Népszabadság, 2012. április (70. évfolyam, 78-101. szám)
2012-04-25 / 97. szám
2012. április 25., szerda | Népszabadság 17 Kerékvilág Showtime Pekingi, de nem kacsa a kecskeméti sportkocsi Csillogás és kemény gázelvétel Boros Jenő Nimen hao! Sziasztok, ezzel a köszönéssel kezdődtek a premierek Pekingben, az Auto China 2012-n, ahol szokás szerint már több a luxuskocsi, mint a népautó. Nem véletlenül, hiszen egy olyan országban, ahol százhúsznál több milliárdos és 670 ezer milliomos él, ott még sokáig lesznek vevők az S osztályú Mercedesre, szóval van mit tenni a kínai piacon, állítja Dieter Zetsche, a Daimler-konszern elnöke, aki azért kisebb modelljeikben is bízik. Nem véletlenül időzítették a héten rendezett pekingi showra az A osztályú négyajtós sportkkupé bemutatóját, ami nekünk azért érdekes, mert az lesz a következő kecskeméti Mercedes modell. A pekingi show csillog, a piac már veszített korábbi fényéből, mert a kínai autókereskedőknek eddig nem hozott szerencsét a Sárkány éve: januárban 26 százalékkal, 1,39 millió darabra estek az eladások a tavalyi januárihoz képest. Vannak még tartalékok a kínai piacban, de kétségtelenül lassult a növekedési tempó, ami új intézkedéseket, vagy ahogy hivatalosan nevezik, reformokat jelent. A költségvetés helyzetét, a kormány bevételi mohóságát és járműpolitikáját jellemzi, hogy amíg korábban központi pénzekből támogatta az autóvásárlást és a régi modellek újra cserélését, addig napjainkban egyre több korlátozó intézkedést vezet be. A túlzsúfolt városokban egyre drágább rendszámhoz jutni, aminek költsége olykor majdnem annyi, mint egy új autó ára. Peking után Sanghajban is minimálisan 2,2 millió forintot kell fizetni a hatósági jelzésért, melyből havonta legfeljebb 35 ezer darabot bocsátanak árverésre, hogy így is enyhítsék a közlekedési dugókat és növeljék a város bevételeit. A heti aukciók 8500 rendszámjára általában négy-ötször Kínai autópiac SZÁZALÉK, VÁLTOZÁS AZ ELŐZŐ ÉVHEZ KÉPEST FORRÁS: CAAM / NÉPSZABADSÁG-GRAFIKA rés a túljelentkezés, és az árak folyamatosan emelkednek: egy éve még 45 ezer jüanért, idén átlagosan már hatvanezer jüannál drágábban keltek el a táblácskák, ami átszámítva már kétmillió forint feletti összeget jelent, ez pedig egy új kisautó ára. A gazdagoknak persze ez nem jelent gondot, nem véletlenül időzítették több luxusautó premierjét is a pekingi show idejére. Igazi különlegesség a Lamborghini Uras sportterepjáró, mely a kínai piacon is népszerű Porsche Cayenne és a BMW X6-os babérjaira tör, ami azért fontos, mert az olasz márka motorbeszállítója az Audi Hungária. A Kínai Autógyártók Szövetségének (CCAM) adatai szerint az idei első negyedévben 4,79 millió új autó kelt el, ami 3,4 százalékkal kevesebb a tavalyi év azonos időszakához képest. A haszonjárműveknél már 10 százalékos volt a visszaesés. 2012 első két hónapjának mínusz hat százaléka már negatív rekord, és az utolsó hét év legrosszabb eredménye a kínai piac történetében. Az állami dopping elvonása miatt is esett a világ legnagyobb autópiacának a forgalma. A központilag támogatott autócserék idején, 2009-ben 46 százalékos, 2010-ben 32 százalékos, aztán a roncsprémium megvonása után tavaly már 2,5 százalékos volt az autópiac növekedése. Az új autó beszerzéseknél csak hazai gyártásúak jöhetnek szóba: a szolgálati kocsikra jogosult alkalmazottak száma ötmillió, a hivatali autók beszerzési árát hatmillió forintnyi jüanra korlátozták, és 450-re szűkült a választható modellek listája. Ezután sokaknak le kell mondaniuk az eddig megszokott A6-os Audikról, ami különösen a német márkát érinti. Azért a kínai gyártásban úttörő és vezető VW- konszernt nem kell félteni, mert a pekingi show-n bemutatta a kínai hivatalnokoknak szánt és erősen a Passatot idéző Lavidát, mely a kínai piacon havi 700 ezer autót jelentő szedán kategóriában száll harcba a hivatali és magánvevőkért. A német VW-konszern hetedik helyi autógyári beruházását kezdi meg Kínában, ahol harminc éve indította első üzemét. A járműipari cégek beruházásait sem támogatja már a kormány: a túlfűtött és inkább az évi 27 millió darabos kapacitású ágazat exportját erősíti. 2011-ben 850 ezer kínai autó kelt el külföldön, ez 50 százalékos növekedést jelentett. Megkétszereződött a személyautó-kivitel, ami a CAAM adatai szerint 372 ezer darab volt, a kínai márkák fő piaca Brazília, Algéria és Oroszország volt. Ahogy az autópiaci, úgy a GDP-várakozások is szerényebbek: a tavalyi 8,9 százalék után az idei évre 8,1 százalékos bővülésről szólnak az előrejelzések. Kevesebb a külföldi beruházás, és folyamatosan lassul a nagy autómenetelés tempója, ám továbbra is a legfontosabb piac Kína. Az autógyártók abban bíznak, hogy a Sárkány éve talán később meghozza gyümölcsét, hiszen a sorrendben ötödik, ám a horoszkóp tizenkét állatöve közül legerősebbnek tartott időszakban az átlagosnál többen kötnek házasságot és vállalnak gyermeket, ami hosszabb távon jelenthet fogyasztásnövekedést. Ennek pedig globális jelentősége van, hiszen ha a világgazdaság motorjának számító Kína lassul, akkor azt a magyar gazdaság és export motorjának számító járműipar is megérzi, legérzékenyebben például a győri motorgyár. Jessie J. angol énekesnő és a 2013-ban sorozatgyártásra kerülő kecskeméti Mercedes HIRDETÉS A Schiller Dráva Perfekt Autó Kft. fenntartja a jogot az árak és ajánlatok változtatására, illetve visszavonására. Az ajánlatban szereplő információk nem minősülnek teljes körű tájékoztatásnak. Konkrét árajánlatért és részletes tájékoztatásért kérjük, forduljon kereskedéseinkhez. Az esetleges hibákért felelősséget nem vállalunk. A képek illusztrációk. A meghirdetett akciók egyéb kedvezményekkel nem vonhatók össze. Az akció a készlet erejéig érvényes. Kombinált használat esetén az Opel Astra átlagfogyasztása: 3,9-7,41/100 km, C02-kibocsátása: 104-174 g/km változattól és forgalmi viszonyoktól függően.