Népszava naptár, 1931 (Budapest, 1930)

A kapitalista film ideológiai befolyásolása

A szocialista sajtó volt az egész vilá­gon az első, amely a film jelentőségét a tömegek szempontjából fölismerte, érté­kelte, de egyben a mai kapitalista film tendenciáira is rámutatott. Jómagam is többször írtam a filmről ebből a szem­pontból s többször kifejtettem azt, hogy a kapitalista film, amellett hogy mindent az uralkodó osztály szempontjából állít be, nemcsak az osztálykülönbségek le­­tagadásával, nemcsak az alakok elsema­­tizálásával tereli el a figyelmet a való­ságról, hanem azzal is, hogy nem hasz­nálja ki a film alakító erejét, s hogy ezenkívül az uralkodó osztályt is igyek­szik meghamisítva a tömeg elé vinni. És ezt a művészetben és tartalomban meghamisított világképet (az amerikai nagyvállalatok például az 1930—31. évre összesen 521 játékfilmet irányoztak elő) a kapitalizmus el is fogadtatja a tömegek­kel. A Metro Goldwin vállalat 1929. évi tiszta nyeresége például 6.8 millió, a Pa­ramount 15.5 millió, a Warner Brothersé 17.27 millió, a Foxé 15 millió dollár volt. Csak ennek a négy vállalatnak 55.57 millió dollár volt egyévi nyeresége. És hol vannak még a többiek? A legérdekesebb és legfigyelemremél­tóbb jelenség az, hogy ezt a hatalmas összeget javarészt a legszegényebb nép­osztály, a proletariátus adja a filmtőké­nek (hiszen ők vannak többségben) saját érdekeivel ellentétes ideológiai befolyáso­lásáért. Miért, hogyan lehetséges? Erre a kérdésre részben a tömegek osztály öntudatának kialakulatlansága, másrészt pedig a film sajátos szerkezete adja meg a választ, amit éppen ebből a szempontból kell nagy figyelemre mél­tatni. A kapitalista film befolyásoló munká­ját indirekt után végzi el. Nemcsak az­zal, ami benne van, hanem azzal is, ami nincsen benne. A film mint üzlet a nagy tömegekre épít és nem fordulhat nyíltan szembe a tömegekkel, az osztályokkal, mert hiszen mindegyiken keresni akar és nem fordul szembe nacionalista érde­kekkel sem. Úgy osztály-, mint nemzeti érdekeken felülállónak mutatja magát. A kapitalista film csak a legritkább ese­tekben lép föl nyíltan például a­ szocia­lizmus ellen, de nem is vesz tudomást róla. Nemcsak mint politikai, gazdasági mozgalomról, hanem, mint világnézetről sem. Nem beszél az osztályharc ellen, de a filmekben az egyén boldogulását, a sze­gény sorsának javulását mindig a maga módján állítja be. De ugyanígy nem vesz tudomást az igazi életről sem. A film megsüketül és megvakul mindennel szemben, ami az uralkodó rend számára kényelmetlen és érdekei ellen szól. A valóság és a maga saját külön világa kö­zötti ellentétet a film a technika és a téma fölépítésének sajátos eszközeivel hidalja át. A film képi formanyelve, terjeszthető­sége és más egyéb sajátosságok révén tömegművészetté nőtte ki magát. A tö­meg lelki összetételénél fogva a művé­szetben is mindig és mindenütt konkrét cselekményt igényel. Ez az első rés, ame­­lyen keresztül a film a tömeghez tudott férkőzni. A film formanyelve az ábrázolás, a kép. A képen belül pedig a film mozgással fejezi ki önmagát. A filmben kettős moz­gás van jelen. Az egyes képeken belüli mozgás és a képek egymásutánja. Az egyes képeken belüli mozgással meg­indított cselekmény soha sincs lezárva, a képek váltakozásában tovább fejlő­dik. Mert a filmikép a cselekmény­nek csak egyes részét mutatja meg, csupán csak jelzi azt (egy vacsorát terí­tett asztallal). Ez azonban a film szem­pontjából éppen elég ahhoz, hogy a va­csorát kifejezze. Nincs szüksége többre, mert a filmnek mindent el kell hagynia, ami fölösleges és ami a cselekmény gyorsütemű kibontakozását megakadá­lyozza. A gyorsütemü cselekménnyel a film mindent rákényszerít a tömegre. Mert a szavaktól nem befolyásolt, mezte­len, önmagában mutatkozó cselekmény­­nyel alkalmat ad a film arra, hogy a tö­megben mindenki kiélje a maga szenve­dély­ét, vágyait, indulatait. De a cselek­mény irányát úgy építi ki, hogy a tömeg­ben élő, különböző irányból jövő érzése­ket, indulatokat közös nevezőre hozza. 45

Next