Népszabadság, 2011. július (69. évfolyam, 152-177. szám)

2011-07-16 / 165. szám

2011. július 16., szombat Népszabadság | www.nol. hu HARGITAI MIKLÓS E­gy régi római mondás szerint mi­előtt tapsolni kezdesz, felébreszt­ve az oroszlánt, nézd meg alaposan, hogy a rács melyik oldalán állsz. Ehhez - XXI. századi tapasztalatainkat felhasználva - még annyit érdemes hoz­zátenni: nem feltétlenül az a nézőtér, ahol nagyobb a tömeg. Bárhogy bűvészkedünk a számokkal - például a vallásgyakorlók, a magukat meggyőződéses konzervatívnak vallók vagy a fanatikus Orbán-hívők arányá­val -, az eredmény mindig ugyanaz lesz: annak az ideológiai mixnek, amit a kor­mánypárt 2011-re kihevert, a magyar tár­sadalomban még relatív többsége sincs. A Fidesz-KDNP-kabinet láthatóan tar­tósan berendezkedett arra, hogy - egyfaj­ta rendkívüli állapotot állandósítva - egy szűk világnézeti és státuskisebbség érde­keit abszolutizálva kormányozzon. Hogy szükségállapot van, ami az írott jog és a demokratikus normák átlépésére is feljo­gosít, azt maguk a kormányerők állítják, de az érvrendszer a jobboldali közönség retorikájában is rendre felbukkan. Sok­féle indoklással (eladósodottság, globa­­lizációs veszélyek, demográfiai kataszt­rófa stb.), de mindig azonos lényeggel: a nemzet megmaradása a tét, amit csak egy nemzeti, keresztény és antikommu­­nista/szocialista/baloldali/liberális poli­tika tud garantálni. Akinek van stabilan jobbra szavazó ismerőse, biztosan szám­talanszor hallotta már a fenti érvelést. Az álomalapí­tó kormány­fő (Szent Ist­ván testamen­tumát kreatí­van értelmez­ve) nem a Szűz­anyának, ha­nem a népi Kí­na kommunista miniszterelnö­kének ajánlot­ta fel az országot (hogy hídfőál­lásnak, gyarmat­nak vagy jelzá­lognak, az majd elválik). A rács két oldalán Orbánéknak azért szabad (szinte) min­dent, mert csak ők eléggé keresztények, nemzetiek és antikommunisták ahhoz, hogy a nemzetmegtartó missziót véghez­­vihessék. Ezzel a gondolatmenettel nem az a leg­nagyobb baj, hogy nincs alapja - de azért az is komoly hiba. Hogy mást ne mond­junk: egy meggyőződéses, az életét a jé­­zusi tanítás alapján szervező vallásos em­bernek mindenképpen nehéz elfogad­nia, hogy olyasvalakit tekintsen a keresz­tény Magyarország oszlopának, aki a pá­lyája elején még látványosan ateista volt, később az ideológiai opportunizmust fej­lesztette mesterfokra a sarkalatos eré­nyek helyett. A Fidesz nemzeti pedigréjén is esett már néhány csúnya folt az utóbbi években: nemzetstratégiainak kikiáltott ügyekben (a határon túli magyarok sza­vazati jogától a kettős állampolgárságon át a régiós politikáig) olyan kacskaringós utat forgolódott be a párt, amiben csak akkor fedezhetjük fel a szilárd, értékala­pú nemzeti elkötelezettséget (mondjuk a pőre pártérdek mögött), ha elfogadjuk: a nemzet érdeke mindig az, amit erről Or­bán Viktor aznap reggel gondol. Ami az antikommunizmust illeti, ez a hajó már akkor süllyedni kezdett, amikor felka­paszkodott a fedélzetre a bukott szocia­lizmus néhány vastag bőrű, az élet meg­próbáltatásai elől most éppen a „nem­zeti oldalon” menedéket kereső kirakat­embere. A végzetes léket viszont akkor kapta, amikor az álomalapító kormány­fő (Szent István testamentumát kreatívan értelmezve) nem a Szűzanyának, hanem a népi Kína kommunista miniszterelnö­kének ajánlotta fel az országot (hogy híd­főállásnak, gyarmatnak vagy jelzálognak, az majd elválik). Az érvelésben van egy másik, nem a logika felől felfedezhető buktató is: még azok sem gondolják komolyan, akik han­goztatják. A jelenlegi hatalom erkölcsi magasabbrendűségének ideája napon­ta kisiklik Szijjártó Péter hazugságain, a kormány szegényellenes könyörületlen­­ségén vagy a baráti cégekhez beeső kor­mányzati megrendelések arcátlan, már a látszatra sem ügyelő túlszámlázásán. Amikor már nem lehet tovább magya­rázni a magyarázhatatlant, rendre elő­kerül a végső érv: a jobboldal azért en­gedhet meg magának (majdnem) bármit, mert cserébe teljesíti történelmi külde­tését: kiszorítja a bolsikat, a libsiket (és persze a zsidókat) a hatalomból, remél­hetőleg örökre. A dolgok a helyükre ke­rülnek: az állami állások elnyerése me­gint a keresztény középosztály privilégiu­ma lesz, amiért - lássuk be - nem nagy ár, hogy az emberi és szakmai értékek he­lyett a pártlojalitás válik az egyetlen sze­lekciós tényezővé. A tőke nemzetivé vál­tozik (ami - tekintve hogy a multik pon­tosan azt csinálták a cukoripartól a mosó­szergyártásig az összes, általuk megszer­zett ágazattal, amit a „nemzeti tőke” mű­velt a busz-, a vasútijármű- vagy a textil­­gyártással­­ csak a csőlátásban szenvedő­ket töltheti el optimizmussal), a kultúra megint magyar lesz (a baloldali pártren­dezvények celebjei helyett ezentúl a jobb­oldali pártrendezvények celebjei kapják a díjakat), a globalizációt megállítjuk a ha­tárokon, Európát pedig móresre tanítjuk. Tömény irracionalitás, de egy viszonylag jól körülhatárolható társadalmi csoport (még nem osztály, de majdnem) számára ma ez jelenti a nemzeti minimumot. Ám ha elfogadjuk, hogy a nemzetet nemcsak gyurcsányisták és orbánisták al­kotják, hanem van egy harmadik, egyelő­re hallgató, de minden bizonnyal abszo­lút többségben lévő tábor is, és ennek a népes csoportnak a szemszögéből vizsgál­juk az Orbán-kormány első cselekedete­it (különös tekintettel a fontossági sor­rendre), máris máshol kell keresgélnünk a közös nevezőt. Mindazok nézőpontját kell felvennünk, akiknek nem a Nemze­ti Együttműködés Nyilatkozata a credó­­ja, az Orbán-adminisztráció berendezke­dése nem egy győztes politikai erő prob­lémaorientált munkakezdésének, hanem egy legyőzött provincia domesztikálási kí­sérletének tűnik: a hódító belakja a leigá­­zott tartományt. Még nem írja elő kötele­zően, hogy melyik istent kell imádni, de azt világosan megmondja, hogy melyiket tilos. Nem vár mindenkitől feltétlen sze­­retetet, de a behódolásra, hatalmi jogosít­ványai kizárólagosságának elfogadására igényt tart. Nem küldi sóbányába a legyő­zöiteket, de minden fontos posztra a saját embereit állítja, és a „lázadók” mutatóba meghagyott képviselőitől elvárja, hogy ró­­maiabbak legyenek a rómaiaknál.­ ­Folytatás a 7­ oldalon FOTÓ: KURUCZ ÁRPÁD

Next