Népszabadság, 2013. október (71. évfolyam, 229-254. szám)
2013-10-14 / 240. szám
12 Népszabadság 2013. október 14., hétfő Kultúra Interjú Bán Teodóra a nagy fővárosi kulturális rendezvények új vezetője Fesztiválkavalkádra alakítva Szemere Katalin Az összes fővárosi kulturális fesztiválnak Bán Teodóra lett a vezetője. A Budapesti Nyári Fesztivált irányító Szabad Tér Színház ügyvezetése mellé megkapta a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ Nonprofit Kft. (BFTK) irányítását is. A balerinából lett kulturális menedzserrel a tavaszi és az őszi fesztivál átalakulásáról, az új művészeti koncepcióról és a vízszintesen eső hóról is beszélgettünk. Nem érzi azt, hogy ez a dupla munka olyan, mintha a hátára megkapta volna a János-hegy mellé a Gellért-hegyet is? Ha valaki saját ambíciójából jelentkezik egy pozícióra, és megkapja, az nagyszerű. De ha egyáltalán nem számít rá, és úgy kínálják meg, az megtisztelő. Nem is szabad gondolkodni rajta, hogy elfogadja-e. Tehát „derült égből”feladat? Abból a szempontból nem „derült ég”, hogy a kormány és a főváros közös céget tervez a tavaszi és az őszi fesztiválra. Ennek vezetésére engem javasolt Tarlós István főpolgármester, Balog Zoltán miniszter pedig ezt elfogadta. De a cég csak 2014-re áll össze, a BFTK viszont tavasszal vezető nélkül maradt, mikor Vitézy Zsófia a brüsszeli magyar intézet vezetője lett. Kézenfekvőnek tűnhetett, ha automatikusan én vezénylem le az átalakulás időszakát is. A fesztiválközpont harminc éve jól működő cég, remek teammel, kiváló divízióvezetőkkel. A két fesztivál szervezése mellett a BFTK egyébként további közszolgálati feladatokat is ellát, a főváros más rendezvényeit bonyolítja. Ilyen lesz hamarosan a Bálna megnyitása, programjai, és új Tourinform-irodát is nyitunk a felújított műjégpályánál. Úgy hírlik, innentől az intézmények maguk szerkesztik a programokat, nem csak bérbe adják a helyszíneiket. Ez igaz is meg nem is. Korábban ők is hoztak saját programot. A legfontosabb változás mégis az: az új cég garanciát kap arra, hogy több évre előre tervezhessen. Ez nemcsak a stratégiakialakításnak kedvez, hanem nemzetközi pozíciójának is kulturális és turisztikai szempontból. Megtartva az eddigi értékeket, a műfajokban, a helyszínekben, a rendhagyó terekben szeretnénk továbblépni és szélesebb közönségréteget megszólítani. Egy fiatalosabb, az újdonságokra nyitottabb tavaszi fesztivállal készülünk már 2014-ben is, amely - talán a mindenkori trendekre reagálva - közelítene a kortárs őszi művészeti fesztiválhoz. Budapest színházait, kulturális és oktatási intézményeit, tereit, lehetőség szerint minden kerületet igyekszünk megszólítani, interaktív és ingyenes programokkal pedig a tavaszköszöntő fesztiválhangulatot erősíteni. Természetesen a kulturális koncepció kidolgozásában a művészeti fesztivál alappilléreit továbbra is a nagy kulturális intézmények adják. A minőség garantálása érdekében a fesztiválok koncepciójának kialakítására Balog Zoltán miniszter úr tanácsadó grémiumot hoz létre, és ennek tagjai az általuk vezetett művészeti intézményekkel résztvevői is a fesztiváloknak. Mi a szerepe ebben a miniszternek, azon kívül, hogy a pénzt garantálja? Természetesen nem a miniszter mondja meg, mi a jó koncepció, de meghallgatja ezeket, és az előterjesztett programok kidolgozására pénzügyi garanciával ad lehetőséget. A közös cégnek és egy szűkített testületnek lesz jelentős feladata a szervezés a lebonyolításban. Nagyon demokratikusan fog ez működni, higgye el. A turisztikai rész nem megy át az új cégbe. Ennek mi értelme, hiszen körülbelül egy éve csatlakozott a fesztiválközponthoz? Akkor még nem voltam itt, de egy év alatt számos tényező változott. A közös cég létrehozása jelentős előrelépésnek számít a két fesztivál életében. A nyári fesztivál is csatlakozik majd az új vállalkozáshoz? Nem, az megmarad önálló szervezet, jelenleg a személyem csak az összekötő kapocs. A Budapesti Nyári Fesztivál - szemben a másik kettővel - az előadó-művészeti irodánál regisztrált, taofelhasználó, önálló margitszigeti és városmajori nyári színházakkal rendelkezik, amelyet saját bemutatókkal és oda tervezett programmal töltünk meg. A másik fesztivál a kulturális intézmények együttműködésével, összefogásával megvalósuló eseménysorozat. A fesztiválok támogatása is változik ezzel a házassággal? Eddig is a főváros, a kulturális tárca és a turizmus finanszírozta a két programsorozatot, de ezzel a tulajdonosi fúzióval összességében nő a támogatás, eddig 600-800 millió volt, 2014 után 1-1,5 milliárd forint támogatással tervezhetők. Akkor hosszabbak is lesznek a fesztiválok? Hosszabb és bővebb kínálattal, valamint az időpontjain is változtatnánk. A 2014-es fesztivált még a szokásos időben rendezzük, március 21.-április 6. között, de igazodni szeretnénk az európai fesztiválokhoz, továbbá a kontinensen jelentősen megváltozott hőmérsékleti viszonyokhoz is. Emlékszem, az idei tavaszi fesztivál megnyitásakor a Vörösmarty téren szinte vízszintesen esett a hó. Körülbelül egy hónappal eltolnánk az eseménysorozatot, az intézmények ekkor még ugyanúgy üzemelnek, de az alternatív, szabadtéri helyszíneknek ideálisabb a valódi tavaszi időjárás. Támogatás szempontjából az őszi fesztivál mindig mostohagyerek volt. Hogyan kaphat teljes jogú státuszt az új cégben? A tulajdonosok ugyanolyan státuszt adnak mindkettőnek. Ennek is szeretnénk nyitni a karakterén. Pénteken elkezdődött a Café Budapest, amelyet - finoman szólva - nem reklámoztak agyon. Pénzhiány az oka, vagy önt túl későn nevezték ki? Szeptember 11-ével vettem át a cég vezetését, így az idei fesztivált majdnem készen kaptam. Szerencsére a kollégák az átmeneti időszakban is komolyan vették a munkájukat, és gazdag kortárs programcsomagot készítettek elő. A szerződések megkötésére már az érkezésem után került sor. Sajnos a fesztivál megkezdéséig rendelkezésre álló idő a marketingkampányhoz szükséges feltételeket nem tette lehetővé. Ennek ellenére nem panaszkodhatunk, mert a média és a közönség figyelme meglehetősen intenzív. Bán Teodóra: A közös cég létrehozása jelentős előrelépésnek számít a két fesztivál életében fotó: Kurucz árpád HIRDETÉS A SZEGEDI ÜGYVÉDI KAMARA Dr. Ligeti Lea szegedi ügyvédet 2013. szeptember 11ei hatállyal - saját kérelmére -Dr. Apatóczky Kálmán szegedi ügyvédet 2013. szeptember 30-i hatállyal - saját kérelmére -Dr. Kis Lajos szegedi ügyvédet 2013. szeptember 30-i hatállyal - saját kérelmére -törölte az ügyvédi névjegyzékből. Titkok és tudóik SZÍNHÁZ Zappe László Pintér Béla: Titkaink Pintér Béla és Társulata Pintér Bélának mintha két lelke lenne. Legalábbis az utóbbi időben. Egy szarkasztikus és egy szentimentális. A kettő remekül kiegészíti egymást. Nekem mindenesetre nagyon megfelel. Bejön - ahogy mostanában szokás mondani. Annál is inkább, mert a szarkasztikus főképp a történelemnek, a politikának, illetve a történelemben, a politikában csetlő-botló embernek szól, a szentimentális meg csak az embernek, a csetlés-botlás áldozatának, elszenvedőjének. Hogy a kettő valahol ugyanaz? Igen is, nem is. Esete válogatja. Van, aki mindig fölül marad, van, aki elbukik. Szeretet, szánalom az utóbbinak jár. Az előbbieké a gúny, a szatíra. A Titkaink című darab, előadás összességében rendszerváltási történet. Csak maga a rendszerváltás nem jelenik meg benne. Minden a régi világban játszódik, csak a végső következtetésekért pillantunk át a szép új világba. Titkosszolgálati és emberi tikok fonódnak össze. Eléggé közismert titkok, de azért minden együtt van a politikai és szexuális pikantériához. Egy jelentős művész pedofil hajlamon kapja magát, amit képtelen leküzdeni. Becsületes, jó szándékú, tiszta, boldog családi életre vágyó férfi lévén, ez magában is tragikus vétek, hübrisz volna számára. De mindehhez még egy ellenzéki csoport, egy szamizdatszerkesztőség közepében is találja magát, így aztán a titkosszolgálat is értesül titkos vágyairól. Megzsarolják, beszervezik, kitüntetik természetesen, és szinte véletlenül, valójában szándékai ellenére sikerül is lebuktatnia, börtönbe juttatnia barátait. Végül öngyilkos lesz, és körülötte tönkremegy minden jobbra hivatott, morálisan igényes élet, az új rendszerben csak egykori tartótisztje és a radikális szamizdatot szerkesztő barát naivan rendszerhű, a rendszerben és hirdetett ideológiájában együgyűen hívő egykori élettársa ragyog a közélet csúcsain. Minden együtt van a sikerhez, meg ahhoz is, hogy egy finnyás esztéta fanyalogjon. A történet régi is, közismert is, a titkokban nincs semmi ismeretlen, a merész szókimondás merő álság. A kidolgozás viszont annyira professzionálisan hatásra törő, hogy az már sokallható is. Az élcelődés, a szellemesség a tragikum rovására megy, az érzelmesség a mondandót tompítja. Pintér Béla nem ismer elveszett pillanatot, elejthető mondatot, pláne nem motívumot. Mindenre visszatér, mindenre rímeltet valamit. Ezzel időről időre gondoskodik a kihegyezett, a pengeélen táncoló helyzetekről, amikor a titkok csaknem kipattannak - holott végső soron a történet arról szól, hogy a titkok titkok maradnak, a félreértések nem igazodnak ki, csak az emberek belehalnak. De tudjuk, az ördög és a minőség most is a részletekben lakik. Az aprólékos megmunkálásban. Lebegő kétértelműségben, finom iróniában. Szöveg és zene összehangolásában, poénok elcsattantásában, de főképp a színészi alakítások eredetiségében. Friedenthal Zoltán önleleplező tragikus hős, tárgyilagosan szenved szenvedélye és erkölcsisége csapdájában. Roszik Hella mélyen megértőnek látszani igyekvő feleséget játszik (mellesleg remekül hegedül), Szamosi Zsófia őszintén álszent, minden rendszert hittel szolgálni képes, ravaszul naiv funkcionáriust alakít, Pintér Béla szamizdatszerkesztője inkább balek, mint hős, Thuróczy Szabolcs mint beépített besúgó és tartótiszt őszintén cinikus képmutató, hivatásos és bosszúálló rendszerszolga. Nagyszerű a gyerekek megjelenítése. Enyedi Éva a pedofil nevelőapáért határtalanul lelkesedő kislány, Stefanovits Angéla a koravén zenei zseni, a fanyaran okos kiskamasz fiú szerepében kitűnő. Csákányi Eszter a titkok tudója. Előbb mint együtt érző és szókimondó orvos, akire a szenvedő hős titkát bízza, s aki részvétteli őszinteséggel tárja elé helyzete reménytelenségét, s akinek diagnózisa könyörtelen, majd mint a hatalom embere, visszaél a titkokkal. Formátumos képmutató. Ő is megértő, sőt elnéző az emberi gyengeségek iránt. És ő is könyörtelen. Könyörtelen manipulátor. Kihasználja a lélek tragikus titkait. Szóval politikus. A hős tárgyilagosan szenved szenvedélye és erkölcsisége csapdájában (Friedenthal Zoltán Bálla Bán István szerepében) fotó: mti - szigetváry zsolt