Népszabadság, 2013. szeptember (71. évfolyam, 204-228. szám)
2013-09-21 / 221. szám
4-es metró Egyelőre nem sikerült összehangolni a szoftvereket Gyorsítanák, de lassul Szalai Anna Még mindig nem sikerült összehangolni az Alstom-szerelvények számítógépeit a 4-es metró pályarendszerének automatikus vonalvezérlését biztosító Siemens szoftvereivel. A csúszás egyre tetemesebb. A két rendszer egyelőre képtelen hiba nélkül együttműködni. Nemhogy az előírt csúcsüzemben, de fél kocsiparkkal sem. A szerelvények nem képesek tartani az előírt követési távolságot, az automatikusan betáplált menetrendről nem is beszélve. De az sem ritka, hogy a peron helyett a fal felé nyílnak az ajtók. A kocsik vezetéséhez még mindig két ember kell, így a korábbi menetrendben meghatározott nappali oktatás helyett délután, a teljes műszak ledolgozása után képzik a vonatvezetőket a DBR új automatikus szerelvényeire. Csakhogy amíg a 2-es vonalon nem sikerül összehangolni a szoftvereket, addig a segéd-vonatvezetők sem ülhetnek át - hiába teszik le a vizsgát - a 4-es metró szerelvényeire, mivel az eredeti helyükön is szükség van rájuk, így viszont decemberben nem kezdődhet meg az előírt sötétüzemi próba az új vonalon. S ezzel veszélybe kerülhet a DBR-vonal választásokra időzített átadása. Pedig Tarlós István főpolgármester augusztus végén belső körlevélben is leszögezte: „Rengeteg munkánk és a kormány jelentős segítsége fekszik a 4-es metróban. (...) Most már nem vallhatunk kudarcot.” A nyilvánosság előtt ezt úgy fogalmazta meg korábban: „A 4-es metrónak március végére járnia kell.” Ennek érdekében előbb a kormányhivatalt vetették be az engedélyezés felgyorsítására, majd a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tett javaslatot a 4-es metróvonallal kapcsolatos közigazgatási ügyek kiemelt jelentőségűvé nyilvánítására. Ennek értelmében a közigazgatási döntések a fellebbezésre való tekintet nélkül azonnal végrehajthatóvá válnak, (így teljesen mindegy, mi a civilek vagy a természetvédelmi hatóságok álláspontja például a kelenföldi állomás terveiről.) A helyzetet jól ismerő informátorunk mindezek tudatában nem is kételkedik abban, hogy a 4-es vonalon járni fognak a szerelvények áprilisban. Bár könnyen lehet, hogy egy ideig ugyanolyan manuális irányítás mellett, mint a jelenlegi orosz kocsik. A kérdés, hogy így megkaphatja-e a vonal a szükséges hatósági engedélyeket. A szerelvényeket a francia Alstom cég szállította, míg az Etele tér-Baross tér közötti 7,4 kilométer hosszú első szakaszának áramellátását, automatikus vonalvezérlését és biztosítási rendszerét a Siemens építi ki. A két egymással műszakilag szorosan összefüggő beruházási elem szétválasztása azonban problémákat okoz. A DBR Metró Projekt Igazgatóság már 2009-ben a nagyon magas kockázati elemek közé sorolta a rendszerintegritás megteremtését, kiépítését és a biztonsági eljárások, működtetési ügyrendek kidolgozását, valamint a szakképzett kezelői, üzemeltetői személyzet kiképzését. A különböző cégek által szállított rendszerelemek együttműködését ugyanis tökéletesen, az előírt biztonsági szinten kellene megteremteni, illetve a Nemzeti Közlekedési Hatósággal igazoltatni. A hatóság a folyamat legvégére két hónap üzemszerű és teljesen hibamentes (utas nélküli) próbaüzem lefolytatását írta elő. A hibamentes működés biztosítása azonban eddig még egyetlen próbafutáson sem sikerült. Az igazolás kiadásának természetesen a műszaki követelmények teljesítésén túl az is feltétele, hogy addigra legyen szakképzett és minden helyzetre felkészült üzemeltetői személyzet is. Egyelőre egy ember nem tudja elvezetni a szerelvényeket fotó: Móricz simon Gyarmati Dezső olimpiai bajnokkal Sárközy Tamás jogászprofesszor 2009-ben készített interjút egy meg nem jelent könyvbe. A legendára emlékezve adja közre. Hétvége a 6 Felcsút támogatta a traktorügyben lassan nyomozó helyi rendőrséget A hátrányos helyzetű település tartalékából támogatta a kiváló munkát végző bicskei kapitányságot. Statisztikájukat rontja, hogy a falopási ügyben nem nagyon haladnak. a5 MAGYARORSZÁGRA JÖN FERENC PÁPA 2016-ban Magyarországra látogat Ferenc pápa, akit a püspöki karral egyeztetve hívott meg vatikáni látogatásán Áder János köztársasági elnök. A pápa Szent Márton tours-i püspök születésének 1700. évfordulója alkalmából látogat hazánkba. ^2 FOTÓ: REUTERS - CLAUDIO PERI ÖTÖDIK HASÁB V+V A jog legkeményebb fájába is bevésné a rezsicsökkentést a Fidesz, hogy eztán e honban a tüzelő ára ne emelkedhessen többet. Abba, amibe ha egyszer itt bele van vésve valami, akkor az onnantól már nem változhat. Legfeljebb néhányszor. Na, jó hatszor. Nem árt azonban, ha beleírjuk mindezt az alaptörvénybe cirill betűkkel is, csak hogy az oroszok is tudják, mennyiért mérhetik eztán a gáz köbméterét. A rezsicsökkentési harc élcsapatai már elérték a tűzifahalmokat, és mióta más indulót fújnának a trombiták. Eddig a miniszterelnök nem követelte meg az állami energiacégtől, hogy nonprofit módon vagy legalább olcsóbban adja az áramot a szolgáltatóknak, most viszont az állami erdőgazdaságok már megkapták a menetparancsot az olcsó fára. Igaz is: az áramot csak meg kell termelni, különben miért lennének azok a ménkű nagy erőművek, a fa viszont nő ki a földből, ne akarjon azon az állam se keresni. Kivágni viszont csak ki kell, meg elszállítani, így itt is tere kínálkozik az igazságos teherviselésnek. A szociális temetés mintájára be lehet vezetni a Vágd és vidd! szisztémát. Ennek kísérletei már országszerte zajlanak. Az eredmények biztatóak, amit a miniszterelnök saját lakóhelye környékén is tapasztalhat. Láthatja, hogy érdemes felkarolni ezt a kezdeményezést, hiszen néha nem kell más, csak egy kis jóindulatú félrenézés. Minden balta mellé különben sem állíthatnak rendőrt. Azt meg igazán nem várhatja el senki, hogy favágás közben földhivatali térképeket nézegessenek a rászorulók, vajon tilosban vágnak-e már. Orbán azzal bátoríthatja az övéit a nemzeti tűzifa-önkiszolgálóban, amivel magát is az energiamultik elleni harcban: „Döntsd a tőkét, ne siránkozz, ne szisszenj minden kis szilánkhoz!” (A szerk.) Bocsánatkérés Megyesi Gusztáv elnézést kér a kisgazdáktól, mert elmekórtani esetnek tartotta őket. A KDNP rosszabb, áll Csökkentés Marnitz István szerint nem biztos, hogy a rezsi túl nagy, lehet, a fizetés túl kicsi. All 9 770237 377060 13221