Népszabadság, 2015. április (73. évfolyam, 77-101. szám)
2015-04-01 / 77. szám
Csütörtök reggel a NÉPSZABADSÁG Rejtvény oldalas melléklet A HOLNAPI NÉPSZABADSÁGBAN! József Attila neve életveszélyes, ezért eltüntették a református iskoláról Nincs már ott a József Attila felirat az orosházi általános iskola homlokzatán. A református egyház még pénzt is kért az önkormányzattól az eltüntetésre, ám a helyhatóság ezt a munkát nem finanszírozta. A fideszes polgármester azt mondja, nem tud mit tenni. ->4 Közgép Lázár és Seszták közösen állította le az M4-es építését Zárótűz Simicskáékra Tűz alá vette Simicska Lajost a kormány. A korábban baráti Közgép Zrt. nem építheti tovább partnereivel az M4-es autópályát, és egy kartellvizsgálattal is szembe kell néznie. Emellett a Miniszterelnökség kilistázta azokat a Közgép részvételével zajló nagyberuházásokat is, amelyek ügyében az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) vizsgálódik. A tét több mint 270 milliárd forint. Kapitány Szabó Attila Az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közti szakaszán folyó építési munkák leállítására utasította a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-t Lázár János és Seszták Miklós - jelentette be Csepreghy Nándor. A Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára közölte: a Miniszterelnökséget irányító miniszter és a fejlesztési tárca vezetője azután hozta meg döntését, hogy az Európai Bizottság állást foglalt a beruházás ügyében. E szerint Brüsszel a 2014-2020 közti fejlesztési időszakban nem finanszírozza az M4-es mintegy 29 kilométeres szakaszának építését, mert nincs meggyőződve a beruházás indokoltságáról, a három szakaszra bontott fejlesztés látszólag erősen eltúlzott vállalási árai pedig az uniós illetékesek véleménye szerint felvetik a kartellezés gyanúját. Mindenesetre a kormány számára komoly következményei lehetnek annak, ha kiderül: jogszerűtlenül állította le az M4-es építését. Nem csak azért, mert a Tiszán keresztül vezető sztráda nyomvonalában már elkészült földművek, alapozások, magukra hagyott befejezetlen műtárgyak a munkálatok elhúzódó szünetében tönkre is mehetnek. Sokkal nagyobb gond lesz, ha az érintett kivitelezők az államon hajtják be több év elmaradt hasznát és a nekik okozott egyéb károkat. Aztán az eredetileg kialkudott áron még a hiányzó autópályát is meg kell építeni. A kormányzati döntés nyomán a NIF három, együttesen 110 milliárd forint értékű szerződés végrehajtását függeszti fel az M4-es nyomvonalában. Leáll egy Tisza- és egy Zagyva-híd, valamint a hozzájuk tartozó 2,3 kilométernyi útpálya építése, amelynek munkáira 32,5 milliárd forintos, az előzetesen becsültnél kétmilliárd forintnál alacsonyabb vállalási árral a Közgép-A-HID párosa szerződött le. De megállnak a munkagépek a sztráda Abony és a Tisza közötti 13,4 kilométerén is, ahol a Colas és a Swietelsky konzorciuma 46,7 milliárdért vállalta a munkát. Levonulnak az építők az M4-es a Tiszától Fegyvernekig vezető 13,2 kilométeréről is, amelynek megvalósítására a Strabaggal 31,5 milliárd forint értékben kötött szerződést a NIF. A beruházási csomag uniós támogatásának megszerzéséről a kormány elhúzódó tárgyalások után mondott le. Csepreghy Nándor szerint ugyanis a magyar döntéshozók nem osztják azt a brüsszeli véleményt, hogy az M4-es autópályává fejlesztése indokolatlan. A kartellvádak mellett ugyanakkor nem lehet szó nélkül elmenni. Ezért ezeket a lehető legrészletesebben kivizsgálják. A Miniszterelnökség máris utasította belső ellenőrzéssel foglalkozó szervezeti egységét, hogy egy hónapon belül vizsgálja ki, milyen körülmények között zajlott az M4-es beruházásainak pályáztatása, szerződéseinek megkötése. Ehhez várják a gyanút megalapozó dokumentumokat az unió illetékeseitől is. Folytatás a 7 oldalon A Simicska-birodalom fellegvára. Az OLAF-vizsgálat tétje 270 milliárd forint fotó: Kuruczárpád Malaca volt, Tünci túléli Disznók számára megrendezett szépségversenyen diadalmaskodott Tünci, aki elnyerte a Miss Zselicvölgy címet. De ennél többet is: a győztest ugyanis nem vágják le, címerállat lesz. ^5 FOTÓ: LANG RÓBERT ÖTÖDIK HASÁB Vagy-vagy Orbán Viktor, ahogy azt bő egy hete maga közölte, valamikor március elején utasította a minisztériumokat arra, hogy ha van pénzük brókerházakban, akkor vegyék ki. Csakhogy, láss csodát, a kormányfő nem emlékszik jól. Ezt Giró-Szász András mondta, s rendet is tett az időpontokban: Orbán erre nem március elején, hanem február 25- én adott utasítást, közvetlenül a Buda-Cash előző napi bedőlése után. De ebben az esetben Orbán Viktor arra is rosszul emlékszik, hogy annak ismeretében hozta meg ezt a döntését, hogy megtudta, a Buda-Cash bedőlése miatt titkosszolgálati dolgozók pénze is elveszett. E tény ugyanis csak február 26- án került nyilvánosságra. Meglehet persze, hogy a kormányfő már 25-én tudta: ezzel kapcsolatban Varga Mihály jelentésére hivatkoznak, amely ezek szerint egy nap alatt, 24-ről 25-re elkészült. De akkor a kormányfő miért nem tudott a többi tárca érintettségéről? További furcsaságok: Szijjártó Péter külügyminiszter a kormányfő utasítása ellenére nem február 25-én, hanem csak március elején kérte a külügy állampapírjainak kivételét. Vagy március elsején, ahogy azt a tárca államtitkára állította, vagy március 5-én nem lehet tudni. Mire vártak? És mennyire életszerű az, hogy ha a kormányfő február 25-én ad utasítást egy ilyen lépésre, akkor az érintett tárcáktól csak úgy öt héttel később sikerül összegyűjteni, melyikük hol tartja a közpénzt? Ha valóban öt hét alatt tettek eleget az utasításnak, akkor Orbán Viktor már kormányzásképtelen. Ha pedig mégsem életszerű ez a feltételezés, akkor valaki óriásit hazudik. (A szerk.) Vélemény Kövér hangján Külön indul a szlovákiai választáson az MKP és a Most-Híd. Szilvássy József megírja, hogy miért. Megvan az oka. -^9 Bélák Tamás Ervin azon töpreng, mennyi méreg kerül a gazdaságba a Quaestor-botránnyal. ->9 9 770237 377039 15077