Népszabadság, 2014. december (72. évfolyam, 280-304. szám)

2014-12-02 / 281. szám

6 Gazdaság Lapszél­ vezetést cserél és tőkét emel a BTel Lecserélik a BTel vezetését. De­cember 19-én rendkívüli közgyű­lést tart a pénzügyi gondokkal küszködő tőzsdei távközlési cég. A cég igazgatóságába választják Timur Rahimkulovot, Polivodá­­né dr. Dolinay Esztert és Kosovics Lászlót. A cég könyvvizsgálóját is lecserélik, s várhatóan felhatal­mazzák a cég igazgatóságát, hogy a társaság alaptőkéjéről saját ha­táskörben döntést hozzon és a javaslat elfogadásától számított egy éven belül legfeljebb össze­sen egymilliárd forinttal felemel­je a társaság alaptőkéjét. (Hírös­­­szefoglalónk) Töröcskei okozta saját bankja vesztét? A többségi tulajdonoshoz, te­hát Töröcskei Istvánhoz köt­hető ügyleteket nevezi meg az egyik legnagyobb kockázatként a Széchenyi bank működésében a Magyar Nemzeti Bank (MNB) - idézi a jegybank pénzintézet­ről készített felügyeleti jelen­tését a VS.hu. Az MNB novem­ber 4-én felügyeleti biztosokat rendelt ki az Államadósság Ke­zelő Központot irányító Töröcs­kei István 51, és a magyar állam 49 százalékos tulajdonában lévő Széchenyi bank irányítására. Az intézkedést a jegybank a betéte­sek, illetve a hitelezők, tulajdo­nosok­­ halaszthatatlan védel­mével indokolta. Matolcsy két évig vár a kamatemeléssel A jelenlegi inflációs dinami­ka alapján lehet, hogy csak két év múlva kezdi emelni alapka­matát a Magyar Nemzeti Bank (MNB) - jósolták előrejelzésük­ben londoni pénzügyi elemzők. A Morgan Stanley munkatársai friss prognózisukban azt valószí­nűsítették, hogy a magyarorszá­gi infláció már elérte mélypont­ját, de 2014 végére is csak zé­róig emelkedik az elmúlt hóna­pokban mért negatív ütemekről. (Hírösszefoglalónk) Szomorú történet a Széchenyi banké fotó: teknős miklós BAROMÉTER 2014. december 1. © -3,42% Hirtelen zuhanással, 6,4 százalékos mínusszal nyitott egy technikai hiba miatt az Apple. © ”07186 -1,01% Az INA finomítói beruházásaira a rendkívüli osztalékfizetés után is jut pénz - mondta a Mol illetékese. EURÓ/FORINT FRANK/FORINT (BUDAPEST) (BUDAPEST) -0,29% -0,48% 306,19 254,54 © © NÉPSZABADSÁG 2014. december 2., kedd Zárva tartás Orbánék támogatják, a piac elutasítja a boltbezárást Szomorú vasárnap Támogatja a Fidesz-frakció a Keresz­­ténydemokrata Néppárt (KDNP) törvényjavaslatát a nagy bevásár­lóközpontok vasárnapi bezáratá­sáról. A frakció ezt hétfőn döntötte el, ám azzal a feltétellel, hogy a ké­sőbbiekben még módosító indítvá­nyokkal puhíthatják a keresztény­­demokraták javaslatát. Botka Zoltán Rogán Antal hétfő délután rendkí­vüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a tiltás alól lennének olyan kivé­telek, így az adventi időszak, amikor engedélyezik majd a vasárnapi nyit­va tartást és munkavégzést. Azonban ezeken a napokon pluszbért kell kap­niuk az érintett munkavállalóknak. Rogán úgy nyilatkozott: „a Fidesz azt szeretné, hogy vasárnap senkit ne le­hessen dolgoztatni, ennek első lépé­se a kereskedelemre vonatkozó va­sárnapi munkavégzés tilalmáról szó­ló törvény megszületése.” Az ügyben a korábban több szak­mai szervezet is a tiltakozását fejezte ki, a legélesebben Demján Sándor, a Vállalkozók és Munkáltatók Orszá­gos Szövetségének (VOSZ) ügyveze­tő elnöke. Úgy fogalmazott: amen­­­nyiben az Országgyűlés elfogadja a jogszabályt, akkor népszavazást kez­deményez az ügyben. Tegnap meg­beszélés volt az ügyben a VOSZ és az érintett nagy áruházláncok ve­zetősége között, ahol ismét elhang­zott, hogy a nagy áruházláncok és a plázák üzemeltetői úgy számolnak: 15-20 ezer munkavállaló elbocsátá­sával járna ez a lépés. A KDNP nemrég benyújtott tör­vényjavaslata szerint márciustól a hét utolsó napján csak a családi üze­meltetésben lévő kisboltok tarthat­nának nyitva, de emellett megszűn­nének a hét közben az éjjel-nappa­los üzletek is. A döntés pikantériája, hogy a kormány akkor sorakozott fel a bo­­rítékolhatóan népszerűtlen döntés mellé, amikor már a vasárnapi zár­va tartást 2006 óta támogató Ke­reskedelmi Alkalmazottak Szak­­szervezete (KASZ), is visszavonu­lót fújt az ügyben, éppen a Fidesz miatt. A KASZ arra figyelmeztet: a kormány az utóbbi hetekben beje­lentett többi kereskedőellenes in­tézkedéseivel együtt súlyosan ro­molhat az ágazat dolgozóinak a helyzete. A szervezet a törvényja­vaslat elutasítására kérte fel a kép­viselőket arra kérve őket: őrizzék meg a higgadtságukat. A frakciódöntéssel a kormány­párt ismét átlépett a Varga Mihály vezette nemzetgazdasági tárcán is. Már korábban is arról érkeztek hí­rek, hogy a kormánypártban is jó­kora vita volt a KDNP ötletéről, így Varga Mihály nemzetgazdasági mi­niszter nyilvánosan úgy fogalma­zott, hogy „nem lenne bölcs dön­tés” a boltok bezárása. Ugyanak­kor a vasárnapi bezárás ötletgazdá­jaként számon tartott Harrach Pé­ter nemrég azt mondta, hogy Or­bán támogatja a vasárnapi bezárást, igaz, a miniszterelnök nyilvánosan csak annyit mondott, hogy min­den piaci szereplőt meg kell hallgat­ni. Az NGM végül az orbáni útmu­tatás mentén konzultációt kezde­ményezett az ügyben érintett mun­káltatói és munkavállalói szerveze­tekkel. Glattfelder Béla államtitkár a hét közepére is meghívót küldött az érdekelteknek, akik közül többen most úgy látják, hogy a frakciódön­tés fényében már nincs miről be­szélgetniük. A kormányzati berkek­ben tényként kezelt Varga Mihály és Lázár János közötti ellentétet sejte­ti, hogy Lázár időközben kiskeres­kedelmi miniszteri biztossá emelte a korábban az NGM-ben a kiskeres­kedelmi területért felelős, ám a tár­cától tavasszal távozott Szatmáry Kristófot. Aki időközben bejelentet­te, hogy egyértelműen a vasárnapi zárva tartás híve. A javaslatot a piaci szereplők közül csak a hazai láncok, a CBA, a Coop és a Real támogat­ja, illetve az idén nyáron alakult Ma­gyar Kereskedelmi Szövetség, mely­nek az elnöksége részben a CBA-hoz kötődik, illetve a vezetője az állam­titkár édesanyja. Ilyennek képzelik a bevásárlóközpontokat a kormánypárti politikusok fotó: Kurucz Árpád Repülés Az ingyen a gépre vihető kézipoggyász nem lesz nagyobb, de rugalmasabb lesz az elbírálás Visszaütött a csomagstratégia Varga G. Gábor Vége lehet a kézipoggyászok­kal kapcsolatos vesszőfutásnak a Wizz Air járatain - ebben remény­kednek az utasok, amióta tegnap a diszkont-légitársaság egy hos­­­szú közleménybe csomagolva kö­zölte: nem dolgozik tovább a Bud­­port nevű céggel. Ez nem közvet­lenül a Wizzel van kapcsolatban, hanem a földi kiszolgáló partne­rével, a Malév GH-val. Több rep­téri feladat mellett ez a cég végez­te az egyik legnépszerűtlenebbet, a kézipoggyászok előzetes szűrését, hogy a gépre vitt csomag megfelel­­ő az ingyenes kisméretű paraméte­reinek, vagy csak a nagyba fér bele. Utóbbi esetben rögtön be is szed­ték a pénzt a légitársaság helyett, ezért kaptak jutalékot. Informá­cióink szerint ennek kapcsán ke­rült szereptévesztésbe a Budport, tevékenységük átcsapott egyfajta intenzív értékesítési aktivitásba, melynek során egy a keretből kiló­gó fogantyú, kerék vagy épp egyet­len centiméter esetén is fizetnie kellett az utasnak. Ez számos vi­tát generált, melyek rendezése sok esetben nem volt tankönyvszerű: méltatlankodó, sok esetben magu­kat megalázottnak nevező utasok szálltak be a repülőbe. A Wizz bejelentése nem azt je­lenti, hogy a légitársaság megvál­toztatná a fedélzetre vihető csoma­gokkal kapcsolatos, sokak által kri­tizált (számos iparági szakember szerint ugyanakkor innovatívnak minősített) szabályzatát. A válto­zás csak annyi lesz, hogy nagyobb rugalmassággal kezelik a határese­teket. A csomagok vizsgálata válto­zatlanul a Malév GH feladata lesz, de nem támaszkodhat a Budport szolgáltatására. Pedig a Wizz-sza­­bályzat megvalósításának kidolgo­zása nagy részben e cég nevéhez fű­ződik, az eljárásokat legalábbis ők dolgozták ki. A következetes válo­gatás pénzkérdés a Wizznek: da­rabonként 10-20 euró közötti be­vételt jelent egy nagyméretű kézi­­poggyász. Igaz, a légitársaság ille­tékese kérdésünkre azt mondta: az utasok többsége kis kézipoggyás­­­szal utazik. - Úgy gondoljuk, az utasoknak csak azért kell fizetniük, amit való­ban igénybe vesznek - mondta Die­­derik Pen, a Wizz Air üzemeltetési igazgatója, aki felkérte a légitársa­ság mind a 104 repülőterén dolgo­zó partnerét, hogy az ésszerűség és a méltányos rugalmasság jegyében járjanak el, engedjék fel a kézipog­­­gyászokat a fedélzetre akkor is, ha a fogantyú vagy a kerekek kilógnak a keretből. Az online, a repülőtere­ken és a beszállókártyákon elhelye­zett információs anyagokat felül­vizsgálják, hogy helyesen értelmez­hető legyen a poggyászszabályzat - tette hozzá. A Budport másként látja: a Wizz Air által meghatározott eljárás­rend szerint és a kézipoggyászok­ra vonatkozó szabályzat pontos be­tartása mellett dolgoztak.­­ A légi­­társaságtól egyértelmű útmutatást kaptunk arra, hogy a mérethatáro­kat tolerancia nélkül betartassuk - közölte a társaság, amely 2012 no­vemberétől végzi ezt a munkát. A cég szerint munkájukat a Wizz Air is eredményesnek minősítette. A Budport állítása szerint a légitár­saság legutóbb november 3-án el­lenőrizte a munkájukat, 69 száza­lékra értékelve az egyik Budapest- Luton-járaton. Azért csak ennyire, mert több nagy csomag került díj­talanul a fedélzetre. A Budport sze­rint a légitársaság rájuk szeretné hárítani az indokolatlanul szigorú és méltánytalan kézipoggyász-sza­bályzat negatív hatásait. A Wizz kézipoggyászokkal kap­csolatos panaszai jó ideje minden­naposak a budapesti reptéren, így felmerül a kérdés: miért pont most elégelte meg a dolgot a légitársa­ság? Iparági forrásaink szerint a panaszok száma elért egy kritikus tömeget, amelynek kezelése már több gondot jelent a légitársaság­nak. A BudPort egyébként a múlt hé­ten Seszták Miklós nemzeti fejlesz­tési miniszter jelenlétében avatta fel a Wizz Air jegyeladó pultját, s ezen a rendezvényen Galgóczy Fe­renc, a Budport ügyvezetője arról beszélt, a Wizz Air stratégiai part­nerük. Egyúttal be is jelentkezett a földi kiszolgálási versenybe: mint mondta, a repülésben egyedül ez a terület nem tudott megújulni, ezért céljuk, hogy akár külföldi piacokon is versenyzőként lépjenek fel a be­ágyazott versenyzőkkel szemben. Gurul a probléma forrása a Wizz Air gépe felé fotó: Kurucz árpád A Ryanair is visszalépett A diszkont-légitársaságok rendre tesztelik az utasaik tűrő- és teherbí­ró képességét. A Ryanair, amely éveken át lapította a fedélzetre vihe­tő bőröndöket, majd a vámmentes boltok zacskóit tiltotta ki, ha nem fizetett érte az utas. A bőröndöt illetően náluk is vasszigor volt, míg­nem a hírük olyan rossz lett, hogy végül a részvényesek gyakoroltak nyomást Michael O’Leary vezérigaz­gatóra, hogy puhítson a szabályokon. Azóta a Duty Free zacskót ajándék kézipoggyásznak hívják.

Next