Népszabadság, 2014. június (72. évfolyam, 128-151. szám)

2014-06-03 / 129. szám

Médiasarc kell a pénz a kormánynak Hiányt pótol a reklámadó F. Szabó Emese A választásokhoz közeledve eltemet­te, ám most ismét elővette a reklám­adót a kormány, pontosabban a ko­rábbi gyakorlatnak megfelelően egy kormánypárti képviselő, most éppen L. Simon László. A kabinet nagyobb bevételt akar, mint korábban, és a többletet is a nagyoktól szedné be. A legtöbbet továbbra is a két vezető ke­reskedelmi televízió, az RTL Klub és a TV2, illetve a Sanoma fizetné. A reklámadó ötletét maga Orbán Viktor miniszterelnök vetette fel egy évvel ezelőtt, amikor Brüsszelben ar­ról tárgyalt: az uniós bürokraták ki­­engedik-e az országot a túlzottdefi­­cit-eljárás alól. Akkor a tranzakciós illeték emelése és behajtása, no meg a zárolások elrendelése elegendőnek bizonyult, ezért visszakoztak a rek­lámadótól. Most viszont ismét szük­ség lehet a pluszbevételre. A törvény szövege nagyrészt meg­egyezik az egy évvel ezelőtt összera­kott tervezet szövegével, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy ott a terhelés a reklámbevétel legfel­jebb húsz százaléka volt, a mostani táblázat viszont ötkulcsos, ahol a leg­felső elvonási mérték 40 százalék. Ez 20 milliárd forintos reklámárbevétel mellett lép be, ez az elvonási mérték egyetlen céget, az RTL Klubot súj­taná, ha a bevétele az idén is megkö­zelítené a tavalyit. Az adó a legkisebb cégeket bé­kén hagyja, félmilliárd forint net­tó árbevétel alatt nem kell megfizet­ni - egy éve az adómentes határ még egymilliárd forint volt. E fölött szép sorban jönnek a sávok ötmilliárd fo­rintonként. Az adót a kapcsolt vál­lalkozásoknak úgy kell megállapíta­niuk, hogy a bevételüket össze kell adni, majd ez alapján kell kiszámol­ni a fizetnivalót. A vállalkozások kö­zött a fizetendő adót az árbevétel el­oszlása alapján kell szétdobni - vagy­is ebben az esetben a félmilliárd fo­rint alatti csoporttagnak is lesz fizet­nivalója, a nulla kulcs itt nem játszik. Ez az egy tulajdonossal rendelkező holdingoknak nem kedvez (így ros­­­szul jár a CEMP), de nem jelent prob­lémát a kormányhoz közel álló vállal­kozók vezette média- és reklámbi­rodalomnak. Ezek a cégek a bonyo­lult tulajdonosi struktúra miatt ismét csak megúsznák az adófizetést, ahogy korábban. Holott épp ezek a cégek a leginkább nyereségesek. A hazai adórendszerben ma sehol sincs egyébként 40 százalékos elvo­nás, a legmagasabb terhelést a nor­mál áfa és a szociális hozzájárulási adó 27 százalékos kulcsa jelenti. A jogsza­bálytervezet indoklásában az szere­pel, hogy az adó bevezetésének oka a lakosságot terhelő adók csökkentése és a közvetett, illetve fogyasztási adók emelésének szándéka. Ám ez legfel­jebb a 2015-ös évben volna megfele­lő indok. Varga Mihály nemzetgazda­sági miniszter a közmédiában ugyan azt megerősítette, hogy ha lesz rá költ­ségvetési forrás, egy számjegyű lesz a jövedelemadó - de ez aligha következ­het be az idén. A N­épszabadság számí­tása szerint legfeljebb hét-nyolcmilli­­árd forintban reménykedhet ebből a forrásból a kormány. Ez nem elegendő az egy számjegyű szja bevezetéséhez. A bevétel azonban segíthet a költség­­vetés konszolidációjában. Több elem­ző is felhívta már a figyelmet, hogy a választások után szükséges lesz egy ki­igazítás a büdzsében. Az első négy hó­napban összejött a tervezett 984 mil­liárd forint hiányból 950 milliárd fo­rint deficit. A májusi eredményeket hamarosan nyilvánosságra kell hoz­ni - itt az ideje az őszintébb vallomá­soknak. Lehet magyarázkodni, hogy a rendszer fejnehéz, és hamarabb jön­nek a kiadások, mint a bevételek, a va­lóság azonban mégis az, hogy a hátra­lévő nyolc hónapban elvileg már csak filléreket költhetne pluszban az állam, ami fejnehézség ide, év végével bejövő bevételek oda, irreális. A médiacégek egyedül abban re­ménykedhetnek, hogy a nettó árbe­vétel alapján kiszámítandó adó eset­leg hozzáadott érték típusú adónak minősül. Vagyis megtámadhatják, mert az hasonlít az áfához. Az ilyen adók elvileg tiltottak az unióban - vagy legalábbis a Európai Bizottság engedélyét kell kikérni előzetesen -, ám a magyar rendszerben felbukkant számos különadó sem vérzett el ilyen indok miatt. Elbukott az Európai Bí­róságon azonban a távközlési és a kiskeradó is. Ennek fényében kérdé­ses, milyen ítélet születhetne a ha­sonlónak minősíthető reklámadót illetően. Az ügy 4 Norvég Civil Alap: a Kehi ellenőrei lecsaptak a hazai társszervekre A Miniszterelnökség azt állítja, hogy nem készítettek listát sem a támogatást elnyert civil szervezetekről, sem a folya­matban részt vevő magán­­személyekről. ^6 Brüsszel nem engedi lazítani a magyar kormányt A bizottság újabb lépésekre szólítja fel hazánkat a közép­távú költségvetési céltól eltérí­tő folyamatok miatt. Az aján­lásban megjelenik a szegény­ség növekedésének ténye. ^9 Lemondott a spanyol király hétfőn. I. János Károly fiának, Fülöp hercegnek adja át a trónt. A 76 éves király egészsége megrendült az utóbbi években, ráadásul a diktatúrából a demokráciába való átmenet során megalapozott népszerűségét a királyi családhoz kötődő több botrány is megtépázta. ^>8 FOTÓ: MTI/EPA - CHEMA MOYA PUSKÁS ÉS ORBÁN EGY EMLÉKTÁBLÁN A Panathinaikosz stadi­onjának VIP-páholyában tegnap felavatták Pus­kás Ferencnek, az athéni klub egykori legendás edzőjének emléktáblá­ját. Nemcsak a legna­gyobb magyar futballis­ta neve betűzhető ki a táblán: a görög szö­vegben felbukkan Orbán Viktor is. -­20 FOTÓ: NEMZETI SPORT I - HEGEDŰS GÁBOR ÖTÖDIK HASÁB Zsákmány Az új kétharmad befejezi a régi kétharmad művét. A szobrokat felállítja, a házakat átadja, az adót kiveti. A végleges visszavonulás nem a vezénylő tábornok műfaja. Ha egyszer valamiben frontot nyitott a kormány, azt a csatát addig vívja, amíg el nem éri az előre eltervezett célt. Az ilyen harcban legfeljebb taktikai vissza­vonulások képzelhetők el. A reklámadóról csak Móricka gondolta, hogy le van fújva. Persze egy darabig, mondjuk a választá­sok végéig. Hogy aztán előhúzza­nak az asztalfiókból egy még dur­vább változatot. A Fidesz adó- és reklámügyi szakemberének ép­penséggel nem tekinthető L. Simon László be is nyújtotta legott. A tartalmát látva a nem­zeti együttműködés rendszerének tipikus megnyilvánulása. Vissza­pofáztok, nem tetszik a kotta? Akkor itt egy másik. Ki fogjátok ti még énekelni a magas cét is, és nyüszítve kívánjátok vissza az előző dallamot! De félre az érintettségünk miatt elfogult feltételezésekkel, nézzük a szakmai alapokat. L. Simon törvényjavaslatának in­doklásából, amit biztosan ő írt, megtudhatjuk, hogy az elmúlt években „az adórendszer súly­pontja egyre inkább a forgalmi fogyasztási adókra helyeződött át. Több olyan specifikus forgal­mi adó jött létre, amely a gazda­ság egy-egy, a gazdasági növeke­dés és a foglalkoztatás szempont­jából nem kiemelkedő jelentősé­gű szegmensét érintette.” Csak memóriafrissítésként: ilyen ága­zatnak számít az energiaszolgál­tatás, a kereskedelem és a bank­szektor. L. Simon szerint az adó­rendszernek ebbe az átalakításá­ba illeszkedik a reklámközzéte­vőkre kirovandó új teher. Tisztá­ra megnyugodtunk, így minden világos. Már majdnem azt hittük, hogy a média megregulázása és a kiszemelt zsákmány megszer­zése a törvény célja. (A szerk.) Egymáshoz tapadva Tamás Ervin szerint a balol­dal belenyúlt egy rózsa tüs­kéjébe, majd dühében elta­posná az egész virágot. ->11 Megosztó szertartás Révész Sándor Jaruzelski búcsúztatásáról: az állami temetés legyen néma! Ml 9 770237 377022 14129

Next