Népszabadság, 2012. július (70. évfolyam, 153-178. szám)

2012-07-02 / 153. szám

4 Népszabadság­­ 2012. július 2., hétfő Az ügy: Katonai költségvetés Honvédség A források alig haladják meg a GDP 0,8 százalékát, a NATO-elvárás két százalék lenne Húzzák a nadrágszíjat Szalay Tamás Lajos „A kormány a haderő-fejlesztési igé­nyeket, a haderő technikai állapo­tát és a nemzetgazdaság teherbíró képességét egyaránt figyelembe vé­ve, 2022-ig a honvédelmi költségve­tés fokozatos növekedését irányozza elő” - ezt Hende Csaba honvédelmi miniszter jelentette be nemrég, hoz­zátéve, hogy a második Orbán-kor­­mány elkötelezett a honvédelmi bü­dzsé „nagyon sok éve tartó folyama­tos nyirbálása rendkívül káros folya­matának” megállításában. A tényekhez hozzátartozik, hogy a honvédelmi büdzsé a legutóbbi kormányváltást követően csökkent a GDP egy százaléka alá, amire ko­rábban nem volt példa. A szakértők hangsúlyozták: most sem jelentettek be mást, mint hogy a Fidesz-KDNP- kormány határozata szerint 2013 és 2015 között a honvédelmi költség­­vetés nem lehet kisebb a jelenlegi­nél, 2016-tól pedig a GDP 0,1 szá­zalékos évi mértékével kell emelked­nie. A módosításnak, de legalábbis a szándék kinyilvánításának tehát már régóta itt volt az ideje. Emlékezetes, hogy Magyarország 1999-es NATO- csatlakozásakor a honvédelmi kiadá­sok még a GDP 1,7 százalékát tették ki, ma pedig alig haladják meg a 0,8 százalékot. Tény, hogy a NATO elvá­rása a GDP-hez viszonyított kétszáza­­léknyi ráfordítás lenne, de ezt a tag­országok kevesebb mint fele tudja és szokta csak teljesíteni, így nem Ma­gyarország az egyetlen, amely le van maradva ezen a téren. Hozzá kell ten­ni azonban: arra nemigen van példa más országokban sem, hogy az éves nemzeti össztermék egy százalékánál kevesebbet fordítsanak védelmi ki­adásokra. Az persze más kérdés, hogy mi a magyarázat arra: miért költünk mi ilyen keveset az ország védelmére, és miért tekint az Orbán-kormány - de mértékkülönbséggel igaz ez más, ko­rábbi kabinetekre is - egyfajta meg­tűrt „homokozóként” a honvédelmi szakpolitikai területre. A honvédelmi büdzsé csökkenése a szaktárca jelenlegi irányítása sze­rint egyaránt betudható hazánk - a fideszes honvédelmi vezetés szerint különösen a szocialista kormányzá­sok 2002 és 2010 közötti időszaká­ban megromlott - gazdasági lehető­ségeinek, a honvédség és a társada­lom egymástól való eltávolodásának, a honvédelmi tudatosság csökkené­sének, valamint a NATO-csatlako­­zásból következő szemléletváltásnak és megváltozott geopolitikai helyzet­nek. „Az előbbiek mellett kulcsfon­tosságú ugyanakkor a területért fele­lős politikai vezetők elkötelezettsége és bevethető politikai ereje a terület erőforrásainak növelése érdekében. Ez utóbbi tényezőnek is köszönhető, hogy ebben a ciklusban végre meg­állt a HM-büdzsé korábbi csökke­nése, sőt egy nemrégiben elfogadott kormányhatározat rögzíti a 2016-tól 2022-ig tartó növekedés minimális ütemét is. A tendencia megfordulá­sa már a következő évi költségvetés­ben is látszódni fog” - közölte saját (vélt és valós) eredményességét hang­súlyozva a szaktárca vezetése. A szakértők egy része viszont úgy látja: az említett trendforduló bizony nem látszik még a hivatkozott bü­dzsében. A következő három évben a HM-költségvetésnek ugyanis csak a nominálértékét őrzik meg, ami tény­legesen további csökkentést jelent, a növekedést pedig ők maguk is csak 2016 utánra teszik. Ez pedig - bár az erőfeszítések kétségtelenül látsza­nak - azok véleményét támasztják alá, akik szerint a honvédelmi veze­tés nem a legerősebb érdekérvényesí­tő a jelenlegi Orbán-kormányban. Szakpolitikai elemzők szerint ezért kényszerül a tízéves stratégiai terv összeállításakor a tárca arra, hogy fel­mérje a hosszabb időtávon fenntar­tandó, az ország védelme szempont­jából alapvető fontosságú képessége­ket és az azokat hordozó nagy érté­kű szerződéseket, amelyek átüteme­zése révén szerintük - a képességek rendelkezésre állása mellett - kedve­zőbb fizetési konstrukciókat érhetnek el. Ezzel szemben a kritikus szakér­tők véleménye szerint a HM-vezetés nem tesz mást, mint csökkenti a szer­ződéshosszabbításokkal a jelenlegi kiadásokat (ami a forráshiány miatt kétségtelenül előnyös), hosszú távon azonban elnyújtja és ezzel meg is nö­veli a kiadási összegeket. A tényektől függetlenül - például a Gripen-meg­­állapodás újrakötését - a honvédelmi vezetés a „csodával határos sikerként” értékeli. A szaktárca ezzel együtt felülvizs­gált és újrakötött számos beszerzési szerződést, a katonai biztonsági szol­gálatok összevonásával másfél milli­­árdot spórolt meg, a központi tago­zatban végrehajtott létszámcsökken­tés és struktúraváltás újabb félmil­­­liárdot hozott. A jövő évi büdzsé szá­mai annyiban mindenképpen érde­kesek, hogy bár a támogatási és a ki­adási főösszeg is valamivel több, mint az idei (előbbi két-, utóbbi négymilli­­árddal), mindkét adat viszont újabb csökkenést fog mutatni a GDP terve­zett számához képest, vágyis arányai­ban a nemzeti össztermék 0,8 száza­léka alá fog bukni még így is. A plusz­­milliárdokat egyébként elsősorban az jelenti, hogy a kormány az Önkéntes Tartalékos Rendszer kialakításához 2,1 milliárd forint többlettámoga­tást biztosít a rendszer logisztikai (el­helyezési és ellátási, valamint egész­ségügyi) feltételeinek biztosítására. Emellett további bevételeket jelent­hetnek még a HM-ingatlanok ter­vezett eladásai, illetve a további in­kurrens, azaz feleslegessé vált anya­gok értékesítése is. Már amennyiben ebből érdemi mennyiségű pénz befo­lyik, hiszen a miniszter maga ismer­te el nemrég, hogy két év alatt össze­sen néhány százmillió forint bevéte­lük volt ezekből. Ami az idei és a jövő évi honvé­delmi büdzsé különbségeit részletei­ben illeti: a személyi juttatásokra há­­rommilliárddal kevesebb, a dologi ki­adásokra hatmilliárddal több juthat. Előbbi csökkenését a devizajuttatá­sokra tervezett kiadások csökkenté­se okozza, így az nem érinti a hazai személyi juttatásokat. Intézményi be­ruházásokra kétszázmillióval tervez­nek többet jövőre, felújításokra más­fél milliárddal fordítanak majd töb­bet az ideinél, a bevételi oldalon pe­dig kétmilliárddal számolnak töb­bet az idei adatnál. A Gripen-szerző­­dés módosításából fakadó­­ jövő év­re prognosztizált megtakarítás­­ az üzem- és hajtóanyag, illetve URH- rádiók beszerzésére, haditechnikai eszközök állagmegóvására, valamint működés-fenntartási kiadások fede­zetére van tervezve. Az, hogy a magyar honvédelmi költségvetés riasztóan alacsony, nem egyedi a régióban. A 2000 és 2010 közötti évtizedben hasonlóan erős csökkentést szenvedett el Szerbia, Horvátország és Szlovákia is. A ré­gió országai közül egyedül Szlovénia, Ausztria és Ukrajna mutatott fel nö­vekedést a védelmi költségvetés te­kintetében a vizsgált időszakban. Magyar katonák Afganisztánban. A biztonságra költeni kell fotó: Kurucz árpád Diplomatikus kokik a NATO-tól A NATO számára természetesen kulcs­­fontosságú, hogy a tagállamok védelmi költségvetéseinek szinten tartása és nö­velése révén a szövetség is egyre erő­sebbé váljon. A világgazdasági válság azonban a legtöbb tagállam (köztük az Egyesült Államok) védelmi büdzséjére negatív hatással volt, amivel kapcsolat­ban a NATO semmilyen közvetlen kriti­kát vagy szankciót az egyes országok felé nem fogalmazott meg - közölte lapunk megkeresésére a Honvédelmi Minisztérium. A szaktárca illetékesei hozzátették: a szövetség ugyanakkor deklarálta (legutóbb épp a chicagói csúcstalálkozón), hogy a védelmi kiadá­sok további csökkenése nem fogadható el. E deklaráció kapcsán hazánk a tagál­lamok előtt is bejelenthette, hogy a magyar kormány már határozott is a honvédelmi költségvetés hosszú távú stabilizációjáról. „A honvédelmi tárca jelenlegi költségvetési adottságai nem befolyásolják NATO-kötelezettségeink teljesítését” - szögezte le a tárca. Ehhez kapcsolódik ugyanakkor, hogy - mint arról tavaly lapunk beszámolt már - a NATO kritikusan szemléli a magyar védelmi büdzsé alakulását, ezt állították több háttérbeszélgetésen is lapunk munkatársának a szervezet brüsszeli központjában. Mindannyian hozzátették ugyanakkor, hogy a kritika azért nem hivatalos, mert a NATO-nál is épp belső reformra, költség- és bürok­ráciacsökkentésre készülnek. A szerve­zet hivatalos álláspontját Carmen Romero közölte a Népszabadsággal; a NATO megbízott helyettes szóvivője nemrég úgy fogalmazott: megértik, hogy gazdasági szigorítások idején a honvédelmi költségek csökkentése is elkerülhetetlen. „De, ez nem mehet mindannyiunk közös biztonságának kárára. Az európai szövetségeseknek, így Magyarországnak továbbra is hite­les biztonsági szereplőnek kell lenniük” - fogalmazott diplomatikus kritikával. Következmények Elmaradó fejlesztések és beszerzések A honvédelmi büdzsé szűkössége kapcsán a kritikusok elsősorban azt emelik ki, hogy régóta esedékes fej­lesztések és beszerzések maradnak el, illetve csúsznak. Az egyik legfris­sebb eset a jogi eljárással és diplomá­ciai feszültségekkel is tarkított, még az első Orbán-kormány ideje óta hú­zódó norvég Kongsberg-rádiók ügye, amellyel kapcsolatban legutóbb hírül adtuk: a HM vezetése ezt a szerző­dést is módosítani fogja. Tény, hogy a szakminisztérium az utóbbi időben nem kérte le a megrendelt rádiókat, épp forrásszűke miatt tolják most ki a szerződés határidejét. Benkő Tibor vezérezredes, a hon­védség vezérkari főnöke is elismer­te korábban a Népszabadságnak nyi­latkozva, hogy a fejlesztési beruhá­zások elmaradnak a szükségletektől, azt azonban cáfolta, hogy megreked­tek vagy leálltak volna. „Kiváló kato­náink vannak, nagyszerű szakembe­rek, akik felkészültek és motiváltak. Ez a legnagyobb ereje a honvédség­nek: a személyi állománya. Kétségte­len, hogy a technikai eszközpark bi­zonyos területeken elöregedett. Van­nak olyan eszközök, amelyek kihor­dási életciklusának a végén tartunk, ilyenek például a harckocsik és a pán­céltörő tüzéreszközök. A gépjármű­­park sem friss, de folyamatos a fej­lesztési program, nemrég küldtük ki a páncélozott Rába gépjárműveket és az Unimog mentőket az afganisztá­ni misszióba. Nem titkolom, jó len­ne nagyobb ütemben folytatni eze­ket a fejlesztéseket, de a költségvetés ezt most nem teszi lehetővé” - mond­ta Benkő Tibor. Kérdésünkre a ve­zérkari főnök hozzátette: „Szükséges lenne a BTR-80-as páncélozott gép­­járműpark modernizációja is, nagy szükség lenne szállítóhelikopterekre, illetve azok üzemidejének meghos­­­szabbítására. A jelenlegi költségveté­si helyzetben az a cél, hogy a felaján­lott erőknél, a misszióba menő kato­náknak megfelelő legyen az eszköz­­állományuk, így az egyéni felszerelé­sük, fegyvereik, védőeszközeik. Ez él­vez prioritást.” A 2006 és 2013 közötti idősza­kot vizsgálva mindenképpen szem­beötlő a támogatási és kiadási elő­irányzatok összegei közötti különb­ség. Hozzá kell tenni, hogy a Hon­védkórház állami támogatása más­hol jelentkezik, ahogyan az esetleges ingatlan- és/vagy inkurrenciabevéte­­lek is deformálhatják még a számo­kat. Az arányok érzékeltetésére mégis mindenképpen hasznosak. A hozzá­férhető adatsorok azt mutatják, hogy míg 2006-ban a támogatási és kiadá­si előirányzat főösszege között 16 mil­liárd volt a különbség, addig például 2010-ben ez az összeg már 49 milli­árd volt. Ez egyebek között azt jelenti, hogy az akkori (szocialista) vezetés év közben is el tudta érni a honvédelmi kiadások növelését. Ennél is beszéde­sebbek az úgynevezett „felhalmozási kiadások”, amelyek tulajdonképpen a beszerzésekre fordított összege­ket jelentik. Míg 2007-ben és 2008- ban 36 milliárd forint felett költöt­tek beszerzésekre és így fejlesztések­re, addig tavaly „csak” 14 milliárdot, az idén pedig alig nyolcat. Utóbbi a GDP-arányában 0,03 százalékra te­hető csupán. Ez pedig úgy is lefordít­ható, hogy szinte teljesen megszűnt minden fejlesztés. Ehhez kapcsoló­dik Hende Csaba honvédelmi minisz­ter egyik korábbi nyilatkozata, amely szerint az elmúlt évek forráshiányai miatt jelen helyzetben a honvédség nem rendelkezik tartalékokkal, ki­ürültek a raktárak, a technikai eszkö­zök szinte minden területen az alkal­mazhatóságuk végére értek. A szak­tárcavezető szerint az anyagi helyzet már a honvédség hadrafoghatóságát és az ország védelmét is veszélyezteti. Hende Csaba korábban egy lapunk­nak adott interjújában azt mondta: „Sok pénzből könnyű jó honvédséget csinálni, kevésből viszont művészet.”

Next