Népszabadság, 2015. október (73. évfolyam, 230-255. szám)

2015-10-10 / 238. szám

Kifizetőhely keresi zavartalan működését Az MTVA-ra is vonatkozik az új közbeszerzési törvény. Politika és Gazdaság a 3 Utcahosszal vezet a Fidesz, de a kétharmadot elvéti Jelenleg gyengébben muzsikál a kormánypárt, mint 2014-ben. Politika és Gazdaság­­>2 2015. október 10-11., hétvége • LXXIII. évfolyam • 238. szám, 16+12 oldal • 270 forint, előfizetőknek 150 forint • www.nol.hu hétvége -1*"­ oldalas IZ melléklet A MAI NÉPSZABADSÁGBAN! N­ÉPSZABADSÁG Új tenderA BKV-bérlet is része lehetne a komplex elektronikus igazolványnak Keverik az e-kártyát Feldarabolná a budapesti elektro­nikus jegy kiépítésére és üzemelte­tésére vonatkozó szerződést a BKK. Első körben új tendert írnának ki a plasztikkártyák gyártására, de az is felmerült, hogy összevonják azt az e-igazolvánnyal, így egyetlen igazol­vány lenne a személyink, a lakcím-, a táj-, az adókártyánk és a BKV-bér­­letünk. Szalai Anna Újraszeletelné az elektronikus jegy­rendszer tortáját a Budapesti Köz­lekedési Központ (BKK). A kivágni készült darab most csupán néhány százmilliót ér, de néhány éven belül beláthatatlan méretű piacot nyithat. Különösen akkor, ha az állam, illet­ve később a pénzintézetek is beszáll­nak az üzletbe. A főváros közlekedésszervező cé­ge két évvel ezelőtt hirdette meg az elektronikus jegyrendszer tervezé­sére, kivitelezésére, karbantartására és üzemeltetésére vonatkozó nem­zetközi tenderét. A 79 érdeklődő közül a pályázatot végül a német Scheidt & Bachmann cég nyerte el a hongkongi Octopusszal karöltve. A két cég 91 millió euróért - 28,2 milli­árd forintért - vállalta a rendszer ki­építését és ötéves üzemeltetését. En­nek több mint felét az Európai Új­jáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) fedezi. Tarlós István főpolgármester a vállalkozói szerződés tavalyi meg­kötésekor még azt mondta, hogy a fővárosi önkormányzat saját forrás­ból 5,3 milliárdot ad a megvalósítás­ra. Idén a Népszabadság kérdésére elismerte, hogy ez bizony kevés lesz, így további hatmilliárd forintot kell Budapestnek beletennie a projekt­be, amelynek fedezete a Főgáz-rész­vényekért kapott 42 milliárd. Közben csúsznak a határidők. Hiába szállít az előre meghatáro­zott ütemterv szerint a vállalkozó, ha a fővárosi önkormányzat rend­re késlekedik a döntéshozatallal. A Scheidt & Bachmann 38 hónapos határidőt ígért, ami 2014 októberé­től ketyeg. A szerződésben rögzített ütemterv szerint idén nyáron zárult le a tervezés fázisa, ősszel indult volna a tesztüzem a BKV-munkavállalók be­vonásával, ám ez az év végére csúszik. Az eredeti tervek szerint decemberig már a díjmentesen utazóknak - pél­dául a 65 éven felüli nyugdíjasoknak - is kiosztották volna az elektronikus bérleteket. Szeneczey Balázs főpol­gármester-helyettes a Magyar Nem­zetnek elismerte, erre csak 2016 nya­rán kerül sor, míg a fizető bérletesek 2017 első felében használhatják az elektronikus rendszert. A projektzá­rás 2018-ra tolódott. A fővárosi lassítás mögött azon­ban nem egyszerűen ügyetlenkedés, hanem egy szerződésmódosítás elő­készítése húzódik. A BKK ugyanis kivenne néhány elemet a szerződés­ből. Ezek közül a legfontosabb a kár­tyák gyártása. Az eredeti felállás sze­rint a Scheidt & Bachmann 1,5 mil­lió „megszemélyesített, azonosításra alkalmas”, illetve 9 millió eldobható chipkártyát szállítana. Csakhogy idő­közben a magyar kormány úgy dön­tött, bevezeti az egységes e-kártyát, amely kiterjed a közlekedésre is. Az új elektronikus okmány egyet­len kártyában egyesítené a személyi igazolványt, a lakcímkártyát, az adó­kártyát, a tb-kártyát és az útlevelet, sőt a diákigazolványt is, az e-jegy be­vezetésével pedig majd utazni is le­het vele. A kormány eltökéltségét mutatja, hogy az e-kártya bekerült a Lázár János kancelláriaminiszter által összeállított bürokráciacsök­kentő csomagba is. A Népszabadság információi sze­rint erős a kormányzati szándék arra, hogy a budapesti elektronikus jegyet is beolvasszák a nemzeti e-kártyába. A felvetés elbizonytalanította a vá­rosvezetést, bár egyelőre a fővároson túli döntéshozói körökben sem ara­tott osztatlan sikert. Nem biztos pél­dául, hogy mindenki szívesen hozzá­férhetővé tenné a BKK számára az összes adatát az e-kártyán keresztül, de talán utazási szokásait sem köt­né valamennyi hatóság orrára. Még nagyobb gondot jelentene a külföl­diek utaztatása, akik értelemsze­rűen nem rendelkeznek magyar sze­mélyivel, illetve e-kártyával. Rész­ben ezen bizonytalanság miatt ven­nék ki a plasztikkártyák gyártását a Scheidt & Bachmann-szerződésből, majd erre a feladatra egy új közbe­szerzési tenderen keresnének az ál­lami célokhoz jobban idomuló vál­lalkozót. A tervezett fővárosi szerződés­­módosításról a Scheidt & Bachmann Hungary Kft.-t is megkérdeztük. Hraboczki Márton, a cég ügyvezető igazgatója az alábbi választ adta: „A folyamatban lévő projekttel kap­csolatos üzleti egyeztetésekről a megbízó BKK hozzájárulása nélkül sajnos nem adhatunk tájékoztatást, így az újság információit sem meg­erősíteni, sem megcáfolni nem tud­­j­uk.” A B­KK viszont nem is válaszolt a kérdéseinkre, így működik a londoni e-kártya FOTÓ: THINKSTOCK E megalkuvásra és politikai hisztériára hajlamos országban már-már rendkívüli merészségről tett tanúbizonyságot Máté Gábor rendező-igaz­gató és a budapesti Katona József Színház társulata. Tegnap este a teát­rumban bemutatták a Borbély Szilárd szövegkönyvére épülő, Az olaszlisz­­kai című drámát. Megrendítő előadás született, fotó: mt­ - marjai János -­11 Csökkent volna a rezsi magától is, a jelenlegi rendszer viszont életképtelen Ha versengő, tarifáikat a nemzet­közi piacok alapján megszabó szol­gáltatóktól kapná a lakosság az ener­giát, ugyanannyit fizetne érte, mint most, a kormányzat adminisztratív lépései után, ha nem kevesebbet - véli Uzonyi Zoltán, az energiakeres­kedők képviselője. ->7 Judit édes, Te nem tudod, hogy a legjobb barátom is vagy! (Vagy csupán voltál?) Radnóti Miklós 1942-ben íródott szerelmes levelét Beck Judit festő­művésznőhöz, továbbá a Csodálko­zol barátném című vers kéziratát is elárverezik decemberben. A nagy­­közönség elől sokáig elhallgatott szerelem újabb részletei válnak ez­által ismertté. 2 Üzent az arab világnak a norvég bizottság, amikor a Nobel-békedíjat a civil szerveze­tekből álló tunéziai kvartett kapta. A négyek megmutatták, hogyan lehet nemzeti konszen­zussal egy válságot feloldani. fotó: mti/epa­­»A Nobel-békedíj a tunéziai párbeszédért ÖTÖDIK HASÁB Példaképek Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a díjazottak nem lehetnek olyan nagyon kiemelkedőek, hiszen kitüntetésük napjáig Magyarországon nem ismertük őket. Kik is kaptak már megint Nobel-békedíjat? Nos, 2015-ben olyan embe­rek részesültek elismerésben, akik párbeszéden keresztül rendezték egy forrongó ország közügyeit. Tették ezt egy olyan régióban, ahol rendre nyílt polgárháborúhoz vezet a szem­ben állók közötti vita. Tunéziá­ból indult az arab tavasz, és ez az egyetlen ország, ahol a des­­pota elkergetését politikai érte­lemben nyár követte, nem der­mesztő tél. Pedig a körülmé­nyek nem nagyon tértek el a Mubaraktól megszabadult egyiptomiaktól, de míg a Nílus mentén a harag és a bosszú­­szomj maga alá temette az újra­kezdés esélyét, Tunéziában ki tudták beszélni félelmeiket és sérelmeiket a különböző cso­portok. E nemzeti útkeresésnek adott keretet a Párbeszéd Kvar­tett, amely pénteken a Nobel­­békedíjasok közé emelkedett. Azért sem ismertük a most kitüntetetteket, mert elfelejtet­tük becsülni azokat, akik szem­ben állnak ugyan, de beszélnek egymással. A konfliktusokat mostanában büszkén próbál­ják fegyverrel, szögesdrótttal, jogtiprással megoldani a hatal­masságok. Ha aztán kudarcot vallanak, a kárvallott tömegek itt dörömbölnek Európa ka­puján. Az viszont már nem fér bele a hírekbe, hogy a tunéziaiak nem menekülnek felénk, mert látnak perspektívát a hazájuk­ban. A Nobel-békedíjról döntő bizottság jól tette, hogy leg­alább egy napra őket állította reflektorfénybe. (A szerk.) Búcsú elnökünktől Göncz Árpádnál nem volt al­kalmasabb, hogy a köztársaság ethoszát személyében megjele­nítse - írja Kis János.­­A Hétvége Ellenállás kérdése Szvetlána Alekszijevics nem a vé­leményével lázad, hanem a figyel­mével - írja Vári György. -+9

Next