Munkás-Heti-Krónika, 1876 (4. évfolyam, 1–53. sz.)

1876-09-17 / 38. szám

38. Fiam. pjF Egyes számára 5 kr. IV. év­folyam Munkás-Heti­ Krónika. Társadalmi és gazdászati néplap. A magyarországi munkások közlönye. Megjelen minden vasárnap. Szerkesztősé­g és kiadóhivatal: dob­nicza 67. sz., a­hova minden pénzküldemény intézendő. Kéziratok vissza nem küldetnek. Hirdetmények : legolcsóbb(!) számíttatnak. Budapest, 1876. szeptember 17-én. Előfizetési föltételek. Az egész 1876-ik évre 2 frt 40 kr. Félévre,­­ „ 20 „ Negyedévre. .... „ 60 „ Egy hóra , „ 20 „ Az előfizetési pénzek legolcsóbban 5 kros. postautalvány mellett küldhetők be. Az ez évben megjelent, valamint a mult év utolsó felében megjelent számok még mindig teljesen kaphatók. Miért üldöznek bennünket? Különös, naiv kérdés, egy e bár? Hisz mi vagyunk az államellenesek a mai társadalmi rendnek, kik minden fennállót sarkából akarnak kiemelni s kiknek legyőzetése tehát szent köte­­lesség. Igenis, mi, a szocziáldemokraták veszélyesek vagyunk a mai társadalmi szokásoknak és mindennek, mi azokon függ, s ki ezen szokásokat fenn akarja tartani, le kell hogy győzzön bennün­ket saját érdekében, s ha lehetséges, meg kell, hogy semmisítsen bennünket. Nem tartozunk mi azon középsze­­rűekhez, kik sokat követelnek s csak a jog l­át­szat­á­va­l megelégesznek. Ha azokkal lehet egyességet kötni, velünk nem lehet. A szociáldemokrácziát vagy meg kell semmisíteni, vagy magát an­­nak alávetni. S mégis jellemző, ha azon kérdést vitatják, hogy miért üldöznek ben­nünket. Mi a társadalmi rendet a mai fel­­világosodott államokban czélszerűtlen* nek tartjuk, mely javulást igényel. S talán nem igaz, hogy általuk a legna* gyobb igazságtalanságok szentesittet* nek ? Nem igaz e, hogy a szerencsétle­nek milliói nagynehezen lézengnek a bölcsőtől a sírig, éheznek és csak a föld terheit viselik, anélkül hogy az örömö­ket csak sejtenék, mig mások az örö­möket élvezik s a terhekről mit sem gondolnak. Igen, államellenesek vagyunk , de nincs-e okunk, azoknak lenni ? Milyen boldogságokat élvezünk mi ez áldott Magyarországon ? Nem a legnagyobb nyomorba jutottunk-e az ipar pangása által, mely ezreket juttatott az éhség örvényébe ? — Hát barátai legyü­nk-e mi mindazon intézményeknek, melyek ily ajándékokkal lepnek meg bennün­ ket? S ha mégis igaz, a­mit az „állam* ról" szólottunk, mit nem tagadhat sen* ki, miért üldözik az államelleneseket, kik hazdjukat boldogabbnak akarják látni. És nem igaz, hogy jelenleg a sza­badság Magyarországon azon útra te­reltetett, melynél még sokkal előbbre volt a Bach-korszak vagy az absolut rendszer? — Mi be bírjuk bizonyítani, hogy ez igaz. — Ha mi, mint becsüle­tes férfiak, hivek vagyunk a szabadság zászlajához; ha mi, nem gondolva azzal, hogy a „szabadelvűek" és „haladók" gyáván hátat fordítottak neki, meg­ütjük a toborzót és a szenvedő, elnyo­mott nép soraiból a hiányokat fe­­dezzük, mely gyáva szakadárok által a szabadság seregeiben mutatkoznak, ki akar bennünket e miatt becsmérel­ni? — Nem a szabadság-e az emberi szellem legm­agasb tulajdona; nem ez teszi-e az embert valóban emberré ? — S miért üldöznek bennünket? ! Mi ezen kérdéseket még tovább folytathatnók, de ez nem szükséges. A gondolkodó ember a fentebbiekből úgyis elég anyagot kap a gondolkodásra. Mi ezen kérdésekre választ is adhatunk, de még­sem teszszük. Mert a szabad nyilatkozat másrészről fenyítőleg hat­na reánk, s szavainkkal a gyapont kü­­rül ugy járni, mint macska a forró kása körül, ehez nincs kedvünk. Gond­olkozzon felőle mindenki, ha várjon igazat mondunk-e vagy nem, s a­ki felismerte ügyünk igazságát, az ne maradjon kislelkűen állva, hogy nézze, miként küzd gyenge erőnk óriási csa­l­tát a reakczió ellen, támogasson benn­nüinket a küzdelemben. Valami az iskoláról. Helyt adunk itt Baltzer Ede na­gyobb műve : „Ideen zur sozialen Re­­form" (Eszmék a társadalmi reformhoz) egyik csikkének, melyben nagyon talá­lóan kritizálja a mai iskolai rendszert. Többek közt azt mondja: Minden iskola mint olyan szakis­kola. Czélja az ember fiát a tudás és akarás mindenféle dolgaiban beavatni, — a­mely nélkül azonban az ember mindig csak ember marad. Ha átmenőleg a szabad „vallási iskolák" különösen léteznek is, úgy csak mint szükséges baj létezik; ezek aztán ellensúlyát képezik az egyházi iskolák­­nak. A­mi azokban taníttatik, részben a szakiskola elemei (történelem, ter­mészettan stb.), részben valóságos er­kölcs, a mi nem szaktudomány, hanem minden egyesnek, ki ember óhajt lenni éltető ereje. De ez a nevelés dolga. Minden tanulásnak és tanításnak kezdete a gyermekre nézve az anya­természetben rejlik, a melytől és a mely által — mint a lelki világ általá­ban — mindent tanulunk, a­mit tudunk és akarunk. Az emberi felülemelkedés ember­ társán a könnyebb szellemi felfogásban és nevezetesen és erősebb emlékezőte­hetségben rejlik. Ezáltal vagyunk képe­sek emlékező és beszélő orgánumain­kat jobban kiművelni és tapasztalatain­­kat átörökíteni és fokozni. Így lesz az anya a gyermek első tanítónője, ki tőle más fontos dolgok mellett őseink főörökségét, a legna­gyobb emberi művészetet, a szólást ta­nulja, és ezzel az első legmélyebb élet­fokot maga után hagyta. Van-e nagyobb bűbáj, mint az em­­beri anyanyelv, az emberi anya- és böl­­esődalok. Míg csak az anya egyedül tanítja, mikép teljesítsék az anyák ezen szent, szép hivatást, s mégis szükséges volna a naivat teljes tudattá tenni. A szólás mellett a legnagyobb és legfontosabb csoda kétségtelenül az írás, t. i. a művészet­ gondolatait és érzelmeit nemcsak hallható, de látható, maradandó jelek által kifejezni. Csak az irás által lehetséges a történelem, a múlt és jövendő nemzedékek és kortár­sak közeledése. Mai nap a népiskola lényegesen az irás tanulásából áll, azaz olvasás, írás és számolás és csekélyes is­mertetéséből az élet anyagával. Bizo­nyos ösztönnel kitalálta Frőbel, hogy az első anyaiskola és az „elemi iskola" között nagy hézag létezik. Ezt azáltal kereste betölteni, a­mit „gyermekkert* nek" neveznek, de az uralkodó rend*­szer meggátolja ezen eszme normális kivitelét. Fennáll nevezetesen azon mesesze­rű tévhit, a gyermekeket 5—14. élet* évéig rendszeresen az olvasással, írás*­sal és számolással faggatni, teljes ki­lenc­­ évig ! A gyermekvilág e felesle­­ges erőltetése épen a „műveit" világ oly megrögzött előítélete, hogy a szü­lök gyakran valódi büszkeséget helyez­nek abba, hogy pic­ikéjü­k a lehető leg­korábban tanuljon meg írni és olvasni! Hogy mily faggatást, mily koraérett­séget, mily nyomorékosságot von ma­­ga után ezen rendszer a gyermekekre nézve, nem látják , még akkor sem lát­­ják, ha már késő azokra, de még elég idő volna a jövendő nemzedékre nézve. Mint tanfelügyelő Németország köz­pontjában egy iskolát kellett betilta­nom, hol a gyermekeket zsenge koruk­tól fogva egy nedves istállóba zárták, mely egyszersmind a tanító lakszobá­­ja is volt, ki ennek következtében go­nosz betegségben szenvedett; ugyan­­csak egy másodikat, még pedig egy városit, — körülbelül egy COOO lakossal biró városban — hol a gyermekek 14. évükig csakugyan nem tanultak ; sem írni, sem olvasni, sem számolni nem tudtak, mivel a polgármester hivatalos

Next