Népszabadság, 2014. október (72. évfolyam, 230-255. szám)
2014-10-10 / 238. szám
Reklámsarc Az FTC nem fizet arénája elnevezéséért, másoknak nincs kiskapu Adó utáni vereség Nem az FTC futballcsapatát működtető sportvállalkozásnak, hanem a Groupama Arénát üzemeltető cégnek kellene fizetnie a létesítmény elnevezése után a reklámadót, de a bevétele nem éri el ezt a szintet. A Forma-1-es Magyar Nagydíj és a 2020-as labdarúgó Eb elvileg a célkeresztben marad. Pető Péter „Az aréna nevének értékesítése önmagában nem adóköteles. (...) Ha egy társaság nevét reklámadó-köteles módon teszik közzé, akkor a közzétevő lesz az adó alanya” - felelte kérdésünkre a nemzetgazdasági tárca. Az FTC futballcsapatát működtető sportvállalkozásnak tehát nem kell utalnia azért, mert az együttesnek otthont adó létesítmény a Groupama Aréna nevet viseli. A stadiont üzemeltető társaság lapunkkal azt közölte: a Lagardere Unlimited Stadium Solutions Kft. reklám- és marketingtevékenysége nem hozott akkora bevételt eddig, hogy reklámadó-kötelezettségük legyen. A stadion névértékesítése tehát nem hajt hasznot az államnak. Pedig a zöld-fehér labdarúgórészleg profitál a reklámközzétételből, hiszen a működtetőtől minden évben jelentős összeget kap az üzemeltetés lehetőségéért, ám adóalapja nem növekszik, mert üzleti partnere teszi közzé a reklámot. Pedig a működtető a ferencvárosi brand miatt tudja értékesíteni a stadion nevét. Nem csupán ez az eset vet fel dilemmákat. A mezek árusítása a szabályozás újabb abszurd elemére világít rá. Megkérdeztük, kinek az adóalapja nő azon eladott dresszek miatt, amelyeken ott virít a szponzor felirata. Az NGM válasza: ha egy bolt árulja a trikót, az nem reklámközzététel, ám a helyzet más, ha sportvállalkozás működteti az árusítóhelyet. Hiszen előfordulhat: a céget szponzori szerződés kötelezi a mez értékesítésére, s így az árusítás már reklámközzététel. A hazai shopokban lehet venni például légitársaságot hirdető Manchester City- vagy katari alapítványt reklámozó Barcelona-mezt, a sor folytatható. A támogatók azért fizetnek a topcsapatoknak, mert azok globális elérést garantálnak. A reklámadó logikája viszont az: mindig akad valaki, akinek bevételt hoz a hirdetés. Ha a dresszt eladó bolt nem, marad a csapat, amely a szponzoraitól kasszíroz, így meglehet, fel kellene keresni az érintetteket, s kiszámolni, milyen értékűek a Magyarországon közzétett hirdetéseik. A történet azzal teljesedik ki: az idehaza BL-meccsen pályára lépő külföldi csapatnak alighanem ki kell számolnia, nem ugorja-e meg az 500 millió forintos határt, mert az NGM szerint, ha külföldi cég végez reklámadó-köteles tevékenységet, akkor fizetnie kell. Az adó- és vámhivatal konkrét ügyről, így a Forma-1-es Magyar Nagydíjról nem adhat információt. Ám a sajtóiroda közölte: eddig több mint 700 adózótól érkezett bevallás, a megfizetett összeg 1,3 milliárd forint. Nem tudjuk, ebben benne van-e az F1-es futam jogtulajdonosainak adója, de a cég elvileg nem maradhat ki, ahogyan majd a 2020-as futball Európa-bajnokság szervezője sem. Már csak arra keressük a választ: ki és miként kéri el az UEFA globális piacra szóló reklámszerződéseit, s milyen módon kalkulálja ki, hogy a szervezetnek mennyi pénzt kell utalnia az államnak?»16 A Ferencvárosnak megmarad a teljes összeg, amelyet az Üllői úti stadionnal magát hirdető biztosítótársaság befizet fotó: Kurucz Árpád „Félnek a fiúk” - tapasztalja a fideszes vezetésen Bokros Lajos Saját fegyverével verné meg az Orbán-rendszert a baloldal talpon maradt főpolgármester-jelöltje. Szerinte személyében a becsületre és a hitelességre lehet szavazni. a2 AZ EMLÉKEZÉS MŰVÉSZE Patrick Modiano regényírónak ítélte oda az irodalmi Nobel-díjat a Svéd Királyi Tudományos Akadémia. A francia szerző fő témája kilétünk kérdésessége, az emlékezés és a felejtés eltéphetetlen összefüggése, az eltűnt és megtalálhatatlan idő. Magyarul eddig négy műve jelent meg. -11 FOTÓ: MTI/EPA - IAN LANGSDON ÖTÖDIK HASÁB Sztenderd Nem tudjuk, mit gondolt Vágó Attila, a Szigetszentmiklós edzője, amikor a Vasas elleni bajnoki meccsen lezsidózta Rodenbücher Istvánt. A legvalószínűbb - látva a büntetés fölötti értetlenkedését -, hogy semmit. Csak úgy jött neki, csípőből, újabb tanúbizonyságát adva annak, hogy a honi futballközegben valami nagyon nincs rendben. Nálunk a pálya szélén zsidóznak, a tévében négereznek, a lelátón kánonban cigányoznak, aztán úgy néznek a büntetés után, mint borjú az új kapura. Sőt, hőbörögve kérik számon a véleménynyilvánítás szabadságát. Egyes orgánumok túlzó büntetésről beszélnek, kollégáik mentegetik a vétkeseket, bárkivel előfordul, a meccs heve satöbbi. Csakhogy a helytelen nem viszonylagos fogalom. Az MLSZ - amelynek rasszizmus elleni szabályai üdvözlendő módon szigorúbbak a FIFA iránymutatásainál - szélmalomharcot vív. Azokkal, akik csúfolták a súlya miatt a kövér osztálytársukat, szemüvege miatt a rosszul látókat, s egy vita során most sem észérvekkel, hanem bőrszínnel és szexuális orientációval hozakodnak elő elsőként. Azokkal, akiknek gyakran ok sem kell, hogy ilyesmivel dobálózzanak, s a végén felháborodnak, ha rájuk pirítanak. Ez alapján úgy tetszik, a rasszizmus a sztenderd: ugyanugyan, titokban mindenki szokott zsidózni, kacsintanak össze körülöttünk, s mire észbe kapunk, már át is írták a kötelező olvasmányok listáját vagy porig alázták a tévéműsor felütésében a roma vendéget. Tetszik vagy sem: a sztenderdet magunk jelöljük ki. Egyelőre rossz helyre lőttük be. Bill Shankly szerint a futball nem élet vagy halál kérdése - sokkal több annál. Nos, valóban. A futball: tükör. Néha nem árt belenézni. (A szerk.) Szombat reggel hétvége ►A szakképzési reform az utcára és az elfekvőbe visz. ► Kentaur: Orbán is lesz olyan senki, mint Berlusconi lett. ► Coming out Szeteytől Alföldiig és Angliáig. Multi cégek Magyarországon: hoztak, láttak, vittek? A Világgazdaság konferenciája a nemzetközi vállalatok magyar üzleti hatásairól Időpont: 2014. október 30., Helyszín: Hotel Mercure Buda, 1013 Budapest, Krisztina körút, 41-43. Motorok és fékek (Adalékok a multik szerepéhez) - Chikán Attila egyetemi tanár, a Versenyképességi Intézet igazgatója Mit hozhatnak a stratégiai szerződések a multikkal? - Szabó László külgazdasági államtitkár Miért ellentmondásos a multik megítélése? - Vahi Tamás, A zsiráf nyaka című könyv szerzője HIRDETÉS Támogatók: IÜM 0 legrand ft 31 TESCO iJJI lWikver További információ: telefon: (+36-1) 460-2683, www.vg.hu/konferencia, konferencia@vg.hu Vélemény Hajrá, Novajok! A harsány egri polgármester helyett inkább Takarékos Mancikára figyel, és neki drukkol Doros Judit. ^9 9 770237 377053 14238