Népszabadság, 2013. április (71. évfolyam, 76-100. szám)

2013-04-27 / 98. szám

2013. április 27­, szombat | Népszabadság 13 Kultúra Könyvtárfejlesztés Újabb tízezer budapesti kép a Szabó Ervintől Bibliotéka az imaházban Bárkay Tamás Háromszorosára bővíti kora nyárra közkedvelt online képarchívumát a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (FSZEK), amely - beteljesítve a kuta­tók és kutakodók álmát - egy szakcég segítségével netre teszi a Budapesti czím- és lakjegyzék mind a negyven­ezer oldalát. Az e-book frontján is át­törés várható - tudtuk meg. Fellélegeztek a FSZEK-ben: igaz ugyan, hogy a hálózat egy fillérrel sem kap több pénzt az idén fenntar­tójától, a fővárosi önkormányzattól, mint tavaly, viszont legalább keveseb­bet se. Nem árt tudni ugyanis, hogy a FSZEK büdzséje az elmúlt hét évben folyamatosan csökkent, volt olyan esztendő, amikor egy egészen ko­moly vészforgatókönyvet kellett ké­szíteniük, hogy biztos legyen, ha szi­gorítások árán is, de meg tudják őriz­ni a szolgáltatásuk színvonalát. Hogy minek köszönhetik ezt a mostani (re­latív) szerencsét, arról a könyvtár fő­igazgatója, Fodor Péter úgy véleke­dik: a döntéshozók felmérték és be­látták, hogy egyszerűen nem lehet to­vább húzni a nadrágszíjat, annál in­kább sem, mert minden statisztika azt bizonyítja: a könyvtár változatla­nul tömegeket vonz, tehát az olvasó­­közönségnek szüksége van rá. A kedvező kondícióknak köszön­hetően a könyvtár még az idén több nagy informatikai fejlesztéssel örven­dezteti meg híveit. Mint Sándor Ti­bortól, a Budapest Gyűjtemény veze­tőjétől megtudtuk, már nyár elejére átalakul népszerű fotóadatbázisuk, a budapesti felvételeket közzétevő lep­keparchivum című produkció. Az ar­chívumban e pillanatban durván négy és fél ezer fotó látható - ha minden jól megy, bő két hónap múlva tizenötez­ret talál ugyanott a böngésző. A site fe­lülete pofára is megváltozik, emellett a mostaninál jóval több irányból lehet majd keresni benne, alaposabbak lesz­nek a leírások, ráadásul a fotók - a jog­védettek kivételével - akár képernyő­méretűvé is nagyíthatók majd. A talló­záshoz változatlanul nem lesz szüksé­ges a regisztráció, a fotókat, ahogy ed­dig, eztán is közzé lehet majd tenni a forrás megjelölésével - az üzleti célú publikáció azonban engedélyköteles marad. Sándor Tibor jelezte, hogy va­donatúj opcióként lehetőséget adnak nézőiknek, mi több, kifejezetten kérik őket, hogy ha bármely képpel kapcso­latban pontosítani- vagy kiegészíteni­­valójuk lesz, észrevételeiket ne haboz­zanak megosztani velük. A könyvtár­ban hozzávetőleg 200 ezer budapes­ti témájú fotográfia kutatható, ebből jó idők jönnek Budapest sze­relmeseire: a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár egyre több nélkülözhetetlen segédletet tesz közzé az inteneten. Ha­marosan hozzáférhetőek lesznek például az 1880 és 1928 között készült lakcím­jegyzékek, de jelentősen nő a fotógyűjtemény nyilvános adatbázisa is. Sándor szerint egy következő menet­ben még úgy tízezret lehetne kitenni a virtuális térbe (a legtöbbet megint csak a szerzői jogvédelem miatt nem), ugyanakkor elindultak egy másik úton is: a régi várostörténeti témájú köny­vek képei közül válogatnak. A mostani állás szerint ugyancsak nyárra beteljesül minden Budapest­tel foglalkozó várostörténész, család­történész, építész álma, a végéhez kö­zeledik ugyanis egy egészen nagy ívű vállalkozás: az egyik legalapvetőbb és legmegbízhatóbb kutatási forrás, a Budapesti czím- és lakjegyzék digita­lizálása. Az 1880 és 1928 között meg­jelent kötetek - amelyeket a Bejelen­tési Hivatal, a Telekkönyvi Hivatal és a Mérnöki Hivatal hiteles adatai­nak és a kerületi elöljáróságok jegy­zékei alapján állítottak össze, több mint negyvenezer oldalt adnak ki. Ezt a negyvenezer oldalt teszik ha­marosan hozzáférhetővé az Arcanum Kft. közreműködésével és az NKA tá­mogatásával a FSZEK honlapjának adatbázis-gyűjteményében. Bármely kulcsszó, valamint időrend és tema­tika alapján lehet majd keresni, teli­találatkor az oldalak eredeti (lefény­képezett) képe lesz látható, a keresett szó, szövegrész színesen kiemelve je­lenik meg a képernyőn - tudatta az osztályvezető. Javában folynak a tárgyalások az e-book kölcsönzésének lehetővé téte­léről is - a Szabó Ervin téri központi épületben most ugyanis csak helyben olvashatók az elektronikus könyvek. A kölcsönzéshez szükséges techni­kai feladatokat ugyancsak egy szak­cégre bíznák; az elképzelés szerint az e-könyvek egyfajta licenc alapján, egy előre meghatározott időszakra jutná­nak el az olvasókhoz, ha a terminus lejár, a könyv automatikusan eltűnik a kölcsönző gépéről. Egy bankkal is egyeztetnek, hogy a használók elekt­ronikusan is átutalhassák a díjat - sőt minden más díjat, ami a könyvtárban előfordulhat - tájékoztatta lapunkat Sáron László főigazgató-helyettes. Téténytől Óbudáig A korábbi évek trendjének megfele­lően mindenekelőtt tovább folyik a jelenleg 49 tagkönyvtárból álló háló­zat korszerűsítése. Ennek a program­nak a keretében ezúttal elsőként a XXII. kerületben, Tétényben alakíta­nak ki új, modern bibliotékát a város­­központban álló zsidó imaházban. A kerületi önkormányzat a városre­konstrukciós rehabilitáció keretében újítja fel az épületet. A másik, ugyan­csak előrehaladott terv szerint össze­vonják a ma már kissé kényelmetlenül megközelíthető Andrássy úti biblioté­kát, valamint a Kertész utcait, a ket­tőből pedig csinálnak egy harmadikat közel 500 négyzetméteres Teréz körúti ingatlanban. Tervezik a II. kerületi, Török utcai könyvtár új he­lyen történő elhelyezését, ami vár­hatóan a Margit körúton éled újjá. A tervben szerepel a zuglói és az óbudai bibliotéka megújítása is - tudatta Fodor Péter. A szívtelenségről TÁNC Horeczky Krisztina Frenák Pál Társulat: X&Y Trafó „Tudom, nem mi találtuk fel a spanyol­­viaszt, de az horrorisztikus, hogy van­nak, akik úgy írnak a művészi mun­kámról, mint a kecskeürülékről, csak azért, mert nem mekegek a szájuk íze szerint, nem elégítem ki a személyes igényeiket. De hát ahol Trisha Brownt is ócsárolják, engem is lehordhatnak!” - így a Magyar Narancs együk tavaly nyári számában kifakadó Frenák Pál (1957). A táncos-koreográfus (sokad­­szori) panaszoskodásának egyedüli előidézője az elvetemült - meglehet, ostoba - makacsságom, hogy a soro­zatos csalódások dacára nem mentet­tem föl magamat belőle. Rendületle­nül nézem, recenzálom, küzdök, bízok, remélek, várva valamire - ami egyszer volt, hol nem volt. Ami (ironikus mó­don) ugyanaz, mint az új mű alcíme: battement de coeur. Szívverés. A néhol groteszkbe hajló, poszt­modern evolúciós és teremtéstörténet embertelen párja egy hatalmas, fehér hálóban vergődik, mozog, csúszik-má­­szik, majd csókot mímelve úgy csücsö­rít, mint egy tátogó hal. A fekete, ké­sőbb fehér alsóneműt viselő, térdvé­­dős, partra vetett Marie-Julie Debeau­­lieu és a metroszexuális Holoda Péter amennyire tetszetős, olyannyira üres. Esztétikus enyelgéseikkor kizárólag a külcsínre ügyelnek: hogyan festenek, ha a másikhoz érnek. Amikor a De- Phazztól a Jazz Musicra vonaglanak, a kozmetikumokat hirdető reklámok vagy Helmut Newton kommersz divat­fotóinak kirakatbábu-modelljeit idé­zik. Közönyösek, erotikus(nak szánt) jeleneteik mesterkéltek, rutinszerűek, mentesek az intimitástól - mintha az előjátékaikat is instruálnák. Ugyan­­ennyire szenvtelenek az irdatlanul ne­héz, akrobatikus, sőt alpinista képes­séget követelő mozgásnyelv gépies végrehajtásakor: makulátlanul hajto­gatják a mutatós tagjaikat; fél karra tá­maszkodva hibátlanul vonszolják ma­gukat a padlón; úgy mennek átlósan a térben, akár egy fáradó sífutó vagy egy felfedező a hómezőn­­ meztelenek, a lábfejükön lámpa világít. Olybá tűnik, hogy Parabiyo lidérces zajára-zörejé­­re megjárják Tolnát, Baranyát, vala­mint az északi sarkkört és a Góbi-siva­tagot, talán még követ is fejtenek. Ké­nyes szinkronban, mégis külön. Mert történjék bármi, ők legföljebb a sem­mit érzik - miként, sokáig, én is. Az ötvenperces opus mottójaA Tmes- Z. Márió verse, a Tanuljuk meg együk sora: „az emberi szív szomorú, / a test boríték”. Ezt az identitás nélküli, steril „borítékot” láttatják, két epizód kivéte­lével. Szívverés hangjait hallani. A szí­nen Frenák, talpig feketében. Kitárja a felgyűrt ujjú zakóját, és a pőre mellka­sán szívtájékon, majd a kézfején fény pulzál. A campesztétika jegyében fo­gant giccs ellenpontja lesz a Jeff Buck­­ley dalára, a You & 1-ra készült szóló. Frenák egy fénynégyzetben áll, karjai­val íveket rajzol a levegőbe. A lágy moz­dulatok néha megtörnek, a majd gug­golva görnyedő férfi többször össze­rántja magán a zakóját - fázósan, sze­mérmesen, sajgó emlékekkel viaskod­va. Frenák Pál zsigeri eleganciája, ka­rizmája, jelenléte, intelligens szépsége fenséges és sokkoló. Egyszerűsége, ér­zékisége, őszintesége éles kontrasztban van a keményen, apatikusan gürcölő Debeaulieu és Holoda lelketlen attrak­­tivitásával, amelyet a darab végén le­mondó sóhajjal summáz az albínó go­rilla (Szűcs Edit ragyogó jelmeze). A tökéletes testekre komponált, kortüneti (bumeráng)munka arról szól, amit a bámulatos megjelenésű al­kotója jó ideje maga is előidéz a pusz­ta látványra adó, pofásan tartalmatlan, felszínes illusztrálással. Azzal a hatás­vadász stílustablóval, amely nélkülö­zi mindazt, ami az egyre ritkábban föl­lépő, ám akkor minden(ki) mást záró­jelbe tevő Frenák Pál sajátja: a szemé­lyiség erejét. A X&Y azt tanúsítja, hogy aki birtokában van ennek a humá­nus hatalomnak, annak nincs szüksé­ge (biztonsági vagy futurisztikus) háló­ra, sem majomparádéra. Részint, mert hókuszpókusz nélkül is eléri, hogy csak rá figyeljenek. És hogy végre megdob­banjon az a nyomorult szív. Néhol groteszkbe hajló, posztmodern evolúciós és teremtéstörténet fotó: Reviczky zsolt Érzékeny utazás FÜLES Csider István Zoltán Elefánt: Vérkeringő Drum & Monkey Records Az elefánt egy rokonszenves állat. Nem bonyolódnánk hosszas zooló­giai fejtegetésekbe, és fényképeink sincsenek, amelyeken elefántok kis­gyerekeket ölelgetnek, kutyát simo­gatnak és rezsit csökkentenek egyútt­­tal; legyen elég a becsületszavunk: az elefánt tényleg egy rokonszenves állat. Ez a felismerés legutóbb csütörtökön hasított belénk az A38-on, ahol (a Bla­­halouisiana és a Norbert Kristóf Band mellett, illetve után) az ennek a rokon­szenves állatnak a nevét viselő zene­kar is bemutatta új lemezét - ponto­sabban: az „első igazi lemezét” mutat­ta be. Igaz ugyan, hogy a zenekar 2011 végén már debütált az okos szövege­ket a bőr alá hatoló dallamokkal meg­támogató muzsikát kedvelők előtt, de az az Elefánt még nem teljesen ez az Elefánt volt. 2012 elejére nyerte el mai formáját a kollektíva: Szendrői Csaba énekes és Tóth András gitáros mellett Horváth Bence Ede (basszusgitár), Ko­vács Zoltán (billentyűk), Kunért Péter (gitár) és Németh Szabolcs (dob) al­kotja az Elefántot. Az iménti mélázást ezen az újlemez-dolgon meg az indo­kolja, hogy tavaly nyáron már megje­lent egy úgynevezett EP, vagyis rövid­lemez, öt dallal, de az első egész estés korong valóban a Vérkeringő (zenei rendező: Schram Dávid). Akármelyik anyagról beszéljünk is amúgy, az utób­bi évek talán legmeggyőzőbb debütjé­­ről kell szót ejtenünk. Egyrészt azért, mert az első benyo­más, a Kisteleki Dóra által tervezett borító, szép. Másrészt meg azért, mert ez a hat srác igen magas fokon ural­ja hangszerét. Nyoma sincs erőlködés­nek­­ erő, az van, a zenében, a szöve­gekben is. Aztán meg azért is, mert a magyar úgynevezett könnyű­zenészek többségével ellentétben birtokában vannak egy nagyon fontos képesség­nek: tudnak lemezben gondolkodni. Persze lehet, hogy ösztönösen húzták éppen ilyenre a Vérkeringő ívét, de a végeredmény itt most egy olyan érzé­keny utazás, amelyről bőven megérné naplót vezetni, s amely még Laurence Steme-nek is tetszene, ha egy szép na­pon lebukna valami füstös pincébe meghallgatni az Elefántot. S amely utazást időről időre meg­szakítja egy-egy Merengő - a három darab négysoros intermezzo tagol­ja ciklusokra a 12 kompozíciót tartal­mazó Vérkeringőt. A Mona Lisa nyi­­tódalnak is tökéletes, bele a tánc kö­zepébe, tényleg. Némi gyanakvás ve­­gyük­ a kávéba: lehet még fokozni? Le­het. Az új lemez eddig egyetlen klipes nótájának, a Szexnek például sikerül, és nem csak az életmondatnak sem rossz „szerelmes vagyok a szerelembe” kezdetű refrén miatt. A Budapesti lá­nyok még mindig gyors izzással kínál­ja meg a hallgatót, hogy az ízek és for­mákkal aztán kicsit lassítsunk a tem­pón. A Körbelátó üzenete nem túl bo­nyolult: „semmi nem olyan, mint ré­gen”, de nem is kell olyan nagyon bo­nyolultnak lenni, az csak összezavarja az embert. Persze rendesen ki van itt találva az összes futam, közben mégis minden olyan evidensnek tűnik ezen a lemezen. El sem tudjuk képzelni pél­dául, hogy másmilyen is lehet a No­vember, mint a Vérkeringőn: „Próbá­lok vágni egy ablakot, / úgy szivárog­nak a színek, / hogy nem bírom egye­dül. / Mint szürke szivárvány a nap felé, / vérzi a húrtalan hangszerená­dot, / ki az esőnek hegedül”. A Kerü­löd a napfényt és a Bordahajtogató, de a Kedvenc felhőmnek is a szerelemről beszél­­ egyáltalán: itt majdnem min­den a szerelemről szól. Rock-, illetve popköltészettel van dolgunk itt, dina­mikus, erős, ösztönös, melankolikus, lüktető, fájdalmas és néha kicsit dü­hös poézissel. Igen, néha kicsit dühös ez az Elefánt, de ettől még, vagy talán épp ezért is, egy nagyon rokonszenves állat. Szeretjük.

Next