Népszabadság, 2012. január (70. évfolyam, 1-26. szám)
2012-01-04 / 3. szám
14 Népszabadsági 2012.január 4.,szerda Kultúra Színház A válság jelentősen átalakítja a teátrumok támogatását Gúzsba kötve játszanak Szemere Katalin Szűk esztendő - ez vár a hazai színházakra. Az elmúlt években is folyamatosan vonták el, zárolták a fenntartói támogatásukat, de már most tudni, hogy ebben a válságos időszakban újabb jelentős összeggel csökken a finanszírozás. A nézőket is egyre nehezebb rávenni, hogy kitartóan megtöltsék a művészszínházakat: ha soványabb a pénztárca, a többség először a kultúrán spórol. Az apadó állami pénzek egyik következménye, hogy felbontotta a közhasznúsági szerződést és nem támogatja tovább a Játékszínt és a Budapesti Kamaraszínházat a Nemzeti Erőforrás Minisztérium. A tényt december közepén levélben jelentette be a tárca, mindenféle egyeztetés nélkül. Hogy mi lesz a Kamaraszínház társulatával és a Játékszín személyzetével, azaz az évad végéig megkötött szerződésekkel, nem tudni. - Nekünk még van megtakarított pénzünk, ezzel biztonsággal elmehetünk további két hónapig - nyilatkozta lapunknak Balázsovits Lajos igazgató. A januári műsort már kiadták, a napokban veszi fel a kapcsolatot a tulajdonos vagyonkezelővel, hogy kiadhatja-e a februárit is, mi lesz a színház sorsa. A teátrum esetleges magánosítása kapcsán elmondta: van ilyen út is, de nem egyik napról a másikra. Ahhoz, hogy 2013-tól privát legyen a Játékszín, már most el kellene kezdeni az előkészítést. A színházi struktúra visszametszésére már régóta lehet számítani, de szakmai körökben inkább arra tippeltek, hogy a Fővárosi Önkormányzat tizenhárom színháza közül esik valamelyik áldozatul. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a kilencvenes évek óta próbál megegyezni Budapest városa a kultúráért felelős minisztériummal, hogy átvenné a nem kiemelt színházként funkcionáló Játékszínt és Kamaraszínházat. Ehhez a körhöz 2000-ben a Nemzetiből átalakult Pesti Magyar Színház is csatlakozott, egyes hírek szerint ez utóbbiból ifjúsági teátrum lesz. Az utóbbi időben került képbe a Trafó és a Budapesti Operettszínház mint olyan intézmény, amely speciális profilja miatt átkerülhetne a minisztériumhoz. De a tárgyalások azóta is eredménytelenek. Tarlós István főpolgármester karácsony előtt több helyen is nyilatkozta: szívesen átvesznek egyes intézményeket, de ez attól függ, hogy „milyen besorolásba kerülnek” (feltételezhetően az előadó-művészeti törvény szerint). Ha nem kapnak a színházzal állami forrást is, akkor be kell zárni az intézményeket. A fővárosi színházak körül is meglehetősen sok változás várható. Különösen, mert 687 millió 521 ezer forintot akar megtakarítani Budapest városa: eddig épp ugyanennyi önkormányzati támogatást adott a színházi kft.-knek a jogszabályban rögzített állami és a bérletidíj-hozzájárulás felett. Kérdés, miként lesz „fenntartója” a városháza a teátrumoknak, ha ezt a plusztámogatást is megvonja az utolsó fillérig. Csomós Miklós kultúráért felelős főpolgármester-helyettes azt mondta a december 14-i közgyűlésen, az érintett színházi kft.-k költségvetési sorai változnak a bérleti díjak átrendezésével. Hozzátette: eddig az ellenzék azt kifogásolta, hogy bár Februárban Mártát játszik Dörner Február elsejétől él Dörner György mandátuma, mint ismeretes, az Új Színház élére a szakmai bizottság javaslata ellenében nevezte őt ki igazgatónak Tarlós István. A jelenlegi direktor, Márta István lapunknak elmondta: már kiadták a februári műsort, hiszen december 20-ig le kellett adniuk. A program 99 százalékban elő van készítve. A műsort átfaxolta Dörner Györgynek, akivel egyébként csak akkor egyeztet, ha a színház tulajdonosa, azaz a főváros ezt igényli. Lapunk úgy értesült: az Operettszínháznak vagy a Madách Színháznak sok pénze van, a többinek meg kevés, a főváros mégsem csoportosít át a kisebbek javára. Ezt a törvényi lehetőségek miatt eddig nem tudták megoldani, de azzal, hogy 2011- ben és 2012-ben is bérleti díjat fizetnek a színházak, a kompenzálás könnyebben megoldható lesz. Ami gyakorlatilag úgy értelmezhető, a bulvárszínházak valamilyen módon ki fogják segíteni a művészteátrumokat. A főváros többi intézménye körül is sok a bizonytalanság. Amittttkedden délután került sor az első ilyen találkozóra a Városházán. A társulatból többen jelezték, hogy nem maradnak az Újban Dörner igazgatása alatt, de Márta kérésére évad közben nem távozik senki. A vezető menedzsment egy része azonban egyoldalúan szerződést bontott. Hogy kik mennek vagy mennének, egyelőre nem árulta el Márta István. Mint mondta, vele együtt sokan várják Pesti Imre kormánymegbízott állásfoglalását az Új Színház-ügyről. Budapest Főváros Kormányhivatalának vezetőjétől - aki mellesleg korábban fideszes szakpolitikusként dolgozott - az LMP kért az ügyben törvényességi felülvizsgálatot. dunk: Bereményi Géza vezeti majd a közös ügyvezetés alá vont Tháliát és Mikroszkóp Színpadot, megszűnik a Merlin, megnyílik helyette - a Merlin csapatával - az Átrium filmszínház. A Trafó - Kortárs Művészetek Háza vezetőjének személye még kérdéses. Tarlós István januárban dönt arról, tovább vezetheti-e az intézményt Szabó György, vagy új igazgató ül a székbe, Bozsik Yvette. A szakmai bizottság - 3-3 arányban - mindkettőjüket alkalmasnak tartotta a posztra. Még mindig nem tudni viszont, mikor tagozódik be az egyetlen kerületi fenntartású színház, a Bárka a Nemzeti Közszolgálati Egyetembe. A hírek szerint új nevet is kapna: Cseh Tamás Kulturális Központként folytathatná. Ami a vidéki színházakat illeti, kettő élén várható változás. A pályázati határidőig kilencen jelentkeztek a székesfehérvári Vörösmarty Színház élére: Buch Tibor színész, Frigyesi András, a budapesti Deutsches Theater vezetője, Harsányi Gábor, Kiss László és Kuna Károly színész, Pesty Nagy Kati rendező, Szabó Károly, a Vörösmarty Színház operatív igazgatója, Szűcs Gábor, a teátrum korábbi művészeti vezetője, valamint Teklesz Zsuzsanna dramaturg. Ez már a második forduló volt, amióta 2011. április 27-i hatállyal megszüntették a korábbi vezető, Vasvári Csaba megbízását. Az új direktor megválasztásáig Quintus Konrád, az intézmény igazgatóhelyettese irányította a teátrumot. Az első fordulóban ő is indult, de a másodikban már nem. Érvényes és eredményes pályázat esetén a megválasztott új igazgató 2012 februárjától vezeti majd a Vörösmartyt. Miskolc városa gazdasági társasággá alakítja a kulturális intézményeit, köztük a színházat is. A ügyvezetői posztra ezért pályázatot írt ki, amelynek jelentkezési határideje december 31-én lejárt. A városvezetés deklarálta: Halasi Imre jelenlegi színigazgatót nem akarja újra kinevezni. A Boon.hu híre szerint eddig egyetlen pályázat érkezett be, de mivel postán is be lehetett adni a koncepciót, akár hét közepén is érkezhet újabb. Szakmai berkekben az a hír járja: két rendező, Béres Attila és Kiss Csaba pályázik a színház élére, amit a miskolci városházán nem erősítették meg. További változás várható abban is, hogy az önkormányzati törvény változásait követve a legtöbb megye megválna színházaitól és bábszínházaitól. A városok szívesen átvennék ezeket az intézményeket, de csak a megfelelő támogatással együtt. A helyzetet nehezíti, hogy több intézmény jelentős hiányt görget maga előtt. Színielőadások a neten A Robotron visszanéz Bárkay Tamás Az állandóan izgága, folyton kutakodó, látókörét mindétig tágítani iparkodó magyar kultúrember számára nélkülözhetetlen közszolgálati honlapokat áttekintő alsorozatunkból nem maradhat ki a szinhaziadattar.hu című produkció sem. A site-ot 2006- ban indította el az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet a Jedlik Ányos program keretében. A vállalkozás az 1949 és 1990 közti korszak honi előadásaihoz kapcsolódó dokumentáció egységes adatbázisba rendezését, a vonatkozó források digitalizálását tűzte ki célul, szép sikerrel: a házi statisztika szerint a felületen 23 874 színpadi előadásról nyerhet információt a látogató, e kollekciót több mint tizenötezer fénykép, 3900 válogatott cikk és több mint 700 színházi felvétel egészíti ki - bár utóbbiaknak csak a címe érhető el, megtekintésükhöz külön engedély kell, a szerzői jogokra való különös tekintettel, belt kár. Ahogy a legutóbb méltatott virtuális diamúzeumot, ez a lapot is csak erős fizikai kényszer hatására lehet gyönyörűnek nevezni, a kényszervallatás megkezdése és a beismerés közti idő hosszúsága kizárólag az ingerküszöb magasságától függ. A színek megkomponálásánál vélhetően egy kettétört, kakaós masszával bevont narancsízesítésű Bohóc-szelet, a betűk kiválasztásánál pedig a rubelelszámolású relációban mindvégig verhetetlen Robotron írógép által előállított írásjelek szolgáltak kiindulópontként. Nem nagyon tetszik a sem, hogy a honlap viszonylag hosszú és részletes bemutatkozással kezd, ahelyett, hogy mondjuk jó kis fotókkal, ne adj’ isten más is A KULTÚRA HÁLÓJÁBAN lusztrációkkal, mondjuk plakátokkal, vagy adj’ isten színészportrékkal lepné meg a publikumot. Kicsit ortodox az elgondolás, de azért a javára írható, hogy viszonylag informatív a szöveg, tudniillik, gyorsan kiderül, hogy mi leselkedik ránk az alsóbb rétegekből. Van azután itt a nyitóoldalon egy használati utasítás c. menüpont is, majdnem olyan hosszú ez is, mint a Robotron (Karl Marx Stadt, DDR) írógépe volt, de üsse kő, ártani ez sem árt. A honlap mindent egybevetve a balra tolt menüsor harmadik rekeszében, az adatbázis-választó c. ablakban indul el. Itt döntheti el a lázas kutakodó, hogy előadásra, felvételre, fényképre, netán cikkre akar keresni, avagy nem. Az előadások c. opció vagy kéttucat szempont szerint nyitható, az ún. alapértelmezett sorrendtől akár plakát szerint is. Itt-ott van némi űr (például a társulat szerinti keresésnél negyven oldalig jutottam anélkül, hogy a társulat neve egyszer is felbukkant volna, utána se bukkant, de ott untam meg, ám ahol nincs, minden ott van, amit tudni érdemes és érdekes, az eredeti cím, a műfaj, a bemutató dátuma, az összes szerzők, szereplők, sőt sokhelyütt még az előadásról szóló kritikák feltalálásának helye is. Kár, hogy sehol egy árva link, az ember úgy megnézné, hogy festhetett például a Pinokkióban 1. Menyétet alakító Borhy Gergely, de hát ez nem megy, marad a képzelet, mint azokban a korokban, amikor még se mozi nem volt, se tévé. Se színház. A felvételek hozzáférhetőségi nehézségeiről már esett szó, a fényképekéről még nem: bőven lehet bennük részünk, leírás is van hozzájuk, csak sajnos nem nyithatók; a Ctrl gomb és a görgető egyidejű alkalmazásával persze nyilván lehet tágítani a panorámát, de ilyenkor, ugye, az egész oldal elkezd kimászni a monitorból, miközben a kép meg szépen, pontosabban inkább rondán atomjaira hullik. Volna még itt munka. A cikkek menüpont ellenben bájos, az eredeti újságkivágások vannak beszkennelve, kopottan, fakultam Egy kis nosztalgia. VT » tt ¥ » tt