Népszabadság, 2014. január (72. évfolyam, 1-26. szám)

2014-01-02 / 1. szám

2014. január 2., csütörtök | Népszabadság 11 Kultúra Interjú A Csík zenekar népzenei alapra ültet sokféle muzsikát Sem elfelejteni, sem eltúlozni Trencsényi Zoltán December 30-án a Csík zenekar meg­alakulásának huszonötödik évfordu­lóját ünnepelte, a zenekar vezetője, Csík János pedig a negyvenkilence­diket és a tizenegyediket egyszerre. Az ünnepek kapcsán beszélgettünk vele az egészséges hagyományőrzés­ről és arról, hogy lehet a Tankcsap­dát megidézni a ritka magyar stílusú néptánccal. Egy átlagember nem érti, a zenészek hogyan tudnak egymásra figyelni a színpadon. Ha kellően sokat muzsikálnak együtt, a gondolataik is együtt mo­zognak. Márpedig a Csík zenekar tagjai kel­lően sokat muzsikáltak együtt, éppen huszonöt évet. Azért ez sok. Sok. Az ember gyerekkorában az ajándékok, később a mulatságok miatt várja a születésnapot, aztán telnek az évek, és eljön az idő, ami­kor már a számokra is odafigyel. Hu­szonöt év tényleg nagyon sok egy ma­gyar népzenei együttes életében, már csak azért is, mert az eltelt negyed­század alatt sem égtünk ki, sőt ma talán nagyobb felénk a kíváncsiság, mint régebben. Ennek pedig az is oka, hogy jó ízléssel ültették népzenei alapokra alternatív zenekarok számait. Mi nagyon tiszteljük és szeretjük a magyar népzenét, amelyet a vidéki emberek mindig a leghitelesebb ér­zelmeik idején játszottak vagy éne­keltek el: örömükben, bánatukban, szerelmes vagy keserves pillanataik­ban. Ezeket az igazi érzéseket sze­retnénk még több embernek átadni más műfajok segítségével. De ez nem olyan egyszerű, mert a népzenét, a népzenei hagyományokat általában a zenészek és a népzenerajongók is mereven kezelik, pedig a népzene a történelmi vagy társadalmi mozgá­sok szerint mindig is változott. Más lett, amikor a történelem fordított az emberek életén, más, amikor népcso­portok kerültek egymáshoz közelebb, pláne más lett, amikor különféle nép­csoportok olvadtak össze. De befolyá­solta a divat és az egyéb zenei formák is. Szerintünk mi most találtunk egy egészséges arányt: a régi értékeket összeházasítottuk a világ mai lükte­tésével. A végeredményt illetően magabizto­sak voltak a nász idején? Nem. Aggódtunk, hogy mit szól­nak azok, akik szeretik, értik a nép­zenét és nehezen fogadják el azt, ami azon belül ellép a hagyományok­tól. De örülök, hogy a végeredmény nemcsak nekünk hozott sikert, ha­nem azoknak az előadóknak is, akik­nek a számait feldolgoztuk és akikkel közösen felléptünk. Szerintem ad­tunk egymásnak valamit. A Quimby zenekar erdélyi koncertjeire állítólag a Most múlik pontosan feldolgozásá­nak sikere óta például nagyságren­dekkel többen mentek el, pedig a ra­jongóik addig is sokan voltak. Ma már ezt a feldolgozást is feldol­gozzák. Amíg csak egy kereskedelmi te­levíziós énekversenyen teszik, sem­mi baj, még örülünk is neki. De meg­esett, hogy egy internetes oldalon va­laki felhasználta a mi fotónkat, a fel­dolgozásunkat és írt rá egy olyanfajta szélsőséges szöveget, ami számunkra vállalhatatlan. Úgy érzem, a mi haza­szeretetünk, hagyománytiszteletünk, nemzeti önazonosság-tudatunk nem megy túl egy józan határon. Valaki úgy fogalmazott a közelmúlt­ban, hogy szeretné szeretni a ma­gyar népzenét, de a politikusok nem hagyják. A hetvenes évek hazai táncház­mozgalma valami olyasmi volt, mint a hatvanas évek amerikai hippimoz­galma. Lehetőséget adott a fiatalok­nak arra, hogy másképp, szabadab­ban, tágasabban tekintsenek a vi­lágra. De, mert mindez nem tarto­zott bele az akkori nemzeti öntudat­építésbe, a politikusok nem szeret­ték, irredenta, nacionalista elemként kezeltek minket, és mint utóbb ki­derült, megfigyeltek, jelentettek ró­lunk. Aztán, ha ugrunk egyet az idő­ben, akkor megint beszélhetünk egy bizonyos félreértésről, mert valóban vannak, akik mostanában finoman szólva túldimenzionálják a hagyo­mányőrzést és a hazaszeretetet. Pe­dig a recept egyszerű: a múltunkat, az értékeinket sem elfelejteni, sem túldimenzionálni nem kell. Van olyan zenei stílus, amelynek fel­dolgozása a Csík zenekar számára nem menne? Bár nálunk Szabó Attila a kapocs az avantgárd zenekarokhoz, ő zenélt a Kispál és a Borzzal és gitározott különféle blueszenekarokban is, de a feldolgozásokkal kapcsolatos döntés közös. Csak olyanhoz fogunk hozzá, amit egészségesen, jó ízléssel, jó mi­nőségben át tudunk sóhajtani a mi stílusunkba. És ebbe Lovasi András inspirálására belefért még egy Tank­csapda-szám is, amihez egy úgyne­vezett ritka magyar stílusú férfitánc erejét hívtuk segítségül. De ettől el­tekintve a metalzene vagy a kortárs komolyzene például nehezen férne össze a mi zenénkkel. Még valami. A népdalok szövegének megvan a sajá­tos szépségük, a szóképekkel, a szim­bólumokkal gyönyörű, örök érvényű gondolatokat lehet elmondani, ezért nekünk a feldolgozások során nem­csak a zenei háttér fontos, hanem a jó, értékes szöveg is. Honnan a személyes affinitás ehhez a zenei sokszínűséghez? Édesapám azt szerette volna, hogy a gyerekei életének része le­gyen a zene. Hegedűt adott a kezem­be, bár én gitározni szeretettem vol­na. Akkoriban a diszkó volt divatos, ezért hallgattam diszkót, de szeret­tem a Queent és a magyar rockzenét is, az Eddát, a Piramist. Aztán el­kezdtünk táncházba járni, ahol ele­inte bakelitlemezekről ment a zene, később alakultak népzenei együtte­sek, egyébként pontosan olyan fiata­los hévvel, mint amilyennel a rock­zenekarok alakultak. Mi is a kezünk­be vettük a hangszereket, ki mihez értett. Minket végül ez érdekelt job­ban. Lassan belesodródtunk a tánc­házmozgalomba. Olyannyira, hogy még népzenei gyűjtőúton is voltak néhányszor Er­délyben. Az első, igazán meghatározó él­ményemet 1985-ben Széken sze­reztem, ahol régebben Sebő Ferenc is gyűjtött dallamokat. Olyanokat, amelyeket aztán a Kassák Klubban játszott azokon az esteken, amelyek­ből a hazai táncházmozgalom kinőtt. Szék gyönyörű hely volt, helyi vise­­letekkel, tiszta, falusias élettel. Egy hajnalig tartó mulatozás utáni nap­sütötte reggelen, kezemben egy jég­hideg vízzel teli, lelakott bádogbög­rével álltam a kapuban, és néztem a templomba igyekvő embereket. El­ment előttem két lány, és én nem a dezodor vagy a parfüm illatát érez­tem, hanem a valódi tisztaságét. Az is meghatározó élmény volt, amikor az egyik széki táncházban be kellett áll­­nom a prímás helyére, mert neki va­lami sürgős dolga akadt. Na, ott az­tán kiderült, hogy az ember mit tud. Vagy, hogy mit nem tud... A huszonöt éves jubileumot nagy koncerttel ünnepelték. Egyfajta ös­­­szegzés volt? Igen. Részben az elmúlt huszon­öt év összegzése, és vendégünk volt Presser Gábor, Dresch Mihály, Feren­­czi György, Berecz András, a megle­petést pedig az hozta, hogy újra hall­ható volt a Kispál és a Borz. December 30-án a Syma-csarnok­­ban nemcsak a Csík zenekar ünne­pelt születésnapot, de Csík János is. Egy híján ötven lett. Ha meg úgy vesszük, tizenegy. Ti­zenegy évvel ezelőtt volt egy súlyos autóbalesetem. Nyíregyházára igye­keztem, és sűrű, szinte átláthatatlan ködben próbáltam előzni egy mikro­­buszt, amikor egyszer csak felbuk­kant velem szemben két fényszóró, frontális karambol lett a vége. Akkor többször kellett engem újraéleszte­ni. A kezemet is kétszer műtötték, de ahhoz, hogy hegedülni tudjak, egy harmadik műtétre is szükség volt. Most tele van a karom fémekkel, csa­varokkal, de tudok hegedülni. Akko­riban nélkülem működött a Csík ze­nekar, nagyon jólesett, hogy a zené­szek megvártak, sőt még segélykon­certekkel is segítették a felépülése­met, ami végül bő egy évig tartott. Talán még további rehabilitációra is szükségem lett volna, de a többiek már nagyon biztattak, hogy kezdjek el hegedülni. Eleinte még mankóval mentem fel a színpadra, és erősen küzdöttem a nehezen engedelmes­kedő kezemmel és a baleset során el­felejtett dallamokkal. Ma pedig már Kossuth-díjas muzsi­kus. A magyar népzenei élet sok neves művésze között a Muzsikás együttes mellett mi kaphattuk meg ezt a rend­kívül megtisztelő elismerést, és mert mi még viszonylag fiatalok vagyunk, arra gondolok, hogy ezt a díjat talán nem is kifejezetten a muzsikánkért kaptuk, hanem azért az igazi gondo­latért, hogy nagyon sokféle ember­hez juttattuk el a népzenét. Csík János: Adtunk egymásnak, az alternatívok és mi fotó: m.schmidt János

Next