Népszabadság, 2015. január (73. évfolyam, 1-26. szám)
2015-01-06 / 4. szám
121 Kultúra Lapszél Visszavont Víg-segélykiáltás Kétségbeesett felhívást közölt Eszenyi Enikő és a Vígszínház az év végén: az egyik partnerük nem utalta át a szerződésben rögzített taotámogatást a Vígnek. Mivel a társaságiadó-jóváírással járó mecenatúra a színház-finanszírozás fontos eleme, ezért olyan támogatót kerestek, aki egy nap alatt pótolja a kiesett összeget. A közlemény sok helyen megjelent, majd néhány órával később visszavonta az intézmény, már amennyire lehetett, hiszen a netes felületen nyoma marad. Eszenyi Enikő, a színház igazgatója lapunk kérdésére elmondta: a felhívásra sokan jelentkeztek segítő szándékkal, így a problémájuk nagyrészt megoldódott. (Sz. K.) Több mint tízezren látták a BÚÉK-ot Az ország első közösségi filmje Magyarország egyetlen napját, 2013 szilveszterét mutatja be számos szemszögből. A profi filmesstábok mellett több száz résztvevő küldte be saját videóját, így készült el a 70 perces mozifilm, amit bárki megtekinthet az interneten. Az elmúlt másfél napban tízezren nézték meg a filmet. (Népszabadság) Budapesten játszódó rajzfilm terjed a neten Egy orosz rendezőpáros készített rajzfilmet arról, hogyan rejtjük el valódi érzéseinket - mindezt budapesti helyszínen, magyar animációs stúdió égisze alatt. A Látszat és valóság című animációs kisfilm Elena Rogova és Zsenya Pavlenko alkotása, amelynek képsorain a Parlament, a Lánchíd és a Margit híd is feltűnik. A művet a Gawker egyik blogja, a Sploid osztotta meg először, azóta a Tumblren és a Redditen is terjed. (Hvg.hu) Rambo és Rocky visszatér A Twitteren jelentette be Sylvester Stallone, hogy Rambo: Last Blood címmel forgatja a széria ötödik, utolsónak szánt epizódját is, melyben nemcsak a főszerepet, hanem a forgatókönyvet és a rendezést is vállalja. Stallone arról is „csiripelt”, hogy Rocky Balboát is eljátssza hetedszer a Ryan Coggler rendezte Creedben, melyben Apollo Creed unokájának (akit Michael B. Jordan játszik) az edzőjét alakítja majd. (Cs. G.) NAPI TIPP Életvárók A Katona József Színház ifjúsági programjának előadása, amelynek kiindulópontja Samuel Beckett Codot-ra várva című művének bemutatója. A sok beszélgetés és közös játék során igyekeztek megkeresni, hogy nekik miről szól ma Beckett darabja: ezeket az érzéseket és gondolatokat mutatják meg színpadon. NÉPSZABADSÁG 2015. január 6., kedd Fesztivál-köztársaság Keleti toprendezvény nyugati kínálattal Sztárgázsik drága szigete Nyolcvanezer forintos hetijegyet kínálnak az idei Sziget Fesztiválra. Ennyi pénzt azoknak kell fizetniük, akik a helyszínen vásárolnak, az elővételes hetijegy most még 72 ezer forint. A magyar szigetelők 85 százaléka félárú diákjeggyel, és napijeggyel jut ki a rendezvényre már évek óta. Gerendai Károlytól azt kérdeztük, lemondtak-e a magyar közönségről. Sándor Tünde A lélektani határt a magyar közönség körében állítólag a 10 ezer forintos napijeggyel lépte át a Sziget. Ez 2009-ben történt, amikor a hetijegy 30 ezerről 45 ezer forintra drágult. A szervezők ígérete szerint az idei áremelésből származó többletbevételt teljes egészében a programkínálat fejlesztésére fordítják. Kénytelenek is erre költeni, ha az Óbudai-szigeten a zenekari kínálat nívóját szinten akarják tartani. A lemezpiac összeomlása őrült licitversenyt okozott a fesztiválszervezők körében, és gyorsan elszaporodtak a fesztiválok is. A zenekarok ugyanis az élő koncertekből akarnak megélni, és a legnagyobb sztárok nem adják olcsón magukat. Van, akinek a gázsija évről évre 30-50 százalékkal nő, de a duplázódó-triplázódó fellépti díjra is van példa - mondja Gerendai Károly, a Sziget Kft. ügyvezetője. A jegyárak emelését ráadásul még alig több mint 300 forintos euróval kalkulálták ki, a forint gyengülése viszont olyan mértékű, hogy már 310-es árfolyamon is alultervezettnek tűnik a költségvetés. A helyszíni napijegyek 16 ezerről 18 ezer forintra drágulnak, ennyi pénzt manapság a magyar vendégek is kifizetnek egy sztárfellépő normál koncertjén, nemcsak a Sziget Fesztiválon. A tavalyi 415 ezer látogatóval rekordot döntő fesztivál a bevételét a látogatószám növelésével már aligha tudja érdemben emelni, már csak azért sem, mert a rendezvény csúcsra járatott, a bővüléshez újabb kempingterületek kellenének, de ez nem lehetséges. Ezért az egyetlen járható útnak a belépők árának emelése bizonyul. A szigetelőket kiszolgáló vendéglátóegységektől a bérleti díjat a náluk keletkezett forgalom után fizetettetik meg, a készpénzmentes fesztiválkártyával mérhető a fogyasztás, és követhető a büfések forgalma. A legkelendőbb italok árszintjét a tíz-tizenöt legkedveltebb budapesti szórakozóhelyéhez lövik be, és nem a nyugat-európai fesztiválokéhoz - hangsúlyozza Gerendai Károly. A magyar fellépők között is elkezdődött némi mozgolódás, a szervezők legnagyobb örömére új formációkra is felfigyelt a közönség, nem csak a tizenöt-húsz éve hallgatott előadókkal lehet megtölteni a nézőteret. Bár a zenei tehetségkutatók még nem írták át igazán a hazai sztárok palettáját, van remény a megújulásra. A magyar ízek, vagyis az új magyar sztárok mellé azonban minden napra kellenek a nemzetközi húzónevek, akikért a magyarok megveszik a napijegyet, és a külföldieket is ide lehet csábítani - utóbbiakat akár heti nyolcvanezer forintért is. Kifordított világ: a külföldi fesztiválozók biztosan bírják pénztárcával fotó: m. schmidt János Báb A Hups! Crew nem gyerekeknek játszik Pofátlanul egyszerű formákban utaznak Szemere Katalin A fiatal színházi alkotók fesztiválját, a NextFesztet rendezi januárban a Trafó, ahol ma műfajkuriózumot láthat a közönség: bábkoncertet. Öt, 2013-ban diplomázott bábszínész csapata a Hups! Crew. Hungarian Puppeteer Students (Magyar Bábjátékos Hallgatók), ezt fedi a Hups név. „Pofátlanul egyszerű formákba öntjük a gondolatainkat” - mondja Fehér Dániel társulati tag. Nincs kimódoltság, paraván mögé bújás és elváltoztatott hang, csak - testük meghosszabbításaként - zsebkendők, poharak, fadarabok. Meg speciális együtt mozgatási technika, hozzá többszólamú együtt énekelés. Nem izgatja őket, hogy sokan lenézik a bábszínészetet. Egyre több prózai előadásba kerül báb, a színház megérezte, hogy szüksége van rá. És ha a sztereotípiák - az ódon paravános produkciók - mellé a frissek, a lendületes újak is bekerülnek, végre a báb is megkaphatja igazi rangját. Fehér az osztálytársával, Koffer Károllyal nézőként ment egy osztrák bábfesztiválra, és felkéréssel tért haza onnan. Kellett hozzá egy csapat, nem teketóriáztak sokat, ki legyen benne: korábban már egy prózai vizsgaelőadásban jól zenéltek együtt Spiegl Annával, Szolár Tiborral és Czupi Dániellel. Osztrák felkérésre készült első előadásuk is, az etűdökből álló Jam, élő zenével. A bábtechnikák sokszínűségét akarták bemutatni, ami egyszerre izgalmas gyereknek és felnőttnek. A Jam egyik legemlékezetesebb pillanata: két faszék szerelme, az égjük darabjaira szedett és ember formájú, a másik ép, de kevésbé aktív. A külföldi fellépéseik után önköltségen merő kíváncsiságból elutaztak egy francia bábfesztiválra. Charleville gyönyörű főterén sokan megtapsolták őket, de a legnagyobb siker mégis az volt, amikor egy férfi elhívta őket a fesztiválközpont színpadára, így kötöttek ki a vágyott nagyszínpadon. Szállást is maguknak bányászták a neten, vendéglátójuk történetesen a városi börtön egyedül élő igazgatója volt. A nemrég készült második produkciójukat, az idegen elemeket már csak négyen játsszák. Itt az etűdök helyett konkrét témáról gondolkodtak együtt, a konfliktusokat, a kapcsolatokban lévő kilátástalanságot cincálták, a magánéletit és a munkahelyit - meséli Fehér Dániel. Kutatták, mennyire figyelnek egymásra, mennyire érdeklik egymást, mennyire van idejük a másikra. Azt is átgondolták, a közösségi oldalakon eltöltött idő mekkora teret ad a személyes kapcsolatoknak. Megint kevés szöveg, sok báb és soksok Kovács Márton-zene. Bábkoncert a kapcsolatok kilátástalanságáról fotó: Kadinszky-tolvaj Annamária Next Feszt január 5-23. Az év egyik legfontosabb eseményének tartja a Trafó a NextFeszt programsorozatát. Fellép a Hups! Crew, a Dollár Papa Gyermekei (színház), Vass Imre performer, Fülöp László táncos, Molnár Csaba táncos, a Dányi-Molnár-Vadas tánctrió, Czitrom Ádám és Porteleki Áron dob-gitár duó, a Hodworks és a Radioballet (tánc), a Stereo Akt és a Táp Színház. A kávézóban Simkó Beatrix és Dömölky Dániel Hangbank című interaktív, helyspecifikus üzenetrögzítője hallható, a Trafó Galériában Kis Róka Csaba Weltschmerz című kiállítása látható.