Népszabadság, 2013. március (71. évfolyam, 51-75. szám)

2013-03-20 / 66. szám

Sportot űznek vele „Amikor megfordul a széljárás, az egyik ember falat épít a szél ellen, hogy annak erejétől megvédje magát, a másik ember szélmalmot épít, hogy kiaknázza a szél erejét.” Ezzel a kínai közmondással indult útjára a Nemzet­közi Rexroth Pneumobil sorozat, melyet idén hatodszor rendeznek meg. A lég­hajtásosok idei versenyére öt ország 42 csapata nevezett, a főiskolásoknak és egyetemistáknak olyan sűrített levegővel hajtott járműveket kell ter­vezni és építeniük, melyek a megadott műszaki feltételek mellett a legna­gyobb teljesítményre képesek. 2013. március 20., szerda | Népszabadság 17 Kerékvilág Technológia Léghajtású taxi és hibrid kukáskocsi Levegővel is elmegy Boros Jenő Autót hajtani sokféle üzemanyaggal lehet, miért pont a levegőt ne alkal­maznák, hiszen csak tartályba kell töl­teni, igaz, sűrítése energiaigényes, így a villanyautóhoz hasonlóan a léghaj­tású jármű lokálisan tiszta, globálisan már kevésbé. Ahogy az akkumulátor, úgy a légtartály mérete is meghatároz­za a hatótávolságot, ezért inkább taxi­zásra használják. Az ötlet nem új: Guy Negre francia mérnök 1970-ben kezdett sűrített le­vegővel hajtott autó tervezésébe, ám a sorozatgyártású modell csak 1998- ban készült el. Napjainkban már több ezer francia MDI modell fut Mexikó Cityben, ahol az ötszemélyes taxivál­tozat a legnépszerűbb. A bevált öt­letnek egyre több követője akad, im­már kombinált, tehát hibrid formá­ban. A Citroen is felvette program­jába, de dolgozott rajta a Volvo, mely 2012-ben mutatta be a Los Angeles-i autókiállításon a négyszemélyes és mindössze 450 kg-os tömegű Air Mo­tion modelljét, ami egyedi darab ma­radt, az MDI levegőhajtású autóiból viszont már van szériamodell. A fran­ciaországi Brignoles-ban működő cég sűrített levegővel hajtott autói közül az ötszemélyes taxiváltozat a legke­lendőbb, de az MDI ajánlatában van már kétüléses kisteherautó, dobozos furgon, mikrobusz, divatos sportko­csi és terepjáró is. Az autók 15 vagy 22 lóerős teljesít­ményű légmotorja 20 bar nyomásra sűríti a hengerben a levegőt, mely így 400 Celsius-fokra hevül, ekkor hoz­záadagolják a tartályokból a 300 bar nyomáson tárolt hideg levegőt, mely­nek hirtelen tágulása mozgatja a du­gattyút. A 3,8 méter hosszú és 700 kg-os kocsi padlólemezébe négy, hen­ger alakú szénszálas tartályt építet­tek: a 300 liternyi és 300 bar nyomá­sú sűrített levegő 200 kilométeres út­ra elég. Tankolni speciális töltőállo­máson vagy akár otthoni villanyháló­zatról működtetett kompresszorral le­het: előbbinél 3 perc, utóbbinál 4 óra a töltési idő. Az AirPod modellben a ve­zető középen ül, mellette két felnőtt­nek és egy gyereknek, valamint némi csomagnak van hely. Egyetlen ajtaja lecsukva egyben szélvédő is, így nem­csak a beszállás gyors, de a gyártás is egyszerű. A 2,07 méter hosszú és 1,6 méter széles tricikli menetkész töme­ge 220 kg, és egy feltöltéssel 140-200 kilométeres útra képes, hatótávolsága nagyban függ a forgalmi viszonyoktól. Akár 80 km/órás sebességgel száguld­hat, ami a keskeny és magas tricikli­nél kockázatosnak tűnő tempó. Az AirPod Standard modell ára hétezer euró. A jármű előnye, hogy nem bo­csát ki káros anyagot működése köz­ben, hátránya, hogy a villanyautókhoz hasonlóan kisebb az egy feltöltéssel megtehető út, és tankolásához, tehát a sűrített levegő előállításához is ener­gia kell, hiszen a kompresszort elekt­romos áram működteti. Hogyan lehet növelni a távolságot? Kombinálni kell egy másik hajtómű­vel: hosszabb útra jó a hibrid, melyben a kiegészítő hajtóanyag a sűrített leve­gő. Ez sem új ötlet, hiszen 1958-ban a Citroennél elkészítették a 2 CV, vagy­is a Kacsa hibrid prototípusát, mely a sűrített levegős rendszerrel társítot­ta a belső égésű motort. A sorozat­­gyártáshoz szükséges technológia és a piaci kereslet hiánya miatt akkor egy­be maradt a hibrid, de a franciák nem adták fel. A PSA és a Bosch legújabb fejlesztésének eredménye a Citroen Hybrid Air, mely a különböző forgal­mi viszonyokhoz alkalmazkodva meg­próbál a leghatékonyabban működni: megmenti és tárolja a fékezési ener­giát, ám a hagyományos hibridekkel ellentétben nem villamosságot akku­mulál, hanem sűrített levegőt raktá­roz, amivel akár dugóban is araszol­hat. Az autó air üzemmódban város­ban nulla károsanyag-kibocsátással, országúton pedig csak benzinmotor­ral megy, vegyes üzemmódnál a ben­zinmotor és a sűrített levegő teljesít­ménye összeadódik. Az új C3-as pro­totípus átlagosan 2,9 litert fogyaszt 100 kilométeren, és károsanyag-kibo­­csátása 69 g/km. Hogy mennyire nincs új a nap alatt, azt a Bosch kukáskocsija is bizonyítja. A tíz-húsz méterenként megálló jár­mű munkamenete jelentősen ront­ja a hatékonyságot, amit a fékener­­gia-visszanyerő szerkezettel lehet ja­vítani, ezen dolgoztak a Magyaror­szágon fejlesztési központot működ­tető Bosch és a hozzá tartozó Rexroth mérnökei. Három Mercedes Econicot teszteltek 2008-ban Németországban és az Egyesült Államokban, az eddigi eredmények alapján az üzemanyag­felhasználás és a károsanyag-kibocsá­­tás 25-40 százalékkal csökkenthető. A hagyományos autóknál a fékezésnél az energia hővé alakul és elvész, a Rex­roth hidrosztatikus regeneratív rend­szer (HRB), fékezésnél a szivattyúként működő egység a felszabaduló fékező­energiát használja. Zsákos tárolóját hidraulikaolajjal tölti fel, majd a jár­mű elindulásakor a folyamat vissza­fordításával a nyomás alatt álló olaj az axiáldugattyús egységen keresz­tül hajtja a mechanikus egységeket. A rendszer nemcsak energiát takarít meg, de a fékalkatrészeket is kíméli. A PSA és a Bosch Hybrid Air Citroenje Az AirPod modell szélvédője egyben ajtó is, a vezető középen ül a szerző felvételei Mexikó Cityben több ezer MDI fut Levegőtankolás három perc alatt Az Új Octavia megérkezett! Teszthét: március 18-24. Skodák Palotája 1154 Budapest, Szentmihályi út 142. Tel.: 415-3000 ♦ www.skodakpalotaja.hu HIRDETÉS A Palota Automobil Kft. fenntartja a jogot az árak és ajánlatok változtatására, illetve visszavonására. A hirdetésben szereplő információk nem minősülnek ajánlattételnek, valamint teljes körű tájékoztatásnak, céljuk a figyelem felkeltése. Konkrét árajánlatért és részletes tájékoztatásért kérjük, forduljon márkakereskedésünkhöz. Az esetleges hibákért felelősséget nem vállalunk. A képek illusztrációk. A meghirdetett akciók egyéb kedvezményekkel nem vonhatók össze. A SKODA Octavia modellek kombinált átlagfogyasztása 3,8-6,1 1/100 km, széndioxid-kibocsátása 99-141 g/km. A nyereményjáték részletes szabályait és leírását a Részvételi és játékszabályzat tartalmazza, melyet a www.skodakpalotaja.hu weboldalon érhet el. A fődíj mellett további 10 db nyereménycsomag kerül kisorsolásra, melyek tartalma: póló, baseball sapka, VR-belépőjegy. A nyereményjáték 2013. március 18- tól április 7-ig tart. A nyereményjáték nyerteseit április 14-ig értesítjük a megadott elérhetőségeken. Tokaji Viktor 210-szeres válogatott jégkorongozó ajánlásával! wár Próbálja ki és szurkoljon élőben a magyar fiúknak a jégkorong VB-nr nyerjen jegyeket és dedikált ajándékokat! Találkozzon NÁLUNK március 23-án, szombaton TOKAJI VIKTOR magyar válogatott jégkorongozóval!

Next