Népszabadság, 2014. április (72. évfolyam, 76-101. szám)

2014-04-18 / 92. szám

14 Népszabadság­­ 2014. április 18., péntek Válság után Jármű-kereskedelem A tavalyi húszéves mélypont után lassan magához tér az autópiac A Dacia Európa új üdvöskéje Kriván Bence Újabb, a hazai autógyártás szempont­jából kedvező hír érkezett az európai autóeladásokról: a márciusban forga­lomba helyezett gépkocsik és kisha­­szonj­árművek száma 1,49 millió volt, azaz tíz százalékkal több az egy évvel ezelőttinél. Ezt is beszámítva az év első három hónapjának a mérlege 3,35 mil­lió új eladott autó, ami 8,1 százalékos előrelépés a tavalyi első negyedévihez képest. Az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (ACEA) most közölt adatai szerint tehát már hetedik hónapja fo­lyamatosan nő a forgalom az erősödő gazdasági fellendülésnek köszönhe­tően. A Európai Bizottság előrejelzése szerint az euróövezet egészét 1,2 száza­lékos gazdasági növekedés jellemzi, a felszabaduló pluszjövedelem egy része pedig az autópiacon csapódik le. A vá­sárlói bizalom is visszatért, egyre töb­ben vállalkoznak a kocsicserére, amit több országban az állam vagy maguk a gyártók és a kereskedők is különböző akciókkal támogatnak. Az adósság­­válságból lassan kikecmergő spanyo­loknál, görögöknél és portugáloknál is nőttek az eladások. Ezúttal a Renault, a Ford és a PSA Peugeot Citroen-csoport eladásai nőt­tek a legdinamikusabban, szám sze­rint 29, 14, illetve 11 százalékkal. A legnagyobb európai autógyártónál, a Volkswagen-csoportnál 8,4 százalékos volt az éves szintű bővülés. Úgy tűnik, a Renault végül is jó lóra tett a Dacia megvásárlásával, és most már jól is po­zícionálja a román autógyártó alacso­nyabb árfekvésű termékeit. A Dacia - hobbiterepjárója, a Duster felfrissíté­sével és a Sandero ráncfelvarrásával - 51 százalékos növekedéssel, 36 ezer értékesített járművel járult hozzá az anyacég sikeréhez. (Összehasonlítás­képp: Suzukikből 22 ezer kelt el.) A P­SA-csoport tagj­ai közül a két éve veszteséges működés után feltámadó Peugeot 13 százalékos pluszt hozott, míg a Citroen 8,5 százalékkal produ­kált jobb statisztikát a tavaly márciusi­nál. A Peugeot váratlan sikerét a 2008- as modellnek köszönheti, a kompakt városi terepjáróra 120 ezer megrende­lést vettek fel a franciák. A Citroennél is nagy mozgások vannak, Carlos Tavares vezérigazgató a termékpaletta szűkítését tervezi, vi­szont a DS brandet önálló luxusmár­kájukként határozza meg, valahogy úgy, mint azt a Toyota tette a Lexus­­sal. A Volkswagen-csoportnál a név­adó márka ötszázalékos előrelépése nem volt kiemelkedő, viszont az Audi­nél elkönyvelt 7,6 százalékos pluszfor­galom mindenképpen biztató. A ne­gyedik helyre a General Motors futott be hétszázalékos plusszal, ezen belül is az Opel-Vauxhall „ikerpár” 15 százalé­kos bővülése érdemel figyelmet. Az olasz FIAT-cso­­portnál mért 4,2 százalékos sze­rény bővülés importból származik, a Jeep már­ka új váro­si terepjáró 32 százalé­kos „robban­tással” csörlőz­­te ki a kátyúból az olaszok szekerét. Az öt meghatáro­zó piacon egyaránt pozitív elmoz­dulásról vallanak a statisztikai ada­tok, itt az országok közötti motori­­zációs versenyt márciusban Nagy- Britannia nyerte, ahol 18 százalék­kal nőttek az eladások az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A spanyo­loknál tízszázalékos pluszt mértek, majd a németek jönnek 5,4 százalék­kal. Az európai piacot most egyér­telműen a britek húzzák, náluk szo­ros összefüggés mutatható ki a reál­keresetek látványos növekedése és az autóvásárlások között. Magyarorszá­gon 21,8 százalékos forgalombővülés volt márciusban, ez 6166 autót je­lent. Közülük több száz már nincs is az országban, mert azonnal reexpor­tálták a nálunk olcsóbban megvehe­tő gépkocsit. A Datahouse adata sze­rint a forgalomba helyezés után reex­­portra kerülő autók aránya 13 száza­lékos lehetett tavaly. A vártnál nagyobb európai forga­lomnövekedésben - bármilyen fur­csa - az áprilisi húsvéti ünnep miatti előre hozott vásárlások is közreját­szanak. A legnagyobb autópiacon, Németországban mért 5,4 száza­lékos növekedésben az árakci­óknak is jelentős szerepük volt: az Autohaus Puss­chlag adatai szerint 11,6 százalékos volt az árcsökkentési átlag, a legtöb­bet a FIAT (13,5 százalék), a Ford (13,2 százalék) és a fran­cia gyártók (13 százalék) enged­tek listaáraikból. A Bloomberg iparági forrá­sokra hivatkozva kétszázalékos­ra becsüli az európai autóeladá­sok idei növekedését, ami a két év­tizedes negatív rekordot döntő tava­lyi év után szerény, de biztos elmoz­dulást jelent a holtpontról. HIRDETÉS A matricákat keresse az április 20-ai Vasárnapi Blikkben! M ! Off, J Off, J­ÖN! ki PÉTER Lőtincz Tamás legnagyobb dobása a STADIONBAN MTAMEÍ HOGY MILYEN KIOZIC Küldje be és nyerjen! Rejtvény, Sportkrém fotó A Nemzeti Sport új tévémagazinjából kiderül: ■ hogyan készül az anyaszerepre Kovács Katalin ■ miért játszik két csapatban Kemenes Szabolcs ■ mi volt élete nagy dobása Lőrincz Tamásnak Részletes tévéműsor ■ Könyv- és színházi ajánló ■ Rejtvény Hurka Gergely: tgy hét hordaléka

Next