Népszabadság, 2012. július (70. évfolyam, 153-178. szám)

2012-07-31 / 178. szám

14 Népszabadság­­ 2012. július 31., kedd Kultúra Kapolcs Fél pénzből gazdálkodik a Művészetek Völgye A bluesért már érdemes Szemere Katalin Pribojszki Mátyás a magyar bluesis­ten. Eddig ez a legfontosabb közölni­való az idei Művészetek Völgye kap­csán. Az, hogy nem ismertem eléggé a szájharmonika ördögét, egyenesen szánalmas. Ahogy az is: másfél mil­lió forint hiányzik az ötödik lemeze kiadásához. A harmincnyolc éves ze­nész, akit világszerte ismernek, nem a legjobb kapolcsi időt kapta ki, ha­nem pechjére a vasárnapi jégesőt, így a Blue Spot Cafe színpada helyett a fa­luházban, Erőss Zsolt és Kollár Lajos Himalája-expedíció-beszámolója után játszott kiváló zenekarával. Olyan fer­geteges koncertet adtak annak a cirka harminc embernek, aki tudta, hol van az esőhelyszín, hogy még most is irigy­lem magamat. Nem volt lazázás, sem a közönségnek, sem a zenészeknek. Pri­bojszki nemcsak remek zenész, egész jó show-man, de olyan kunsztokkal is ámítja a nézőket, mint hogy­ forgat­ja a szájában a harmonikát, egy ujjal sem ér hozzá. A kapolcsi bluesprogra­­mokat összeállító expénzü­gyminisz­­tert, Oszkó Pétert is színpadra ránci­­gálta, no nem azért, hogy összedobja neki az ötödik lemezt (bár megtehet­né), hanem hogy zenéljen vele. Osz­­kóról már elég sokan tudják, hogy egy blueszenekar herflise, de azért csende­sen megjegyzem, nem akkora színpa­di jelenség, mint Pribojszki. Végül is, hobbiból zenél, plusz a fesztivál kéré­sére a Cafe programját állította össze. A múlt hét végén kezdődött és a mostani hét végéig tart a Művészetek Völgye. Az idén már nem rítt hango­san a meg nem érkező támogatások miatt a főszervező Márta István sem, nem is fenyegetőzött, hogy veszélyben a fesztivál, inkább alkalmazkodott a helyzethez. Bár továbbra is pártolja a helyi kezdeményezéseket, lemondott az idei völgyösszefogásról, a progra­mok kapcsán is csak Kapolcsra meg Taliándörögre koncentrált, és napról napra azon töpreng, összejön-e hely­pénzből, jegybevételből, szponzori se­gítségből a tervezett büdzsé. Még úgy is, hogy az kevesebb, mint a tavalyinak a fele. Mert míg 2011-ben 190 millió­ból szervezkedtek, most csak 82 mil­lióval kalkuláltak a tíz napra. Akkor hatvanmilliót kaptak az NKA-tól és a minisztertől, az idén tíz- plusz húsz­milliót, azaz a felét. Hogy miért csak tízet szavazott nekik az NKA kollégiu­ma, míg például az Illés Lajos jubileu­mi emlékkoncertnek tizenötöt, azt nem is nagyon lehet megfejteni. A zsugorított völgyben egy faluba zsúfolták a százhatvan árust és a hat­van vendéglátó-ipari egységet. Bög­rétől bögréig hömpölyögött a tömeg az árusok között, a Mesterségek Ün­­nepe-érzés jött elő leggyakrabban. A tárgyfelhozatal elég vegyesnek tűnt - ahogy egy barátom mondaná, van itt minden: labda, bicska, kistalics­­ka. Az idei nagy felfedezés az Agenda Natura volt, egy kapolcsi manufaktú­ra, ahol az újrahasznosított anyagok­ból készült gyönyörű naplók, naptá­rak, könyvborítók elkészítésében ki­emelkedő szerepet kapnak megválto­zott munkaképességű emberek. A melegétel-kínálat is kulturális fesztiválos. Ami még megfizethető, az rossz vagy kenyérlángosnak hívják. Ami viszont jó, az Katlan Tóni Kocs­mája, ám ebből fakadóan kegyetlenül drága. Amiért mégis érdemes Katlan Tónihoz ellátogatni lapos bukszával is, az a Khamoro együttes esti fergete­ges cigányzene-koncertje. Ne legyünk igazságtalanok: ígéretes kezdeménye­zés még a helyi Kék Abrosz Vendég­asztal is, azaz kosztolás a kapolcsi la­kosoknál. A programhelyszínek általában egy művész köré csoportosulnak. Kedven­cünk a Palya-udvar volt, amelyet évek óta az énekesnő nyit meg. Olyan ven­dégeket hívott, mint például a rögtön­ző Momentán Társulat, a Snétberger Zenei Tehetség Központ diákjai vagy a Scherer Péter rendezte előadás, A gyáva, amelyről megint lemaradtunk (lásd a korábban emlegetett vasárna­pi vihart, amely azt sem engedte, hogy a zárt helyre telepített produkció hely­színéig elrohanjunk). Napsütésben vi­szont ideális terepnek bizonyult a Pá­lya­ udvar, babzsákfotelből vagy csíkos függőágyból is végigmeditálhattuk a koncerteket. Közben fel-felbukkant, hol a színpadon, hol a nézőtéren a ke­rek hasú, hamarosan anyává érő Pá­lya Bea is. Régóta bevált hely a Kaláka Vers­udvar, ahogy Hobo is visszajáró ven­dégnek számít, önálló Kapolcsi Hobo Klubja van már. Rajongóinak száma tetemes, a Malompart Színpad kerí­tésen kívüli részére is kitelepültek pá­ran kempingszékekkel, csak hogy­­ ingyen­­ hallgassák a Rolling Stones dalait magyarul. Mick Jaggerék ötven éve kapcsán jött össze Hobo és a ban­dája. A tiszta énekhangokkal szűk­­markúan bánó koncerten viszont né­ha eszünkbe jutott, hogy szívesebben hallgatnánk az eredetit. Aki kocsival megy a völgybe, vagy szívesen autóstoppol, annak délelőtt­re, kora délutánra alapos túrát aján­lunk a Balaton-felvidéken. A hegyes­­di féllegális bányatófürdőzést sajnos el kell felejteni, lezárták a helyet, most állítólag csak horgászni lehet ott. De remek vasárnapi program a kóstolás­sal egybekötött vásárlás az egyre tren­­dibbnek számító káptalantóti piacon, ahol a szörpök, lekvárok, zöldségek, kolbászok birodalma jól megfér az ócskások, régiségkereskedők, kézmű­vesek, ékszerkészítők és kortárs fotó­művészek kínálatával. A gasztrovonal és a képzőművészet ötvözete pedig az evőeszközökből formázott ékszerek: kiskanálból gyűrű, villából karperec, merőkanálból mécsestartó, kétszemé­lyes eszcájgból szélhárfa készült. Ér­demes biciklit is vinni vagy bérelni, er­re gondoltak Köveskálon a Kerékpár­­ban, ahol egy valódi kerékpár a cégér, forró és hideg levessel, kenyérre ken­hető krémekkel és fröccsökkel várják a kánikulában eltikkadtakat. Aki pe­dig Kékkútig bírja a tempót, feltétle­nül keresse meg a Theodora ivókutat, ahol ingyen meríthet a forrásvízből. Évek óta az egyik legnépszerűbb helyszínnek a Palya-udvar számít fotó: Móricz simon Országjáró Valahol a Galga mentén Záróra Bárkay Tamás Megvizsgáltam: Aszódról tíz ember­ből nyolcnak egy ifjúsági büntető­­tábor jutott az eszébe, egynek sem­mi, egy pedig elkezdett azonnal ma­­lackodni. Elhatároztam tehát, hogy kesztyűt dobok a tudatlanság rút or­cájába, és megpróbálom árnyalni a képet, még akkor is, hogy ha egy ké­pet árnyalnak, akkor az elsötétül, és pont kevésbé fog látszani. A főütőérként szolgáló Kossuth Lajos út közepe táján léptem az imitt-amott Galga-parti Athénnak is hívott kisváros aszfaltjára, ott, ahol egyfelől a helyi Penny Market fényes­­kedik a Hadrianus falának léptékeit idéző tégla kerítésével, másfelől meg egy hentesüzlet, amelynek cégérén növendék disznó örvendezik fölöt­tébb; a rajz hűen követi azt a kedves honi mészárostradíciót, amely sze­rint a kínhalálra szánt háziállatokat vidám kívülállókként legcélszerűbb ábrázolni. A városmag felé tartó turista föld­szintes, legfeljebb egyemeletes kö­zegben halad, amelyre leginkább az a rendkívül expresszív magyar kifejezés illik, hogy semmi. Lehet, hogy a bol­tosok is megérezték ezt a reménytelen jellegtelenséget, ezért adtak olyan ne­veket üzleteiknek, mint „Divatvarázs”, „Pöttöm Kuckó” vagy „Pe­king áru­ház”, valamire olykor mégiscsak ér­demes legyen ráemelni a tekintetet. Az egyik sarkosodáson egy pillanat­ra azért sikerül megtörni a kulturális érdektelenséget: tábla hirdeti, hogy itt állott egykoron a város mészárszé­ke, amelyet Petőfi Sándor nagyapja, Petrovics Tamás 1783 és 1789 között bérelt. Helyi ténykedése valószínűleg senki számára sem tűnt egy örökkéva­lóságnak, de talán okkal feltételezzük, hogy a kapu felett itt is volt legalább egy vigyorgó vágómarha. A látogatót a Szabadságról elne­vezett főtéren éri az első megrázkód­tatás. A lángoló magyar nyár tűzva­rázsa okán, de még inkább az auto­mata öntözőrendszer mellőzése mi­att erősen kiégett füvet és az oksze­rű talajjavításhoz szükségesnél lé­nyegesen nagyobb mennyiségben ki­­pöködött szotyolahéjat nem számít­va igen csinos zöld terület ez, főként a különös formájúra nyesett, hatal­mas, színes bukszusoknak köszön­hetően. A tér jobb oldalán műem­lék jellegű, klasszicista épület - mint megtudtam, a Kaszinó, avagy a Fegy­veres Erők Klubja­­ szabadul egy­re növekvő sikerrel ennen vakola­tától, közepén emlékmű áll, amely a holokauszt aszódi áldozatairól is méltó módon megemlékezik. A mo­numentumról egy matematikai ré­­buszt sem voltak restek lehagyni: „1914 -18 +1939 - 450” van rajta kő­be vésve. A teret hátul a híres barokk Pod­­maniczky-kastély zárja le, bár ha a ház sorsa ekképp alakulgat eztán is, valószínűleg nem túl sokáig. Kertjé­nek kapuját nyitva találtam, bár rá volt írva, hogy „Magánterület, illeték­teleneknek belépni tilos”, úgy érez­tem, itt még egy nílusi krokodil is il­letékesebb, mint akik a táblát kite­tették, hát még én, tehát dafke belép­tem. Az egyik legnyomorúságosabb állapotban tartott műemlékünket őr­­zik-védik e helyt, a látvány leírhatat­lan, csak nagyon erős idegzetűeknek vagy azoknak ajánlom a szemrevé­telezését, akiket változatlanul zavar, hogy állnak még a paloták. Ők bol­dogok lesznek. Udvariasan, de hatá­rozottan elhajtottak persze. Hasonló kondíciókat mutat a Pod­­maniczky-kastély egyik szárnyaként rohadó Széchenyi­, miszerint „zöld” kastély is. És hogy még jobban ne örüljön az országjáró: a Kossuth La­jos út mentének egy másik pontján fellelhető, a helyi művelődési házon keresztül megközelíthető zsidó te­metőben álló, ugyancsak védett sze­cessziós csúcstermék, a Túra uraiként ismert Schossberger-család lenyűgö­ző mauzóleuma szintén szét fog es­ni, ha így megy tovább, pedig utoljá­ra nem is olyan régen, 1996-ban re­noválták. A temető maga minden­esetre már szétesett. A hangulatot a város két, ugyancsak barokk temp­lomának látványa javítja kissé. Az evangélikust éppen felújítják, de ami megvan, máris csudaszép, a fazsin­delyes toronnyal szerelt római kato­likust pedig nemrég tehették rend­be, dicséretes műgonddal. Kár, hogy még a kertjébe sem lehetett bemen­ni, bár igazság szerint szinte kezdtem megszokni, hogy errefelé nem szíve­sen mutogatják az értékeket, ami kü­lönben végső soron érthető is. A Petőfi utcában álló Petőfi Mú­zeumba is csak a sors kegyéből ju­tottam be. Ha tizenöt percet csúszok, fújhatom azt is: a fene se gondolta, hogy már délután egykor bezárnak. Volt tehát negyedórám, hogy végig­fussak a Galga mente kultúráját, ré­gészeti emlékeit és néprajzát, vala­mint több értékes Petőfi-relikviát be­mutató intézményben, pedig elidőz­tem volna még egy kicsit. A múzeum legfőbb büszkesége a helyi algimná­zium régi anyakönyve, amelyben pi­rossal aláhúzva olvasható a név: Pet­rovics Alexander. Nagy költőnk 1835 és 1838 között Aszódon tanult. A Galga-parti Athén a szerző felvétele

Next