Népszabadság, 2015. április (73. évfolyam, 77-101. szám)

2015-04-01 / 77. szám

Csütörtök reggel a NÉPSZABADSÁG Rejtvény oldalas melléklet A HOLNAPI NÉPSZABADSÁGBAN! József Attila neve életveszélyes, ezért eltüntették a református iskoláról Nincs már ott a József Attila felirat az orosházi általános iskola hom­lokzatán. A református egyház még pénzt is kért az önkormányzattól az eltüntetésre, ám a helyhatóság ezt a munkát nem finanszírozta. A fide­­szes polgármester azt mondja, nem tud mit tenni. ->4 Közgép Lázár és Seszták közösen állította le az M4-es építését Zárótűz Simicskáékra Tűz alá vette Simicska Lajost a kor­mány. A korábban baráti Közgép Zrt. nem építheti tovább partne­reivel az M4-es autópályát, és egy kartellvizsgálattal is szembe kell néznie. Emellett a Miniszterelnök­ség kilistázta azokat a Közgép rész­vételével zajló nagyberuházáso­kat is, amelyek ügyében az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) vizs­gálódik. A tét több mint 270 milli­árd forint. Kapitány Szabó Attila Az M4-es autópálya Abony és Fegy­vernek közti szakaszán folyó épí­tési munkák leállítására utasította a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-t Lázár János és Sesz­ták Miklós - jelentette be Csep­­reghy Nándor. A Miniszterelnök­ség fejlesztéspolitikai kommuniká­cióért felelős helyettes államtitkára közölte: a Miniszterelnökséget irá­nyító miniszter és a fejlesztési tár­ca vezetője azután hozta meg dön­tését, hogy az Európai Bizottság ál­lást foglalt a beruházás ügyében. E szerint Brüsszel a 2014-2020 köz­ti fejlesztési időszakban nem finan­szírozza az M4-es mintegy 29 kilo­méteres szakaszának építését, mert nincs meggyőződve a beruházás in­dokoltságáról, a három szakasz­ra bontott fejlesztés látszólag erő­sen eltúlzott vállalási árai pedig az uniós illetékesek véleménye szerint felvetik a kartellezés gyanúját. Min­denesetre a kormány számára ko­moly következményei lehetnek an­nak, ha kiderül: jogszerűtlenül állí­totta le az M4-es építését. Nem csak azért, mert a Tiszán keresztül veze­tő sztráda nyomvonalában már el­készült földművek, alapozások, ma­gukra hagyott befejezetlen műtár­gyak a munkálatok elhúzódó szü­netében tönkre is mehetnek. Sokkal nagyobb gond lesz, ha az érintett ki­vitelezők az államon hajtják be több év elmaradt hasznát és a nekik oko­zott egyéb károkat. Aztán az erede­tileg kialkudott áron még a hiányzó autópályát is meg kell építeni. A kormányzati döntés nyomán a NIF három, együttesen 110 mil­liárd forint értékű szerződés vég­rehajtását függeszti fel az M4-es nyomvonalában. Leáll egy Tisza- és egy Zagyva-híd, valamint a hoz­zájuk tartozó 2,3 kilométernyi út­pálya építése, amelynek munkái­ra 32,5 milliárd forintos, az előze­tesen becsültnél kétmilliárd forint­nál alacsonyabb vállalási árral a Közgép-A-HID párosa szerződött le. De megállnak a munkagépek a sztráda Abony és a Tisza közötti 13,4 kilométerén is, ahol a Colas és a Swietelsky konzorciuma 46,7 mil­liárdért vállalta a munkát. Levonul­nak az építők az M4-es a Tiszától Fegyvernekig vezető 13,2 kilométe­réről is, amelynek megvalósítására a Strabaggal 31,5 milliárd forint ér­tékben kötött szerződést a NIF. A beruházási csomag uniós tá­mogatásának megszerzéséről a kor­mány elhúzódó tárgyalások után mondott le. Csepreghy Nándor sze­rint ugyanis a magyar döntéshozók nem osztják azt a brüsszeli véle­ményt, hogy az M4-es autópályává fejlesztése indokolatlan. A kartell­­vádak mellett ugyanakkor nem le­het szó nélkül elmenni. Ezért eze­ket a lehető legrészletesebben ki­vizsgálják. A Miniszterelnökség máris utasította belső ellenőrzés­sel foglalkozó szervezeti egységét, hogy egy hónapon belül vizsgálja ki, milyen körülmények között zaj­lott az M4-es beruházásainak pá­lyáztatása, szerződéseinek megkö­tése. Ehhez várják a gyanút meg­alapozó dokumentumokat az unió illetékeseitől is.­ ­­Folytatás a 7­ oldalon A Simicska-birodalom fellegvára. Az OLAF-vizsgálat tétje 270 milliárd forint fotó: Kuruczárpád Malaca volt, Tünci túléli Disznók számára megrendezett szépségversenyen diadalmaskodott Tünci, aki elnyerte a Miss Zselicvölgy cí­met. De ennél többet is: a győztest ugyan­is nem vágják le, cí­merállat lesz. ^5 FOTÓ: LANG RÓBERT ÖTÖDIK HASÁB Vagy-vagy Orbán Viktor, ahogy azt bő egy hete maga közölte, valamikor március elején utasította a mi­nisztériumokat arra, hogy ha van pénzük brókerházakban, akkor vegyék ki. Csakhogy, láss csodát, a kormányfő nem em­lékszik jól. Ezt Giró-Szász And­rás mondta, s rendet is tett az időpontokban: Orbán erre nem március elején, hanem február 25- én adott utasítást, közvet­lenül a Buda-Cash előző napi bedőlése után. De ebben az eset­ben Orbán Viktor arra is rosszul emlékszik, hogy annak ismere­tében hozta meg ezt a döntését, hogy megtudta, a Buda-Cash bedőlése miatt titkosszolgálati dolgozók pénze is elveszett. E tény ugyanis csak február 26- án került nyilvánosságra. Meglehet persze, hogy a kor­mányfő már 25-én tudta: ez­zel kapcsolatban Varga Mihály jelentésére hivatkoznak, amely ezek szerint egy nap alatt, 24-ről 25-re elkészült. De akkor a kor­mányfő miért nem tudott a töb­bi tárca érintettségéről? További furcsaságok: Szijjár­­tó Péter külügyminiszter a kor­mányfő utasítása ellenére nem február 25-én, hanem csak már­cius elején kérte a külügy állam­­­papírjainak kivételét. Vagy már­cius elsején, ahogy azt a tárca államtitkára állította, vagy már­cius 5-én­­ nem lehet tudni. Mire vártak? És mennyire élet­szerű az, hogy ha a kormányfő február 25-én ad utasítást egy ilyen lépésre, akkor az érintett tárcáktól csak úgy öt héttel ké­sőbb sikerül összegyűjteni, me­lyikük hol tartja a közpénzt? Ha valóban öt hét alatt tet­tek eleget az utasításnak, akkor Orbán Viktor már kormányzás­képtelen. Ha pedig mégsem életszerű ez a feltételezés, akkor valaki óriásit hazudik. (A szerk.) Vélemény Kövér hangján Külön indul a szlovákiai válasz­táson az MKP és a Most-Híd. Szilvássy József megírja, hogy miért. Megvan az oka. -^9 Bélák Tamás Ervin azon töpreng, mennyi méreg kerül a gazdaság­ba a Quaestor-botránnyal. ->9 9 770237 377039 15077

Next