökség le­nyomata című könyvének be­mutatóján Győrött beszélt a rendszerváltáskor módosított alkotmányról is. Hangsúlyoz­ta: a társadalomba mélyen be­­legyökeredzett tévhit az, hogy a mostani alkotmány sztálinis­ta lenne. Sólyom úgy vélte: a mindenkori kormányokat nem az alkotmány akadályozta meg abban, hogy fontos társadalmi kérdéseket megoldjanak.­­ Lehet új alkotmányt létre­hozni - ez beleillik a mostani újrakezdés filozófiájába -, de tartalmilag a meglévőnél újab­bat, európaibbat, a hazai sza­badságfoknak megfelelőbbet megalkotni nem lehet - jelen­tette ki a volt államfő. Emlékeztetett arra, hogy Magyarország nemzetközi te­kintélyét a rendszerváltás után éppen a módosított alkotmány, s az ország alkotmányosan mű­ködő rendje teremtette meg. Az alkotmányellenes hangu­lat - amelyet különféle aktuál­­politikai célból táplálnak - las­sú méregként hat, aláássa az al­kotmány rangját, legitimitását - fogalmazott Sólyom László, aki könyve kapcsán szólt ar­ról is, hogy a praktikus poli­tikai célokat mindig egyeztetni kell az alkotmányos alapelvek­­kel. Sólyom László a sajtó ér­deklődésére külön nem fej­tette ki véleményét az Alkot­mánybíróság mozgásterét szű­kítő kormányzati elképzelé­sekről. Mint ismeretes, Schmitt Pál köztársasági elnök október 29-én fogadta Sólyom Lászlót. A megbeszélésen a volt állam­fő elemezte az Alkotmánybí­róságnak a 98 százalékos kü­lönadó alkotmányellenességét megállapító döntése után ki­alakult alkotmányjogi helyze­tet. Sólyom László a jogállami­ság szempontjából aggályos­nak tartotta a helyzetet, külö­nösen az AB hatáskörének ter­vezett korlátozását. Jövőre lehet gázáremelés Hétfőn még több körben egyeztetnek a törvény- és alkotmánymódosításokról Fotó: Móricz Simon 2012-ben több gyerek születhet a jómódú családokban Leginkább a jól kereső, kétgyerekes páro­kat ösztönözheti a gyerekek után járó adó­­kedvezmény a harmadik utód vállalására. A szegények gyermekvállalása viszont csökkenhet, és az alsó középosztály termé­kenysége sem fog nőni vélik szakembe­rek. Ennek ellenére valamivel több gyerek születését várják a következő két évben, mint az idén. Az viszont kétséges, hogy tartós marad a trend. Matalin Dóra Magyarországon legkevésbé a középosztály vál­lal gyereket: ez volt a tanulsága annak a tavaly közzétett kutatásnak, amelyben 16 ezer férfit és nőt faggattak arról, hogy szeretnének-e há­rom éven belül gyereket. Csaknem kétezren vá­laszoltak igennel, de három év múlva kiderült, hogy csak harmaduk váltotta valóra sz­ándékát. Ebben nagy szerepet játszott az anyagi, illetve munkaerő-piaci bizonytalanság. Az alacsony jö­vedelmű nők nagyobb eséllyel vállaltak gyere­ket, mint a közepes vagy a magasabb jövedel­műek, mert számukra elég erős volt az anyasá­gi ellátások kompenzáló hatása. A legmagasabb jövedelmi ötödbe tartozó nők szintén nagyobb eséllyel szültek. A legkevesebb esélyük az átla­gos, illetve a valamivel átlag felett kereső nők­nek volt arra, hogy szándékaik szerinti időpont­ban szüljenek: négyötödüknél el is maradt a ter­vezett gyerekvállalás. Hogyan befolyásolhatják ezt a nemrég beje­lentett gyerekek után járó adókedvezmények? Megvalósul-e a kormány szándéka, emelked­het-e a lassan másfél évtizede évi százezer alatt stagnáló születésszám? Mely rétegeket ösztö­nözhet gyerekvállalásra, és kiket riaszthat vissza az új szabályozás? Az ellenzék szerint az adókedvezményekkel a kormány - az előző Orbán-kormányhoz hason­lóan - a jobb módúakat támogatja. Két gyerekig ugyanis gyerekenként havi 62 500 forinttal, há­rom és több gyerek esetén havi 206 250 forinttal csökkenthető az adóalap. A szülők annál jobban járnak, minél nagyobb a bruttó fizetésük. Egy minimálbérért dolgozó kétgyerekes szülő hely­zete gyakorlatilag nem változik, de bruttó 400 ezer forintos fizetésidíj már több tízezer forint marad a családnál. A három- vagy többgyerme­kesek akkor nyerhetnek több tízezer forintot, ha legalább 200 ezer forintos bruttó bérrel rendel­keznek, 400 ezres fizetés felett pedig majdnem 100 ezer forinttal járnak jobban. A családi pótlék rendszere viszont nem vál­tozik, annak ellenére, hogy a kormány fontolgat­ta: jövedelemhatárhoz köti. Ezt azonban elvetet­ték, így továbbra is alanyi jogon jár majd min­denkinek. Pénzt nyomtak a rendszerbe, így vesztesek tulajdonképpen nincsenek, legfeljebb relatív vesztesek, akik nem, vagy kismértékben tud­ják igénybe venni a kedvezményeket - mond­ja Kapitány Balázs demográfus, a kutatás egyik készítője. Hozzáteszi: az azonban figyelmezte­tő példa lehet, hogy az előző Orbán-kormány az adókedvezmények bevezetése mellett befa­gyasztotta a családi pótlékot, és az akkori vál­toztatásoknak lényegében semmilyen eredmé­nye nem lett, nem csökkent, és nem is nőtt a születésszám. A mostani változások leginkább a jól kere­ső, kétgyerekes párokat ösztönözhetik egy har­madik gyerek vállalására - véli a demográfus. Kutatásaik szerint ugyanis ezen párok egy ré­sze szeretne még egy gyereket, de tartanak életszínvonaluk csökkenésétől. Segítség lehet az úgynevezett Ratkó-unokák (az 1974 és 1978 között született, utolsó nagy létszámú generá­ció­ számára, hogy rászánják magukat a máso­dik vagy harmadik gyerek vállalására. Relatív mértékben azonban rosszul jár a kétgyerekes családok körülbelül fele, azok, akik nem, vagy nem teljes egészében tudják igénybe venni az adókedvezményt. A demográfusok számításai szerint a háromgyerekes családoknak körül­belül kétharmada jár jobban az új rendszerrel, de csak tíz százalékuk tud teljes egészében élni az adókedvezménnyel, tehát a százezer forin­tos kedvezményt csak mintegy 10-20 ezer csa­lád tudja kihasználni. A demográfus szerint elképzelhető, hogy ha a családi pótlék inflációkövető emelése tovább­ra sem történik meg, a szegényebbek gyerekvál­lalására negatívan hatnak a változások. Valószí­nű, hogy az alsó középosztály, például a középis­kolai végzettségű, minimálbérre bejelentett, jel­lemzően a szolgáltató szektorban dolgozó nők gyerekvállalása sem fog emelkedni. Ők azok, akik eddig is a legkevésbé mertek szülni.­­ Összességében mégis azt gondolom, hogy ha a legszegényebbek gyermekvállalási kedvét nem fogják nagyon vissza, akkor 2012-re elmoz­dulhat a születések száma, mivel az alsó közép­­osztály termékenysége változatlan marad, a fel­sőbb osztályoké pedig nő. Az évi top ezer főnyi születés lélektani határának átlépése pedig igazi kommunikációs diadal lehet a kormány számá­ra, még ha a termékenység emelkedése csak 8-16 százalékos lesz is - teszi hozzá. - Rövid távon, két-három évig nőhet ennek hatására a születések száma, de ha nem követik további intézkedések, akkor vissza fog állni a je­lenlegi szintre - mondja Tóth Olga szociológus. Szerinte az adókedvezmény a munkahelyek biz­tonságának növelése, a bölcsődei és óvodai fé­rőhelyek számának növelése, valamint a nők és férfiak egyenlőségének megteremtése nélkül ke­vés lesz a demográfiai fordulathoz.­­ Tudomásul kell venni, hogy a nők többsége egyszerre vágyik családra és karrierre. Ennek szellemében kelle­ne intézkedni - teszi hozzá.

Next