Népszabadság, 2011. január (69. évfolyam, 1-25. szám)

2011-01-14 / 11. szám

2011. JANUÁR 14., PÉNTEK • NÉPSZABADSÁG 2 • Magyarország Átstrukturált reformok Az alkotmányozó nemzetgyűlés időzavarba kerülhet A kormány február 15-ig megvitatja az elképzeléseket Régi, rossz szemlélet ágazati reformok szintjén gondol­kozni - nyilatkozta egy kormányközeli forrásunk annak kapcsán, hogy Orbán Viktor azt ígéri: február 15-ig kidol­gozzák, hogy miként csökkentik a költségvetési bevételek újraelosztásának szintjét. Nos, a kormányfő tehát akkor, amikor egészségügyi és oktatási reformról beszélt pár hó­napja, régi és rossz rendszerben gondolkodott. És mikor tárgyal a parlament a reformokról, ha márciusban alkot­mányozó nemzetgyűléssé alakul? Csuhaj Ildikó „A kormány olcsóbb és haté­konyabb államot szeretne lét­rehozni, ennek érdekében a szerkezeti átalakításokat nem szakterületenként hajtja vég­re, hanem annak egységes kor­mányzati irányt kíván szabni.” Ezt közölte a Matolcsy György által vezetett Nemzetgazdasá­gi Minisztérium szerdán. Hoz­zátették azt is: a növekedési és stabilitási program a tervek szerint február végére készül el, és a kormány akkor tárja a nyilvánosság elé. Tegnap pedig a Dow Jones hírügynökségnek és a The Wall Street Journalnak adott exkluzív nyilatkozatá­ban Orbán Viktor azt mondta: a magyar kormány végrehajt­ja a költségvetés ígért, hos­­­szú távú átalakítását, amely ki­adáscsökkentést is tartalmaz­ni fog azért, hogy megerősítse az ország hitelességét a pénz­ügyi piacokon. „A pénzügyi fe­gyelem fontos. Amikor helyre akarjuk állítani a pénzügyi fe­gyelmet, fontos csökkenteni a költségvetési bevételek újra­elosztásának szintjét. És idén, amint majd bebizonyosodik, csökkenteni is fogjuk. Ezért úgy vélem, a költségvetés szer­kezetileg jó irányba tart”, idéz­te a Dow Jones Orbán Viktort, aki azt is elmondta: a kormány Matolcsy György nemzetgaz­dasági miniszter előterjesztése alapján február 15-ig megvitat­ja a nyugdíjrendszert, a mun­kanélküli-segély csökkentését, a gyógyszertámogatásokat és a költséges tömegközlekedési rendszer reformját. „Világossá kell tennünk, hogy a korhatár előtt senki nem mehet nyug­díjba, és azt is, hogy az állami nyugdíjalap nem fizethet több nyugdíjat, mint amennyit be­szed”, mondta a Dow Jonesnak a miniszterelnök. Mint a hír­­ügynökség hozzátette, a máso­dik fél évben a kormány csök­kenteni akarja a munkanélkü­­lisegély-jogosultság időtarta­mát, és ugyanakkor közmunkát adni „legalább” azokban a kör­zetekben, ahol kevés a munka­­lehetőség. Vajon a nemzetgazdasági minisztérium közleménye, il­letve Orbán Viktor nyilatkoza­ta visszalépést jelent-e a koráb­bi - a strukturális reformokra vonatkozó - határozott ígére­tekhez képest? Munkatársunk kérdésére, hogy ezek szerint nem lesz kü­lön egészségügyi vagy nagy ok­tatási reform, egy kormánykö­zeli forrás azt mondta: „régi, rossz szemlélet ágazati refor­mok szintjén gondolkozni. És az, hogy átfogó lesz a reform­­program és egységes, nem je­lenti azt, hogy hosszú távon nem valósul meg az egészség­ügy, az oktatás terén a nagy változás”. Mindenesetre november közepén, amikor a büdzsé vi­tája kezdődött a parlamentben, úgy tűnik, a miniszterelnök is régi és rossz szemlélettel ke­zelte ezt az ügyet, mert arról beszélt: a 2011-es költségve­téssel mi, magyarok megállít­juk az államadósság növekedé­sét. Ez a költségvetés az adós­ságcsapdából való kilábalás el­ső lépése. Nagy szerkezeti re­formokat hajtunk végre, és a hiányt is tartjuk. Már megkez­dődött a nyugdíjreform, az ok­tatási reform, az egészségügyi reform és a közösségi közleke­dés megújítása is - mondta ak­kor Orbán Viktor, hangsúlyoz­va: amennyiben a szerkezeti re­formok véghezvitele sikerül, és a hiányt is tartani tudják, akkor 2014-re 70 százalék alá csök­kenhet az államadósság szint­je. „Ha viszont nem sikerül, ak­kor ismét vesztesekké válunk”, vizionálta. A miniszterelnök legelő­ször tavaly, június elején hang­súlyozta a strukturális refor­mok szükségességét, amikor hideg zuhanyként érte Brüs­­­szelben Barosso bizottsági el­nök figyelmezetése: Magyaror­szágnak tartania kell a 2010-es 3,8 százalékos hiánycélt. Akkor Orbán Viktor szó szerint azt mondta, hogy a magyar gazda­ságnak „sürgős és átfogó” szer­kezeti átalakításokra van szük­sége. „Módosítgatásokkal és kiigazításokkal nem megyünk semmire.” A Dow Jonesnak adott nyi­latkozata alapján viszont na­gyon úgy tűnik, hogy nem nagy reformok jönnek egyes kiemelt területeken - az egyéb­ként is ezermilliárdokba ke­rülne -, hanem módosítgatá­sok, kiigazítások lesznek a „re­form” címszava alatt, így két­séges, hogy megvalósul-e min­den, amit Orbán Viktor „jobb­keze”, Matolcsy György beha­rangozott: ősszel és a tél folya­mán (amikor Mikulás-csomag gyanánt a Moody’s hitelminő­sítő intézet egyszerre két foko­zattal minősítette vissza a ma­gyar államkötvények besorolá­sát: a „Baa3” kategóriába, ne­gatív kilátással, csak egy fok­kal a „bóvli” kategória fölé) a miniszter a nemzetközi és bel­földi pénzpiacok bizalmának erősítéséért a 2011-2012 közé eső időszakra 10-15, „erőteljes strukturális reform” végrehaj­tását ígérte, megemlítve a kö­zösségi közlekedést, a munka­erő-piaci alapot és az egész­ségügyi rendszert. És azt prog­nosztizálta, hogy a beinduló reformok 600-800 milliárd fo­rint megtakarítást hoznak. Londoni elemzők ugyan­akkor pár napja, január ele­jén „komoly kétségeket” fogal­maztak meg afelől, hogy feb­ruárban a magyar kormány va­lóban „fajsúlyos intézkedése­ket” jelent be. Kérdés, hogy két-három hét múlva Matolcsy milyen tervezetet küld meg Brüsszelnek, illetve az OECD illetékeseinek, hiszen a postá­zásról a magyar nemzetgazda­sági miniszter már tavaly meg­állapodott Olli Rehnnel, az EU gazdasági és pénzügyi bizto­sával. Nagy Anna kormányszóvi­vő arra a kérdésünkre, hogy a különböző területeken megva­­lósulnak-e az ígért nagy struk­turális reformok, megismételte Orbán Viktor nyilatkozatának fő állításait, hozzátéve: a rész­leteket akkor lehet megismer­ni, amikor a nemzetgazdasá­gi minisztérium a kormány elé terjeszti a javaslatát. De - tette hozzá Nagy Anna - a nyugdíj­­reform már jól látszik. A mos­tani kasszából hiányzott 900 milliárd, s ha a rendszer ma­radna, az unokáink már nem biztos, hogy kapnának nyug­díjat. „Jól láthatóan vannak te­rületek, ahol nagyon komoly problémák adódtak. Ezeken a területeken a fenntarthatósá­got biztosítani kell hosszú tá­von. Ezért kell ezen területe­ket megreformálni, átalakítani, megújítani”, közölte, kiemelve az oktatást, a közösségi közle­kedést és a gyógyszerkasszát. Hogy az „átalakítás”, a „meg­újítás” reformszámba megy-e? S hogy mikor születnek meg a reformokhoz szükséges nagy törvények? A határidő rendkívül szo­ros, hiszen Orbán Viktor köz­lése szerint március 15-én az Országgyűlés alkotmányozó nemzetgyűléssé alakul és kizá­rólag az új alkotmány norma­szövegével foglalkozik. Erre az időszakra a kormány törvény­­javaslat-tételi moratóriumot vállal. Vagyis: a parlamentnek éppen egy hónapja lesz az al­kotmányozás előtt különböző törvények megvitatására, mi­vel a tavaszi ülésszak február 14-én kezdődik. És nagy, átfo­gó reformokat a kormánynak a parlament tavaszi ülésszaká­ra szóló törvényalkotási prog­ramja sem jelez. Navracsics Tibor közigazgatási miniszter meg is jegyezte a dokumentum előszavában, hogy a jogalko­tási program, „figyelemmel az Országgyűlés várható, az új al­kotmány megalkotásával ös­­­szefüggő, nagy munkaigényű jogalkotási teendőire és az Eu­rópai Unió soros elnöki teen­dőinek ellátásával járó felada­tokra, a szokásosnál kevesebb törvényjavaslatot nevesít”. A 12 pont között a felsőoktatási törvény módosítása szerepel, ez része lehet a nagy reformfo­lyamatnak, viszont utalás sincs egészségügyi vagy nyugdíjtör­vények átfogó módosítására. Ennek kapcsán Balsai Ist­ván, a parlament alkotmány­­ügyi bizottságának fideszes el­nöke lapunknak azt mondta: nincs semmilyen ellentmon­dás az új alkotmányról szóló törvényjavaslat megtárgyalá­sa és a nagy reformjavaslatot szolgáló törvények esetleges megtárgyalása között. „Febru­árban megszülethetnek javas­latok, amelyekről tárgyalhat a Ház. És ne felejtsük el, hogy a tavaszi ülésszak húsvéthétfő, vagyis az új alkotmány elfoga­dása után is folytatódik. Május­ban és később is napirendre ke­rülhetnek fontos törvények.” Matolcsy György és Orbán Viktor a parlamentben­­ sürget az idő Fotó: Móricz Simon Megroggyan az Egészségbiztosítási Alap? Jelentős riadalmat keltett Orbán Viktor nyilatkozata a hazai gyógy­szerpiac szereplői közt. Mivel semmilyen részletet nem közölt, így felértékelődött Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter decemberi nyilatkozata, amely szerint e területen 100 milliárd forintot kívánnak megspórolni a kasszából. Ez az összeg az E-Alap gyógyszerkiadásainak közel egy­harmada. Az összeg nagyságán túl a riadalmat az is táplálja, hogy semmilyen olyan hatástanulmány nem ismeretes, amiből az elvonás módját és következményeit fel lehetne mérni. A Népszabadság úgy tudja, hogy az E-Alapot fel­ügyelő Nemzeti Erőforrás Miniszté­rium egészségügyért felelős állam­­titkárságát nem vonták be a pénz­kivonás előkészítésébe, és Matol­csy György közvetlen környezete sem látott még megalapozó hatás­­tanulmányt. Lapunknak szakértők elmond­ták: ekkora elvonható tartalék - a betegterhek drasztikus növekedése nélkül - már nincs a hazai gyógy­szertámogatásban. Mind a piaci szereplőket, mind a betegeket „megroggyanthatja” egy ilyen intézkedés. (D. A. N.) HIRDETÉS A SZOMBATI NÉPSZABADSÁGBAN! A FIDESZ ÁTMENETELE Révész Sándor új sorozata húsz „zavaros” átmeneti évről Keresse a holnapi számban! NÉPSZABADSÁG A tájékozottság magabiztossá tesz. www.nol.hu • Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár nyilvánosság­ra került köz- és felsőoktatási törvénytervezete nem nyerte el a Fidesz tetszését, utóbbit el is utasítják. Hoffmann Rózsa „nem rajongott” a bolognai rendsze­rért, átalakítaná a felsőoktatási intézmények működését, finan­szírozását és a képzési szerkeze­tet. A kormány számára is támo­gatható felsőoktatási koncepció alapját az MTA elnökének javas­lata jelentheti, amely kiáll Bolo­gna mellett. Valószínű, hogy nem korlátozzák az egyetemek gazdasági önállóságát, a gazda­sági tanácsokat. Várható vi­szont, hogy a PPP-konstrukció­­ban (köz- és magánforrásokból megvalósuló beruházás) működő intézményekhez hozzányúlnak. A Hoffmann-féle közoktatási törvényről a szakma úgy beszélt, hogy az az iskolák újraállamosí­tásáról szól. A központosítási törekvések várhatóan nem lesznek benne a parlament elé kerülő törvényben. Ahogy vélhe­tően kikerülnek majd az integrá­ciót, esélyegyenlőséget sértő elemek is. (Ó. M. D.)

Next