Népszabadság, 2014. október (72. évfolyam, 230-255. szám)

2014-10-10 / 238. szám

Re­kl­ám­sarc Az FTC nem fizet arénája elnevezéséért, másoknak nincs kiskapu Adó utáni vereség Nem az FTC futballcsapatát működ­tető sportvállalkozásnak, hanem a Groupama Arénát üzemeltető cégnek kellene fizetnie a létesítmény elneve­zése után a reklámadót, de a bevétele nem éri el ezt a szintet. A Forma-1-es Magyar Nagydíj és a 2020-as labdarú­gó Eb elvileg a célkeresztben marad. Pető Péter „Az aréna nevének értékesítése ön­magában nem adóköteles. (...) Ha egy társaság nevét reklámadó-köteles mó­don teszik közzé, akkor a közzétevő lesz az adó alanya” - felelte kérdésünk­re a nemzetgazdasági tárca. Az FTC futballcsapatát működtető sportvállal­kozásnak tehát nem kell utalnia azért, mert az együttesnek otthont adó léte­sítmény a Groupama Aréna nevet vi­seli. A stadiont üzemeltető társaság la­punkkal azt közölte: a Lagardere Unli­mited Stadium Solutions Kft. reklám- és marketingtevékenysége nem hozott akkora bevételt eddig, hogy reklám­adó-kötelezettségük legyen. A stadion névértékesítése tehát nem hajt hasznot az államnak. Pedig a zöld-fehér labda­rúgórészleg profitál a reklámközzété­telből, hiszen a működtetőtől minden évben jelentős összeget kap az üzemel­tetés lehetőségéért, ám adóalapja nem növekszik, mert üzleti partnere teszi közzé a reklámot. Pedig a működtető a ferencvárosi brand miatt tudja értéke­síteni a stadion nevét. Nem csupán ez az eset vet fel di­lemmákat. A mezek árusítása a sza­bályozás újabb abszurd elemére vilá­gít rá. Megkérdeztük, kinek az adó­alapja nő azon eladott dresszek miatt, amelyeken ott virít a szponzor felira­ta. Az NGM válasza: ha egy bolt árulja a trikót, az nem reklámközzététel, ám a helyzet más, ha sportvállalkozás mű­ködteti az árusítóhelyet. Hiszen elő­fordulhat: a céget szponzori szerződés kötelezi a mez értékesítésére, s így az árusítás már reklámközzététel. A hazai shopokban lehet venni például légitár­saságot hirdető Manchester City- vagy katari alapítványt reklámozó Barcelo­­na-mezt, a sor folytatható. A támoga­tók azért fizetnek a topcsapatoknak, mert azok globális elérést garantálnak. A reklámadó logikája viszont az: min­dig akad valaki, akinek bevételt hoz a hirdetés. Ha a dresszt eladó bolt nem, marad a csapat, amely a szponzoraitól kasszíroz, így meglehet, fel kellene ke­resni az érintetteket, s kiszámolni, mi­lyen értékűek a Magyarországon köz­zétett hirdetéseik. A történet azzal teljesedik ki: az ide­haza BL-meccsen pályára lépő külföl­di csapatnak alighanem ki kell számol­nia, nem ugorja-e meg az 500 millió forintos határt, mert az NGM szerint, ha külföldi cég végez reklámadó-köte­les tevékenységet, akkor fizetnie kell. Az adó- és vámhivatal konkrét ügy­ről, így a Forma-1-es Magyar Nagydíj­ról nem adhat információt. Ám a saj­tóiroda közölte: eddig több mint 700 adózótól érkezett bevallás, a megfi­zetett összeg 1,3 milliárd forint. Nem tudjuk, ebben benne van-e az F1-es futam jogtulajdonosainak adója, de a cég elvileg nem maradhat ki, ahogyan majd a 2020-as futball Európa-baj­­nokság szervezője sem. Már csak arra keressük a választ: ki és miként kéri el az UEFA globális piacra szóló reklám­­szerződéseit, s milyen módon kalku­lálja ki, hogy a szervezetnek mennyi pénzt kell utalnia az államnak?­­»16 A Ferencvárosnak megmarad a teljes összeg, amelyet az Üllői úti stadionnal magát hirdető biztosítótársaság befizet fotó: Kurucz Árpád „Félnek a fiúk” - tapasztalja a fideszes vezetésen Bokros Lajos Saját fegyverével verné meg az Orbán-rendszert a baloldal talpon maradt főpolgármes­ter-jelöltje. Szerinte szemé­lyében a becsületre és a hite­lességre lehet szavazni. a2 AZ EMLÉKEZÉS MŰVÉSZE Patrick Modiano re­gényírónak ítélte oda az irodalmi Nobel-díjat a Svéd Királyi Tudomá­nyos Akadémia. A fran­cia szerző fő témája kilétünk kérdésessége, az emlékezés és a felej­tés eltéphetetlen össze­függése, az eltűnt és megtalálhatatlan idő. Magyarul eddig négy műve jelent meg. -­11 FOTÓ: MTI/EPA - IAN LANGSDON ÖTÖDIK HASÁB Sztenderd Nem tudjuk, mit gondolt Vágó Attila, a Szigetszentmiklós edzője, amikor a Vasas elleni bajnoki meccsen lezsidózta Rodenbücher Istvánt. A legvalószínűbb - látva a büntetés fölötti értetlenkedését -, hogy semmit. Csak úgy jött neki, csípőből, újabb tanúbizonyságát adva annak, hogy a honi futballkö­­zegben valami nagyon nincs rend­ben. Nálunk a pálya szélén zsidóz­nak, a tévében négereznek, a lelá­tón kánonban cigányoznak, aztán úgy néznek a büntetés után, mint borjú az új kapura. Sőt, hőbörögve kérik számon a véleménynyilvání­tás szabadságát. Egyes orgánumok túlzó büntetésről beszélnek, kol­légáik mentegetik a vétkeseket, bárkivel előfordul, a meccs heve satöbbi. Csakhogy a helytelen nem viszonylagos fogalom. Az MLSZ - amelynek rassziz­mus elleni szabályai üdvözlendő módon szigorúbbak a FIFA irány­­mutatásainál - szélmalomharcot vív. Azokkal, akik csúfolták a súlya miatt a kövér osztálytársukat, szemüvege miatt a rosszul látókat, s egy vita során most sem észér­vekkel, hanem bőrszínnel és sze­xuális orientációval hozakodnak elő elsőként. Azokkal, akiknek gyakran ok sem kell, hogy ilyesmi­vel dobálózzanak, s a végén felhá­borodnak, ha rájuk pirítanak. Ez alapján úgy tetszik, a ras­­­szizmus a sztenderd: ugyan­ugyan, titokban mindenki szokott zsidózni, kacsintanak össze körü­löttünk, s mire észbe kapunk, már át is írták a kötelező olvasmányok listáját vagy porig alázták a tévé­műsor felütésében a roma vendé­get. Tetszik vagy sem: a sztender­­det magunk jelöljük ki. Egyelőre rossz helyre lőttük be. Bill Shankly szerint a futball nem élet vagy halál kérdése - sokkal több annál. Nos, valóban. A futball: tükör. Néha nem árt belenézni. (A szerk.) Szombat reggel hétvége ►A szakképzési reform az utcára és az elfekvőbe visz. ► Kentaur: Orbán is lesz olyan senki, mint Berlusconi lett. ► Com­ing out Szeteytől Alföldiig és Angliáig. Multi cégek Magyarországon: hoztak, láttak, vittek? A Világgazdaság konferenciája a nemzetközi vállalatok magyar üzleti hatásairól Időpont: 2014. október 30., Helyszín: Hotel Mercure Buda, 1013 Budapest, Krisztina körút, 41-43. Motorok és fékek (Adalékok a multik szerepéhez) - Chikán Attila egyetemi tanár, a Versenyképességi Intézet igazgatója Mit hozhatnak a stratégiai szerződések a multikkal? - Szabó László külgazdasági államtitkár Miért ellentmondásos a multik megítélése? - Vah­i Tamás, A zsiráf nyaka című könyv szerzője HIRDETÉS Támogatók: IÜM 0 legrand ft­ 31 TESCO iJJI lWikver További információ: telefon: (+36-1) 460-2683, www.vg.hu/konferencia, konferencia@vg.hu Vélemény Hajrá, Novajok! A harsány egri polgármester helyett inkább Takarékos Mancikára figyel, és neki drukkol Doros Judit. ^9 9 770237 377053 14238

Next