Népszabadság, 2014. november (72. évfolyam, 256-279. szám)
2014-11-22 / 273. szám
2014. november 22., szombat | Népszabadság 3 Hétvége Beleharapott a szivárványba Vadászgéppel a szabadság felé KURCZ BÉLA Távollétében halálra ítélték. Előtte megpróbálták kinyírni. Nem másért, hanem mert gondolt egy nagyot, s egy MiG-15-ös, harcászati fegyverekkel felszerelt vadászgéppel átsiklott Olaszországba az akkor 42 éves Bíró József őrnagy. 45 éve, 1969- ben. Botrányok botránya kerekedett az ügyből, mert észre sem vették, hogy lelépett. A nyugati hírügynökségek kürtölték világgá. Sosem rehabilitálták, csupán kegyelmet kapott. De megérte szabadon beleharapni a szivárványba. Én kedveltem Czinegét! Mert jóban voltunk. Többször is jártam nála. A fene nagy házukban a Rózsadomb lejtőjén. Irigyeltem, mert neki már akkor volt Led Zeppelin-lemeze, amikor még azt sem tudtuk, mi az. De náluk bömbölt, szétrepesztette a falakat az otthonukban, ahol a kertben olyan furcsa szemű, bundájú kutyák rohangásztak, amelyek felmenői állítólag már az űrben is jártak. (Ajándékba kapták és bántó lett volna visszautasítani, most meg egyenruhás „házimunkások” próbálták, nyilván önkéntes buzgalomtól vezérelve megfékezni őket.) Ebből a kacsalábon forgó „várból” minden reggel fél 8-kor egy fekete Mercedes, egyenruhás, tányérsapkás katonai sofőrrel furikázta el az Ady Endre Általános Iskolába. Délután meg haza. Egy osztályba jártunk Dodival. Furcsa kapcsolat volt. Ég és föld. Az én apám úriszabó-üzletet vezetett a Frankel Leó utcában. Megtűrt kisiparos volt. A jó időkben segédek vették körül, és az idő múlásával egyre több pártfunkcionárius (is) rányitotta az ajtót. Mert már nem volt elég a Vörös Október Ruhagyár, ki akartak öltözni. És nem sajnálták rá sem a pénzt, sem az időt. Apám sosem kapkodta el, ami nem volt kész, arra várni kellett. Akár ítéletnapig is. Hiába ígértek érte többet. Őt nem lehetett sürgetni, megvesztegetni. De amit alkotott, az értékálló volt. Pazar! Pedig néha még a molyok is kerülgették a próbababán. Jöttek és jöttek, holott korábban sok volt a házkutatás, a váratlan szemrevételezés, rajtaütés. A Rákosi-érában valutázásért bíróság elé is állították. Sorra érkeztek a külföldi kuncsaftok is, egymásnak adva a kilincset: New Yorkból, Svájcból, Svédországból, vagy épp az égjük Horthy-rokon, egy féllábú Purgli Münchenből. Ragaszkodtak apámhoz. Dodinak (Józsinak) volt egy irtó szép, hosszú hajú húga. És még szebb, fiatalos anyja, akinek fantasztikus volt a töltött káposztája. Ő maga főzte, ilyenkor nem engedte a személyzetet a tűzhely közelébe. Lajos bácsi, a hadügyminiszter pedig rendszerint a kandallóval felszerelt, teniszpálya méretű hallban szendergett, vagy tévét nézett csónak méretű varrott sötétbarna bőr foteljéből. Zsírosodásra hajlamos, sűrű fekete hajú, zömök ember volt, óriási pofonokra képes tenyerekkel. Kár lett volna beleszaladni. Aztán egy szép napon ellentmondást nem tűrően megcsörrent a hatalmas, doboz méretű telefonszerkezet, amelyen legalább harminc kis irányítókar volt, világító lámpákkal, de csupán egyetlen kagyló és tárcsa tartozott hozzá. Először elsápadt. Aztán legszebb délutáni álmából ébredvén hebegett-habogott. Végül úgy ordított, hogy még a kristálycsillár is beleremegett. Volt is miért. „A kötelék felszállása után a Duna vo A hazai feldolgozó munka és a vádlottak távollétében hozott halálos ítéletek megfelelő hatékonysággal nem biztosíthatják az újabb hasonló bűncselekmények elkövetésétől való visszatartás érdekeit. Ezért javasoljuk a jogerős ítélet végrehajtása előkészítésére aktív operatív akció kezdeményezését. Mig-15-ös: itt büszkén szárnyal a magyar felhők fölött, de lopakodni is lehetett vele FORRÁS: FORTEPAN.HU nalában Bíró József őrnagy a kötelékből kivált és 14.18 órától vele minden irányú összeköttetés megszűnt. 1969. augusztus 14.én 18.45 órakor a HM Főügyelet közlése szerint az XXXMTI. hírügynökség értesítette, hogy Biró József őrgy. Olaszországba leszállt. A MiG. típusú repülőgép felszereléséhez tartozott 1 db. 34-es gépágyús, 40 db. lőszerrel, 2 db. 23-as gépágyú 160 db. lőszerrel. A repülőgép értéke 5 millió forint. Magával vitte a repülésen 1 használatos FRISZ táblázatot, 1 db. 500 ezres 1 db. 1 milliós térképet. Biró József őrgy. nyugati országba való leszállásával hazaárulást követett el.” - olvasható Szigetvári József alezredesnek, a Kilián György Repülő Műszaki Főiskola irányítójának augusztus 15- én keltezett feljelentésében, melyet futár útján a BM Vizsgálati Főosztály vezetőjének címzett. Csatolmányként nem mulasztotta el számba venni és csokorba gyűjteni, milyen ismeretekkel rendelkez(het)ett Bíró, aki 1949 óta a légierőnél, illetve a repülő csapatoknál teljesített szolgálatot. (Apja MÁV-főellenőr, ő maga pedig négy polgárit végzett vasesztergályos, 1949-től hivatásos katona. Disszidálásakor 17 éves a fia, felesége fogtechnikus Szolnokon. Lehangoló volt a lajstrom, mert a szökevény rendkívül sok és jelentős katonai titok birtokában volt. Ezért is fordulhatott elő, hogy a „Füred” fedőnevű gyakorlatról rajparancsnokként oly könnyedén lépett le, és járt túl mindenki eszén. Minősítéseiben olvasható: „Kiváló szellemi képességekkel rendelkezik, ami néha túlzottan önelégültté teszi...; alaptermészete bohém. Szereti a társaságot, de szórakozása a családi életre vonatkoztatva káros hatással nincs...; Rep. technikai képessége kiváló. Elfogásainak zömét kiváló eredménnyel oldotta meg...; Józan családi életet él... a repülésekhez pihenten és minden zavaró körülményektől mentesen fog hozzá...” A megsárgult papírokat böngészve az is kiderül: felszállás előtt behatóan érdeklődött a térségben várható időjárási viszonyokról, és felkereste anyósát, akitől elkérte unokatestvére kanadai címét. Ott is kötött ki. Kényszeredetten tanulgatott angolul, volt autómosó, később a farmerek körében lett keresett mezőgazdasági permetező, mert át tudott bújni a magasfeszültségű vezetékek alatt is. Végül az eszkimókat oktatta repülőgép-vezetésre messze északon, ahol csak szántalppal lehetett leszállni. Nyugdíj előtt még technikai újító is volt a világ egyik legnagyobb telefongyártó cégénél. Zsenialitása abban rejlett, hogy tudta: 500 méter alatt nem tudják bemérni a lokátorok. Kihasználta „lapulási” képességét. Mindennapi öröme volt a repülés. Idehaza sokáig nem heverték ki az átverés világra szóló szégyenét. Bírónak a használaton kívüli kifutópálya rövidsége miatt csak hason csúsztatva sikerült megállítania a gépet a szomszédos mezőn. A MiG lángra lobbant és fé-Egy MiG-15-ös 10 méter hosszú, 3,7 méter magas, és 10 méteres a szárnyfesztávolsága. Klimov sugárhajtómű hajtotta. Annolig elégett. Az olasz külügyminisztérium a politikai menedékjogra tekintettel megtagadta Bíró kiadatását, a roncsok elszállítását azonban engedélyezték. Már testőrök vigyáztak rá éjjel-nappal, amikor a trieszti menekülttáborban Valéka emberes „küldöttek” megpróbálták kinyírni a dezertőrt. Többször is rálőttek. De megúszta, mert mások voltak vele az Isten tervei. Aztán az izraeliek környékezték meg, jól jönne az Egyiptom elleni küzdelemben, ha beavatná őket az oroszok légi harci taktikájába, végül az amerikaiak akarták „bevetni” tudását a vietnamiak ellen. Nemet mondott mindenkinek, mert örökre kiszállt a „háborúsdizásból”. Vaskos, 73 fejezetes, 249 oldalas, sokáig „Szigorúan titkos!” minősítésű,,Áruló” fedőnév alatt vezetett, rendkívüli esemény dossziéja megtalálható az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában. Állítólag annyi fénymásolatot vett át, hogy csak két fordulóval tudták feleségével nejlonszatyorban elvinni. Amikor a sok-sok tortúra után hazatérhetett, volt pilótatársai azzal vádolták, hogy „úgy küldték ki”. De akkor miért lett kisnyugdíjas? „A bűncselekmény motívumaként állapította meg a bíróság: a rendezetlen, kölcsönös okok miatt szétzilálódott családi életét, anyagi elégedetlenkedését, a szolgálati helyén mellőzöttnek érezte magát. Állandóan elégedetlenkedett.” Végezetül Kucsera László r.yörgy. csoportfőnök elvtárs így összegezte a szökés valószínű okait: „(...) nem rendelkezett megfelelően szilárd politikai alappal ahhoz, hogy az általa vélt és indokolt sérelmeken, problémákon felülkerekedjen. Elvesztette hivatástudatát, egyre inkább a perspektivátlanság jellemezte. Ezen különböző negatív hatások összegeződéseként együtt járt nála, annak felmerülésével kimondásával, hogy a Magyar Néphadseregben sem anyagilag, sem erkölcsileg nem becsülik meg, ezt összehasonlította jugoszláviai utazása során szerzett, túlzottan szépített észrevételeivel... A fentiekben összegzett, teljesen fellazult, úgyszólván minden köteléktől mentes politikai, morális állapotban, azok szinte egyenes következményeként juthatott el a szocialista társadalmi kötelékkel való teljes szakítás gondolatáig, illetve annak végrehajtásáig...” A Budapesti Katonai Bíróság 1969 december 29-én hozott ítéletében (KB.I.052/1969.) „fegyveresen és szolgálati ténykedés felhasználásával elkövetett külföldre szökés” bűntette miatt távollétében halálra és teljes vagyonelkobzásra ítélte. Hozzáfűzve: „A Bíró által elkövetett bűncselekmény a Magyar Néphadsereg egyik legsúlyosabb következményekkel járó rendkívüli eseménye volt.” És mi a tanulság? Mert tanulság mindig van! A csoportfőnökség vezetője jelentésében nyomatékosan utalt is rá: „munkánk során fokozottabb figyelmet (kell) fordítani a tisztikar politikai-erkölcsi arculatának alakulására, a zavaró jelenségek időbeni feltárására, illetékesek felé időben történő jelzésére, javaslattal élni azok megszüntetésére... Bizony Biró Orgy. esetében beigazolódott, e téren belüli helyzetismeretünk következésképpen operatívfelderitő munkánk nem volt hézagmentes. Biró Orgy erkölcsi-politikai fellazultságát, indokolt, vagy vélt sérelmeit környezetében elég sokan ismerték.” Bár Göncz Árpád államfőként (saját hatáskörében döntve) elnöki kegyelemben részesítette, azóta sem rehabilitálták, honvédségi nyugdíjban sem részesült. Fél évvel később újabb csapás érte ott is szállt le. A rossz nyelvek szerint őt. Sokat ártván ezzel a diplomáciai miatt Zoboki gépe is megsérült, azt is végrehajtása előkészítésére aktív open magyar légierőt. 1970. április 7-én „feltűnően érdekes egyéniség volt, csatornákon folyó egyezkedéseknek, visszaszállították Magyarországra ratív akció kezdeményezését” - ezt egy MiG-15bisz 907-es sugárhajtású nagy különc, és már növendékkorában 428 oldalas vizsgálati dossziéja fedő- „A hazai feldolgozó munka és a vádlat- olvassuk a Honvédelmi Levéltárban géppel Taszárról szintén Olaszországba külön foglalkoztak vele az oroszok”. lapja szerint Zoboki lett a „Kalandor”. tak távollétében hozott halálos ítéletek egy Rajnai Sándornak, a külföldi hír„dobbantott” a Szovjetunióban kikép- Egyéves fiút hagyott itthon. Az amerikt is távollétében ítélte halálra a kato- megfelelő hatékonysággal nem bizto- szerzés főnökének szignójával jegyzett tett, igen tehetséges elfogó vadászpikaiaktól kért és kapott menedékjogot. nai bíróság. Sosem tért haza. Azt sírhatják az újabb hasonló bűncselek- dokumentumban. Zobokit rehabilitálták róla, Zoboki Sándor főhadnagy. Ő is megélt belőle. Míg Bíróról hallgattak, esetében is „elaludt" az elhárítás, csak tények elkövetésétől való visszatartás a rendszerváltás után. De ezt már nem kiképző repülés közben vált le „kellő Zobokit már nem kímélte a sajtó: a Kék a Szabad Európa Rádió híreit hallgatva érdekeit. Ezért a BM III. Főcsoportfő élhette meg. Állítólag Ausztriában ravaszsággal és taktikával” a kötelék- Fényes Szabó László esett neki a kaptak észbe, hogy hiába keresik itt- nők Elvtársnak javasoljuk a BM llll. szenvedett síbalesetet. Fennakadt től. Ő is a „küszöb alatt" jutott ki, és a Népszabadság hasábjain nagy vehe hen az eltűnt pilótát, s az esetleg lezu- csoportfőnökség lehetőségei figyelem- egy nyakmagasságban kifeszített revétlenül. Udine felé vette az irányt, menciával, árulóként bélyegezve meg hant gépet. A kifutópálya rövidsége bevételével - a jogerős erős ítélet drótkötélen.