Népszabadság, 2011. május (69. évfolyam, 101-126. szám)
2011-05-10 / 108. szám
2011. május 10., kedd | Népszabadság 9 Furcsa alku Kerék nélküli vagonokkal fizették ki a MÁV Gépészet munkáját Offshore buli vasutas módra Kapitány Szabó Attila Jégre vitte egy ciprusi cég magyar vállalkozása a MÁV Gépészet Zrt.-t: a vasúti járműjavító munkáját pénz helyett az általa részben felújított autószállító vagonokkal fizették ki. A vasutasok szerint a sajátos ügylet nem okozott kárt, és az átvett kocsik még bevételt is hozhatnak. Már csak azt kell kivárni, amíg feladatot találnak számukra. Addig nemcsak a speciális járművek állnak, de az „offshore buli” a járműjavító mintegy százmillió forintját is leköti. A 35 személygépkocsit szállító vagon teljes felújításáról értesüléseink szerint a MÁV Gépészet még 2008 decemberében állapodott meg a Dunavagon Kft.-vel. A szerződés aláírásakor nagy volt az öröm, mert az első önálló üzleti évét záró járműjavító eleget tett tulajdonosa elvárásának: átlépte a magyar vasútvállalat „határait” és külső megrendelést szerzett. Az ünnepi hangulatban azonban senkinek nem szúrt szemet, hogy a vasút régi partnerének számító Dunavagon tulajdonosi háttere megváltozott, képében a cégbírósági bejegyzésének tanúsága szerint valójában egy Nicosiában bejegyzett offshore cég magyar leányvállalatának nyújtottak kezet. A figyelmetlenséget menti, hogy a ciprusi Suncliff Limited CY 2008. júniusi magyarországi tulajdonszerzését decemberben jegyezték be a cégbírósági adatbázisba. Nagyjából akkor, amikor a MÁV járműjavító vállalkozása is aláírta a maga szerződését. Ráadásul jóval az offshore cégek körüli hisztéria kitörése előtt, a gépészet vezetőit feltehetőleg nem is hajtotta semmi, hogy megrendelőjük nemzeti hovatartozását firtassák. Ennek ellenére bizalmasaikat biztosították: a tárgyalások megkezdésekor a „tőlük elvárható gondossággal” ellenőrizték a partner adatait, és azokban a szerződéskötésig nem tapasztaltak változást. Ezzel együtt talán fel sem merült, hogy bevételt ígérő partnerüket ne a fővárostól délre fekvő Áporkán, a Dunavagon Petőfi Sándor utca címén keressék, hanem Nicosiában, a Themistocles Dervis Street 3. szám alatti Julia házban. Elég lehetet annyi, hogy a korabeli vámokmányok tanúsága szerint Szerbiából hazánkba került vagonokat átvehették. Az pedig csak hónapokkal később derült ki, hogy a társaságnál korán ittak a „medve bőrére”. Az első problémákkal a járműjavító 2009- ben szembesült. Miközben az autószállítók felújítása a terv szerint haladt, a Dunavagon nem teljesítette vállalásait. Kezdetben még csak a járművek meglehetősen fontos részegységeinek számító kerékpárok - tehát a vonattengelyek végére szerelt vasúti kerekek - szállításával maradt adós. De később a megrendelő jelezte, hogy fizetni sem tud. A magyarázatok szerint a gazdasági válság romba döntötte üzleti elképzeléseit, és várt bevételeiről le kellett mondania. A MÁV Gépészet mentette a menthetőt: a vagonok felújítását leállították, és kérték a már elvégzett munkákról kiállított, összesen mintegy százmillió forintnyi számla rendezését. Hiába. A mindössze hárommillió forint tőkével bejegyzett Dunavagon nem fizetett. Ezért a járműjavító jelzálogjogot jegyeztetett be a gondjaira bízott autószállítókra. Ezzel megakadályozta, hogy azokon tulajdonosuk túladjon, egyúttal azonban saját kezét is „megkötötte”. Az elszámolási vita rendezéséig ugyanis így a vagonok hasznosítására sem maradt lehetőség. A tárgyalások hamar megrekedtek a Dunavagon és a vasút cége között. A MÁV Gépészet perrel fenyegette megrendelőjét, a bíróságot azonban végül elkerülték. A jogászok ugyanis azt jósolták: a huzavona akár 8-10 évig is eltarthat. Ami túl soknak látszott ahhoz, hogy a per esetleges megnyerése után még legyen kinek benyújtani a kártérítési számlát. Eközben az is borítékolható lehetett, hogy az évekig a szabad ég alatt álló, új kerekeikre és a bírósági ítéletre váró autószállító vagonokból sem marad több értéktelen ócskavasnál. A bennfentesek véleménye megoszlik arról, hogy ebben a helyzetben a MÁV Gépészet a megfelelő lépést választotta-e. Mindenesetre A DUNAVAGON KFT. százmillió forinttal maradt adósa a a MÁV Gépészet Zrt.-nek, amely pénz helyett a részben általa felújított vagonokkal vigasztalódhat. tény, hogy a társaság a pereskedés helyett inkább megegyezett megrendelőjével. E szerint a járműjavító a Dunavagon tartozásáért cserébe megkapta a 35 autószállító tulajdonjogát. A járművek az értékesítésről szóló számla tanúsága szerint 105 millió forintnak megfelelő értéken, pályaszámonként kerültek be a vasúti nyilvántartásokba. A társaság nem kért jóváhagyást tulajdonosától a vagonok átvételéhez. Úgy tartják, ilyen lépést kezdeményezni is felesleges lett volna. A MÁV Gépészet vezérigazgatója ugyanis a cég alapszabálya szerint nettó 200 millió forintig egyedül írhat alá minden, a vagyonelemek tulajdon-, illetve használati jogának megszerzéséről szóló döntést. Az autószállítók beszerzése viszont ezt az értéket nem érte el. De a vagonok átvételéhez a vasutasok szerint nem volt szükség a Monitoring Munkacsoport áldására sem. Mi több, az ügy nem is tartozik a testület hatáskörébe, mert nem beszerzés, hanem egy, a munkacsoport „működését megelőzően kötött szerződésből eredő tartozás rendezésére irányuló megállapodás”. A járműjavító vezetői a házon belül immár határozott álláspontok ellenére tavaly mindenesetre nem lehettek maradéktalanul biztosak a dolgukban. Erre utal legalábbis, hogy a hírek szerint cégük felügyelőbizottságának elnökét a biztonság kedvéért tájékoztatták a vagonügyről. Akárhogy is, a vasutasok már megszokták, hogy kenyéradójuk dolgai ritkán alakulnak a terv szerint, így azon már meg sem lepődtek, hogy a MÁV Gépészet vasúti kocsikat szerzett be. Remélik azonban, hogy a vagonok végül jók lesznek valamire. Például arra, hogy a magyarországi autógyártók szállításaihoz bérbe adják valakinek mind a harmincötöt. MILLIÓ Kiszállításra váró Suzukik. Valamelyik hazai autógyárnak adná bérbe szerzeményeit a járműjavító társaság fotó: Kocsi Krisztián 100 Ésszerűsítés Már Pozsonyból irányítja magyar hálózatát az OMV Úgy mennek el, hogy itt maradnak Marnitz István Az osztrák OMV, jelentős létszámleépítést követően, mára Pozsonyba költöztette Magyarországon működő központi részlegeinek jó részét - tudta meg lapunk. Ennek keretében ez év elejével az OMV Hungária élén Pécsi-Szabó Miklóst Müller Zsolt, az olajvállalat cseh, szlovák és magyar kúthálózati vezetője váltotta. Az új ügyvezető már Pozsonyból irányítja a hazai társaságot. A Magyarországon elsősorban az OMV-töltőállomások gördülékeny működését segítő csaknem száz dolgozó harmadát tavaly fokozatosan leépítették. Nemrég egy jóval kisebb irodába is költöztek - mellesleg a Mol-székház tőszomszédságába. Müller Zsolttól megtudtuk: a tavaly lezajlott költözés keretében a cseh, szlovák és magyar tevékenységüknek többek között a számlázási, könyvelési vagy callcenter-szolgáltatása került át a pozsonyi központba. A lépésnek ésszerűsítési okai vannak. Az OMV Hungária új budapesti székhelyének kiválasztásában semmiféle szempontot nem jelentett annak Mol-székházhoz viszonyított távolsága - szögezte le. Az összevonásokkal elért megtakarítások mértékét az ügyvezető nem kívánta megjelölni. Felvetésünkre leszögezte: a lépés nem hozható semmiféle összefüggésbe azzal, hogy az OMV három éve sikertelenül törekedett a Mal felvásárlására. Az átszervezés úgyszintén semmiféle negatív hatást nem gyakorol magyarországi töltőállomás-hálózatuk helyzetére - szögezte le Müller Zsolt. Jelenleg 178 kútjuk van. (Ezzel a Mol és a Shell után a piac harmadik legnagyobb szereplői.) A magyar határ közelében fekvő schwechati finomítóból a korábbiaknak megfelelően továbbra is szállítanak a honi piacra. (A százhalombattai, pozsonyi és horvátországi finomítóival a térség túlnyomó részét ellátó Mal mellett így az OMV nálunk az egyetlen számottevő alternatív üzemanyag-nagykereskedő.) Sem a töltőállomás-értékesítés, sem a -vásárlás kérdésével nem foglalkoznak a korábbi éveknél nagyobb mértékben, most Magyarországon nincs is eladó hálózat - tette hozzá. A váltás után is önálló cégként megmaradó OMV Hungária tavalyi pénzügyi eredményeiről egyelőre nem kívánt beszámolni, de leszögezte: a piac telített, a gazdasági környezet a magas árak, az alacsony kereslet és a válságadó miatt igen kedvezőtlen. Idén csupán arra számítanak, hogy a helyzet a tavalyinál legalábbis nem lesz rosszabb. Reméli, hogy a közeljövőben már jelentősen csökkennek a nemzetközi olajárak, ami visszacsábíthatja az embereket a kutakhoz. Pécsi-Szabó Miklós érdeklődésünkre a változással kapcsolatban annyit közölt, hogy az OMV-nél töltött több évtized után közös megegyezéssel távozott. A szakember jövőjét a megújulóenergia-iparban tervezi. HIRDETÉS A kutakat nem érinti az átszervezés FOTÓ: MÓRICZ SIMON AZ OMV HUNGÁRIA ADATAI (MILLIÁRD FORINT) FORRÁS: WWW.OPTEN.HU 2008 2009 Értékesítés nettó árbevétele 309 242 Adózott eredmény -3,8 -4,9