Népszabadság, 2015. január (73. évfolyam, 1-26. szám)

2015-01-02 / 1. szám

Útdíj Még a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre is csak matricával lehet eljutni Nem ingyen, de cirkusz Finoman szólva sem volt zökkenő­­mentes a sztrádadíjak újévi kiter­jesztése: a fizetős szakaszok listá­ját csak az utolsó pillanatban tették közzé, ráadásul nem kellően rész­letes térképekkel, félreérthető ma­gyarázatokkal „segítették” a közle­kedőket. A lista meglepetéseket is tartogatott: matricásították a Liszt Ferenc repülőtérre vezető utat is. Boda András Alig több mint huszonnégy órával az új sztrádamatrica-rendszer be­vezetése előtt tette csak közzé a kor­mány azt, hogy pontosan mely sza­kaszokra terjeszti ki az útdíjat 2015 első napjától, csütörtöktől. A kifo­gásolható időzítés mellett nehezí­tette a közlekedők dolgát az is, hogy a kormányzati kommunikáció ezút­tal rosszul teljesített. A január else­jétől díjköteles szakaszokról közzé­tett térképek közül több nem kellő­en részletes, ráadásul akadt, amely hibás is: van, ahol „csak” település­nevet tévesztettek, másutt viszont nem azonosítható csomópontokat is ábrázolnak. Nem véletlenül fo­galmazott meg óvatos kritikát Win­termantel Zsolt, Újpest polgármes­tere (Fidesz-KDNP): „Vannak még kérdések...”, írta Facebook-oldalán egy térképrészlet mellé. Az viszont - ahogyan azt már ko­rábban is tudni lehetett - egyértel­műen kiderült: a sztrádák budapes­ti bevezetőinek és az M0-s több sza­kaszának díjasítása a fővárosi agglo­merációban élők ezreinek hoz plusz­kiadást. Nem nevezhető sikertörté­netnek a most debütált - sokak­nak megtakarítást jelentő - me­gyei matricák bevezetése sem. Volt olyan kúthálózat, ahol tegnap még nem tudtak árulni ebből a matrica­típusból, s akadt olyan „megyei” kér­dés, amit még a Nemzeti Útdíjfize­tési Szolgáltató Zrt. ügyfélszolgála­tán sem tudtak egyértelműen meg­válaszolni. Sokáig hezitáltak például azon: szükséges-e a Balaton és Bu­dapest között autózóknak Veszprém megyei bérletet venniük csak azért, mert az M7-es egy rövid, hét kilomé­teres szakasza érinti a megyét? Végül kiderült, ez sem használható ingyen, ami sajátos ár-érték arányt okoz: évi 5000 forintba kerül ez a hét kilomé­ter a megyei bérleteseknek. Azt, hogy az útdíj kiterjeszté­se a kormányzati oldalon is zavart keltett, jelzi egyebek mellett az is: míg a kabinet honlapján a ,jelentő­sen csökkennek az autósok úthasz­nálati költségei 2015-től” felütéssel harangozták be az új rendszert, ad­dig a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgál­tató Zrt. arról írt, hogy a „korábbi díjmentes hálózat nagy része díj­kötelessé válik”. Árulkodó továb­bá, hogy Hende Csaba honvédelmi miniszter, Szombathely országgyű­lési képviselője a Vas Népének nyi­latkozva ellenzéki riogatásnak ne­vezte, hogy fizetőssé tennék a 86-os utat. Ehhez képest a fizetős utak lis­táján ott a 86-os egy szakasza. Akadtak másfajta meglepetések is: kiderült például, hogy a 4-es út egy rövid, Pest megyei szakaszának díjasítása miatt elsejétől már a Fe­rihegyre, azaz a Liszt Ferenc repü­lőtérre sem vezet ingyenes út: mat­ricát kell váltania annak is, aki pél­dául rokont, barátot visz ki a repü­lőtérre vagy hoz el onnan. Váratlan megoldás az is: ingyenessé tették a Megyeri hidat, ám az átkelő után a „pesti oldalon” az autósnak válasz­tani kell: a fizetős MO-szakaszon folytatja útját, vagy a városi utakon elkerüli a matricavásárlást. Unor­­todox megoldás továbbá, hogy az MO-s út ingyenesen hagyott szaka­szára az M3-as sztráda felől csak fi­zetős etapon vagy jókora városi ke­rülővel lehet felhajtani. A sietve bevezetett, bonyolult rendszerrel tegnap még csak is­merkedő autósok számára meg­nyugvást jelenthet: a kormány tü­relmi időt biztosít. Az, aki január­ban matrica nélkül hajt fizetős sza­kaszra, mentesülhet a majd 15 ezer forint pótdíj alól, ha február végé­ig kifizeti az 1470 forintos szolgál­tatási díjat, és utólag beszerzi az ér­vényes megyei vagy országos éves matricát.­­­2 A rendszerrel még csak ismerkedő autósoknak megnyugvást jelenthet, hogy van némi türelmi idő, igaz, azt is meg kell fizetni fotó: móricz-sabján simon Szombat reggel hétvége ► Haraszti Miklós: A rendszer puhulni és omlani fog. ► A zálogházak világa: drámák és üzletek. ► Két fél ország, két sajtó: Magyarország - 1945. A világpolitikában, úgy tűnik, most nem az uniónak áll a zászló Az Európai Unió lemarad a nagy világpolitikai osztozkodásban: az Egyesült Államok, Kína és Orosz­ország jelenti a fő erőközpontokat a jövő évben, vélik szakértőink, akik úgy látják: a terrorizmus to­vábbra is komoly kihívást fog je­lenteni. ->7 Átvették Gyurcsány ötletét Gulyás Gergely sze­rint azért kell hoz­zányúlni a gyüleke­zési joghoz, hogy ne lehessen sátrat ver­ni a Parlamentnél. Ez 2006-ban nem za­varta a Fideszt. ->3 FOTÓ: REVICZKY ZSOLT ÖTÖDIK HASÁB Öt év Lehetne például dühöngeni azon, hogy az új matricarend­szer bevezetése előtt három héttel a kormányban még senki nem érezte úgy, hogy esetleg ideje lenne már szólni az embe­reknek, másért és másmennyit kell majd fizetniük januártól az utak használatáért. Verhetnénk ököllel az asztalt, ugyan hol vannak a hatástanulmányok, amelyek alapján felborítják a főváros térségének közlekedé­sét. És persze kérdezhetnénk indulattal: milyen társadalmi, szakmai egyeztetések előzték meg a sztrádadíjak kiterjeszté­sét, az elkerülők díjasítását vagy épp a megyei matricák amúgy nem is rossz ötletét? Háborog­­hatnánk egy jó sort azon, hogy költségcsökkentésnek hazudjék még azt is, ami sokaknak valójá­ban durva emelés. Téphetnénk a hajunkat tehetetlen dühünk­ben, amiért az ember képébe röhögnek azzal: értelmezhetet­len, a kilencvenes évek grafikai színvonalát mutató, silány tér­képeket hánynak az emberek elé a fizetős utakról egy nappal a nagy átszervezés előtt! Ahogy aztán nagyvonalúan megenged­jék, ha a kormány felkészület­lensége, kapkodása, trehánysága miatt született agyrém rendszer­ben vét az autós, akkor ezeröt­száz forint plusz egy matrica áráért megválthatja a büntetlen­séget! Flüledezhetnénk kollektí­ven: tényleg az autós fizet, ami­ért az illetékes szaktárca rosszul végzi a munkáját!? Mindez persze legfeljebb csak azokban fogalmazódik meg valós felvetésként, akik nem ebben az országban éltek az elmúlt öt évben. Aki itt volt, az legfeljebb azon mereng el: ugyan miért épp ebben az ügy­ben járt el volna a kormány másként, mint ahogyan szokott. Pökhendi lenézéssel. (A szerk.) Megbűnhődte? Hargitai Miklós szerint Áder Já­nos a semmit adta elő egy múlt századi temetkezési búcsúztató stílusában. -^9 Új perspektíva Földes György történész szám­ba veszi, hol tartunk, és mit ké­ne tenni. ->10 9 770237 377053 15001

Next