Népszabadság, 2013. március (71. évfolyam, 51-75. szám)
2013-03-20 / 66. szám
Sportot űznek vele „Amikor megfordul a széljárás, az egyik ember falat épít a szél ellen, hogy annak erejétől megvédje magát, a másik ember szélmalmot épít, hogy kiaknázza a szél erejét.” Ezzel a kínai közmondással indult útjára a Nemzetközi Rexroth Pneumobil sorozat, melyet idén hatodszor rendeznek meg. A léghajtásosok idei versenyére öt ország 42 csapata nevezett, a főiskolásoknak és egyetemistáknak olyan sűrített levegővel hajtott járműveket kell tervezni és építeniük, melyek a megadott műszaki feltételek mellett a legnagyobb teljesítményre képesek. 2013. március 20., szerda | Népszabadság 17 Kerékvilág Technológia Léghajtású taxi és hibrid kukáskocsi Levegővel is elmegy Boros Jenő Autót hajtani sokféle üzemanyaggal lehet, miért pont a levegőt ne alkalmaznák, hiszen csak tartályba kell tölteni, igaz, sűrítése energiaigényes, így a villanyautóhoz hasonlóan a léghajtású jármű lokálisan tiszta, globálisan már kevésbé. Ahogy az akkumulátor, úgy a légtartály mérete is meghatározza a hatótávolságot, ezért inkább taxizásra használják. Az ötlet nem új: Guy Negre francia mérnök 1970-ben kezdett sűrített levegővel hajtott autó tervezésébe, ám a sorozatgyártású modell csak 1998- ban készült el. Napjainkban már több ezer francia MDI modell fut Mexikó Cityben, ahol az ötszemélyes taxiváltozat a legnépszerűbb. A bevált ötletnek egyre több követője akad, immár kombinált, tehát hibrid formában. A Citroen is felvette programjába, de dolgozott rajta a Volvo, mely 2012-ben mutatta be a Los Angeles-i autókiállításon a négyszemélyes és mindössze 450 kg-os tömegű Air Motion modelljét, ami egyedi darab maradt, az MDI levegőhajtású autóiból viszont már van szériamodell. A franciaországi Brignoles-ban működő cég sűrített levegővel hajtott autói közül az ötszemélyes taxiváltozat a legkelendőbb, de az MDI ajánlatában van már kétüléses kisteherautó, dobozos furgon, mikrobusz, divatos sportkocsi és terepjáró is. Az autók 15 vagy 22 lóerős teljesítményű légmotorja 20 bar nyomásra sűríti a hengerben a levegőt, mely így 400 Celsius-fokra hevül, ekkor hozzáadagolják a tartályokból a 300 bar nyomáson tárolt hideg levegőt, melynek hirtelen tágulása mozgatja a dugattyút. A 3,8 méter hosszú és 700 kg-os kocsi padlólemezébe négy, henger alakú szénszálas tartályt építettek: a 300 liternyi és 300 bar nyomású sűrített levegő 200 kilométeres útra elég. Tankolni speciális töltőállomáson vagy akár otthoni villanyhálózatról működtetett kompresszorral lehet: előbbinél 3 perc, utóbbinál 4 óra a töltési idő. Az AirPod modellben a vezető középen ül, mellette két felnőttnek és egy gyereknek, valamint némi csomagnak van hely. Egyetlen ajtaja lecsukva egyben szélvédő is, így nemcsak a beszállás gyors, de a gyártás is egyszerű. A 2,07 méter hosszú és 1,6 méter széles tricikli menetkész tömege 220 kg, és egy feltöltéssel 140-200 kilométeres útra képes, hatótávolsága nagyban függ a forgalmi viszonyoktól. Akár 80 km/órás sebességgel száguldhat, ami a keskeny és magas triciklinél kockázatosnak tűnő tempó. Az AirPod Standard modell ára hétezer euró. A jármű előnye, hogy nem bocsát ki káros anyagot működése közben, hátránya, hogy a villanyautókhoz hasonlóan kisebb az egy feltöltéssel megtehető út, és tankolásához, tehát a sűrített levegő előállításához is energia kell, hiszen a kompresszort elektromos áram működteti. Hogyan lehet növelni a távolságot? Kombinálni kell egy másik hajtóművel: hosszabb útra jó a hibrid, melyben a kiegészítő hajtóanyag a sűrített levegő. Ez sem új ötlet, hiszen 1958-ban a Citroennél elkészítették a 2 CV, vagyis a Kacsa hibrid prototípusát, mely a sűrített levegős rendszerrel társította a belső égésű motort. A sorozatgyártáshoz szükséges technológia és a piaci kereslet hiánya miatt akkor egybe maradt a hibrid, de a franciák nem adták fel. A PSA és a Bosch legújabb fejlesztésének eredménye a Citroen Hybrid Air, mely a különböző forgalmi viszonyokhoz alkalmazkodva megpróbál a leghatékonyabban működni: megmenti és tárolja a fékezési energiát, ám a hagyományos hibridekkel ellentétben nem villamosságot akkumulál, hanem sűrített levegőt raktároz, amivel akár dugóban is araszolhat. Az autó air üzemmódban városban nulla károsanyag-kibocsátással, országúton pedig csak benzinmotorral megy, vegyes üzemmódnál a benzinmotor és a sűrített levegő teljesítménye összeadódik. Az új C3-as prototípus átlagosan 2,9 litert fogyaszt 100 kilométeren, és károsanyag-kibocsátása 69 g/km. Hogy mennyire nincs új a nap alatt, azt a Bosch kukáskocsija is bizonyítja. A tíz-húsz méterenként megálló jármű munkamenete jelentősen rontja a hatékonyságot, amit a fékenergia-visszanyerő szerkezettel lehet javítani, ezen dolgoztak a Magyarországon fejlesztési központot működtető Bosch és a hozzá tartozó Rexroth mérnökei. Három Mercedes Econicot teszteltek 2008-ban Németországban és az Egyesült Államokban, az eddigi eredmények alapján az üzemanyagfelhasználás és a károsanyag-kibocsátás 25-40 százalékkal csökkenthető. A hagyományos autóknál a fékezésnél az energia hővé alakul és elvész, a Rexroth hidrosztatikus regeneratív rendszer (HRB), fékezésnél a szivattyúként működő egység a felszabaduló fékezőenergiát használja. Zsákos tárolóját hidraulikaolajjal tölti fel, majd a jármű elindulásakor a folyamat visszafordításával a nyomás alatt álló olaj az axiáldugattyús egységen keresztül hajtja a mechanikus egységeket. A rendszer nemcsak energiát takarít meg, de a fékalkatrészeket is kíméli. A PSA és a Bosch Hybrid Air Citroenje Az AirPod modell szélvédője egyben ajtó is, a vezető középen ül a szerző felvételei Mexikó Cityben több ezer MDI fut Levegőtankolás három perc alatt Az Új Octavia megérkezett! Teszthét: március 18-24. Skodák Palotája 1154 Budapest, Szentmihályi út 142. Tel.: 415-3000 ♦ www.skodakpalotaja.hu HIRDETÉS A Palota Automobil Kft. fenntartja a jogot az árak és ajánlatok változtatására, illetve visszavonására. A hirdetésben szereplő információk nem minősülnek ajánlattételnek, valamint teljes körű tájékoztatásnak, céljuk a figyelem felkeltése. Konkrét árajánlatért és részletes tájékoztatásért kérjük, forduljon márkakereskedésünkhöz. Az esetleges hibákért felelősséget nem vállalunk. A képek illusztrációk. A meghirdetett akciók egyéb kedvezményekkel nem vonhatók össze. A SKODA Octavia modellek kombinált átlagfogyasztása 3,8-6,1 1/100 km, széndioxid-kibocsátása 99-141 g/km. A nyereményjáték részletes szabályait és leírását a Részvételi és játékszabályzat tartalmazza, melyet a www.skodakpalotaja.hu weboldalon érhet el. A fődíj mellett további 10 db nyereménycsomag kerül kisorsolásra, melyek tartalma: póló, baseball sapka, VR-belépőjegy. A nyereményjáték 2013. március 18- tól április 7-ig tart. A nyereményjáték nyerteseit április 14-ig értesítjük a megadott elérhetőségeken. Tokaji Viktor 210-szeres válogatott jégkorongozó ajánlásával! wár Próbálja ki és szurkoljon élőben a magyar fiúknak a jégkorong VB-nr nyerjen jegyeket és dedikált ajándékokat! Találkozzon NÁLUNK március 23-án, szombaton TOKAJI VIKTOR magyar válogatott jégkorongozóval!