Népszabadság, 2013. szeptember (71. évfolyam, 204-228. szám)

2013-09-21 / 221. szám

4-es metró Egyelőre nem sikerült összehangolni a szoftvereket Gyorsítanák, de lassul Szalai Anna Még mindig nem sikerült összehan­golni az Alstom-szerelvények számító­gépeit a 4-es metró pályarendszerének automatikus vonalvezérlését biztosító Siemens szoftvereivel. A csúszás egyre tetemesebb. A két rendszer egyelőre képtelen hiba nélkül együttműködni. Nemhogy az előírt csúcsüzemben, de fél kocsiparkkal sem. A szerelvények nem képesek tartani az előírt követé­si távolságot, az automatikusan betáp­lált menetrendről nem is beszélve. De az sem ritka, hogy a peron helyett a fal felé nyílnak az ajtók. A kocsik vezeté­séhez még mindig két ember kell, így a korábbi menetrendben meghatározott nappali oktatás helyett délután, a tel­jes műszak ledolgozása után képzik a vonatvezetőket a DBR új automatikus szerelvényeire. Csakhogy amíg a 2-es vonalon nem sikerül összehangolni a szoftvereket, addig a segéd-vonatveze­­tők sem ülhetnek át - hiába teszik le a vizsgát - a 4-es metró szerelvényei­re, mivel az eredeti helyükön is szük­ség van rájuk, így viszont december­ben nem kezdődhet meg az előírt sö­tétüzemi próba az új vonalon. S ezzel veszélybe kerülhet a DBR-vonal vá­lasztásokra időzített átadása. Pedig Tarlós István főpolgármes­ter augusztus végén belső körlevélben is leszögezte: „Rengeteg munkánk és a kormány jelentős segítsége fekszik a 4-es metróban. (...) Most már nem vallhatunk kudarcot.” A nyilvánosság előtt ezt úgy fogalmazta meg koráb­ban: „A 4-es metrónak március végére járnia kell.” Ennek érdekében előbb a kormányhivatalt vetették be az enge­délyezés felgyorsítására, majd a Nem­zeti Fejlesztési Minisztérium tett ja­vaslatot a 4-es metróvonallal kapcsola­tos közigazgatási ügyek kiemelt jelen­tőségűvé nyilvánítására. Ennek értel­mében a közigazgatási döntések a fel­lebbezésre való tekintet nélkül azon­nal végrehajthatóvá válnak, (így telje­sen mindegy, mi a civilek vagy a ter­mészetvédelmi hatóságok álláspontja például a kelenföldi állomás terveiről.) A helyzetet jól ismerő informátorunk mindezek tudatában nem is kételke­dik abban, hogy a 4-es vonalon járni fognak a szerelvények áprilisban. Bár könnyen lehet, hogy egy ideig ugyan­olyan manuális irányítás mellett, mint a jelenlegi orosz kocsik. A kérdés, hogy így megkaphatja-e a vonal a szükséges hatósági engedélyeket. A szerelvényeket a francia Alstom cég szállította, míg az Etele tér-Ba­­ross tér közötti 7,4 kilométer hosszú első szakaszának áramellátását, auto­matikus vonalvezérlését és biztosítási rendszerét a Siemens építi ki. A két egymással műszakilag szorosan össze­függő beruházási elem szétválasztása azonban problémákat okoz. A DBR Metró Projekt Igazgatóság már 2009-ben a nagyon magas kocká­zati elemek közé sorolta a rendszerin­tegritás megteremtését, kiépítését és a biztonsági eljárások, működtetési ügy­rendek kidolgozását, valamint a szak­képzett kezelői, üzemeltetői személy­zet kiképzését. A különböző cégek ál­tal szállított rendszerelemek együtt­működését ugyanis tökéletesen, az előírt biztonsági szinten kellene meg­teremteni, illetve a Nemzeti Közleke­dési Hatósággal igazoltatni. A hatóság a folyamat legvégére két hónap üzem­szerű és teljesen hibamentes (utas nél­küli) próbaüzem lefolytatását írta elő. A hibamentes működés biztosítása azonban eddig még egyetlen próbafu­táson sem sikerült. Az igazolás kiadá­sának természetesen a műszaki köve­telmények teljesítésén túl az is felté­tele, hogy addigra legyen szakképzett és minden helyzetre felkészült üzemel­tetői személyzet is. Egyelőre egy ember nem tudja elvezetni a szerelvényeket fotó: Móricz simon Gyarmati Dezső olimpiai baj­nokkal Sárközy Tamás jogász­­professzor 2009-ben készített interjút egy meg nem jelent könyvbe. A legendára emlékez­ve adja közre. Hétvége a 6 Felcsút támogatta a traktorügyben lassan nyomozó helyi rendőrséget A hátrányos helyzetű település tartalékából támogatta a ki­váló munkát végző bicskei ka­pitányságot. Statisztikájukat rontja, hogy a falopási ügyben nem nagyon haladnak. a5 MAGYARORSZÁGRA JÖN FERENC PÁPA 2016-ban Magyaror­szágra látogat Ferenc pápa, akit a püspöki karral egyeztetve hívott meg vatikáni látogatá­sán Áder János köztár­sasági elnök. A pápa Szent Márton tours-i püspök születésének 1­700. évfordulója alkalmából látogat hazánkba. ^2 FOTÓ: REUTERS - CLAUDIO PERI ÖTÖDIK HASÁB V+V A jog legkeményebb fájába is bevésné a rezsicsökkentést a Fi­desz, hogy eztán e honban a tü­zelő ára ne emelkedhessen többet. Abba, amibe ha egyszer itt bele van vésve valami, akkor az onnan­tól már nem változhat. Legfeljebb néhányszor. Na, jó hatszor. Nem árt azonban, ha beleírjuk mindezt az alaptörvénybe cirill betűkkel is, csak hogy az oroszok is tudják, mennyiért mérhetik eztán a gáz köbméterét. A rezsicsökkentési harc élcsapatai már elérték a tűzifahalmokat, és mióta más indulót fújnának a trombiták. Eddig a miniszterelnök nem követelte meg az állami energia­cégtől, hogy nonprofit módon vagy legalább olcsóbban adja az áramot a szolgáltatóknak, most viszont az állami erdőgazdaságok már megkapták a menetparan­csot az olcsó fára. Igaz is: az ára­mot csak meg kell termelni, kü­lönben miért lennének azok a ménkű nagy erőművek, a fa vi­szont nő ki a földből, ne akarjon azon az állam se keresni. Kivágni viszont csak ki kell, meg elszállí­tani, így itt is tere kínálkozik az igazságos teherviselésnek. A szociális temetés mintájára be lehet vezetni a Vágd és vidd! szisztémát. Ennek kísérletei már országszerte zajlanak. Az ered­mények biztatóak, amit a minisz­terelnök saját lakóhelye környé­kén is tapasztalhat. Láthatja, hogy érdemes felkarolni ezt a kezdeményezést, hiszen néha nem kell más, csak egy kis jóin­dulatú félrenézés. Minden balta mellé különben sem állíthatnak rendőrt. Azt meg igazán nem várhatja el senki, hogy favágás közben földhivatali térképeket nézegessenek a rászorulók, vajon tilosban vágnak-e már. Orbán azzal bátoríthatja az övéit a nem­zeti tűzifa-önkiszolgálóban, ami­vel magát is az energiamultik elleni harcban: „Döntsd a tőkét, ne siránkozz, ne szisszenj minden kis szilánkhoz!” (A szerk.) Bocsánatkérés Megyesi Gusztáv elnézést kér a kisgazdáktól, mert el­­mekórtani esetnek tartotta őket. A KDNP rosszabb, áll Csökkentés Marnitz István szerint nem biztos, hogy a rezsi túl nagy, lehet, a fizetés túl kicsi. All 9 770237 377060 13221

Next