Munkás-Heti-Krónika, 1873 (1. évfolyam, 1–52. sz.)

1873-02-23 / 8. szám

8-ik szám. KSH Egyes szám ára 5 kr. Ága I. évfolyam. Más-Heti­ Krónika: Társadalmi s gazdászati néplap. A­dministráczió és kiadó­hivatal : Rákos-árok-utcza 9. ajtó 24. sz., a­hová minden reklamácziók intézendők. Előfizetési Ara : Negyedévre . . . . 60 kr.­­ Egy hóra ... 20 kr. Megjelenik minden Vasárnap magyar és német kiadásban. Buda-Pest, február 23. 1873. Szerkesztőségi iroda : Lipótváros. 3 korona-utcza 18. Kéziratok vissza nem küldetnek. HIRDETMÉNYEK legolcsóbban számittatnak és az administráczióban Rákos­árok-utcza 9, ajtó 24. sz. a. elfogadtatnak. Társadalmis gazdászati szemle. Rövid idővel ezelőtt alakult a főváros­ban egy társadalmi egylet, mely „országos magyar társadalmi szövetség" czímmel bír, s czélja a mindinkább romlásnak induló magyarságot új életre ébreszteni, a ma­gyar nyelvet a mém-magyarok közé megho­nosítani, s egyátalában a magyar nemzet ural­mának és túlsúlyának elérése, biztosítása és fentartása a többi nemzetiségekkel szemben. Ezen egylet alapítóinak beálltak a magyar nagypolgárság (bourgeoisie) kiválasztottjai, s nem vonható kétségbe, hogy itt oly társulat­tal van dolgunk, mely első­sorban a nemzeti osztály­ harcz álláspontját elfogadja. Ezen társulat alapítása alkalmával meg­jelent egy röpirat -jelszavunk" czim alatt, valószínűleg az alapítók egyikétől szer­kesztve, mely­­programm"-ként tétetett köz­zé, ezen röpirat egész nyiltan adja tudtunkra, hogy a magyar nagypolgárság öntudatára jutván, mint öntudatos osztály szervezkedni is fog s a társadalmi élet minden terén kizá­rólagos uralomra törekedni fog; a mi más szóval annyit tesz, hogy a nagypolgárság (bourgeoisic) osztályuralma a társadalmi és gazdászati terén, ezentúl minden erővel ki fog terjesztetni a n­e­m­z­e­t­i életre is, úgy hogy az összes állami társadalom két nagy táborra oszlik: az egyikben a nagytőkepénzes nagy­polgárság, a nemesség, papság, a sajtó és a felsőbb hivatalnokok szövetségében; a másik­ban a dolgozó nép, az alantabb hivatalnokok­kal és kisiparosokkal szövetkezve; a harcz, mely a tőkepénzesek és munkások közt az életjavak terén f­oly, általánosittassék ezen társadalmi szövetség által, a nemzetiségei közt osztályharczezá emelkedjék. Ha ezek az „országos magyar társadalmi szövetség" törekvéseinek alapvonalai, akkor biztosak vagyunk abban, hogy a munkásimoz­galom vezéreszméinek malmára hajt, mert kietteti egy oldalról az­­iparos nagypolgár­ság" kifejlődését és tökéletes érettségét, de vele együtt ennek korábbi bukását és enyé­szetét ; más oldalról nem viheti keresztül a czélba vett -minden nem-magyar nemzetisé­gemn uralgását," az ezen nemzetiségek fejlő­désén gyakorolt erőszak nélkül. Ezen erősza­koskodás a 111­­ meggyőződésünkre vezetné Magyarország népességét, hogy az osztály­uralom uralkodó alapelvei ugy az egyes, mint az összes emberi társadalom legnagyobb hát­rányára vannak, hogy az o­s­z­t­á­l­y - uralom az igazi művelődés és igazi polgárosultság elérésére a legnagyobb akadály, s hogy t­é­r­ültess­ék el tehát az osztály-ura­lom minél előbb, s engedje át a tért az egyenlőség korszakának. A Deak­­-párt egy ülésében kijelentette az­­ igazságügyminiszer, hogy a kormány ta­nulmányozza már a polgári házasság kér­dését. Valóban nagyon is csodálkoznánk, hogy olyan kérdést, mint a polgári házasság, ná­lunk még „tanulmányozni" kell, ha nem vol­nánk meggyőződve, hogy az egyének, kik betöltik ma a minister-székeket kényszerít­vék még a legcsekélyebb kérdésnél is, melyen át máshol már napirendre tértek, kivülrőli magyarázat- és beavatásra szorulnak. A polgári házasság minap közhírre jutott egy esete élesen megvilágítja, mily hiány, hogy nálunk e kérdés ugy elhanyagoltatik. F. B. pesti születésü és itt lakó zsidó szárma­zású férfi, Bécsben 1872. január 15-én pol­gári házasságra lépett egy katholikus házból eredt nővel. Összeadattak az osztrák törvény értelmében azon megjegyzéssel, hogy „con­fessioniles," rendesen egyik külhelység pol­gármestere által, s a férfi ezután lehozta nejét Pestre, hol t. i. állandó foglalkozása és tisztes keresete van. A házasság törvényessége ellen f­g­m kifogást tenni nem lehet. Most születik egy gyermek. A zsidó hitközség nem akarja im­matrikulálni, a katholikus annál kevésbé, ha csak vagy körülmetéltetni, vagy megkeresz­teltetni a család nem engedi, akkor is a gyer­mek mint .,törvénytelen" fogna a papok által bevezettetni. Bécsbe fölvinni a gyermeket az atya sem akarja, mert ő buzgó magyar hon­polgár s fiát is magyarnak kívánja nevelni. Ha sehol be nem jegyeztetik, az államtörvény szenved csorbát, s egy honpolgár léte és szár­mazása nincs nyilvántartva, mi az államra és az illetőre is káros lehet. A dolost ma sincs­­ elintézve. Ajánljuk ezen esetet az igazságügymi­niszter figyelmébe, mint egy okkal többet arra, hogy „a polgári házasság fölött gon­dolkozzék." Bourgeoisie és munkái. L­o­u­i­s B­l­a­n­c „Tiz év története" czimű munkájá­ban e képen értelmezé e két fogalmat: Bour­geoisie (olv. Burzsoázi) azok tömege, kik a munkaszerek vag­y a tőke birtokában lévén, a­­ _ ' tulajdon műszereikkel és eszközeikkel dol­goznak és másoktól csak bizonyos tekintetben függnek, — a munkások pedig azon tö­meget képezik, mely a tőkét nem birja, és egyesektől tökéletesen függ, még pedig olya­sokra nézve, mik az elkerülhetlen napi szük­ség­letekre vonatkoznak." — Munkás minden olyan egyén, a ki képes, vagy izmai, vagy pedig agyának közreműködésével, hasznosat vagy szépet teremteni az emberi társadalom részére. Ő a termelő, holott a bourgeoisie a kiaknázó osztályt, a zsugoriságot képezi. — Munkás az, ki nem nevezhet egyebet birtoká­nak, mint saját munkaerejét, bourgeois (burzsoá) ama birtokos, ki munkaerején kivül még tőkének is birtokában van. Munkás a le­igázott, bourgeois az uralkodó, amaz a fehér rabszolga, ez pedig a rabszolgatartó. A gazdagok harcza a szegények ellen. ír. p­l. Igy állanak a tények, s mégis ily ha­rag, mely elragadtatja magát az igazság el­torzásáig, a kivetkőztetett rágalmazásig ! N­a tehát ugy kellene jönnie, hogy szerencsétle­neknek érzitek magatokat, hogy gyötör tite­ket az irigység, hogy látni nem bírjátok, mi­szerint a munkás szerencsésebb mint ti, vele­tek cserélni nem akarván ? Valóban ez egész­ben igaz. Tudom, hogy a pénz szerencsétlenné tesz. Sokat láttam szerencsésnek szegénysé­gében, de szerencsétlennek, miután vagyont gyűjtött. Egész komolyságom ez, mert a pénz elégületlenné tesz, annál elégületlenebbé, mi­nél többet bír abból. Ha valaki pár százast félre tett, akkor alig terjed a vágya teljes ezresig, de alig ezrese a szekrényében, kíván­sága már teljes tízezresig terjeszkedik; a tíz­ezreseken túl már százezresek után kapkodik, a százezresektől ő már milliókig inngyon, s minél magasabbra emelkedik, annál keveseb­bet ad jog- és igazságra. Még egyszer: a­mint mondom, teljes ko­molyságom , de mit mondjak ahhoz, a­mit a tőke-g­azdászat ü­g­yvédei e mellett felhoznak?­­ OJ Ezen ügyvédek szerint a gyámoknál nyomo­rultabb lény nem létezik, még pedig annál nyomorultabb, minél nagyobb az üzlete. Fel­ébredésekor fog­lalkozik és nyugtalanittatik o­d­t azon gondtól, mi módon lássa el munkával azon sok munkást, melyet neki a gondviselés nyújtott. Talán álmában kinozta már s hátra hagyott neki fejfájást, mint nekem, mikor még sakkoztam, azon legtunyább és mégis legnehezebb munkák egyikének álmai. Igenis a gazdagok szenvedései nagyok ; a szegény ezt még képzelni sem bírja. Minap megsajnálta egy gyámolt, egy úgynevezett művészeti­­s iparügyletben a társadalmi kér­désről tartott előadásában a gyám­okok sor­sát, miszerint kényszerítvék hintókon menni, különben nem érnének be a munkásaiknak szentelt idővel. A kocsizás által kell nélkü­lözniük az egészségükre üdvös hatással levő mozgást; egyáltalában a gazdagoknál roszra fordul minden , még a gazdagok középszám­mal vett magasabb élethossza, csak csapás ezekre nézve, mert hosszabb ideig, mint a szegények, kell látniok, micsoda siralomvölgy ezen föld. És oly emberektől, kik a tőkepénzesek­kel összehasonlítva oly szerencsések, félnek ezek legyőzetni, vagy azt hiszik, hogy ez el­lenségeskedések már megkezdettek ? Bejutot­tam már egyszer ama keserves hangulatba, mely tőlem távol szokott lenni. De a­mit kö­rülöttem hallok és látok, egy régi mondás szerint megnehezíti nekem, sőt lehetetlenné .) Mint befejező czikk.

Next