Népszabadság, 2011. április (69. évfolyam, 76-100. szám)

2011-04-23 / 95. szám

8 Népszabadság­­ 2011. április 23., szombat Hétvége PÜNKÖSTI ÁRPÁD Két-háromszorosára nőtt a szegénység Magyarországon. Az akadémikus Ferge Zsuzsa a nincstelenek fő szószólója, de lehetne a megkülönböztetés elleni harc Jeanne d’Arcra is, ha nem hinné, több­re megy, ha nem provokálja a hatalmat. A szegények iránti felelőssége miatt azt vallja: ha a legkisebb esélye is van, hogy rábírja az illetékeseket az egyenlőtlenség tragikus növekedésének fékezésére, ak­kor nem szabad kihívónak lennie. A haj­léktalanokról így fogalmaz: nálunk ők csak repülhetnek, hiszen saját területük nincs, a közterületet nem használhatják, csupán a levegőben létezhetnek. Ő kezde­ményezte a hatvanas években a KSH-ban a társadalmi rétegződés vizsgálatát. Mi­kor túlságosan beleártotta magát a szo­ciológiába és szegénykutatásba, eltaná­csolták a hivatalból, így került a szocioló­giába, onnan a szociálpolitikába. Az ün­nepelt azzal fogadott: mindenről szívesen beszél, de magáról nem. Végül azért sok mindent mesélt. Édesapja, Kecskeméti György, a német nyelvű, liberális Pester Lloyd főszerkesz­tője nem tért vissza Auschwitzból. Az édes­anyjával, két testvérével hogyan maradtak életben? Az egyik csillagos ház egy szobájában kaptunk helyet mi négyen, meg négy ro­kon. Ha kimenni nem is lehetett, mi gye­rekek rohangászhattunk a lépcsőházban. De egyre rosszabb lett, és amikor október­ben gettóba kellett volna menni, anyám azt mondta, nem. Egy barát munkatársa, Haj­dú János Sibrik-telepi nyomdász készített nekünk hamis igazolványokat, sőt, a szo­­ba-konyhás lakásába befogadott minket. Nagyszerű ember volt. A besúgásról an­­­nyit: ezen a munkástelepen mindenki tud­ta, hogy nem erdélyi menekültek vagyunk. 1946-ban a testvéreivel együtt hogyan ke­rült Franciaországba, és miért jöttek haza? Itthon se lakásunk, se pénzünk nem volt. A nővérem betegsége miatt egy vörös­keresztes transzporttal hármunkat kivittek Franciaországba, ahol a nővéremmel egy zsidó gyerekotthonba kerültünk. Ők írat­tak be a versailles-i gimnáziumba, ahol az­tán megtanultunk franciául. Meglátogatott bennünket apám ikertestvére, aki a hábo­rú alatt Amerikába menekült, hogy örökbe fogadjon minket. Ezt nem akartuk. Másfél éven át egyre nőtt a honvágyunk, és 1948 elején anyánk úgy látta, nyugodtan hazajö­hetünk, Magyarországon demokrácia van. Ironikus. Miképp került a KSH-ba egyetemi hall­gatóként? Éjszaka dolgozott, és az órákon aludt? 1945 elején gyalog elindultunk Szeged­re, mert vidéken volt mit enni. Ott lett a ba­rátnőm Pikter Anna, a KSH későbbi veze­tőjének, Péter Györgynek a lánya. Amikor 1950-ben a Közgazdasági Egyetemen fe­gyelmi indult ellenem a szokásos koholt in­dokokkal, Péter György felajánlotta, hagy­jam abba a tanulást, menjek a KSH-ba dol­gozni. Maradhattam az egyetemen, dél­előtt órákra jártam, de utána gyakran ké­sőig dolgoztam, azokban az években divat volt éjszakáig benn maradni a munkahe­lyen. Ezt az órákon aludtam ki. Tudtommal, azzal vádolták, hogy osztály­idegen, és a „nagy tehetségű, emberszabású DISZ-titkár”, a későbbi férje, Ferge Sándor kiállt ön mellett. Ötszázas évfolyamunkon Sanyival is­mertük ugyan egymást, de a fegyelmi után beszéltünk először, amikor a kultúrfelelősi funkcióimat átadtam neki. Ő egy szót sem hitt el a fantasztikus vádakból. A „kálvinista parasztgyereket” és az „értel­miségi zsidó lányt” ez a koncepciós eljárás hozta össze?Meglátni, megszeretni? Valahogy így. Sándoréknak nem volt földjük, az apja kubikos volt, de amikor ka­tona meg hadifogoly volt, édesanyja egye­dül nevelte őket, nagy szegénységben. Még­is polgáriba íratta a fiát, majd gimnázium­ba a lányát. Sanyi ’45-től Debrecenben lett Nékosz-kollégista. Tartását a családból is, a kollégiumból is hozhatta - de leginkább a sajátja volt. Meddig jegyezte Ferge Sándornéként a ta­nulmányait? Annak idején nem lehetett a férj nevét az asszony keresztnevével használni. Lány­kori nevemet (Kecskeméti) pedig „lefoglal­ta” az amerikai szociológus nagybátyám. Amikor lehetőségem nyúlt külföldre járni, „Újra és újra felháborodom­ ez éltet” Diákkörös egyetemisták faggatják a 80 éves Ferge Zsuzsát Ha az ember nagyon sok borsót hány a falra, akkor az a fal előbb-utóbb megérez ebből valamit. Marad­tam hát a borsó­hányás mellett, ott a Sándornéval nem tudtak mit kezde­ni, váltani kellett. „Megszállott, munkamániás”, egyetlen szo­bájukban állítólag füldugóval dolgozott, a férjére maradt a háztartás, maga pedig körmölte a számokat. Sokáig nem a munka dominálta az éle­tünket. Albérletben kezdtük. Szerencsénk­re a főbérlőnk, aki eredetileg nem vállalt volna minket gyerekkel, beleszeretett az 1953-ban született fiunkba. Kis Sanyi hi­ányt pótolt: Szidi néni két felnőtt fiát meg­ölték. Két év múlva született Anna, lakást kaptunk a KSH-tól. Háziasszonyunk ak­kortól a gyermekek harmadik nagymamá­ja lett. Ezekben az években nem a munka volt a központ. Ott voltak a gyerekek, so­kat kirándultunk, sokat jártunk össze ba­rátokkal, ’56 után még bridzselni is megta­nultunk. Aztán belevetette magát abba, ami érde­kelte! Igen, a hatvanas évektől. 1970 után már elég sokat mentem külföldre is, és akkor va­lóban Sanyira maradtak a gyerekek. Tényleg hegedült? Nagyon szerettem, de nem dolgoztam meg érte, sose lettem jó zenész. Legföl­jebb megtűrt másodhegedűs voltam egy­­egy kvartettben, de ez is jó volt. Aztán ab­bahagytam ezt is. A fér­je korán elhunyt. Tizennyolc éve. Ma a gyerekeim, unoká­im, a dédunokák jelentik a családomat. Sikereiben mennyi része lehetett a szeren­csének vagy például a francia tudásán­ak ? Nem a francia, hanem az angol volt a döntő, amit azért kezdtünk el tanulni a há­ború alatt, hogy az angol rádiót hallgathas­suk. Ugorjunk: Békési László a lapunkban kö­zölt tanulmányában, Ferge Zsuzsát citál­va, perverz jövedelemelosztásról ír... Évtizedek óta vitában állok a neolibe­rális gazdaságpolitikusokkal. Tardos Mar­ci mondta hajdan, hogy azelőtt akarom az autóba megtervezni a féket, mielőtt a mo­tor kész lenne. Igaza volt, féltem, hogy el­szalad az autó - ami később meg is tör­tént. Marci már jóval a rendszerváltás után mondta, hogy sok igazság volt az álláspon­tomban. Békésivel is sok vitám volt. Ha tetszik, az idézés elégtétel, de nem örülök, hogy igazam lett. És a perverzitás? Meggyőződésem, hogy az állam dol­ga igazságos elvonással begyűjteni annyi pénzt, amennyit a társadalom is elfogad­hatónak tart, hogy ebből ki lehessen elégí­teni azokat a szükségleteket, amelyeket a piac nem, vagy csak nagyon egyenlőtlenül elégít ki. De a dolog értelmetlen, ha az erő­sebb többet tud kivenni a közösből, mint a gyöngébb. A hatvanas évek közepén kimu­tattam, hogy például az életesély-javító, az örömszerző javakból - mint a nyaralás vagy az egyetem - a jobb helyzetben lévőknek több „jut”. Az életesélyeket kevésbé javító közjavaknál, mint például a szakmunkás­­képző, ellenkező volt a helyzet. Némi per­verzitás minden újraelosztásban kell hogy legyen, e nélkül semmi se lenne. Baj akkor van, ha a perverzitás túl nagy, vagy épp cél­lá válik. Legkirívóbb példa a Fidesz-kormá­­nyok idején az úgynevezett családi adóked­vezmény, és most az egykulcsos adó. Sok rendelkezés miatt a szegények és a gyere­keik is még kevesebbet fognak kapni, mint eddig, ami a legnagyobb károkozás. Hiszen aki kétéves korában rosszul táplálkozik, az 22 évesen gyengébb munkaerő lesz, ha egyáltalán munkához jut. A gyerekek éhe­zése tűrhetetlen. Mindezeken újra és újra felháborodom, ez éltet. Mennyi borsót hányt a falra? Ó! Úgy gondolom, a társadalomtudo­mány dolga nemcsak azt megmondani, mi van, hanem azt is, mi kellene. Mikor Sza­lai Sándornak megemlítettem, hogy falra hányt borsó, amit csinálok, azt felelte: ha az ember nagyon sok borsót hány a falra, akkor az a fal előbb-utóbb megérez ebből valamit. Maradtam hát a borsóhányás mel­lett, bár nem biztos, hogy igaza volt. Ezek a megátalkodott falak! Minél jobban élünk, annál nagyobb az egyenlőtlenség. Ebben nem vagyunk kivételek. Ahol a kormányok nem tesznek kemény erőfeszí­téseket az egyenlőtlenségek kordában tar­tásáért, ott ezek az égbe szöknek, és fenye­get a társadalom kettészakadása, a tömeges kirekesztés. Az ok a globalizáció fékevesz­­tettsége és az emberek önzése. Korlátoz­hat például a protestáns etika, az igazság­talanságok következményeinek történel­mi tapasztalata, a fejlett szolidaritás. Ma­gyarországon egyiknek sem volt történel­mi mintája, így aztán megyünk a magunk önös útján. Mióta rálát, milyen kapcsolatban volt a tu­lajdon, a tudás és a hatalom? Az „átkosban” a hatalomnak volt legna­gyobb szerepe a társadalom formálásában, a tulajdonnak alig. A tudás - a hatalom ár­nyékában - a csoportok összetartozását és differenciálását befolyásolta. Mára kisa­játították mindazokat a javakat, amelyek nemcsak vagyont jelentenek, hanem hoz­záférést adnak másoknak ahhoz, hogy lét­fenntartó foglalkozásuk legyen. Már ha ad­nak. És a tulajdon a hatalomra is befolyást gyakorolhat. A tudás most is differenciál, de sok formája leértékelődik, mert, mond­juk, robotokkal helyettesíthető. A globális verseny arról is szól, hogy lehetőleg ne em­berek, hanem gépek csináljanak mindent, amelyek nem kérnek jogokat, enni. Ez lesz a szép új világ? Diákkörös egyetemisták várják a vála­szom, hogy kellenek-e egyáltalán humán tárgyak, mert a piacnak végképp nincsen rájuk szüksége. Én amellett érvelek, hogy humaniórák nélkül nem érdemes folytatni. A legtöbb országban, Amerikában is, fogy­nak a bölcsészhallgatók és a rájuk fordított állami pénz is. Pedig ők segítenek felfejteni a vers, a zene, a szimbólumok értelmét és rétegeit, megértetni, miért lehet olyan sok módon elmondani-ábrázolni, hogy Krisz­tus hogyan viszi a hátán a keresztet. Segí­tenek megtartani a világban a varázslatot. Max Weber szerint a racionalizálódással - és főként a piac térhódításával - elkezdő­dött a világ varázstalanítása. Ezt lassítják azok, akik a szépség vagy a különös iránti szeretetből segítik az értelmezést. Amíg ez az elköteleződés él, addig még lesz varázs a világban. Ez fontos. Varázstalan világban végképp nem érdemes élni.

Next