Népszabadság, 2012. október (70. évfolyam, 230-255. szám)
2012-10-10 / 238. szám
H EU/IMF-tárgyalások A kormánynak nem sietős, amíg jó a piaci hangulat Sikeres lehet az időhúzás Kriván Bence a a politikai máztól mentes csupasz tényeket nézzük, akkor valóban elmondható, hogy a magyar adósságállomány piaci forrásokból is finanszírozható maradhat a következő évben - ha a nemzetközi pénzpiacokon nem romlik a hangulat. A feltételes mód indokolt, ugyanis a világgazdasági folyamatok, az adósságválság alakulása olyan rizikófaktort jelent, amely ellen Magyarország a Nemzetközi Valutaalap (IMF) védőhálója nélkül esélytelenül hadakozhat - állítják a lapunk által megkérdezett elemzők. Attól még nagyon messze állunk, hogy háromból egy elemző kifejezetten azt tanácsolná a kormánynak, ne kössön megállapodást az IMF-fel és az Európai Unióval, ahogy azt Orbán Viktor kormányfő állítja, abban viszont egyre szélesebb a konszenzus közöttük, hogy a kedvező piaci hangulatot kihasználva, időhúzó taktikával és megfontolt kötvénykibocsátási stratégiával ki lehet „bekkelni” a következő, sorsdöntő egy-másfél évet. Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) adatai szerint jövőre 3289 milliárd forintnyi adósságot kell törleszteni, rá egy évre 3112 milliárdos lesz a kötelezettség, de a 2008- as EU/IMF-hitel visszafizetése után, 2015-ben ez a teher már „csupán” 1721 milliárd lesz, miközben addigra számottevően javulhat a hazai gazdaság teljesítménye. A következő fél évben csaknem nyolcmilliárd eurót kell visszafizetni a hitelezőinknek, de ez nem okozhat gondot, hiszen a Magyar Államkincstárnak a jegybanknál vezetett számláján a legfrissebb, nyár végi adatok szerint 1650 milliárd forint (5,8 milliárd euró) pihen. Ehhez jön még veszteséggel, de viszonylag gyorsan mobilizálható tartalékként - a magán-nyugdíjpénztári vagyonból megmaradt 650 milliárd forint értékű, különféle értékpapírokban fekvő összeg és végső soron a 21 százalékos, hajdan 500 milliárd forintot érő állami Mol-pakett. Az idei forintkötvény-kibocsátási tervét már hozta az ÁKK, amely a kereslet alapján további forrásokat vonhat be a piacokról. Például a lakosságtól, amely immár több mint 800 milliárd forint értékű állampapírt birtokol. Ebből 335 milliárdot az idén vásároltak, vagyis az eredeti terv tízszerese jött be ebből a forrásból. A betéti kamatoknál jóval magasabb, futamidőtől függően hét-tíz százalék közötti hozamok árát csak lejáratkor kell megfizetni, de a kormánynak mai helyzetében bőven megéri ez a pluszkiadás a cserébe nyert, akár több évre szóló fizetési haladékért. Igaz, lejárator mélyen a zsebébe kell majd nyúlnia. Az igazi kérdést tehát nem is a finanszírozhatóság, hanem annak magas költsége jelenti. Bár az év eleje óta - döntően külső hatásokra - sokat javult az ország kockázati megítélése, és ennek folytán a korábbi tízről hét százalék alá süllyedtek az állampapírhozamok, ez még mindig sokkal magasabb annál, mint amennyit az IMF kérni szokott az elővigyázatossági hitelkeret kamataként. Kovács Árpád szerint a piacinál mintegy négy százalékkal kedvezőbb, 2,5 százalékon kínált hitel fejében joggal szab feltételeket az IMF. A Költségvetési Tanács (KT) elnöke szerint is szükség lenne a védőhálóra, már csak amiatt is, mert nehéz elmagyarázni az embereknek, hogy miért maradunk a drágább finanszírozásnál az olcsóbb hitel igénybevétele helyett. A különbözet éves szinten százmilliárdos nagyságrendű. Londonból is az IMF/EU-megállapodás mellett kardoskodnak, az elemzők többsége 2013 elejére várja a szerződés megkötését. Úgy látják, hogy az Európai Központi Bank és amerikai megfelelője, a Fed nemrég meghirdetett korlátlan kötvényvásárlási programja nyomán megnőtt kockázatvállalási hajlandóság a kormány kezére játszik az EU/IMF-tárgyalásokon. Emellett a kormány a pénteken meghirdetett 397 milliárd forintos egyenlegjavító programmal is üzent Brüsszelnek és a piacoknak, hogy elkötelezze magát a GDP-arányos költségvetési hiány három százalék alá szorítása mellett. Ha ennek nyomán az EU felfüggeszti a Magyarország ellen 2004 óta folyó, s az uniós támogatásokat veszélyeztető túlzottdeficit-eljárást, az újabb jó pontot jelent a befektetők szemében. Amíg a kormány a piac bizalmát fenn tudja tartani, nem lehet gond, megúszható a megállapodás az IMF-fel. A kormány a maga sajátos útját járhatja, szabadságharca jegyében nem kell újabb megszorításokat vállalnia. Tárgyalási szándékát azonban folyamatosan demonstrálnia kell, hogy gyorsan megegyezhessen, ha a nemzetközi klíma rosszra fordulna. Ehhez pedig nem kell sok. A Quaestor elemzői szerint veszélyforrás van bőven: a republikánusok és a demokraták kiegyezése hiányában az Egyesült Államok például költségvetési megszorításokkal és recesszióval szembesülhet jövőre, de tovább lassulhat Kína és egész Ázsia növekedése is, míg Európában a drasztikus spanyolországi és görögországi megszorítások teremthetnek bármikor robbanással fenyegető puskaporos hangulatot a piacokon. Akkor viszont kötelező lesz a fejünk fölé húzni az IMF biztonsági védőhálóját. Az ügy 4-5 k Angela Merkel látogatása ellen tiltakozók Athénban fotó: reuters -john Kolesidis Újabb államosítás: működésképtelenné válhat a szociális ellátórendszer A kormány januárban a települési önkormányzatok által fenntartott szociális intézményeket is állami kezelésbe venné. Persze a sokmilliárdos ingatlan vagyonnal együtt. az A kvantumfizika Stockholmban legyőzte a Higgs-bozont A CERN felfedezésének díjazásához még további bizonyítékok kellenek, így Serge Haroche és David J. Wineland kapta a fizikai Nobel-díjat kvantumfizikai kutatásaiért. 2>16 FOTÓ: AFP - MEHDI FEDOUACH ISZLÁM MŰVÉSZET A LOUVRE-BAN Megnyitották a Louvre legújabb, az iszlám művészetet bemutató szárnyát egy hatalmas, az udvart fátyolként beborító üvegtető alatt. Ez legalább akkora vitákat vált ki, mint a már jelképpé vált üvegpiramis, de a kiállítást sokan politikai okokból is támadják. ->1 4 ÖTÖDIK HASÁB A harc Megtudtunk-e valami újat a kormányzat friss kommunikációs kampányának első stációjából, a lapokban, így a Népszabadságban is megjelent hirdetésekből? Az égvilágon semmit. A kormány néhány szóban összefoglalta azokat a gondolatait, amelyeket már eddig is ismertünk, legalább a sárvári frakcióülés óta. Konkrétan: lehetséges úgy hitelfelvételről tárgyalni valakivel, hogy közben fennen hangoztatjuk, tőle akarjuk megvédeni a népünket. A tárgyalási metódus unortodox. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy amiben a kormány nem akar engedni, azt a valutaalap történetesen nem is követeli tőle. Ami pedig az egyik hirdetés szerint elvárt tiszteletet illeti, abban inkább az IMF-nek lenne mit felhánytorgatnia a magyar kormány képviselőinek, elvégre nem a valutaalap vezetése jelentette be korábban, hogy kipaterolta Matolcsyt, hanem fordítva. Ha valaki így tárgyal, az két dolgot jelenthet. Vagy nem akar megállapodni, mert csak a tárgyalások fenntartásában érdekelt, vagy pedig tudja, hogy amiben „nem enged az IMF-nek”, az egyébként sem lenne feltétele a majdani hitelmegállapodásnak, tehát a végén nagy győzelemként, az ország függetlenségének megőrzéseként lehet bejelenteni ezek elmaradását. Utóbbi esetben a sorok között kell olvasnia annak, aki a hitelmegállapodás leendő feltételeiről akar tájékozódni, így az derül ki, hogy a Fidesz-értelmezés szerinti ingatlanadón, nyugdíjcsökkentésen és a családtámogatás-vágáson kívül minden lehetséges. Mivel eddig egyetlen olyan dokumentum vagy IMF-nyilatkozat sem került napvilágra, amelyben a valutaalap konkrétan ezt akarta volna, a Fidesz reklámokba öntött álláspontját tekinthetjük akár a kapituláció egy sajátosan orbáni formájának is. Nincs mit csodálkoznunk, amikor Giró-Szász szóvivő azt mondja: a kormány nem az IMF ellen harcol. A túlélésért. (A szak.) Tanárverés Az Orbán-kormány mást sem tesz, mint önkezével ütlegeli a pedagógustársadalmat - írja N. Kósa Judit. ^11 Kövér a halálom Na ki a magyar honvédség Schobert Norbija? Uj Péter megmondja. ^11 9 770237 377039 12238