Népszabadság, 2013. április (71. évfolyam, 76-100. szám)

2013-04-08 / 81. szám

Népegészségügyi mozgósításra, várólistavágásra készül Szócska Miklós ► Az államtitkár szerint az államosítás mindenképpen fennmarad. ► A kormány kampányolni fog az életmódváltásért. Interjú ^13 Budapest Senkinek se jó fővárosi terv Utcai harc a taxisoknál Munkatársunktól Ma délelőtt több száz taxis zárja le az Országgyűlés épületéhez vezető Alkotmány utcát Budapest belváro­sában. Két, a vitatott elképzeléseket eddig nagyrészt támogató taxisszer­vezet most azért tiltakozik, mert a fő­város a telefonos rendeléseknél eset­leg már meghagyná a versenyt, és­­ ezzel­­ az olcsóbb árakat is. A fuvar­­szervezők most már nyílt színen há­borúznak. A fővárosi önkormányzat kedden rendkívüli ülésen tárgyal ismét a ta­xisrendelet tervezetéről - itt határoz­nák meg, hogy csak sárga, megfele­lően nagy csomagtartójú, korszerű autókkal lehet személyszállító tevé­kenységet folytatni Budapesten. Már önmagában ez sem tetszik az érintet­teknek: a követelmények teljesítésé­hez - a megfelelő szín eléréséhez - még azoknak is költeniük kell a kocsi megújítására, akik egyébként meg­felelnének a szigorodó előírásoknak. Több ezren lehetnek azonban azok, akiknél az új rendelkezés bevezeté­se után le kellene cserélni az autót is. Ha nincs ennyi pénzük, automatiku­san elesnek eddigi kereseti lehetősé­güktől. Igaz, ez célja is a rendelkezé­seknek. Az előterjesztések szerint az új szabályokkal „a túlzott létszám­ból eredő kedvezőtlen piaci hatások is mérséklődnek” - az 5500, enge­déllyel rendelkező taxis helyett csak négyezret látnának szívesen. A beruházások megtérülését a fő­város a megemelt tarifából garantál­ná a megmaradó személyszállítók­nak. Budapest eddig a kilométerdí­jat 240 forintban maximálta napköz­ben (éjszaka 336 forintot is el lehet kérni). Az árplafont akkor határoz­ták meg, amikor a benzin még 250 forintba került. Ma 430 forintnál jár. A taxisok már 2011-ben áremelést akartak, és tüntettek, a rendelet fe­lülvizsgálata ekkor került elő. A fő­város azóta, vagyis majdnem két éve egyeztet a fuvarozókkal, mégis jelen­tősebb tiltakozásokat váltott ki, ami­kor az önkormányzat pár hete előállt a konkrét javaslattal, amely a taxislét­szám drasztikus csökkentésével szá­molt, és a fix, vagyis kötelezően alkal­mazandó árak bevezetésével. Utób­bit két tényezővel támasztották alá: így minden utas tudhatja majd, mire számíthat, nem lesznek átláthatatlan tarifák, kevesebb lesz az átverés, rá­adásul ezt javasolta a két, a mostani tüntetést is szervező taxis-érdekkép­viselet is. Az új rendeletről határoz­ni hivatott ülés előtt derült ki, hogy a javaslat több piaci szereplőnek nem tetszik: a Főtaxin és a City Taxin kívül a nagyobb budapesti fuvarszervezők (összesen kilenc cég­ tiltakozott a be­vezetése ellen, demonstrációt is kilá­tásba helyezve, holott a mostani 240 forint helyett 280 forintot számláz­hatnának kilométerenként. Az ellen­érvek között szerepelt, hogy rövid az átállási határidő, nincs szükség sárga színre, de módosítottak volna a mű­szaki követelményeken is, hogy több már meglévő kocsi férjen bele az elő­írásokba. Valójában olyan fuvarszer­vezők álltak ellen, amelyek nem erős márkanevükkel, hanem inkább a te­lefonos rendelés esetén kínált ol­csóbb áraikkal csábítanak a piacon. Az egységes tarifa így nekik nem fel­tétlenül kedvező. A tervezett önkormányzati dön­tést elhalasztották, újabb egyezteté­si kör kezdődött. A pénteken közzé­tett új előterjesztés több ponton en­gedett (2014-es a bevezetés, némi­leg enyhébbek a feltételek). A tiltako­zóknak ez sem volt elég, ám örülhet­tek annak, hogy most már két terv­vel számolnak a fővárosnál: az álta­lános fix tarifa mellett szerepel olyan elképzelés is, amely a telefonos ren­delések esetén meghagyná a maxi­mált áras rendszert. Ez annyit jelent: a beeső fuvaroknál (az utcáról felsze­dett utasnál) tisztul a kép, a telefonos rendszernél marad az árverseny. A fix árak bevezetéséért küzdő két szervezet, az Országos Taxis Szövet­ség (amely 2007-ig Magyar City Taxi­sok Országos Szövetségeként műkö­dött) és a Taxi Gépkocsivezetők Füg­getlen Szakszervezete most ez utób­bi ellen kíván tiltakozni demonstrá­ciójával. Érdekes módon pont abban az időpontban, amikor a fővárosi ve­zetés taxis fórumot is tart egy másik helyszínen. Most egyébként az érin­tettek mindegyike abban reményke­dik, hogy kedden mégsem lesz végső döntés, és valahogy még további mó­dosítás is elérhető. Nem az energia túl drága, hanem túl sokat használunk belőle A hosszú távon is tartható re­zsicsökkentéshez a fogyasz­tást kell csökkenteni, ez vi­szont nem megy fejlesztések nélkül. De vajon a gyenge gáz­tól fő-e tovább a leves? a4, 11 Az ország nyugati és középső területein már apadnak, keleten azonban még áradnak a folyók. Több mint 2500 kilométeren védekeznek az árvíz ellen. Ké­pünkön ideiglenes gátat építenek a Marcalnál, fotó: mti - nagy lajos Négymilliárdért könnyítettek az Antenna Hungária szerződésén Kiderült, milyen feltételekkel engedte ki a médiahatóság a műsorterjesztőt kötelezett­ségei alól. A társaság vállalta, hogy négymilliárd forinttal támogatja a közmédiát. az ÉLES KÉS NÉLKÜL SOHA A legjobb csontozó egy lány lett a legjobb hen­testanulók országos döntőjén. A versenyen is lemérhető volt az ágazat hazai mélyrepü­lése: a marhavágás már csak elméleti kér­dés lehet, és sok az olyan iskola, amelynek annyi pénze sem volt, hogy elküldje ide a ta­nulóit.­­EZ FOTÓ: REVICZKY ZSOLT ANTISZOVJET CARMEN ABOLSOJ ÖRÖK SZTÁRJA Arcok ^20 ÖTÖDIK HASÁB Nagyon gáz Magyarországon vannak góz vagy például szkíta motorosok, de nyilván vannak nemzetietlen érzelműek is, különben mi szük­ség lenne egy olyan társaságra, amit így hívnak: Nemzeti Érzel­mű Motorosok. Többek között ők szervezik az Adj gázt! elnevezésű Magyar Motoros Menetet, amely annak a követelésnek igyekszik érvényt szerezni, hogy - idézzük az eseményre invitáló plakátot - „el a kezekkel a hazánktól és a hazunktól”. Önmagában szót sem érdemelne a dolog. A kormányhű békemeneteken megszokott katy­­vaszos értelmezési tartományba is bőven belefér ennyi sületlenség. A motoros felvonulást azonban történetesen éppen azon a napon tartják, amikor a holokauszt áldo­zataira emlékező Élet Menetét. Adj gázt? Emberi mivoltából és magyarságából kivetkőzött lélek kell ahhoz, hogy valaki a gázzal szórakozzon a náci haláltáborok gázkamráiban elpusztított magya­rok százezreinek gyászünnepén. A motorosok még arra se hivat­kozhatnak, hogy nem tudták, honnan jön az elnevezés. A külföl­di szerverről működő hírhedt náci­ nyilas portál, amelyik a mos­tani motoros vonulgatást is vadul reklámozza, másfél éve hírül adta: eredetileg a német szélsőjobboldal vezetője kampányolt ezzel az erősen áthallásos szöveggel. A motorosok antiszemita ki­szólásokkal fűszerezett helyreiga­­zítási kérelemben bocsánatkérésre szólították fel az ATV-t, mondván, nem felel meg a valóságnak, hogy zsidóellenes megmozdulásra ké­szülnek. A Mazsihisz viszont azt kéri a hatóságoktól, hogy akadá­lyozzák meg a motoros felvonulás megtartását. Persze csak abban az esetben, ha a kormány nem csupán szavakban, hanem való­ban garantálni kívánja a magyar zsidóság biztonságát. (A szerk.) Számháború Mintha csak Nagy N. Pétert zavarná, hogy többen haltak meg, mint egy éve. All 760 milliárd Értek-e több rezsicsökken­­tésnyi pénzt a kormány nagybevásárlásai - kérdezi Marnitz István. All 9 770237 377015 13081

Next