Népszabadság, 2011. november (69. évfolyam, 256-280. szám)

2011-11-17 / 269. szám

20 Népszabadság­­ 2011. november VI., csütörtök Rivalda Férfidivat Párizs, London és Moszkva mellett Budapesten nyit boltot a milánói Boggi Testkövető Horváth András Dezső Olaszországban járva az ember hamar valamiféle, az érzékekre különlegesen ható világban, a könnyű, ízletes ételek, a regényért kiáltó boltíves kapualjak és a mosolyogva bicikliző Sophia Lo­­ren-hasonmások között találja magát. Tévedés lenne azonban azt gondolni, hogy az esztétikumra oly kényes ola­szok nem tudnak hibázni. „Az olasz férfiak is képesek bor­zalmasan öltözni. Például rengete­gen hordanak többszínű pólóinge­ket. Ezekből kizárólag az egyszínűek fogadhatóak el, a tél közeledtével pe­dig legyenek sötétebb tónusúak, szür­kék, feketék, barnák, vagy használ­ják az idei év egyik felfedezettjét, a ko­­rallt” - írja. Annalisa Oliva, az unicit­­ta olasz portál divattal foglalkozó új­ságírónője. Négy-öt évvel ezelőtt jelentek meg a rózsaszín ingek, melyek Oliva szerint egyenesen az ízlés és a férfiasság elleni merényletek a Dél-Olaszországban a mai napig igen elterjedt, úgynevezett „mellkasvillantó” darabokkal együtt. Olaszország déli részéből azon­ban számos olyan tervező indult, aki a világ divatját évtizedek óta alakítja. Campania tartomány Salerno városá­ban nyitotta meg üzletét 1939-ben egy Paolo Boggi nevű, fiatal és ambiciózus szabó. Boggi célja az volt, hogy az ele­ganciára és a könnyedségre hagyomá­nyosan sokat adó olasz középosztály számára elérhető áron kínáljon minő­ségi ruhadarabokat. Az üzlet beindult, szűk három év­tizeddel később, az akkor már Itália­­szerte ismert Paolo Milánóban meg­nyitotta első nagyobb boltját. A megfi­zethető elegancia egyik szimbólumává váló márka pedig a világ számos fon­tosabb városában megtalálható - ok­tóbertől már a magyar fővárosban is. - Párizs, Moszkva és London mel­lett azért nyitottunk Budapesten is üz­letet, mert a kelet-közép-európai régió legfontosabb városának tartjuk, ahol az olasz divatnak remek piaca van. El­ső osztályú minőséget tudunk nyújta­ni, olyan áron, amit meg lehet fizetni, és ami jóval alacsonyabb az exkluzí­vabb márkákhoz képest - meséli Ro­berto Cappelli, az Andrássy úti üzlet tulajdonosa. Ha már az „olcsóságnál” tartunk, néhány hozzávetőleges árat azért érde­mes rögzíteni: egy zakó 100-150 ezer, egy cipő 50 ezer, egy ing 20 és 30 ezer forint körüli áron kapható.­­ A gazdaságosság sem mindig ki­fizetődő. Valamelyik nap bejött egy orosz vevő, több ruhánkat is felpróbál­ta, majd amikor ránézett az árcédulák­ra, hirtelen gondterheltté vált az arca. Egy ideig csóválta a fejét, majd a karját széttárva szabadkozni kezdett. Sajnos hiába elégedett a minőséggel, az üz­lettársai valószínűleg ferde szemmel néznének rá, ha ilyen „olcsó” darabok­ban jelenne meg közöttük - teszi hoz­zá Cappelli, az árak relativitáselméle­tén elgondolkozva. Nos, a magyar vásárlók nagy ré­szét valószínűleg nem fenyegeti az a veszély, hogy lefitymálva nézzenek frissen vásárolt Boggi zakójára, amely kizárólag Olaszországban gyártott anyagokból készül. A felsőruházat darabjainak egységesen jellemző stí­lusát a Milánóból származó és a fér­fidivatot évek óta uraló, úgynevezett „italian fit” szabja meg. Ennek lénye­ge, hogy az ingek, pulóverek, zakók és kabátok finoman követik a felső­test vonalait, de azért nem olyan szo­rosak, hogy viselőjük ne kapjon ben­nük levegőt.­­ Igyekszünk olyan ruhákat tervez­ni, melyek egyaránt hordhatóak egy jól menő belvárosi ügyvéd és egy igé­nyesen öltözködő egyetemista számá­ra is - vallja Cappelli a cég tervezői­nek filozófiájáról. Ez utóbbi leginkább a sokak által legférfiasabb ruhadarab­nak tartott ingek széles kínálatából látható. A hagyományos, kék vagy fe­kete csíkos, visszafogott darabok mel­lett megtalálhatóak a kockás, lezse­­rebb fazonú ingek is. Ami az idei ingtrendeket illeti, a Boggi könnyedén konzervatív darab­jai mellett a Dolce & Gabbana őszi kollekciójában a tradicionális, öltö­nyökhöz ajánlott fehér színű italian fit darabokon túl megjelennek a lazább tervezésű, kockás mintájú darabok, il­letve a farmeringek is. A római Moreal ingei között el­sősorban az elegáns, ugyanakkor könnyed darabok dominálnak, me­lyeket főként Közép- és Észak-Olasz­­ország fiatal üzletemberei viselnek. A keménygalléros pamutingek között akad olyan is, amely nem italian fut, tárgyalásokon, hosszabb üzleti utakon azonban kényelmesebb viselet. Olasz inggel nehéz mellényúlni. Van benne valami a mediterrán esz­tétikumból, ha az ember felveszi. Ta­lán kicsit könnyedebben sétál a télbe boruló Andrássy úton, Budapest szo­morkásán is elbűvölő Sophia Loren­­jei között. FOTÓK: BOGGI Bem 40. Kétszer újra a régi klubban a Mini nagy csapata Rockpart: jön a Gőzhajó Hegyi Iván „Ordibáltam összevissza” - említi a kezdetekről Török Ádám, aki negy­venhárom évvel ezelőtt, 1968-ban alapította a Mini együttest. Ám ab­ban a négyesben, amely szombat este héttől, majd vasárnap hattól újra fel­lép a Budavári Művelődési Házban (hajdani nevén: az I. Kerületi Tanács Művelődési Házában), negyven esz­tendeje játszott először a Bem rak­part 6. szám alatt. A zenekarvezető­nél csak a főrendező Laci bácsi üvöl­tözött hangosabban: „Mindenki sor­ba áll, a kutya mindenit!” S tényleg mindenki sorba állt: az Alagútig kí­gyózott a tömeg. Pedig a Mini (eredetileg - 1966- tól - a Kék Csillag) otthona már ak­kor is szűkre szabott hely volt: 1971- ben ugyanúgy csak 157 embert en­gedhettek be hatóságilag, mint most. De annak idején rendszeresen áthág­ták a szabályt, mivel Kuhajda István­ná igazgatónő, a ma nyolcvannégy éves Margó néni - akinek Török sze­rint elévülhetetlen érdemei vannak a progresszív rock magyarországi fejlő­désében, sőt megszületésében - sze­met hunyt afölött, ha kétszázan zsú­folódtak össze a klubban. A zenekarvezető határozottan ál­lítja: az e heti - illetve a negyven év­vel ezelőtti - felállásban bontako­zott ki a Mini aranykora. A basszus­­gitáros Nagy Istvánt és családját éj­jel egykor verte fel a billentyűs Papp Gyulával - a mama meg a papa leg­nagyobb örömére -, hogy csatlakoz­­na-e a bandához, míg Németh Ta­más dobos „átigazolásáért” 3800 fo­rintot fizetett (társaival együtt) a Szi­várvány együttesnek. „Ő volt hazánk­ban az első profi rockzenész...” - em­lékezik tréfálkozva Török. A korabeli „hippivezér” tizenévesen sportújság­­író akart lenni, de előbb kirúgták a Toldi Gimnáziumból, majd a Petőfi­ben már együttest alakított, s az Ani­mals meg a Troggs számait „nyomta”. Az igazi hatást azonban a fuvolát is bevető Traffic tette rá a Kisstadion­ban: a hangszert meglátni és megsze­retni egy pillanat műve volt. Hetvenegyben már Török is fu­­volázott, a Mini pedig megbabonáz­ta közönségét (esténként) a Délelőtt­tel, a Gőzhajóval vagy a tizenhat per­ces Bartók-adaptációval, amely - a konzervatóriumba Kocsis Zoltán­nal és Ránki Dezsővel együtt járó Papp ötlete nyomán - a kvartett véd­jegyévé vált. Kiadták volna lemezen is, ám az örökösök letiltották a felvé­telt, mondván: „efféle hosszúhajúak” ne ássák alá a nagy zeneszerző élet­művét... így maradt három kislemez, továb­bá a közös turné előbb az Illés zene­karral, majd az LGT-vel, hogy 1972. május elsején létrejöjjön „A Tabán” is. A premiert az I. kerületi tanács szer­vezte a Minivel, azaz nem a Locomo­­tív GT hívta meg a Minit, hogy gyere, gyere ki a hegyoldalba, hanem fordít­va. A Török, Papp, Nagy, Németh né­gyes zenéjének minőségére jellemző: hetvenkettőben a Videoton dzsessz­­fesztiválon is felléphetett a kvartett, oda pedig outsiderek még véletlenül sem kerülhettek. A Miniből fogalom lett, de soha­sem vált sztárgárda. „A mi muzsi­kánkat széles körben nem fogadták be. Ám az volt a fontos, hogy nekünk tetsszen” - jegyzi meg ma Török, aki 1990. július 4-én, az amerikai nem­zeti ünnepen félmillió ember előtt lé­pett fel Philadelphiában, a Janm­in elnevezésű svájci trióval. Azóta is jár­ja a világot - különböző formációk­kal -, és erről szerényen azt mondja: „Bluesfuvolás kevés van.” Annál több zenész lesz novem­ber 26-án a békéscsabai Jókai Szín­házban, ahol tizenhat tagú Mini Big Band (micsoda paradoxon!) játssza el a Török Ádám életműshow-t. De előbb a Bem „rockpartnál” halad el a negyvenéves gőzhajó. Kétszer százötvenheten meg azt érzik, mint régen: hajózni szükséges. A Mini-kvartett 1971-ben (balról): Papp, Németh, Török, Nagy

Next