Népszabadság, 2012. október (70. évfolyam, 230-255. szám)

2012-10-08 / 236. szám

18 Népszabadság­­ 2012. október 8., hétfő Sport Rali Páratlan veretlenségi széria: 2004 óta legyőzhetetlen a francia versenyző Loeb a kilencediken Boda András Utolérhetetlen, fenomenális, le­győzhetetlen, briliáns, őstehet­ség. Az utóbbi években - koránt­sem alaptalanul - szinte már min­den magasztaló jelzőt elhasznál­tak a francia raliversenyzőre, Sébas­tien Loebre, ezért a magunk részé­ről csak rögzítenénk a tényt, a ra­gyogó pályafutás újabb állomását. A 38 éves pilóta az idén újra, soro­zatban kilencedszer is megnyerte a világbajnokságot. A hét végén meg­rendezett francia futamon ugyan­is magabiztosan győzött, így pedig két fordulóval a világbajnokság vé­ge előtt behozhatatlan előnyre tett szert az összetettben. A páratlan vb-cím­gyűjtemény is­meretében ma már könnyű kijelen­teni, hogy Loeb sikerre volt ítélve, ám tény: a szépreményű tornászból lett autóversenyző tíz évvel ezelőtt robbant be a ralivilágbajnokság me­zőnyébe, s hamar kikiáltották a jö­vő nagy bajnokának. Loeb - aki ál­landó navigátorával, Daniel Elená­­val a világbajnoki szériában a kezde­tektől Citroennel versenyez - 2001- ben mutatkozott be a rali legmaga­sabb osztályában, s nyomban felhív­ta magára a figyelmet. Második lett élete első vb-futamán, s akkora ne­veket utasított maga mögé, mint Di­dier Auriol, Carlos Sainz vagy éppen Colin McRae. Ezek után nem volt kérdéses, hogy a vb-sorozatot mind komolyabban vevő Citroen hosszú távon számít a francia versenyzőre. 2002-ben már több futamon rajthoz állt, s megszerezte első győzelmét is. Ma pedig már akár tréfálkozhatnánk is: a 2003-as esztendő, Loeb első tel­jes vb-szezonja a klasszis karrierjé­nek szégyenfoltja... Egyetlen ponttal lemaradva a győztestől, csak máso­dik lett az összetettben. Ezután viszont már nem volt több fiaskó: sorozatban nyerte a vb-cí­­meket. Kvalitásait jelzi, hogy soká­ig úgy is emlegették: aki a Forma-1- ben Schumacher, az a raliban Loeb. Aztán ezt az összehasonlítást egy­re ritkábban lehetett hallani: Schu­macher „csak” hét vb-címig jutott, míg Loeb már 2011-ben lehagyta, most pedig kilencnél tart. Eddigi pályafutása során 75 futamot nyert meg, 874 szakaszon fűződik a nevé­hez a legjobb idő, 2008-ban a tizen­öt verseny közül tizenegyen győzött. S nem mellékesen: a vb-címek szá­mában toronymagasan vezeti a re­kordlistát, az utána következő Juha Kankkunen és Tommi Mäkinen is „csak” négyszer-négyszer végzett az élen az összetettben. Bár Loeb még csak 38 éves, vagy­is jó néhány évig lenne helye a szé­riában, a közelmúltban bejelentette: „sok volt tíz év a világbajnokságból”, ezért jövőre már csak „kedvtelésből”, s csupán néhány futamon áll rajt­hoz. A visszavonulást azonban ma­ga is korainak tartja: 2014-től szak­ágat váltana, és a túraautó-világbaj­nokságon (WTCC) állna rajthoz. Ez pedig az jelenti: korántsem elkép­zelhetetlen, hogy begyűjt majd egy újabb, tizedik vb-címet is. Hiszen ralisként is aszfaltmenő­nek tartják. Loeb: Fel a kezekkel! fotó: afp- Patrick hertzoc HIRDETÉS F­l: Vettel nyert Szingapúr Szuzukában „Még csak most jön a java!” Fe­jén találta a szöget a vasárnapi Ja­pán Nagydíj után Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. Sebastian Vettel (Red Bull) úgy nyerte meg a futamot - Felipe Massa (Ferrari) és Kamui Kobajasi (Sauber) előtt -, hogy legnagyobb riválisa, az össze­tettben az élen álló Fernando Alonso (Ferrari) pont nélkül távozott Szuzu­­kából. Alonso előnye így négy pontra olvadt Vettel előtt, vagyis öt futam­mal a szezon vége előtt kettejük kö­zött lényegében elölről kezdődik a versengés. A kétszeres spanyol világbajnok már az időmérőn sem remekelt, csak a 6. helyről várhatta a rajtot - Vet­tel, Webber (Red Bull), Kobajasi, Grosjean (Lotus) és Perez (Sauber) - mögött. A start után aztán össze­koccant Kimi Räikkönen Lotusával, ami miatt defektet kapott, megper­dült, és kiesett. Vettel így jó esélyt ka­pott arra, hogy felzárkózzék az ös­­­szetettben, s élt is a lehetőséggel: mi­ként két hete Szingapúrban, megint utolérhetetlen volt. Említésre méltó továbbá: Massa két év után lett újra dobogós, a szintén remeklő Kobajasi pedig hazai pályán állhatott először a pódiumra. (B. A.) Japán Nagydíj: 1. Sebastian Vettel (német, Red Bull), 2. Felipe Massa (brazil, Ferrari), 3. Kamui Kobajasi (japán, Sau­ber), 4. Jenson Button (brit, McLaren), 5. Lewis Flamilton (brit, McLaren), 6. Kimi Räikkönen (finn, Lotus), 7. Nico Hulken­­berg (német, Force India), 8. Pastor Maldonado (venezuelai, Williams), 9. Mark Webber (ausztrál, Red Bull), 10. Daniel Ricciardo (ausztrál, Toro Rosso). A vb-pontverseny állása: 1. Fernan­do Alonso (spanyol, Ferrari) 194 pont, 2. Vettel 190, 3. Räikkönen 157.

Next