Népszabadság, 2011. február (69. évfolyam, 26-49. szám)

2011-02-14 / 37. szám

2011. FEBRUÁR 14., HÉTFŐ • NÉPSZABADSÁG 2 • Magyarország RÖVIDEN A Jobbik az abortusz ellen A magzati élet védelméről szóló törvény módosítását kezdeményezi a Jobbik, az in­dítvány szerint csak orvosi in­dokok alapján lehetne abor­tuszt elvégezni, vagy akkor, ha a terhesség bűncselekmény következménye - közölte He­gedűs Lórántné jobbikos or­szággyűlési képviselő szom­baton, budapesti sajtótájékoz­tatón. Azt szeretnék elérni, hogy „a törvényhozói szándék iránymutatói jelleggel foglal­jon állást az élet mint legfőbb érték védelme mellett, annak méltóságát a fogantatástól a sírig oltalmazva” - fogalma­zott Hegedűs Lórántné. (MTI) Felavatták a Nagytemplomot Ünnepi istentisztelettel avat­ták fel a belülről megújult Re­formátus Nagytemplomot va­sárnap Debrecenben; a két hó­napig tartó munkálatok során a patinás épületben turisztikai célú fejlesztéseket is végeztek. A 88 millió forintos beruhá­zás részeként nyolcezer négy­zetméteren renoválták a vako­latot, kicserélték a templom 37 nagyméretű ablakát és meg­újult a Kossuth-emlékhely. Az egyházközség történetét kiál­lításon mutatják be, a temp­lomba látogató turistákat vi­zuális és audioeszközök ka­lauzolják, illetve a nyugati to­ronyban új kilátópontot alakí­tottak ki. (MTI) Érvénytelen választás Bödeházán A Zala Megyei Bíróság szom­baton hozott döntése sze­rint jogerősen is érvénytelen a múlt vasárnapi, bödeházai polgármester-választás - kö­zölte a bíróság helyettes szó­vivője. Mentes Judit elmond­ta: két felülvizsgálati kérelem érkezett a bírósághoz az után, hogy szerdán a Zala Megyei Területi Választási Bizottság (ZMTVB) helybenhagyta a bödeházai voksolás eredmé­nyének megsemmisítését. A határozat szerint helyesen járt el a bödeházai választási bi­zottság, amely már múlt vasár­nap érvénytelenítette az ered­ményt. (MTI) Elhunyt Szendrei Lőrinc újságíró Életének 59. évében elhunyt Szendrei Lőrinc újságíró. Bu­dapesten született, Debrecen­ben végezte el a Kossuth La­jos Tudományegyetemet. Ki­váló riporteri teljesítményét az olvasók a hajdani Magyar Nem­zetben kísérhették figyelem­mel először, később dolgozott a Népszabadságnál, élete vé­gén pedig a Népszava munka­társa volt. Éles szemű, a valóság feltárásának elkötelezett kollé­gánkat veszítettük el. Temeté­séről később intézkednek. www.nol.hu Elöljárók a falvak élén? Zongor Gábor: Először meg kellene határozni a minimumfeltételeket Az önkormányzati rend­szer átalakítására készül a kormány, de a részletekről még keveset tudni. Az vi­szont tény, hogy a Fidesz ma sok mindent másként lát, mint ellenzékben, így nem tabukérdés többé a kis önkormányzatok megszün­tetése és a társulási kötele­zettség előírása sem. Lencsés Károly Pénzügyileg tiszta lappal indul­hatnak jövőre az önkormányza­tok, az állam még idén fel akar­ja számolni a szektor működé­si nehézségeiből fakadó adós­ságokat - nyilatkozta a közel­múltban Tállai András, a BM államtitkára. Miután a helyha­tóságok teljes adósságállomá­nya minden bizonnyal meg­haladja az ezermilliárd forin­tot, a kilátásba helyezett 31 mil­liárd csak csepp a tengerben, így tiszta lapról szó sem lehet. Ez az összeg ugyanis legfeljebb arra elég, hogy azoknak a hátrá­nyos helyzetű településeknek a gondjait enyhítsék, amelyek sa­ját intézményeik közműszám­láit sem képesek már kifizetni. Esetükben akár tíz-húszmillió forint már jelentős segítség. Ha a helyhatóságok összes tartozását a kormány nem is vállalja magára, bizonyos te­kintetben mégis új időszámítás kezdődhet a települések életé­ben 2012-től, mert a belügyi ál­lamtitkár korábbi szavai szerint a szétaprózódott és emiatt igen költséges rendszert alapjaiban változtatnák meg. Az egyik le­hetséges elképzelés szerint a kisközségekben nem lenne sem polgármester, sem képviselő­­testület, sem önkormányzati hi­vatal, hanem csak elöljáró áll­na a falu élén. Tállai közölte: az eladósodásnak azzal vetné­nek gátat, hogy az önkormány­zatok hitelképességének vizs­gálatában, a hitelek engedé­lyezésében valamelyik minisz­ternek vagy az Állami Szám­vevőszéknek is szerepe lehet­ne. Minderről szerettünk volna többet megtudni, de a minisz­térium illetékesei szerint az ön­­kormányzati rendszer átalakí­tását célzó előkészületek még nincsenek olyan stádiumban, hogy a részletekről beszélje­nek. Annyi azonban máris kide­rült, hogy a Fideszen belül sem teljes az összhang. Például Kó­sa Lajos, Debrecen polgármes­tere a gondolatát is visszautasí­totta annak, hogy egy miniszter döntsön a helyhatóságok hitel­­felvételéről.­­ Senki nem vonhatja két­ségbe egy ország demokratikus berendezkedését csupán azért, ha nem minden településnek biztosítja a saját önkormányzat létrehozásához való jogot - ez a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége főtitkárá­nak szakmai álláspontja. Zon­gor Gábor utalt a svédországi rendszerre: ott, azon a telepü­lésen jöhet létre önkormányzat, amely képes középfokú oktatá­si intézmény fenntartására. En­nek feltétele, hogy legyen ele­gendő diák és a tanintézet mű­ködtetéséhez rendelkezzenek forrásokkal. Ha egy-egy falu vagy város önállóan nem tud megfelelni ennek a feltételnek, a települések szabadon társul­hatnak. A kilencmilliós Svédor­szágban így alig több mint há­romszáz önkormányzat műkö­dik, míg Magyarországon 3177 települési önkormányzat léte­zik. De a lakosságszámhoz vi­szonyítva Németországban is jóval kevesebb önkormányza­ti közösség létezik, ami nem el­sősorban a településszerkezet különbözőségéből adódik, ha­nem abból, hogy a kisközsége­ket törvény kötelezi a társulás­ra - említ egy újabb példát Zon­gor. Amikor nemzetközi példá­kat említünk, nem szabad meg­feledkezni az adott ország gaz­dasági-társadalmi és demokra­tikus állapotáról, ami jelentő­sen befolyásolja, hogy milyen mértékben lehet az egyes fel­adatellátást távolabbra vinni az adott településtől. Nincs álta­lánosan alkalmazható jó meg­oldás, ennek igazolására példa, hogy a magas szintű közszolgál­tatást biztosító Svájcban az egy átlagos önkormányzatra jutó la­kosságszám lényegesen alacso­nyabb (2100), mint Magyaror­szágon (3200), vagyis nem a külföldi modellek másolása, ha­nem a magyar rendszer műkö­dőképességének megteremtése a sürgető feladat. A hazai rendszer átalakítá­sa előtt meg kell határozni a te­lepülési önkormányzás mini­mumfeltételeit, vagyis azt: mi­től válik egy lakóközösség al­kalmassá arra, hogy a saját ügyeiben eljáró önkormányza­tot, helyhatóságot hozzon lét­re - állítja Zongor. E tekintet­ben semmiképpen sem a lakos­ság száma a mérvadó, hanem az, hogy helyben képesek-e biz­tosítani az alapvető település­üzemeltetési feladatokat, illet­ve más, minimális közszolgálta­tásokat. A hatáskörök elosztása során darabról darabra számba kell venni, hogy mely szolgálta­tásokat milyen szinten - hely­ben, társulás keretében vagy ál­lami kézben - lehet magas szín­vonalon és a leghatékonyabban biztosítani. Azon is érdemes gondol­kodni - véli Zongor -, mi tör­ténjék azokkal a néhány lako­sú kistelepülésekkel, amelyek adottságaiknál fogva nem tud­nak eleget tenni a minimumfel­tételeknek. Esetükben szóba jö­het akár a kötelező társulás is, ám a szakember a kistelepülé­si önkormányzatok felszámolá­sát megengedhetetlennek tart­ja, ezért mindent meg kell tenni a jelenleg működő önkormány­zatok fennmaradása érdekében. A polgármester és a képviselő­­testület ugyanis sokkal többet tehet például az elöregedő né­pesség vagy a nagyarányú mun­kanélküliség okozta problémák kezelése érdekében, mint egy távolabbi székhelyközségben működő központi szervezet. Ez nem azt jelenti, hogy önál­ló polgármesteri hivatalt kelle­ne mindenhol fenntartani - te­szi hozzá Zongor -, hiszen vagy ezer településen már ma sincs ilyen. A következő lépés a finan­szírozás feltételeinek megte­remtése. Ha valamilyen kötele­ző közszolgáltatást helyi vagy kistérségi szinten lehet a pol­gárok számára legkedvezőbben biztosítani, akkor az államnak ezt maradéktalanul finanszíroz­nia is kell. Ha ez megtörténik, az a főtitkár szerint valóban ér­demi fordulatot jelent, mert a települések a saját forrásaikat attól kezdve szabadon használ­hatják. Új időszámítás? A csődben lévő Kiskunfélegyházának bizonyosan jól jön a támogatás Fotó: Kovács Bence • Ellenzékben a jobboldal zsiger­­ből elutasította például a főállá­sú polgármesterek vagy helyi képviselők számának csökkenté­se érdekében megfogalmazott elképzeléseket, amelyeket utóbb maguk valósítottak meg - emlé­keztet Gyenesei István volt ön­­kormányzati miniszter. Akkori­ban heves indulatokat váltott ki az önkormányzati hivatalok összevonásának gondolata is, miközben most jóval tovább mennének: nyolcszáz-ezer tele­pülésen a képviselő-testületet is megszüntetnék, polgármester helyett pedig legfeljebb elöljárót választatnának. Ami azt jelente­né - állítja -, hogy számos telepü­lés kiszolgáltatott helyzetben levő társközséggé válhat. A köz­igazgatás átalakítására vonatkozó világos koncepció bemutatása helyett nyilatkozatokkal üzenget­nek az önkormányzatoknak - így értékeli Tállai bejelentését egy másik korábbi miniszter. Lam­­perth Mónika, az MSZP közjogi kabinetjének vezetője szerint mindenekelőtt a kormány és az önkormányzatok közötti új mun­kamegosztásra vonatkozó olyan konkrét javaslatokkal kellene előállni, amelyek alapos hatás­­vizsgálaton alapulnak. A politikus aggályosnak tartja azt is, hogy a „falusi önkormányzatok önállósá­gának védelmezője szerepében tündöklő” Fidesz ma felszámolna helyi képviselő-testületeket, s megszüntetne polgármesteri posztokat. Danó Anna A fővárosi, meglehetősen balul sikerült kórházigazgató-váltá­si akció után most az állami in­tézmények vezetőire hozza rá a frászt a Fidesz. Az állami kór­házak főigazgatói a közlönyből tudták meg: a tárca pályázatot írt ki az állásaikra. Erre egyéb­ként egy jogszabály alapján van joga a minisztériumnak, a za­vart az eljárás módján felül az keltette, hogy nem mindenkit mozdítana el a miniszter, akire vonatkozik a rendelkezés. Információink szerint Szócs­ka Miklós egészségügyért fele­lős államtitkár a jövő héten ta­lálkozik az országos intézetek főigazgatóival, vélhetően akkor kaphatnak részletes tájékozta­tást az érintettek arról, hogy mi is történik valójában. A Nem­zeti Erőforrás Minisztérium ugyanis a 15 országos intézetből 13 főigazgatói posztjára írt ki pá­lyázatot. A meghirdetett főigaz­gatói posztok mellett a gazda­sági és más helyettesi pozíciók­ra is lehet pályázni. A pályázat furcsasága, hogy például a Sto­­matológiai Intézet főigazgatói posztját a főváros és a minisz­térium is saját intézeteként pá­lyáztatta. S bár a 2010-ben, már a Fidesz-kormány alatt módo­sított közalkalmazotti törvény lehetővé teszi, hogy az intéz­ménytulajdonos a határozat­lan időre szóló vezetői meg­bízásokat felülvizsgálhassa és azokat február 28-ig határozott idejűekre írja át, vagy új veze­tői pályázatot írjon ki, ám a sza­bályt ezúttal nem következete­sen alkalmazták. Ha így történt volna, akkor nem kettő - az Or­szágos Idegtudományi Intézet és az Országos Onkológiai In­tézet - maradt volna ki, hanem csak az idegtudományi. Az Or­szágos Onkológiai Intézetnek viszont benne kellett volna len­nie, hiszen főigazgatójának ha­tározatlan idejű közalkalma­zotti munkaszerződése van. Lapunknak több országos inté­zetvezető is azt mondta: péntek délután véletlenül értesültek arról, hogy a nemzeti erőforrás miniszter meghirdette az állá­sukat. Ráadásul a szakmai köz­löny, amelyből mindez kiderült, munkaidő után került fel a vi­lághálóra. S bár volt olyan fő­igazgató, akit Szócska Miklós szombat reggel személyesen is felhívott, mondván, puszta for­malitásról van szó, ám ez a fő­városban történtek után, ahol nagyon is hasonló eljárás zaj­lott, keveseket nyugtatott meg. A főigazgatóknak 30 napjuk van arra, hogy pályázzanak. Rácz Jenő, a Magyar Kórház­­szövetség elnöke lapunkkal kö­zölte: már a rendkívüli elnöksé­gi ülés összehívását kezdemé­nyezi, mert a főigazgatók ek­kora arányú cseréje már veszé­lyezteti az áprilisra tervezett közgyűlés programját. Kórházszövetség: rendkívüli elnökségi ülés

Next