Népszabadság, 2015. augusztus (73. évfolyam, 179-203. szám)

2015-08-04 / 181. szám

121 Kultúra Lapszél Pákh Imre: Lehet kétmillió a Golgota Pákh Imre azt nyilatkozta, ha valóban független nemzetkö­zi szakértők mondják ki, hogy a Golgota csak kétmillió dollárt ér, akár ennyiért is odaadja a fest­ményt a Nemzeti Banknak. Ko­rábban kilencmillió dollárt kért a képért, de szakértői vélemé­nyekre támaszkodva a bank csu­pán hatmilliót kínált. (Blikk) Megfejtették Agatha Christie kódját Brit kutatók szerint, ha Poirot nyomoz késes gyilkos után, a tettes már a könyv elején feltű­nik. Ha Miss Marple a főhős, és a gyilkos indítéka pénz vagy sze­relmi viszony, csak később buk­kan fel a regényben. (MTI) NAPI TIPP Balázs Elemér Group Az Alba Regia Fesztiválon a Hotel Magyar Király előtti téren felállított nagyszínpadon lép föl este 7-kor a Balázs Elemér Group. Képünkön a zenekar vezetője. HIRDETÉS NÉPSZABADSÁG 2015. augusztus 4., kedd Picasso Párizs, 1916. augusztus 12.: művészkalandok háromnegyed 1-től 5-ig Egy zseni délutánja Még egy hétig látható Balatonfü­re­­den a Vaszary-villában a Találkozás Picassóval című kiállítás abból a hu­szonkilenc, kalandosan megtalált felvételből, amely 1916. augusztus 12. délutánján készült Párizsban Pi­­cassóról és montparnasse-i társasá­gáról. Tehát éppen 99 évvel ezelőtt. Csordás Lajos A tárlat finisszázsának is beillett az a kis tárlatvezetés és kerekasztal-be­­szélgetés, amely Orosz Márton mű­vészettörténész, kurátor, Bodrog Le­vente mérnök, Mizser Attila csilla­gász és különösen Julie Martin, a New Jersey-i Experiments in Art and Technology alapítvány igazga­tója, a fotókat felkutató Billy Klüver özvegye részvételével zajlott. Klüver a hetvenes évek óta gyűj­tötte a századelő Párizsának művé­szeiről készült fotókat. Mint özve­gyétől megtudtuk, ez igazából nem is gyűjtés, hanem kutatás volt. Eköz­ben került a kezébe néhány felvétel, amely a katalán festőt és barátait sa­játos környezetükben ábrázolta va­lamikor az első világháború éveiben. A hasonló öltözetek és a felvételek hasonló fényviszonyai egyre gyanú­­sabbá tették, hogy mindezek a fotók egyetlen napon készülhettek. Klüver ennek a különös napnak a feltárását csaknem két évtized alatt végezte el. Nemcsak azt tudta meg­állapítani, kik vannak a képeken, de annak a délutánnak a történe­te is feltárult, mégpedig majdnem percre pontosan. Eredeti foglalkozá­sát tekintve mérnökként felhasznál­ta műszaki ismereteit is. A fotókon látható, ma is meglévő épületelemek árnyékának hosszából és irányából csillagászati módszerekkel megkö­zelítőleg kiszámolta, mely napokon és mely napszakokban készülhet­tek a képek. Párizsba utazott, archí­vumokban kutatott, filológiai kuta­tásokat folytatott és méréseket vég­zett. Lényegében a napóraelv alap­ján meg tudta határozni, hány óra körül készültek a felvételek: az első délután háromnegyed egy és egy óra között, az utolsó fél öt körül. Az első képeken katonaruhában feltűnő Henri-Pierre Roché író, dip­lomata ötven éven át írt naplójának bejegyzéséből azt is megállapította hogy 1916. augusztus 12-én együtt ebédelt Pablo Picasso társaságával, és bár nagyon elmés fiúk, neki már egy kicsit sok volt a szellemességük­ből, ezért hamar távozott körükből. Mellesleg megjegyzi, hogy aznap fo­­tózkodtak is. Bár sok mindent sikerült beazo­nosítani a fotókról, maradtak azért apró rejtélyek. Például, hogy mi le­hetett abban a borítékban, amelyet Picasso szorongat az első felvétele­ken, vagy hogy hová lett a Picassó­­nál lévő sétapálcának a fogantyúja, amely a fotózás alatt tűnt el. De biztosan kikerekedett Picasso egy délutánja, amíg a Rotonde ká­véháztól elsétálnak, elbohóckodnak barátaival az Eglise Notre Dame des Champs templomig. Ezzel sike­rült egy kicsi dologban, egyetlen dél­utánban valami nagyot, egy egész kort felmutatni. Hisz a képeken még a melléksze­replők is világhírűek lettek. Feltűnik Moise Kisling, a lengyel festő, vagy a fényképein soha nem nevető Mo­digliani, aki itt az egyik fotón felsza­badultan kacag. A társaság egyik középpontja Mcra Jacob, a folyton bohóckodó kopasz költő. Itt van a hórihorgas poéta, Andre Salmon, aki Picasso korszak­fordító festményének, az Avignoni kisasszonyoknak a címét adta. A dél­amerikai származású festő, Manuel Ortiz és a sisakszerű fejfedővel meg­jelenő Paquerette, a divatmodell, Pi­casso akkori barátnője. Pláne világhírű a fotós, aki azért nincs ott egy képen sem, mert végig a kamera mögött állt: Jean Cocteau. Aki feltehetőleg - ezt Klüver gondol­ja így - éppen ezen a délutánon kérte fel Picassót, hogy a párizsi Orosz Ba­lett számára tervezzen díszleteket és jelmezeket a Parade című darabhoz. Moise Kisling, Manuel Ortiz, Max Jacob, Pablo Picasso és barátnője, Paquerette, a modell fotó:jean cocteau Julie Martin, Klüver özvegye A SZERŐ FELVÉTELE Hi Film Ecset és fájdalom Papp Sándor Zsigmond Első játékfilmes rendezését nézhetjük meg az amúgy szí­nész és kevésbé énekes Russell Crowe-nak, amelyben ő maga alakítja a főszerepet. Koráb­ban is voltak hasonló próbál­kozásai, de inkább csak doku­mentum- és koncertfilm ere­jéig állt a kamera mögé, utób­bi ráadásul zenekarának, a 30 Odd Foot of Grunts texasi bu­lijának mozgóképes verziója. Az Akihez beszél a föld tehát ha nem is szigorúan első fil­mes bemutatkozás, a mű fe­lől nézve mégis az: a háborús dráma magán viseli az arány­talanság és a bizonytalanság minden jelét. Igazából már a magyarí­tott cím is jelzi a sokkal szi­kárabb eredeti helyett (The Water Diviner, azaz A vízku­tató), hogy itt bizony sok érze­lemre kell számítani, és való­ban: szinte fürdünk a szenti­­mentáliákban, a bő lére eresz­tett lírában. Ha valaki ara­nyos, akkor rettentően ara­nyos, ha magányos, akkor el­viselhetetlenül az, és így to­vább. Mintha a némafilmek idejébe csöppennénk vissza, ahol eltúlzott gesztusokkal és mimikával helyettesítették a beszéd erejét. Crowe láthatóan nem bízik a finom gesztusokban, min­dent túlbiztosít, giccsessé te­szi a drámainak szánt kulcsje­leneteket. Ráadásul azt is ki­mondatja a szereplőivel, ami a néző számára már amúgy is fájdalmasan nyilvánvaló. Történik, hogy Connor, az ausztrál farmer mindhárom fiát elveszti Gallipolinál, ahol ausztrál és új-zélandi csapa­tok ostromolják a Dardanel­­lákat egy éven át, hiába. Végül súlyos vérveszteséggel hagy­ják ott a csatateret: ez Auszt­rália újkori Mohácsa. Connor felesége öngyilkos lesz, mert nem bírja elviselni a rájuk szakadt tragédiát, az apa pe­dig útnak ered, hogy megta­lálja és hazahozza gyermekei holttestét. Némiképp különös, de ta­lán sorsszerű, hogy leginkább a színészeivel gyűlik meg Crowe baja. Legfőképpen ön­magával, bár Olga Kurylenko ámokfutását török özvegyas­­­szonyként egyszerűen nem le­het alulmúlni. Amíg a feldúlt csatateret, a világháború utáni sírfeltárást járja körül a film, a dráma ké­pes kiegyensúlyozni és kordá­ban tartani a jogos érzelmeket. De végeredményben Crowe filmje nem csupán azért ma­rad jelentéktelen, mert a csa­ta feldolgozását már láttuk Mel Gibsonnal (Gallipoli) egy sokkal érvényesebb dolgozat­ban, miként a csodás meg­menekülésnek is láttunk már nézhetőbb változatát (Jean- Pierre Jeunet: Hosszú jegyes­ség). Ezekkel szemben az Aki­hez beszél a föld sajnos csak a közhelyekig jut. Crowe egyszerre akart be­szélni a háború értelmetlen­ségéről, a váratlan szerelem­ről, a haza védelméről és az új kezdetről, mindezt nagy ecsetvonásokkal, rikító szí­nekkel, így a tabló inkább a romantika felé hajlik, ame­lyen félmeztelen nő alakítja a Szabadságot, és koszos, fe­kete alakok az Elnyomást. A néző meg csak sóhajt a szé­kében, mert minimális törté­nelmi és egyéb tapasztalattal a háta mögött is sejti, hogy az élet ennél jóval bonyolultabb. Ami megtörténhet Provance­­ban (Bor, mámor, Provance), az nem biztos, hogy a török vi­déken is életszerű marad. Akkor már inkább énekel­jen egy sort. A subiduba hall­gatva sokkal elviselhetőbb. O AKIHEZ BESZÉL A FÖLD Rendező: Russel Crowe Forgalmazó: JIL Russel Crowe önmagát rendezte

Next