Népszabadság, 2012. december (70. évfolyam, 281-304. szám)

2012-12-01 / 281. szám

4 Népszabadság­­ 2012. december 1., szombat Az ügy: Magyar-német csúcsüzlet Energiaszektor IMF-hitelből és kötvénykibocsátásból vásárolhatja meg az MVM az E.ON két társaságát Visszakerülnek a gázcégek Marnitz István Szándéknyilatkozatot írt alá pénteken Orbán Viktor miniszterelnök és Jo­hannes Teyssen, az E.ON elnök-vezér­igazgatója az Országházban. A német energiakonszern a magyarországi föld­­gáznagykereskedelmet végző E.ON Földgáz Trade-et és az itteni gáztáro­lók zömét birtokló E.ON Földgáz Sto­rage Zrt.-t „átruházza” az állami MVM Magyar Villamos Művek (MVM) Zrt.­­re. Az E.ON Földgáz Trade a jogosultja az orosz Gazprommal meglévő, a ho­ni gázellátás szempontjából alapvető fontosságú, 2015-ig hatályos gázszál­lítási szerződésnek. Az E.ON Földgáz Storage pedig birtokolja szinte az ös­­­szes magyar gáztárolót, amelyek össz­­kapacitása hatalmas, 6,2 milliárd köb­méter. Vételárról nem esett szó, de la­punknak az ügylethez közel álló körök megerősítették a 800 millió euró (több mint 220 milliárd forint) környéki ös­­­szegről szóló híreket. Ha az ügylet létrejön, Orbán Viktor évtizedes álma válik valóra. Már az el­ső Orbán-kormány kifejezte igényét a gáznagykereskedőt, a központi gázhá­lózatot és a honi gáztárolókat birtokló gázüzletágra. Akkor ezek a vagyonele­mek még a Mol tulajdonában voltak. Mivel az Orbán-kabinet különböző intézkedésekkel már akkor is erőtel­jesen rontotta az üzletág megtérülé­sét mutatóit, a Mól nem állt ellen, így már 2001-2002-ben tárgyalások in­dultak a központi gázcégek államosí­tásáról. (Nem mellesleg a Molnak ak­kor valamivel több mint 25 százaléka volt állami kézben.) A 2002-es válasz­tások környékén százmilliárd forint körüli vételárról szóló értesülések je­lentek meg. Ám a választások közbeszóltak, és az újonnan kormányra lépő Med­­gyessy-kabinet elállt a vételi szán­déktól. Nem így a Mol, ahol úgy ítél­ték meg: a gázüzletág megtérülésé­be a mindenkori kormány olyan ki­számíthatatlanul tud belenyúlni, ami hosszú távon túl kockázatossá teszi a rendszer birtoklását. Ennek megfele­lően megpályáztatták a vagyoneleme­ket. A legtöbb pénzt - adósságátválla­lással együtt 775 millió eurót - a né­met E.ON ajánlotta, 75 százalék mí­nusz egy szavazatnyi részesedésért, opciós joggal a maradékra. Ezután már „csak” a versenyhivatali engedé­lyezésre kellett várni, ami viszont két évig nem született meg. Brüsszel vé­gül csak a központi gázvezetékrend­szer nélkül engedélyezte az ügyle­tet - az máig a Malé -, a többinek vi­szont a száz százalékát el kellett adni. A két cég vételára adósságátvállalás­sal együtt 900 millió euró volt, amit a németek további 290 millió euróval is megtoldani ígértek. Az ügyletben szereplő két társasá­got hozzáértők gyökeresen eltérő hely­zetűként mutatták be. A vételár szin­te egésze kimondva-kimondatlanul a kézzelfogható vagyont jelentő gáztá­rolórendszert testesítette meg. E tár­saságnak az elmúlt évek során az ál­lam, ha változó mértékben is, de fo­lyamatosan biztosított viszonylag ki­egyensúlyozott mértékű nyereséget. Az E.ON ennek folytán jelentősen bő­vítette a zsanai gáztárolót, méghozzá saját szakállára, vagyis az állam ehhez már nem ígért garantált megtérülést. A kockázatvállalás meg is bosszulta ma­gát, mivel a hazai, illetve a térségi gáz­kereslet a válság óta jelentősen meg­csappant, így mostanság a hírek sze­rint az E.ON gáztárolóinak legmaga­sabb töltöttségi szintje sem sokkal ha­ladja meg a teljes kapacitás felét. Szin­tén jelentősen rontotta az E.ON hely­zetét, hogy a stratégiai gáztároló pá­lyázatát végül a Mol nyerte meg, amely ehhez kapcsolódóan egy kereskedelmi tárolót is kialakíthatott, amely - szin­tén kimondva-kimondatlanul - bizo­nyos esetekben némi hasznot húzha­tott a stratégiai tárolónak nyújtott jog­szabályi biztosítékokból. Ám az igazán parázs viták mindig is a gáznagykereskedő cég körül zaj­lottak. Közkeletű kifejezéssel ez csu­pán „egy iroda”, amely azonban birto­kolja a még 1996-ban kötött és 2015- ig hatályos „központi” magyar-orosz gázszerződést. A magyar állam e tár­saság megtérülését a különböző ígére­tek ellenére szinte sosem biztosította, így az évente mindmáig több tízmil­liárdos veszteséget termelt. Az E.ON mondhatni sokáig titkolt kormányza­ti ígéreteket is örökölt a Moltól, misze­rint a korábban féken tartott gázárak okozta veszteségeket később visszaté­rítik az E.ON számára. Mikor kide­rült, hogy a Gyurcsány-kabinet - erő­sen a Fideszére emlékeztető retoriká­val, miszerint a nagykereskedő már eddig is elég pénzt kapott - nem fize­ti vissza a hiányt, kínos háttértárgya­lások indultak, melyek végén a kér­déses összeg töredékének számító 66 milliárd visszafizetésében egyeztek meg. Ez meg is történt. A szociállibe­­rális éra számos gázáremelése szintén a gáznagykereskedő panaszaira volt visszavezethető. Ugyanakkor tény, hogy a cég tartósan és nagymérték­ben veszteséges maradt. A Fidesz már a választási kampány­ban is kiállt a közműszektor közösségi visszavétele mellett, elsősorban a szo­­ciálliberális időszak számtalan ener­giaár-emelésére hivatkozva. Ám az Orbán-kabinet elmúlt két és fél évé­ben érdemi lépésre eddig nem került sor. A legmarkánsabb a Fővárosi Víz­művek irányítási jogainak visszavétele volt, ami a Fővárosi Önkormányzat 15 milliárd forintjába fájt. Noha a kabinet a Mol 21 százalékának - félezermilli­­árd adóforintba kerülő - megvásárlá­sát előszeretettel tálalja ekként, az ál­lam a kisebbségi pakett birtokában nem képes a korábbiaknál látványo­sabban befolyásolni a Mol döntéseit. Más vonalon ugyanakkor az Or­bán-kabinet kezdettől fogva a külföl­di tulajdonú magyarországi energia­cégek helyzetének bonyolítására töre­kedett. Már röviddel megválasztásuk után tarifabefagyasztást hirdettek. Noha ennek ellenére mára kismér­tékben valamennyi közműdíj emelke­dett, a szándék továbbra is markáns maradt. Olyannyira, hogy állítólag az előző energiaügyi államtitkár, illetve a témáért felelős mostani helyettes ál­lamtitkár is részben amiatt távozott, mert nem tudta keresztülvinni a kor­mányon az iparág áremelési követe­lését. Emellett az ágazatot sújtó adók megtartásával, emelésével és újak ki­­ötlésével szinte valamennyi energiael­látó nyereségét lenullázták. Igaz, oly­kor az energialobbi is ért el sikereket, amikor például a fizetési határidőt 90 napról 60-ra csökkentették, vagy ami­kor a kabinet végül ez év végi hatál­­­lyal eltörölte a forgalomarányos válsá­gadót. (A megemelt Robin Hood-adó­­val, illetve az új közművezeték-adóval ugyanakkor legalábbis pótolják az így kieső összeget.) Nem szűnt meg a közműszektor külföldi befektetői elleni fideszes kom­munikáció sem, amivel párhuzamosan az Orbán-kabinet a kulisszák mögött folytatta a magyarországi energiaérde­keltségek visszavásárlási lehetősége­iről szóló puhatolódzó tárgyalásokat. Orbán Viktor nyári kiszólásán kívül, miszerint „pillanatok alatt megvesszük az E.ON-t”, a két fél mindmáig tartotta magát a tárgyalások kapcsán elrendelt hírzárlathoz. A vásárlásról szóló hírek már tavalyelőtt felröppentek, de akkor még az álláspontok - értsd: az ígért és az elvárt ár - nagyon távol álltak egy­mástól. Ám az E.ON mára beadta a derekát, és hajlandó az MVM által rá­szánt összeget elfogadni. A németek számára többi között a gazdasági vál­ság okozta folyamatos keresletcsökke­nés tetézte a gondokat. Ennek hatá­sát a magyar-orosz szerződés keretei miatt a nagykereskedő nem tudja tel­jes egészében a beszállító orosz Gazp­­romra hárítani, így a magyar befekte­tések közül mára a leggyengébb lánc­szemnek az E.ON-tulajdonú két köz­ponti gáztársaság bizonyult. Az E.ON a várható cégeladással a legkevésbé sem vonul ki Magyarországról, hiszen a la­kossággal közvetlen kapcsolatban álló, 1996-ban privatizált áram- és gázszol­gáltatókat megtartja. Szakértők úgy tartják, hogy a ka­binet a Mol-részvény­vásárláshoz ha­sonlóan a 2008-ban felvett IMF-köl­­csön maradékából állhatja az ügy­lethez szükséges több mint 200 mil­liárd forintot. Információink szerint az MVM részben ebből - állami tő­keemelés formájában -, részben köt­vénykibocsátással vagy hitelfelvétellel teremtené elő a vételárat. Kérdés ugyanakkor, miért is jó az MVM-nek, ha megvásárolja a két köz­ponti társaságot, illetve látszik-e en­nek folytán bármiféle esély a lakos­sági gázár csökkenésére. Noha az Or­bán-kormány határozott elképzelés­ként fogalmazta meg az eddig kizáró­lag árammal foglalkozó állami csoport gázpiaci pozícióinak kiépítését, eddig ez csupán kismértékben valósulha­tott meg. A két központi gáztársaság ugyan a lakossággal nem áll közvet­len kapcsolatban, birtoklásuk az ed­­digeknél jóval komolyabb szakmai presztízst is hoz az MVM-nek. Nem szabad ugyanakkor elfelejteni, hogy a gáznagykereskedő a zuhanó gázke­reslet, a mind magasabb gázbeszerzé­si ár, a még három évig komoly kötött­séget jelentő orosz szerződés és a fo­rint esetleges megingása miatt éven­te több tízmilliárdos veszteségkocká­zatot hordoz. A nagykereskedő állami kézbe kerülése viszont kétségtelenül egyértelműbb helyzetet eredményez a 2015 utáni időszakra a Gazprommal folytatandó tárgyalásokon. A gáztáro­ló-üzletág kilátásai a válság miatt szin­tén borúsak, s kétséges, hogy a kabinet szabályozási eszközökkel képes lesz a helyzetén jelentősen javítani. A német cég hajdúszoboszlói tárolója télvíz idején. Ráfáztak? fotók: Reviczky Zsolt Németh Lászlóné fejlesztési miniszter tárcájához tartozik az energiaügy. Onnan nézve siker A Gazprom tudja, kivel tárgyaljon Lapunk értesülései szerint a Gazp­rom nem kötötte ki, hogy a gázim­portszerződés 2015 utáni megújí­tásáról mely céggel lenne hajlandó tárgyalni. Noha a magyar kormány már a tavaly elfogadott energia­­stratégiában az MVM-et jelölte ki a tárgyalások lefolytatására, akkor még az E.ON sem kívánt lemondani a lehetőségről. A német társaság azzal érvelt, hogy több országot lát el, amivel alacsonyabb árakat képes elérni. Ennek konkrét bizo­nyítékát ugyanakkor Magyarország tekintetében az elmúlt hat év so­rán nem mutatta: hírek szerint továbbra is jóval többet fizetünk a gázért az európai átlagnál. Mind­azonáltal értesülésünk szerint az orosz állam tulajdonában lévő Gazprom alapvetően minden or­szágban az adott kormány által kijelölt céggel tárgyal. Tovább szorítanak a szolgáltatókon A Fidesz a közszolgáltatásokról tartott csütörtöki parlamenti vitanapot az energiaszolgáltatók helyzetét jórészt tovább nehezítő adminisztratív intéz­kedéstervek bejelentésére használta fel, így az ötezer főnél nagyobb tele­püléseken kötelező lenne - akár a postán - ügyfélszolgálati irodát, a 20 ezer feletti lakosú településeken pedig úgynevezett műszaki telephelyet üzemeltetni. Egy szolgáltató képvise­lője ennek kapcsán lapunknak az ügy­félszolgálati irodák kívánt sűrűségét túlzottnak tartotta, mondván, ma már sokan telefonon és interneten is tud­nak intézkedni. Az intézkedés meghá­romszorozná ügyfélszolgálati költsé­geiket, ugyanakkor pangó forgalomra számítanak. A műszaki telephelyre vonatkozó tervek szerinte azért téve­sek, mert egyrészt nem pontosítják a fogalmat, másrészt a kárelhárítás szabványoknak megfelelő logisztikai háttere már kialakult. Az nem a tele­pülésmérettől függ, hanem az üzemza­varok minél gyorsabb és hatékonyabb elhárítása szerint épült ki. Számos alapvető berendezés nem tárolható minden településen, ráadásul sok fontos műszaki ügyelet működik lakat­lan áramellátási gócpontokon. Úgy­szintén kivitelezhetetlennek nevezte azt a tervet, hogy a régóta tartozó lépcsőházakban is legyen időnként áram, illetve hogy a légvezetékeket a föld alá temessék. Megjegyezte, hogy a kabinet a tarifa befagyasztása mellett a szolgáltatóktól hatékonyság­­javulást - költségcsökkentést - vár el, ám ez ilyen pluszterhek mellett nem lehetséges. Ugyanakkor üdvözölte a számlakép egyszerűsítésére, illetve a közvilágítás-üzemeltetés szigorítá­sára vonatkozó kormányzati elképzelé­seket. A csütörtöki vitanapon az MSZP úgy vélte, a kormány folyamatos szi­gorításai miatt romolhat az ellátás színvonala, ami végül megint csak a fogyasztóknak okozhat többletkölt­ségeket. (M. I.)

Next