Népszabadság, 2015. december (73. évfolyam, 281-305. szám)

2015-12-03 / 283. szám

Alkotmánybíróság Fidesz-gesztus kényszerből Csuhaj Ildikó 2010 óta nem volt példa arra, hogy a kormánypártok bevonták volna az ellenzéket az Alkotmánybíró­ság tagjainak megválasztásába. Ta­vasszal viszont, amikor lejár három hivatalban lévő bíró, Kiss László, Lévay Miklós és az AB elnökének, Lenkovics Barnabásnak a mandá­tuma, a hírek szerint a Fidesz kon­szenzusos jelölésre készül. Gulyás Gergely, a parlament alelnöke a Népszabadságnak megerősítette: februárban, amikor a most betöl­tetlen hellyel együtt összesen négy AB-tagot választanak meg, komp­romisszumot kell keresniük, mert két mandátum hiányzik az önálló döntéshez. Gulyás hangsúlyozta: a hivatalos procedúra még nem in­dult el. Lapunk fideszes körökből úgy értesült, a kormánypártok felaján­lanának egy-egy jelölést a Jobbik­nak és az MSZP-nek, míg ők két személyt neveznének meg, és ők döntenének arról is, ki legyen az AB elnöke. Forrásunk szerint a Fi­desz „egy enyhe vétójogot” megtar­tana magának az ellenzéki jelöltek esetén. A Fidesz korábban úgy ala­kította az alkotmánybírók jelölé­si rendjét, hogy egymaga dönthes­sen a kilenctagú eseti parlamen­ti bizottságban. A jelölést ugyan gond nélkül dominálhatná most is a kormánypárt, de favoritjai meg­választásához már az összes kép­viselő kétharmadának támogatá­sa kell. Ezt a többséget a Fidesz- KDNP frakciószövetség nem birto­kolja. A körülmények ismeretében apróra zsugorodó gesztus valójá­ban egy ajánlat: ha az MSZP és a Jobbik segít a Fidesznek feltölteni az Alkotmánybíróságot, akkor egy­­egy jelöltjük csatlakozhat az eddig kizárólag a kormány által szelektált testülethez. Péntek reggel NÉPSZABADSÁG : V _ magz­ ri ► Páros: Egri Márta és Molnár Ferenc Caramel. ► Arabok, zsidók egy dívánon: Daniel Barenboim zenekara. ► Álomba segítő mese: Aludj el szépen, Bendegúz! Felmelegedés A kormány kész hátráltatni a párizsi alkut Csak semmi áldozat Magyarországra nem fog begyűrűz­ni a klímaváltozás - ez a magyar kormány nem hivatalos álláspontja a párizsi klímacsúccsal és az uniós klímavédelmi törekvésekkel kap­csolatban. A valódi cél nem a felme­legedés megállítása, hanem annak megakadályozása, hogy az EU vál­lalásai számunkra is kötelezettsé­get jelentsenek. Hargitai Miklós Magyarország egyelőre azon álla­mok közé tartozik, amelyek inkább gátolni igyekeznek a nemzetközi klí­­mavédelmi erőfeszítéseket. Amíg a világ és Európa tényleges vezetői - Obamától Putyinig - mind kihasz­nálták az alkalmat, hogy a párizsi Cop21 klímakonferencia megnyitó­ján progresszív politikai szereplő­ként mutatkozzanak és pozíciót fog­laljanak, a magyar miniszterelnök éppen Iránban tárgyalt. A diplomá­ciai naptárból nem mindig érdemes messzemenő következtetéseket le­vonni, azt viszont már megtanulhat­ta a magyar közönség, hogy a kor­mányfő egy számára kevés babérral kecsegtető csúcstalálkozót akár egy focimeccsre is bármikor lecserél. A párizsi találkozó helyszínéről folya­matosan tudósító Bart István, az Energiaklub vezetője szerint a Ma­gyarországot képviselő Áder János szerepvállalása dicséretes ugyan - a köztársasági elnök egy világvége hangulatú beszédben gyászos for­gatókönyvet vázolt fel arra az eset­re, ha az új klímaegyezmény aláírá­sa elmarad­­, de „ha a magyar poli­tikának is annyira fontos lenne a klí­maváltozás, mint az amerikaiaknak vagy a kínaiaknak, akkor nyilván Orbán Viktor beszélt volna itt”. A konkrét kormányzati álláspont szerint a migrációs krízis analógiá­jára itt is inkább pénzt adunk, mint személyes közreműködést: egymil­­liárd forintot juttatunk a legszegé­nyebb országok klímavédelmi be­ruházásaira, de az EU által felaján­lott 40-27-27 vállalást (2030-ig 40 százalékos kibocsátáscsökkentés, 27 százalékos energiahatékonyság-nö­velés és 27 százalékos részesedés a megújuló energiának) a gyakorlat­ban ellenezzük. Az üvegházgázok kibocsátásában jelenleg mínusz 36 százalékon állunk 1990-hez képest, és Áder korábbi, illet­ve a kormányzati illetékesek közelmúltbeli nyilatkoza­tai alapján ennél nem is szeretnénk többet teljesí­teni. A megújulók terüle­tén 14,65 százalékra men­nénk föl a jelenlegi 13-ról, az energiahatékony­ságról pedig nem ígé­rünk semmi konkré­tumot. A magyar stratégia két pillér­re épül: egyrészt próbálunk együtt menetelni a nálunk fajsúlyosabb, de hozzánk hasonlóan klímaszkepti­kus, az EU-álláspont fellazításában érdekelt Lengyelországgal, más­részt mindent megteszünk azért, hogy a tervezett paksi bővítést sem­mi ne veszélyeztesse. Utóbbi miatt a kormánynak egyáltalán nem érdeke az energiahatékonyság növelése, és ugyanezen okból nem lehet maga­sabbra emelni a megújulók részese­dését sem. 2030-ban a jelenlegi ter­vek szerint a régi és az új paksi blok­kok egyszerre működnek majd, ös­­­szesen az áramigény több mint 60 százalékát biztosítva­­ 27 százalék­nyi, főként szintén áramot termelő megújuló azt jelentené, hogy az ös­­­szes többi erőművet be kell zárni, ami már csak rendszerüzemeltetési szempontból is képtelenség lenne. Helyszíni információink szerint magyar részről egyelőre csupán Áder hivatalának egy szakértő­je, illetve a klímaügyben ille­tékes fejlesztési tárca néhány alacsonyabb beosztású mun­katársa van jelen. Utóbbiak egyelőre nem jutnak érde­mi szerephez, mivel az EU előzetes álláspontja (ame­lyet bizonyos fenntartások­kal Magyarország is elfoga­dott) már nem fog változni. Később, a miniszteri szakasz­ban lehet majd jelen­tősége a magyar állás­pontnak, ha Lengyel­­ország valóban táma­dást indít az uniós konszenzus el­len, és Magyarország esetleg támo­gatja a különvéleményt. A már idé­zett Bart István szerint a lehetséges lengyel kooperáció azonban az ös­­­szes lábára sántít: Varsó energetikai stratégiája ugyanis alapvetően el­lentétes a hazaival. Politikai üzenet: Áder János Párizsban a Földért, Orbán Viktor Felcsúton a csapatáért aggódott ezen a héten FOTÓK: MTI - KOSZTICSÁK SZILÁRD, NÉPSZABADSÁG - VERES VIKTOR ÖTÖDIK HASÁB Dinasztiák Ahogy világszerte, úgy Magyar­­országon is elképesztő tempó­ban változik a légi közlekedési iparág. Mifelénk például nem is olyan rég még a Torgyán család­hoz közeli légügyi dinasztia szakértő sarját is úgy kellett miniszteri segítséggel beejtőer­nyőzni pozícióba, hogy tudásá­val segíthesse a nemzet légitár­saságát. Ma már csak legyintünk az efféle kisstílű technikákra. A nemzeti aviatika korszerű megmentői egyszerűen bevásá­rolják magukat a reptérbe, hogy szakértelmükkel segíthessenek. Persze hibák így is előfordulnak. Van, hogy odamegy a befektető, kifizet pár száz milliót, és mire kimondaná, hogy valójában nem üzleti célok vezérlik, kizá­rólag a térség fejlesztésének, az ott lakók életének jobbá téte­le, a köz érdeke űzi őket tárgya­lóasztaltól tárgyalóasztalig, már­is odaítéltek nekik úgy ötmil­­liárd forint vissza nem térítendő állami támogatást. Persze fel vannak készülve arra, hogy elő­kerülnek ilyenkor az akadékos­­kodók. Tudják is előre, mit hu­hognak majd: ilyen csak a Széles Gáborokkal, az első soros béke­­menetelekkel, a kormánybarát médiabirodalom tulajokkal szokott előfordulni! De a befek­tető ilyenkor csak lehajtott fejjel dolgozik tovább, kettőzött erővel küzd a véletlenül jókora fejlesz­tésre ítélt reptere közelébe ál­modott kúria, európai hírnévre törő exkluzív golffalu sikeréért. Szóval minden rendben van. Pontosabban csak egyetlen, apró momentum teszi picit gyanússá az ügyletet. Vajon miért fektet százmilliókat repü­lésbe egy olyan üzletember, aki biztosan tudja, hogy kikapcsol­ható a gravitáció? (A szerk.) Vélemény Kürtös kalac Az agrárminiszternek nem a kürtőskalácsot kell védenie, ha­nem a magyar föld kincseit - figyelmeztet Tamás Gábor. ->9 9 770237 377046 15283 HIRDETÉS

Next