Népszabadság, 2014. április (72. évfolyam, 76-101. szám)
2014-04-18 / 92. szám
14 Népszabadság 2014. április 18., péntek Válság után Jármű-kereskedelem A tavalyi húszéves mélypont után lassan magához tér az autópiac A Dacia Európa új üdvöskéje Kriván Bence Újabb, a hazai autógyártás szempontjából kedvező hír érkezett az európai autóeladásokról: a márciusban forgalomba helyezett gépkocsik és kishaszonjárművek száma 1,49 millió volt, azaz tíz százalékkal több az egy évvel ezelőttinél. Ezt is beszámítva az év első három hónapjának a mérlege 3,35 millió új eladott autó, ami 8,1 százalékos előrelépés a tavalyi első negyedévihez képest. Az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (ACEA) most közölt adatai szerint tehát már hetedik hónapja folyamatosan nő a forgalom az erősödő gazdasági fellendülésnek köszönhetően. A Európai Bizottság előrejelzése szerint az euróövezet egészét 1,2 százalékos gazdasági növekedés jellemzi, a felszabaduló pluszjövedelem egy része pedig az autópiacon csapódik le. A vásárlói bizalom is visszatért, egyre többen vállalkoznak a kocsicserére, amit több országban az állam vagy maguk a gyártók és a kereskedők is különböző akciókkal támogatnak. Az adósságválságból lassan kikecmergő spanyoloknál, görögöknél és portugáloknál is nőttek az eladások. Ezúttal a Renault, a Ford és a PSA Peugeot Citroen-csoport eladásai nőttek a legdinamikusabban, szám szerint 29, 14, illetve 11 százalékkal. A legnagyobb európai autógyártónál, a Volkswagen-csoportnál 8,4 százalékos volt az éves szintű bővülés. Úgy tűnik, a Renault végül is jó lóra tett a Dacia megvásárlásával, és most már jól is pozícionálja a román autógyártó alacsonyabb árfekvésű termékeit. A Dacia - hobbiterepjárója, a Duster felfrissítésével és a Sandero ráncfelvarrásával - 51 százalékos növekedéssel, 36 ezer értékesített járművel járult hozzá az anyacég sikeréhez. (Összehasonlításképp: Suzukikből 22 ezer kelt el.) A PSA-csoport tagjai közül a két éve veszteséges működés után feltámadó Peugeot 13 százalékos pluszt hozott, míg a Citroen 8,5 százalékkal produkált jobb statisztikát a tavaly márciusinál. A Peugeot váratlan sikerét a 2008- as modellnek köszönheti, a kompakt városi terepjáróra 120 ezer megrendelést vettek fel a franciák. A Citroennél is nagy mozgások vannak, Carlos Tavares vezérigazgató a termékpaletta szűkítését tervezi, viszont a DS brandet önálló luxusmárkájukként határozza meg, valahogy úgy, mint azt a Toyota tette a Lexussal. A Volkswagen-csoportnál a névadó márka ötszázalékos előrelépése nem volt kiemelkedő, viszont az Audinél elkönyvelt 7,6 százalékos pluszforgalom mindenképpen biztató. A negyedik helyre a General Motors futott be hétszázalékos plusszal, ezen belül is az Opel-Vauxhall „ikerpár” 15 százalékos bővülése érdemel figyelmet. Az olasz FIAT-csoportnál mért 4,2 százalékos szerény bővülés importból származik, a Jeep márka új városi terepjáró 32 százalékos „robbantással” csörlőzte ki a kátyúból az olaszok szekerét. Az öt meghatározó piacon egyaránt pozitív elmozdulásról vallanak a statisztikai adatok, itt az országok közötti motorizációs versenyt márciusban Nagy- Britannia nyerte, ahol 18 százalékkal nőttek az eladások az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A spanyoloknál tízszázalékos pluszt mértek, majd a németek jönnek 5,4 százalékkal. Az európai piacot most egyértelműen a britek húzzák, náluk szoros összefüggés mutatható ki a reálkeresetek látványos növekedése és az autóvásárlások között. Magyarországon 21,8 százalékos forgalombővülés volt márciusban, ez 6166 autót jelent. Közülük több száz már nincs is az országban, mert azonnal reexportálták a nálunk olcsóbban megvehető gépkocsit. A Datahouse adata szerint a forgalomba helyezés után reexportra kerülő autók aránya 13 százalékos lehetett tavaly. A vártnál nagyobb európai forgalomnövekedésben - bármilyen furcsa - az áprilisi húsvéti ünnep miatti előre hozott vásárlások is közrejátszanak. A legnagyobb autópiacon, Németországban mért 5,4 százalékos növekedésben az árakcióknak is jelentős szerepük volt: az Autohaus Pusschlag adatai szerint 11,6 százalékos volt az árcsökkentési átlag, a legtöbbet a FIAT (13,5 százalék), a Ford (13,2 százalék) és a francia gyártók (13 százalék) engedtek listaáraikból. A Bloomberg iparági forrásokra hivatkozva kétszázalékosra becsüli az európai autóeladások idei növekedését, ami a két évtizedes negatív rekordot döntő tavalyi év után szerény, de biztos elmozdulást jelent a holtpontról. HIRDETÉS A matricákat keresse az április 20-ai Vasárnapi Blikkben! M ! Off, J Off, JÖN! ki PÉTER Lőtincz Tamás legnagyobb dobása a STADIONBAN MTAMEÍ HOGY MILYEN KIOZIC Küldje be és nyerjen! Rejtvény, Sportkrém fotó A Nemzeti Sport új tévémagazinjából kiderül: ■ hogyan készül az anyaszerepre Kovács Katalin ■ miért játszik két csapatban Kemenes Szabolcs ■ mi volt élete nagy dobása Lőrincz Tamásnak Részletes tévéműsor ■ Könyv- és színházi ajánló ■ Rejtvény Hurka Gergely: tgy hét hordaléka