Népszabadság, 2015. október (73. évfolyam, 230-255. szám)

2015-10-01 / 230. szám

2015. október 1., csütörtök • www.nol.hu NÉPSZABADSÁG Simicskátlanítás Elsőként két fideszes politikus lett áldozata a Mahir-szerződésnek Kibukott az utcabútormutyi A jelenlegi kormánypártok képvi­selői 2006-ban még nem találtak morális kifogást abban a szerző­désben, amit most jó erkölcsbe üt­közőnek nyilvánítottak, és tegnap megszavazták a felbontását. A cél­keresztben: Simicska Lajos, Szalai Anna „Azt hiszem, akik bent vannak, tisz­tában vannak ennek az egész utca­bútordolognak a mutyijával. (...) Azért ez már túlmegy azon a hatá­ron, amit el lehet fogadni” - jelen­tette ki Székelyné Gyökössy Dóra (MDF) képviselő a Fővárosi Köz­gyűlés 2006. márciusi ülésén az ut­cabútortenderről szóló vitában. A testület ennek ellenére döntő több­séggel, vita nélkül megszavazta az előterjesztést. Nem kértek név szerinti szava­zást, így utólag csak annyi derít­hető ki, hogy mindösszesen öt el­lenszavazat volt. Vagyis a jelenlegi kormánypártok akkori 21 fős fővá­rosi frakciójának döntő többsége - hacsak nem az egész - támogatta a Mahir Cityposter Kft.-vel kötendő szerződést. Azt, amit most, kilenc évvel az aláírás után jó erkölcsbe ütközőként rendkívüli felmondás­sal kíván felbontani a fővárosi ön­­kormányzat. Az ugyanakkor hasonló felté­telekkel két másik céggel - a JCD Zrt.-vel és az azóta a JCD tulajdo­nába került Intermédia Kft.-vel - kötött szerződést viszont változat­lanul fenntartanák. A JCD a fővá­ros szerint pótolta ugyanis az idén tavasszal elrendelt átfogó vizsgálat során felárt hiányosságokat, a Ma­hir viszont nem. A szerződésbontás hivatalos oka így a Mahir hibás tel­jesítése. Az előterjesztésben ugyan­akkor hosszan elemzik, hogy a fővá­ros annak idején mennyire előnyte­len feltételekkel szerződött 25 évre az utcabútorok reklámfelületeinek értékesítésére. Ez azonban, úgy tű­nik, kizárólag a Simicska Lajos ér­dekeltségi körébe tartozó Mahir esetében zavarja a városvezetést. A fővárost ért több százmillió fo­rintos kár felelősét nem is keresik. Pontosabban Tarlós István főpol­gármester a tegnapi közgyűlési vi­tában elődjeire hárította a 2006-os szerződéskötés ódiumát, mondván, 2010-es hivatalba lépése után nem nézhetett át több száz kontraktust. (Néhányat azért sikerült: Alstom, CET, Rác fürdő.) Meghökkentő Kocsis Máté ren­dészeti tanácsnok érvelése is, aki előterjesztőként (Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettessel közö­sen) ugyan felvetette, hogy a Mahir - tulajdonosi szerkezetére tekintet­tel - vélhetőleg a „piaci árnál ked­vezőbben” adta bérbe a reklámfe­lületeket, de élesen visszautasítot­ta, hogy mindezt a Fidesszel hoz­zák összefüggésbe, mondván, a párt gazdálkodását többször is vizsgál­ták állami szervek, és mindig min­dent rendben találtak. Arról nem szólt, hogy Simicska Lajos egészen a legutóbbi évig a párt meghatározó gazdasági háttérembere volt. Kará­csony Gergely (PM) emlékeztetett erre, amint arra is, hogy párttársa, Hanzély Ákos 2011-ben többször is felhívta a figyelmet e szerződések előnytelen voltára, így nem fedi a valóságot az állítás, hogy a városve­zetés nem volt ezzel tisztában. Nem véletlenül voltak annak idején óvatosak a Fidesz-frakci­­ónál. Az utcabútor-szerződések­be ugyanis már azelőtt belebukott két fővárosi fideszes, hogy aláírták volna azokat. Sasvári Szilárd a vá­rosképvédelmi bizottság elnöke­ként 2005 januárjában terjesztet­te be a közterületek bérbeadható­­ságáról szóló rendelet módosítását, miszerint februártól nem kértek volna bérleti díjat a telefonfülké­ken elhelyezett reklámokért. (Ko­rábban kellett fizetni, de az Alkot­mánybíróság megsemmisítette az erről szóló passzusokat.) Vita nél­kül megszavazták a javaslatot. Or­szágos botrány kerekedett belőle. Közben meghosszabbították a Ma­hir több mint 620 hirdetőoszlopá­nak közterület-használati jogát. Az ügy hátterében az állt, hogy a rendeletmódosítással évi 70 millió forintot kereső Mediacontact Kft. 2004 őszén - miután a Mahir el­állt - szerződött a Matávval a tele­fonfülkék reklámcélú hasznosítá­sáról. A hirdetéseket pedig a Multi­reklám Média Ügynökség Rt. szál­lította volna. A cég azonban - Si­micska nagy bosszúságára - 2005 februárjában egy offshore cégen ke­resztül Csányi Sándor érdekkörébe került. A Csányi-Simicska-konfliktus első áldozata az erről keveset sejtő Sasvári Szilárd és a szintén fideszes fővárosi bizottsági elnök, Juharos Róbert volt. Ekkor mindketten ki is pörögtek a politikából. Csányi rövi­desen kiszállt a közterületi hirdeté­si bizniszből, a Mediacontact tulaj­donosa pedig 2010-ben - Tarlós fő­városi érkezésekor - kiegyezett Si­­micskával. A tarajos médiahullá­mok ezzel kisimultak, és egészen idén februárig senki sem firtatta ezeket az ügyeket. Forog a szerencsekerék: íme egy szerződés nélküli oszlop fotó: szabó Miklós Magyarország i 3 Csaláshivatal Már jelentett az OLAF Munkatársunktól Megkapta az Európai Csalás Elleni Hivatal jelentését a magyar közbe­szerzési rendszerről a Közgép. Si­micska Lajos cége közleményében tudatta lapunkkal: az OLAF hiva­talos értesítésében nem szerepelt a társaság szabálytalanságára vonat­kozó megállapítás. Azt írják, az Európai Unió illeté­kes szervei 2010-ben átfogó vizsgá­latot indítottak a magyar közbeszer­zési rendszer, az európai uniós for­rások felhasználása és egyes, EU-s forrásból finanszírozott projektek lebonyolítása kapcsán. A Közgép ezekben a projektekben a legna­gyobb multinacionális építőipa­ri cégekkel, például a Strabag-, a Swietelsky- és a Colas-cégcsoport­­tal, valamint más hazai építőipari cégekkel, például a Hídépítő-cég­csoporttal közösen vett részt. A vizs­gálat a Közgép Zrt.-t mint a projek­tek egyik kivitelezőjét érintette. Ezért határozottan visszautasít­ják azokat­­ az újságírói csúsztatá­sokat és hazugságokat, amelyek a vizsgálat megállapításaival kapcso­latban a Közgép felelősségét felve­tik. Az európai uniós közbeszerzé­si szabályozást ismerők pontosan tudják, hogy pénzügyi támogatásra vonatkozó visszafizetési kötelezett­séget az OLAF csak a közbeszerzési eljárás lebonyolításával kapcsolat­ban, kizárólag az ajánlatkérők fele­lősségének felmerülése esetén álla­píthat meg.” Hozzátették: felsorolt partnerei­vel a Közgép a megrendelő által elő­írt feltételeknek és követelmények­nek megfelelően, szerződés szerint, első osztályú minőségben valósítot­ta meg az elnyert projekteket. Simicska Lajos cégének közle­ményét Csepreghy Nándor kom­mentálta lapunknak. A Miniszter­­elnökség államtitkára szerint az OLAF jelentése a Közgép ügyében nem jelenti az uniós költségveté­si ciklus lezárásához kapcsolódó brüsszeli vizsgálatok befejezését. A dokumentum arra szolgál, hogy az abban szereplő felvetéseket az érin­tettek - így a magyar kormány - vé­leményezzék. így szorították ki a Simicska-cégeket a közbeszerzésekből, a médiából és az agráriumból A LEGNAGYOBB ÉRVÁGÁST Simicska Lajosnak a közbeszerzése­ken korábban taroló Közgép Zrt. kiszorítása jelenti. Pedig a tavalyi év még jól indult: a cég és partnerei 430 milliárdnyi megbízást kaptak. A viharfelhők azonban már 2014 nyarán gyülekeztek. Először vitatha­tó indokkal visszavontak olyan köz­­beszerzéseket, melyeken a Közgép is indult. A következő lépcsőben a pro­jekt gazdája valamilyen hivatkozás­sal érvénytelennek nyilvánította a pályázatukat, pedig ők tették a legkedvezőbb ajánlatot. Végül a Közbeszerzési Döntőbizottság el is tiltotta a céget három évre a közbe­szerzésektől. Simicskáék perre vitték a döntést, de hiába függesztette fel az eltiltást a bíróság, a Közbeszerzési Hatóság ezt nem fogadta el. A Közgép kere­setéből kiderül: hazai árbevételének 97 százaléka a közbeszerzéssel el­nyerhető megrendelésekből szárma­zik. Ha ezek elfogynak, nem sokáig tudja majd fizetni mintegy nyolcszáz munkatársát. Beruházások, amelyekről a Köz­gép lemaradt:­­ M0-s autóút déli szektorának felújítása, új Duna-híd építése. A köz­­beszerzést 2014 nyarán a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium leállíttatta. Becsült érték: 30-35 milliárd.­­ MO-s déli szektor 8,5 kilométe­re, régi zajárnyékoló falak elbontása, újak építése, a biztonsági korlátok telepítése. Előzetes mérnökár: 1,8 milliárd. Közgép-ajánlat: 1,063 mil­liárd forint.­­ Győr-Gönyű kikötő fejlesztése. Közgép-konzorciumi ajánlata: 6,67 milliárd forint. A HÁBORÚ LEGFŐBB TÉTJE, hogy mi lesz a jobboldali sajtóval. A februári szakítás óta szinte teljesen eltűntek az állami hirdetések Simicska médiájából. A Figyelő sze­rint ez júliusig listaáron 4,8 milliár­dos mínuszt jelentett. Bár az állam idén eleve 6,2 milliárddal kevesebbet kampányolt, mint a tavalyi év hason­ló időszakában, az arányok világosan mutatják: az elvonással Simicskáé­­kat büntette.­­ A reklámokat közvetítő IMG Kft. is kiesett a pikszisből: a korábbi években szinte minden megbízást besöprő cég idén már elbukta a köz­média tenderét, a 25 milliárdos kom­munikációs közbeszerzésen pedig már el sem indult.­­ Plakátcégei komoly versenytár­sat kaptak a piacon, miután Orbán barátja, Garancsi István felvásárolta az ESMA nevű társaságot. Rögtön az adásvétel után a parlament újra engedélyezte a reklámtáblák kihelye­zését az utak mellé. NEM KÍMÉLTE A KORMÁNY Simicskáék agrárvállalkozásait sem.­­ A háború előtt a Mezort-csoport az elnyert területalapú támogatáso­kat tekintve a második legnagyobb agárérdekeltség volt az országban, így a második legnagyobb vesztese lett annak a kormánydöntésnek, hogy az 1200 hektár fölötti terüle­tekre jutó uniós dotációt nem fizetik ki. Az elszenvedett veszteség száz­milliós mértékű.­­ Hasonló nagyságrendű kiesést okoz, ha a csoport - ahogyan ennek a jelei már látszanak - elesik a fej­lesztési célú uniós agrártámogatá­soktól is.­­ A birtok is egyre kisebb lesz: a Simicska-érdekkör lejáró földbérle­ti szerződéseit rendre nem hosszab­bítják meg, és a pályázat nélkül, ideiglenes hasznosításba kapott földeket is vissza kell adniuk. Gázos • Csak lufi Áder kampánya Tiltakozó nyúlt levelet küldött Áder Jánosnak a Balaton életéért ne­vű szervezet - a civilek szerint hi­ba volt, hogy a köztársasági elnök Élő bolygónk kampányának hely­színein a környezetre káros hatású léggömbök tízezreit engedik a leve­gőbe. Maga az Élő bolygónk nevű kez­deményezés olyan aláírások össze­gyűjtését célozza, amelyekkel sür­getnék a világ vezető politikusait, hogy fogadjanak el érdemi kibo­csátási korlátozásokat tartalmazó globális szabályozást a decemberi párizsi klímacsúcson. A szignóva­dászat keretében három nagy nyári tömegrendezvényen (a Volt, a Szi­get és a Strand fesztiválokon) al­kalmanként tíz-tízezer lufit enged­tek a légkörbe, hogy ráirányítsák a figyelmet az elnöki üzenetre. Az öt­let már a fesztiválokon sem tetszett mindenkinek­­ Zamárdiban az ak­ció után fellépő Punnany Massif el­határolódott a léggömberegetés­től, és több nagy zöldszervezet, így a Greenpeace, a Levegő Munka­­csoport és a Védegylet is hibás el­képzelésnek minősítette, hogy gá­zos lufikkal küzdjünk a bolygó jö­vőjéért. Számos kutatás és tanul­mány igazolja ugyanis, hogy a vi­lágszerte terjedőben lévő lufiőrü­let egyre súlyosabb környezeti ká­rokat okoz: a leeresztett vagy szét­szakadt latex a földön vagy a vízben élő állatok szervezetébe kerül, a lu­fik madzagjaiba egyre több jószág gabalyodik bele, és például a tenge­ri műanyaghulladékban már kimu­tatható arányt képviselnek a lég­gömbdarabok. Hogy létező gondról van szó, azt a környezetvédelemért is felelős agrártárca az Indexnek hi­vatalosan is elismerte. „A káros ha­tások a nyugat-európai, amerikai, ausztrál környezetvédők és szak­értők szerint már elérték azt a kü­­szöböt, amely a környezetszennye­zést bizonyítja, emiatt helyenként jogszabályi tiltást is bevezettek” - fogalmaz a minisztériumi üzenet, arra is kitérve, hogy Magyarorszá­gon meg kellene előzni a lufiözön­­nel zajló ünneplés szokásának ki­alakulását. A nyílt levél aláírói most Ádertől is azt várják, határolódjon el a kam­pányának ettől a „meggondolatlan” mozzanatától. Úgy tudjuk, a levelet jegyző szervezet ismételt környe­zetszennyezés miatt bejelentést tett a környezetvédelmi hatóságnál, és azt a visszajelzést kapta, hogy vizs­gálják az ügyet. (H. M.) Léggömberegetés a Szigeten

Next