Népszabadság, 2012. február (70. évfolyam, 27-51. szám)
2012-02-01 / 27. szám
Malév Csőd vagy csődvédelem? Orosz hitel is szóba jött Varga G. Gábor A kormány, miközben deklarálja, hogy elkötelezett a nemzeti légitársaság üzemelése mellett, maga veri be az utolsó szögeket a jelenlegi légitársaság koporsójába. Kommunikációs katasztrófa után vakrepülés - így lehetne összegezni az elmúlt két nap kormányzati lépéseit a Malév ügyében. Pedig a szakminisztériumban kétségbeesetten próbálnak finanszírozót találni, még az orosz kártyát is kijátszották. Hétfő reggel hét órakor lépett hatályba az a kormányrendelet, amely kiemelt stratégiai fontosságúnak minősíti a céget, és deklarálja, hogy vonatkoznak rá azok a felszámolási szabályok, melyeket az új csődtörvény hozott a magyar üzleti életbe. Ez gyakorlatilag a csődvédelem, lényege, hogy a felszámolás alatt is biztosítani kell a gazdasági tevékenységet, ez esetben a légi utasszállítást. Az, hogy a hatálybalépés reggel hét óra volt, arra utal, hogy a kormányzat tartott attól: egy hitelező azzal kezdi a hétfőt, hogy beadja a felszámolási eljárás iránti kérelmét a Malév ellen. Ezt követően a Malév, úgy tudjuk, tulajdonosi utasításra, kiadott egy közleményt, miszerint a cég finanszírozása január végén ellehetetlenül. Hogy pontosan mi lehetetlenül el, és ennek milyen hatása lesz a repülésre, arról egy álló napig hallgatott a cég, így tegnap már minden internetes portál arról írt, hogy vége, leáll a Malév. Pedig a történtek még messze nem jelentik ezt, csak épp a csődtörvény új passzusait most kellett először alkalmazni, s senki nem volt, aki elmagyarázta volna, mire számíthatnak az utasok. Ez végül tegnap délután történt meg a Malév székházában tartott tájékoztatón, ahol Berényi János elnök és Limburger Lóránt vezérigazgató meggyőzően magyarázta: bár az állam több pénzt már nem adhat a cégnek, a számok jók, így ha a hitelezők, a repterek és a szállítók bizalma fennmarad, s nem kérnek előre fizetést, akkor biztosíthatók a légi közlekedési feladatok, tehát nem kell a gépek leállására számítani. Mint mondta, 757 ezer foglalásuk van a rendszerben őszig, s keményen dolgoznak, hogy biztosítsák az utasok szállítását. A cég középvezetői is feszülten figyelték, amikor arról beszéltek, hogy van rosszabb verzió is, nevezetesen: ha a szállítók elkezdik előre kérni a szolgáltatásaik árát, netán néhány reptér bevezeti a készpénzes fizetést, akkor előállhat olyan anyagi helyzet, amelyben a cég működését le kell állítani. - Feltéve, de meg nem engedve - tette hozzá Berényi. Limburger Lóránt pedig azt mondta, hogy a béreket a cégnél és a leányvállalatainál is ki fogják fizetni. A beszállítók bizalmát azonban nyilván nem fokozta az a tegnap délután megjelent kormányrendelet, amely immár azokat az intézkedéseket sorolta, amelyek segítik a bajba jutott utasokat, azokat, akiknek Malév-jegyük van. Minderre egy határozat el is különített a tartalékokból kétmilliárd forintot. Az intézkedés nem túl nagyvonalú, csak a legalapvetőbb szükségletekre koncentrál: azokat segíti, akik a légitársaság leállását követő három napban utaztak volna, vagy már elutaztak, és február 29-ig bezárólag van visszaúti jegyük. Lényegében csak azokat segítik ki, akik egy csőd esetén a legkiszolgáltatottabb helyzetbe kerülnek. A kormányrendelet néhány óráig kormányzati kommentár nélkül maradt, majd egy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által jegyzett közlemény azt tudatta, hogy mindez csak a legrosszabbra való felkészülés jegyében történt. A fejlesztési minisztérium kilátástalannak láthatta a helyzetet, miután az EU-bizottság elmeszelte a Malévtámogatásokat. Még a Budai Gyula által is ostorozott kisebbségi tulajdonost, az orosz VEB bankot is segítségül hívták az utóbbi napokban - erősítették meg lapunknak VEB-es, iparági és kormányzati források is egymástól függetlenül. Úgy tudjuk, a miniszter ötmilliárd forintos hitelt kért a légitársaságnak, de egyelőre nemleges válasz érkezett. Más források tudni vélik, hogy az ügyben még tárgyalni fog Németh Lászlóné fejlesztési miniszter. (E bank ma is a Malév legnagyobb hitelezője.) A jelen állás szerint azonban befektető és pénz hiányában kérdéses, hogy lesz-e még mit finanszírozniuk. A tárgyalásokra sok idő nincs. Leszállópályán fotó: fejér cábor Ma temetik a Costa Concordia magyar áldozatát, Fehér Sándort Édesanyja ügyvédet fogad, de nem kártérítést szeretne, hanem tudni, hogy mi történt a fiával. Úgy hiszi, a zenész valakit még ki akart menteni a hajóból. ->7 „A miniszterelnök úgy ült, mintha villamosszéken ült volna” Belénessy Csaba, az MTI vezérigazgatója ezért találta abszurdnak Betlen János Orbán Viktor-interjúját. Nyilvános a Lomnici-ügy jegyzőkönyve.1>6 EURÓPA HEROINHATALMA A koszovói állammal összefonódó maffia hárommilliárd dolláros heroinforgalmat bonyolít évente - állítják az oroszok és a szerbek. A lapunknak nyilatkozó helyi újságíró szerint ezek politikai vádak a Koszovó függetlenségét ellenző országoktól. -^8 FOTÓ: REUTERS - MARKO DJURICA ÖTÖDIK HASÁB Pénzégetés A Malév története kiváló példája annak, milyen „nagyvonalú”, pazarló és tehetetlen tud lenni a magyar politikai elit. Annak is, mennyire „számít”, mi történik az adófizetők milliárdjaival s az utasokkal. Amikor 2010-ben a Bajnai-kormány a Malév eddigi adósságai fejében és ötmilliárd forint készpénzért ismét tulajdonossá tette az államot a Malévben (az akkori Fidesz bólintása mellett), legmerészebb álmainkban sem feltételeztük, hogy még mintegy ötvenmilliárd forintot fogunk költeni a légitársaságra, s ebből is egy a létéért küzdő, gyenge vállalatra telik csupán. Az új kormány sokáig helyén hagyta a rekordveszteséget kétszer is összehozó vezérigazgatót, közben elszalasztott néhány szépreményű befektetőt, s csak öntötte a milliárdokat a légitársaságba. Talán még ma sem hiszik, hogy egy nemzeti légitársaság csődbe mehet. Ám a rendeletekből látszik, hogy legfelsőbb szinten már barátkoznak a gondolattal. Mintha senki nem foglalkozott volna azzal, hogy a Malév bedőlése több százmilliárdos kötelezettséget rak a kormány nyakába, ha a reptér üzleti eredményei romlanak. Most ott állunk, hogy már nincs szóba jövő befektető, de ahogy látszik, finanszírozó sem, aki még hajlandó lenne adni elegendő pénzt néhány hétre. Nem csoda. De felmerül a kérdés: ha már elégettünk a Malévben annyi pénzt, amiből egy új légitársaságot is alapíthatott volna a kormány, miért fenyeget még mindig az a veszély, hogy végül sem légitársaság, sem megmentett állások nincsenek, csak csalódott, magára hagyott utasok, üresen tátongó reptéri terminálok és egy újabb lyuk a költségvetésen. Akár nagyvonalúság, akár dilettantizmus, ez elfogadhatatlan. (A szerk.) Próba indul N. Kósa Judit szerint heteken belül kiderül, hogy egy magyarkodó repertoár képes-e eltartani egy pesti színházat.>11 Egy európai ár Az új pénzügyi unióról szóló brüsszeli szerződés árát is megfizeti valaki - állítja Blahó Miklós. ^11 9 770133 175036 12027