Népszabadság, 2012. február (70. évfolyam, 27-51. szám)

2012-02-01 / 27. szám

Malév Csőd vagy csődvédelem? Orosz hitel is szóba jött Varga G. Gábor A kormány, miközben deklarálja, hogy elkötelezett a nemzeti légitár­saság üzemelése mellett, maga veri be az utolsó szögeket a jelenlegi légi­­társaság koporsójába. Kommuniká­ciós katasztrófa után vakrepülés - így lehetne összegezni az elmúlt két nap kormányzati lépéseit a Malév ügyé­ben. Pedig a szakminisztériumban kétségbeesetten próbálnak finanszí­rozót találni, még az orosz kártyát is kijátszották. Hétfő reggel hét órakor lépett ha­tályba az a kormányrendelet, amely kiemelt stratégiai fontosságúnak mi­nősíti a céget, és deklarálja, hogy vo­natkoznak rá azok a felszámolási sza­bályok, melyeket az új csődtörvény hozott a magyar üzleti életbe. Ez gya­korlatilag a csődvédelem, lényege, hogy a felszámolás alatt is biztosíta­ni kell a gazdasági tevékenységet, ez esetben a légi utasszállítást. Az, hogy a hatálybalépés reggel hét óra volt, arra utal, hogy a kormányzat tartott attól: egy hitelező azzal kezdi a hét­főt, hogy beadja a felszámolási eljá­rás iránti kérelmét a Malév ellen. Ezt követően a Malév, úgy tudjuk, tulaj­donosi utasításra, kiadott egy közle­ményt, miszerint a cég finanszírozá­sa január végén ellehetetlenül. Hogy pontosan mi lehetetlenül el, és ennek milyen hatása lesz a repülésre, arról egy álló napig hallgatott a cég, így teg­nap már minden internetes portál ar­ról írt, hogy vége, leáll a Malév. Pedig a történtek még messze nem jelentik ezt, csak épp a csődtörvény új passzu­sait most kellett először alkalmazni, s senki nem volt, aki elmagyarázta vol­na, mire számíthatnak az utasok. Ez végül tegnap délután történt meg a Malév székházában tartott tá­jékoztatón, ahol Berényi János el­nök és Limburger Lóránt vezérigaz­gató meggyőzően magyarázta: bár az állam több pénzt már nem adhat a cégnek, a számok jók, így ha a hitele­zők, a repterek és a szállítók bizalma fennmarad, s nem kérnek előre fize­tést, akkor biztosíthatók a légi közle­kedési feladatok, tehát nem kell a gé­pek leállására számítani. Mint mond­ta, 757 ezer foglalásuk van a rend­szerben őszig, s keményen dolgoznak, hogy biztosítsák az utasok szállítását. A cég középvezetői is feszülten figyel­ték, amikor arról beszéltek, hogy van rosszabb verzió is, nevezetesen: ha a szállítók elkezdik előre kérni a szol­gáltatásaik árát, netán néhány reptér bevezeti a készpénzes fizetést, akkor előállhat olyan anyagi helyzet, amely­ben a cég működését le kell állítani. - Feltéve, de meg nem engedve - tette hozzá Berényi. Limburger Lóránt pe­dig azt mondta, hogy a béreket a cég­nél és a leányvállalatainál is ki fogják fizetni. A beszállítók bizalmát azonban nyilván nem fokozta az a tegnap dél­után megjelent kormányrendelet, amely immár azokat az intézkedé­seket sorolta, amelyek segítik a baj­ba jutott utasokat, azokat, akiknek Malév-jegyük van. Minderre egy ha­tározat el is különített a tartalékok­ból kétmilliárd forintot. Az intézke­dés nem túl nagyvonalú, csak a leg­alapvetőbb szükségletekre koncent­rál: azokat segíti, akik a légitársaság leállását követő három napban utaz­tak volna, vagy már elutaztak, és feb­ruár 29-ig bezárólag van visszaúti je­gyük. Lényegében csak azokat segítik ki, akik egy csőd esetén a legkiszolgál­tatottabb helyzetbe kerülnek. A kor­mányrendelet néhány óráig kormány­zati kommentár nélkül maradt, majd egy a Nemzeti Fejlesztési Minisztéri­um által jegyzett közlemény azt tudat­ta, hogy mindez csak a legrosszabbra való felkészülés jegyében történt. A fejlesztési minisztérium kilátás­talannak láthatta a helyzetet, miután az EU-bizottság elmeszelte a Malév­­támogatásokat. Még a Budai Gyula által is ostorozott kisebbségi tulajdo­nost, az orosz VEB bankot is segítsé­gül hívták az utóbbi napokban - erő­sítették meg lapunknak VEB-es, ipar­ági és kormányzati források is egy­mástól függetlenül. Úgy tudjuk, a mi­niszter ötmilliárd forintos hitelt kért a légitársaságnak, de egyelőre nemle­ges válasz érkezett. Más források tud­ni vélik, hogy az ügyben még tárgyal­ni fog Németh Lászlóné fejlesztési mi­niszter. (E bank ma is a Malév legna­gyobb hitelezője.) A jelen állás szerint azonban befektető és pénz hiányában kérdéses, hogy lesz-e még mit finan­szírozniuk. A tárgyalásokra sok idő nincs. Leszállópályán fotó: fejér cábor Ma temetik a Costa Concordia magyar áldozatát, Fehér Sándort Édesanyja ügyvédet fogad, de nem kártérítést szeretne, hanem tudni, hogy mi történt a fiával. Úgy hiszi, a zenész valakit még ki akart menteni a hajóból. ->7 „A miniszterelnök úgy ült, mintha villamosszéken ült volna” Belénessy Csaba, az MTI vezérigazgatója ezért találta abszurdnak Betlen János Orbán Viktor-interjúját. Nyilvános a Lomnici-ügy jegyzőkönyve.­­1>6 EURÓPA HEROINHATALMA A koszovói állammal összefonódó maffia hárommilliárd dolláros heroinforgalmat bo­nyolít évente - állítják az oroszok és a szer­­bek. A lapunknak nyi­latkozó helyi újságíró szerint ezek politikai vádak a Koszovó füg­getlenségét ellenző országoktól. -^8 FOTÓ: REUTERS - MARKO DJURICA ÖTÖDIK HASÁB Pénzégetés A Malév története kiváló példája annak, milyen „nagyvonalú”, pa­zarló és tehetetlen tud lenni a magyar politikai elit. Annak is, mennyire „számít”, mi történik az adófizetők milliárdjaival s az utasokkal. Amikor 2010-ben a Bajnai-kormány a Malév eddigi adósságai fejében és ötmilliárd forint készpénzért ismét tulajdo­nossá tette az államot a Malévben (az akkori Fidesz bólintása mel­lett), legmerészebb álmainkban sem feltételeztük, hogy még mint­egy ötvenmilliárd forintot fogunk költeni a légitársaságra, s ebből is egy a létéért küzdő, gyenge válla­latra telik csupán. Az új kormány sokáig helyén hagyta a rekord­veszteséget kétszer is összehozó vezérigazgatót, közben elszalasz­tott néhány szépreményű befekte­tőt, s csak öntötte a milliárdokat a légitársaságba. Talán még ma sem hiszik, hogy egy nemzeti légitársaság csődbe mehet. Ám a rendeletekből látszik, hogy legfel­sőbb szinten már barátkoznak a gondolattal. Mintha senki nem foglalkozott volna azzal, hogy a Malév bedőlése több százmilliár­dos kötelezettséget rak a kormány nyakába, ha a reptér üzleti ered­ményei romlanak. Most ott állunk, hogy már nincs szóba jövő befektető, de ahogy látszik, finanszírozó sem, aki még hajlandó lenne adni elegendő pénzt néhány hétre. Nem csoda. De felmerül a kér­dés: ha már elégettünk a Malév­ben annyi pénzt, amiből egy új légitársaságot is alapíthatott volna a kormány, miért fenyeget még mindig az a veszély, hogy végül sem légitársaság, sem meg­mentett állások nincsenek, csak csalódott, magára hagyott utasok, üresen tátongó reptéri terminá­lok és egy újabb lyuk a költségve­tésen. Akár nagyvonalúság, akár dilettantizmus, ez elfogadhatat­lan. (A szerk.) Próba indul N. Kósa Judit szerint heteken belül kiderül, hogy egy magyarkodó repertoár képes-e eltartani egy pesti színházat.­­>11 Egy európai ár Az új pénzügyi unióról szóló brüsszeli szerződés árát is megfizeti valaki - állítja Blahó Miklós. ^11 9 770133 175036 12027

Next