Népszabadság, 2014. december (72. évfolyam, 280-304. szám)
2014-12-02 / 281. szám
6 Gazdaság Lapszél vezetést cserél és tőkét emel a BTel Lecserélik a BTel vezetését. December 19-én rendkívüli közgyűlést tart a pénzügyi gondokkal küszködő tőzsdei távközlési cég. A cég igazgatóságába választják Timur Rahimkulovot, Polivodáné dr. Dolinay Esztert és Kosovics Lászlót. A cég könyvvizsgálóját is lecserélik, s várhatóan felhatalmazzák a cég igazgatóságát, hogy a társaság alaptőkéjéről saját hatáskörben döntést hozzon és a javaslat elfogadásától számított egy éven belül legfeljebb összesen egymilliárd forinttal felemelje a társaság alaptőkéjét. (Hírösszefoglalónk) Töröcskei okozta saját bankja vesztét? A többségi tulajdonoshoz, tehát Töröcskei Istvánhoz köthető ügyleteket nevezi meg az egyik legnagyobb kockázatként a Széchenyi bank működésében a Magyar Nemzeti Bank (MNB) - idézi a jegybank pénzintézetről készített felügyeleti jelentését a VS.hu. Az MNB november 4-én felügyeleti biztosokat rendelt ki az Államadósság Kezelő Központot irányító Töröcskei István 51, és a magyar állam 49 százalékos tulajdonában lévő Széchenyi bank irányítására. Az intézkedést a jegybank a betétesek, illetve a hitelezők, tulajdonosok halaszthatatlan védelmével indokolta. Matolcsy két évig vár a kamatemeléssel A jelenlegi inflációs dinamika alapján lehet, hogy csak két év múlva kezdi emelni alapkamatát a Magyar Nemzeti Bank (MNB) - jósolták előrejelzésükben londoni pénzügyi elemzők. A Morgan Stanley munkatársai friss prognózisukban azt valószínűsítették, hogy a magyarországi infláció már elérte mélypontját, de 2014 végére is csak zéróig emelkedik az elmúlt hónapokban mért negatív ütemekről. (Hírösszefoglalónk) Szomorú történet a Széchenyi banké fotó: teknős miklós BAROMÉTER 2014. december 1. © -3,42% Hirtelen zuhanással, 6,4 százalékos mínusszal nyitott egy technikai hiba miatt az Apple. © ”07186 -1,01% Az INA finomítói beruházásaira a rendkívüli osztalékfizetés után is jut pénz - mondta a Mol illetékese. EURÓ/FORINT FRANK/FORINT (BUDAPEST) (BUDAPEST) -0,29% -0,48% 306,19 254,54 © © NÉPSZABADSÁG 2014. december 2., kedd Zárva tartás Orbánék támogatják, a piac elutasítja a boltbezárást Szomorú vasárnap Támogatja a Fidesz-frakció a Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) törvényjavaslatát a nagy bevásárlóközpontok vasárnapi bezáratásáról. A frakció ezt hétfőn döntötte el, ám azzal a feltétellel, hogy a későbbiekben még módosító indítványokkal puhíthatják a kereszténydemokraták javaslatát. Botka Zoltán Rogán Antal hétfő délután rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a tiltás alól lennének olyan kivételek, így az adventi időszak, amikor engedélyezik majd a vasárnapi nyitva tartást és munkavégzést. Azonban ezeken a napokon pluszbért kell kapniuk az érintett munkavállalóknak. Rogán úgy nyilatkozott: „a Fidesz azt szeretné, hogy vasárnap senkit ne lehessen dolgoztatni, ennek első lépése a kereskedelemre vonatkozó vasárnapi munkavégzés tilalmáról szóló törvény megszületése.” Az ügyben a korábban több szakmai szervezet is a tiltakozását fejezte ki, a legélesebben Demján Sándor, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) ügyvezető elnöke. Úgy fogalmazott: amennyiben az Országgyűlés elfogadja a jogszabályt, akkor népszavazást kezdeményez az ügyben. Tegnap megbeszélés volt az ügyben a VOSZ és az érintett nagy áruházláncok vezetősége között, ahol ismét elhangzott, hogy a nagy áruházláncok és a plázák üzemeltetői úgy számolnak: 15-20 ezer munkavállaló elbocsátásával járna ez a lépés. A KDNP nemrég benyújtott törvényjavaslata szerint márciustól a hét utolsó napján csak a családi üzemeltetésben lévő kisboltok tarthatnának nyitva, de emellett megszűnnének a hét közben az éjjel-nappalos üzletek is. A döntés pikantériája, hogy a kormány akkor sorakozott fel a borítékolhatóan népszerűtlen döntés mellé, amikor már a vasárnapi zárva tartást 2006 óta támogató Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete (KASZ), is visszavonulót fújt az ügyben, éppen a Fidesz miatt. A KASZ arra figyelmeztet: a kormány az utóbbi hetekben bejelentett többi kereskedőellenes intézkedéseivel együtt súlyosan romolhat az ágazat dolgozóinak a helyzete. A szervezet a törvényjavaslat elutasítására kérte fel a képviselőket arra kérve őket: őrizzék meg a higgadtságukat. A frakciódöntéssel a kormánypárt ismét átlépett a Varga Mihály vezette nemzetgazdasági tárcán is. Már korábban is arról érkeztek hírek, hogy a kormánypártban is jókora vita volt a KDNP ötletéről, így Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter nyilvánosan úgy fogalmazott, hogy „nem lenne bölcs döntés” a boltok bezárása. Ugyanakkor a vasárnapi bezárás ötletgazdájaként számon tartott Harrach Péter nemrég azt mondta, hogy Orbán támogatja a vasárnapi bezárást, igaz, a miniszterelnök nyilvánosan csak annyit mondott, hogy minden piaci szereplőt meg kell hallgatni. Az NGM végül az orbáni útmutatás mentén konzultációt kezdeményezett az ügyben érintett munkáltatói és munkavállalói szervezetekkel. Glattfelder Béla államtitkár a hét közepére is meghívót küldött az érdekelteknek, akik közül többen most úgy látják, hogy a frakciódöntés fényében már nincs miről beszélgetniük. A kormányzati berkekben tényként kezelt Varga Mihály és Lázár János közötti ellentétet sejteti, hogy Lázár időközben kiskereskedelmi miniszteri biztossá emelte a korábban az NGM-ben a kiskereskedelmi területért felelős, ám a tárcától tavasszal távozott Szatmáry Kristófot. Aki időközben bejelentette, hogy egyértelműen a vasárnapi zárva tartás híve. A javaslatot a piaci szereplők közül csak a hazai láncok, a CBA, a Coop és a Real támogatja, illetve az idén nyáron alakult Magyar Kereskedelmi Szövetség, melynek az elnöksége részben a CBA-hoz kötődik, illetve a vezetője az államtitkár édesanyja. Ilyennek képzelik a bevásárlóközpontokat a kormánypárti politikusok fotó: Kurucz Árpád Repülés Az ingyen a gépre vihető kézipoggyász nem lesz nagyobb, de rugalmasabb lesz az elbírálás Visszaütött a csomagstratégia Varga G. Gábor Vége lehet a kézipoggyászokkal kapcsolatos vesszőfutásnak a Wizz Air járatain - ebben reménykednek az utasok, amióta tegnap a diszkont-légitársaság egy hosszú közleménybe csomagolva közölte: nem dolgozik tovább a Budport nevű céggel. Ez nem közvetlenül a Wizzel van kapcsolatban, hanem a földi kiszolgáló partnerével, a Malév GH-val. Több reptéri feladat mellett ez a cég végezte az egyik legnépszerűtlenebbet, a kézipoggyászok előzetes szűrését, hogy a gépre vitt csomag megfelelő az ingyenes kisméretű paramétereinek, vagy csak a nagyba fér bele. Utóbbi esetben rögtön be is szedték a pénzt a légitársaság helyett, ezért kaptak jutalékot. Információink szerint ennek kapcsán került szereptévesztésbe a Budport, tevékenységük átcsapott egyfajta intenzív értékesítési aktivitásba, melynek során egy a keretből kilógó fogantyú, kerék vagy épp egyetlen centiméter esetén is fizetnie kellett az utasnak. Ez számos vitát generált, melyek rendezése sok esetben nem volt tankönyvszerű: méltatlankodó, sok esetben magukat megalázottnak nevező utasok szálltak be a repülőbe. A Wizz bejelentése nem azt jelenti, hogy a légitársaság megváltoztatná a fedélzetre vihető csomagokkal kapcsolatos, sokak által kritizált (számos iparági szakember szerint ugyanakkor innovatívnak minősített) szabályzatát. A változás csak annyi lesz, hogy nagyobb rugalmassággal kezelik a határeseteket. A csomagok vizsgálata változatlanul a Malév GH feladata lesz, de nem támaszkodhat a Budport szolgáltatására. Pedig a Wizz-szabályzat megvalósításának kidolgozása nagy részben e cég nevéhez fűződik, az eljárásokat legalábbis ők dolgozták ki. A következetes válogatás pénzkérdés a Wizznek: darabonként 10-20 euró közötti bevételt jelent egy nagyméretű kézipoggyász. Igaz, a légitársaság illetékese kérdésünkre azt mondta: az utasok többsége kis kézipoggyásszal utazik. - Úgy gondoljuk, az utasoknak csak azért kell fizetniük, amit valóban igénybe vesznek - mondta Diederik Pen, a Wizz Air üzemeltetési igazgatója, aki felkérte a légitársaság mind a 104 repülőterén dolgozó partnerét, hogy az ésszerűség és a méltányos rugalmasság jegyében járjanak el, engedjék fel a kézipoggyászokat a fedélzetre akkor is, ha a fogantyú vagy a kerekek kilógnak a keretből. Az online, a repülőtereken és a beszállókártyákon elhelyezett információs anyagokat felülvizsgálják, hogy helyesen értelmezhető legyen a poggyászszabályzat - tette hozzá. A Budport másként látja: a Wizz Air által meghatározott eljárásrend szerint és a kézipoggyászokra vonatkozó szabályzat pontos betartása mellett dolgoztak. A légitársaságtól egyértelmű útmutatást kaptunk arra, hogy a mérethatárokat tolerancia nélkül betartassuk - közölte a társaság, amely 2012 novemberétől végzi ezt a munkát. A cég szerint munkájukat a Wizz Air is eredményesnek minősítette. A Budport állítása szerint a légitársaság legutóbb november 3-án ellenőrizte a munkájukat, 69 százalékra értékelve az egyik Budapest- Luton-járaton. Azért csak ennyire, mert több nagy csomag került díjtalanul a fedélzetre. A Budport szerint a légitársaság rájuk szeretné hárítani az indokolatlanul szigorú és méltánytalan kézipoggyász-szabályzat negatív hatásait. A Wizz kézipoggyászokkal kapcsolatos panaszai jó ideje mindennaposak a budapesti reptéren, így felmerül a kérdés: miért pont most elégelte meg a dolgot a légitársaság? Iparági forrásaink szerint a panaszok száma elért egy kritikus tömeget, amelynek kezelése már több gondot jelent a légitársaságnak. A BudPort egyébként a múlt héten Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter jelenlétében avatta fel a Wizz Air jegyeladó pultját, s ezen a rendezvényen Galgóczy Ferenc, a Budport ügyvezetője arról beszélt, a Wizz Air stratégiai partnerük. Egyúttal be is jelentkezett a földi kiszolgálási versenybe: mint mondta, a repülésben egyedül ez a terület nem tudott megújulni, ezért céljuk, hogy akár külföldi piacokon is versenyzőként lépjenek fel a beágyazott versenyzőkkel szemben. Gurul a probléma forrása a Wizz Air gépe felé fotó: Kurucz árpád A Ryanair is visszalépett A diszkont-légitársaságok rendre tesztelik az utasaik tűrő- és teherbíró képességét. A Ryanair, amely éveken át lapította a fedélzetre vihető bőröndöket, majd a vámmentes boltok zacskóit tiltotta ki, ha nem fizetett érte az utas. A bőröndöt illetően náluk is vasszigor volt, mígnem a hírük olyan rossz lett, hogy végül a részvényesek gyakoroltak nyomást Michael O’Leary vezérigazgatóra, hogy puhítson a szabályokon. Azóta a Duty Free zacskót ajándék kézipoggyásznak hívják.