Népszabadság, 2012. október (70. évfolyam, 230-255. szám)
2012-10-08 / 236. szám
18 Népszabadság 2012. október 8., hétfő Sport Rali Páratlan veretlenségi széria: 2004 óta legyőzhetetlen a francia versenyző Loeb a kilencediken Boda András Utolérhetetlen, fenomenális, legyőzhetetlen, briliáns, őstehetség. Az utóbbi években - korántsem alaptalanul - szinte már minden magasztaló jelzőt elhasználtak a francia raliversenyzőre, Sébastien Loebre, ezért a magunk részéről csak rögzítenénk a tényt, a ragyogó pályafutás újabb állomását. A 38 éves pilóta az idén újra, sorozatban kilencedszer is megnyerte a világbajnokságot. A hét végén megrendezett francia futamon ugyanis magabiztosan győzött, így pedig két fordulóval a világbajnokság vége előtt behozhatatlan előnyre tett szert az összetettben. A páratlan vb-címgyűjtemény ismeretében ma már könnyű kijelenteni, hogy Loeb sikerre volt ítélve, ám tény: a szépreményű tornászból lett autóversenyző tíz évvel ezelőtt robbant be a ralivilágbajnokság mezőnyébe, s hamar kikiáltották a jövő nagy bajnokának. Loeb - aki állandó navigátorával, Daniel Elenával a világbajnoki szériában a kezdetektől Citroennel versenyez - 2001- ben mutatkozott be a rali legmagasabb osztályában, s nyomban felhívta magára a figyelmet. Második lett élete első vb-futamán, s akkora neveket utasított maga mögé, mint Didier Auriol, Carlos Sainz vagy éppen Colin McRae. Ezek után nem volt kérdéses, hogy a vb-sorozatot mind komolyabban vevő Citroen hosszú távon számít a francia versenyzőre. 2002-ben már több futamon rajthoz állt, s megszerezte első győzelmét is. Ma pedig már akár tréfálkozhatnánk is: a 2003-as esztendő, Loeb első teljes vb-szezonja a klasszis karrierjének szégyenfoltja... Egyetlen ponttal lemaradva a győztestől, csak második lett az összetettben. Ezután viszont már nem volt több fiaskó: sorozatban nyerte a vb-címeket. Kvalitásait jelzi, hogy sokáig úgy is emlegették: aki a Forma-1- ben Schumacher, az a raliban Loeb. Aztán ezt az összehasonlítást egyre ritkábban lehetett hallani: Schumacher „csak” hét vb-címig jutott, míg Loeb már 2011-ben lehagyta, most pedig kilencnél tart. Eddigi pályafutása során 75 futamot nyert meg, 874 szakaszon fűződik a nevéhez a legjobb idő, 2008-ban a tizenöt verseny közül tizenegyen győzött. S nem mellékesen: a vb-címek számában toronymagasan vezeti a rekordlistát, az utána következő Juha Kankkunen és Tommi Mäkinen is „csak” négyszer-négyszer végzett az élen az összetettben. Bár Loeb még csak 38 éves, vagyis jó néhány évig lenne helye a szériában, a közelmúltban bejelentette: „sok volt tíz év a világbajnokságból”, ezért jövőre már csak „kedvtelésből”, s csupán néhány futamon áll rajthoz. A visszavonulást azonban maga is korainak tartja: 2014-től szakágat váltana, és a túraautó-világbajnokságon (WTCC) állna rajthoz. Ez pedig az jelenti: korántsem elképzelhetetlen, hogy begyűjt majd egy újabb, tizedik vb-címet is. Hiszen ralisként is aszfaltmenőnek tartják. Loeb: Fel a kezekkel! fotó: afp- Patrick hertzoc HIRDETÉS Fl: Vettel nyert Szingapúr Szuzukában „Még csak most jön a java!” Fején találta a szöget a vasárnapi Japán Nagydíj után Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. Sebastian Vettel (Red Bull) úgy nyerte meg a futamot - Felipe Massa (Ferrari) és Kamui Kobajasi (Sauber) előtt -, hogy legnagyobb riválisa, az összetettben az élen álló Fernando Alonso (Ferrari) pont nélkül távozott Szuzukából. Alonso előnye így négy pontra olvadt Vettel előtt, vagyis öt futammal a szezon vége előtt kettejük között lényegében elölről kezdődik a versengés. A kétszeres spanyol világbajnok már az időmérőn sem remekelt, csak a 6. helyről várhatta a rajtot - Vettel, Webber (Red Bull), Kobajasi, Grosjean (Lotus) és Perez (Sauber) - mögött. A start után aztán összekoccant Kimi Räikkönen Lotusával, ami miatt defektet kapott, megperdült, és kiesett. Vettel így jó esélyt kapott arra, hogy felzárkózzék az összetettben, s élt is a lehetőséggel: miként két hete Szingapúrban, megint utolérhetetlen volt. Említésre méltó továbbá: Massa két év után lett újra dobogós, a szintén remeklő Kobajasi pedig hazai pályán állhatott először a pódiumra. (B. A.) Japán Nagydíj: 1. Sebastian Vettel (német, Red Bull), 2. Felipe Massa (brazil, Ferrari), 3. Kamui Kobajasi (japán, Sauber), 4. Jenson Button (brit, McLaren), 5. Lewis Flamilton (brit, McLaren), 6. Kimi Räikkönen (finn, Lotus), 7. Nico Hulkenberg (német, Force India), 8. Pastor Maldonado (venezuelai, Williams), 9. Mark Webber (ausztrál, Red Bull), 10. Daniel Ricciardo (ausztrál, Toro Rosso). A vb-pontverseny állása: 1. Fernando Alonso (spanyol, Ferrari) 194 pont, 2. Vettel 190, 3. Räikkönen 157.