Munkás-Heti-Krónika, Krónika, 1879 (7. évfolyam, 1–52. sz.)

1879-10-19 / 42. szám

VH évfolyam. 42. szám. Budapest. IST©. ok­tób­er 15-ét. Megjelen minden vasárnap. Szerkesztőség­i és k­i­ad­ó-h­i­v­a­ta­l dob-utcza 67. sz­­inden a lap szellemi­sé­gre vonat­kozó közlemények v alamint hirdetések ide in­tézendők. Hirdetések jutányosan számi­tatnak. KRÓNIKA Társadalom-gazdászati néplap. A MAGYARORSZÁGI VÁLASZTÁSRA NEM JOGOSULTAK KÖZLÖNYE. Előfizetés: Egész évre . . 2 frt 40 kr. Fél évre. . . 1 „ 20 , Negyedévre. . — „ CO . Egy hóra . .­­. 20 , Egyes példány ára 5 kr. Előfizetéseket minden posta­hivatal fogad el. Népnevelés és hadsereg. Több ízben hangsúlyoztuk azt, honnét jön némely nemzetnél az önkénytes hajlam a rab­szolgaságra és mi az oka annak, hogy, kivált a német nemzetnél, ezen hajlam leginkább ki van fejlődve ? Válaszoltunk is ezen kérdésre és azt állítottuk, hogy ezen hajlam némely nem­zetnél már legkorább gyermekségétől kezdve belé oltatik, a gyermekeknek minden önálló­ságra való vágy elfojtatik, minden lépése, min­den mozdulata rendszerbe szorittatik, szóval, minden szellemi és testi fejlődés náluk meg­gátoltatik. Azáltal, ha egy bizonyos nemzedék ilyen vagy amolyan módon neveltetik, igen termé­szetszerűleg az következik, hogy lett legyen a rendszer bárminő rész, a következő nemze­dék még­is meg fogja tartani a rendszert és így fog ez menni nemzedékről nemzedékre, míg csak egy olyan ember nem születik, ki belátván a rendszer hiányait, azt lerombolni igyekszik. Azon férfiakat, kik képesek voltak bizo­nyos rendszereket lerontani, intézményeket megszüntetni, vagy gyökeresen megváltoz­tatni, igen könnyen lehetne ujjainkon meg­számlálni. Mózes, IConfuzse, Mahomet, Krisz­tus, Lykurg, Plátó, Szokrates a régi időben, az újabban az enczyklopadisták, Payne Tamás, Proudhon, a szoczializmus, kommunizmus és nihilizmus apostolai, a régi intézményeket egészen elvetik és új rendszereket állítottak fel. Ezeken kívül találkozunk még olyanokkal is, kik a régi intézményeket ugyan nem ve­tették egészen el, de megelégedtek azzal, hogy azokat módosították. Ilyenek voltak a XVI. század reformátorai vallási szempontból és az alkotmányosság elvének megalapítói. Végre találkozunk még olyan emberekkel is, kik leg­ulóbb időben új rendszereket találtak fel, de ezekkel nem haladást, hanem visszafelé lépést hoztak be. Ezen utóbbiakhoz számítandók az államférfiak, fejdelm­ek és bölcsészek, kiknek a világ a jelenlegi nevelési rendszert, az ál­landó hadseregek, a militarizmus és a bureau­kruezia behozatalát köszönheti. Kétséget nem szenved, hogy a jelen nép­nevelési rendszer, a militarizmus és a bureau­kruezia m­ind oly rendszerek, melyek arra szol­gálnak, hogy az emberek egyéni és polgári szabadsága korlátoltassék. Azt mondják, hogy az ember szokás vagy­is megszokás rabszolgája. Ezen állítás tökéle­tesen igaz. Számtalanszor hangsúlyoztuk, hogy az emberi nem kiskorúságának fő oka a gon­dolkozási restség és a megszokás. A gondol­kozási restség az okozó, a megszokás az oko­zott. Tekintsünk körül a családokban és ott igazolva találandjuk ezen állításunkat. Ha va­laki igen nagy kort ér el és figyelemmel kí­sérte egy bizonyos család berendezését, azt fogja tapasztalni, hogy a nemzedékeknél bizo­nyos elposványosodás áll be, hogy azok egy lépést sem haladnak előre. Ez főleg a gondol­kozási restségben és a megszokásban rejlik és erőt nyer az állam által elfogadott rendszerek, kivált a nevelési rendszer által. Idézzünk né­hány példát: Angliában, hol különben a nemzet nagyon is hajlandó reformok elfogadására, egész a je­len időkig oly abszurd szokások uralkodnak, melyeken az ember egészen elámul. Így jelesül még egészen a jelen századig azon szokás uralkodott, hogy a férj nején könnyű szerrel túladhatott, hogy kötelet kötött lábára és azt mint marhát hajtotta a vásárra és eladhatta. Lépjünk egy törvényterembe, nevetés fog el, ha látjuk a birót skárlát vörös, a prókátorokat fekete hosszú lebernyékben, fejükön rizsporos vendéghajjal. Midőn az egész világ már rég­óta elfogadta a csappantyús és hátultöltő fegyvereket és hegyesített aczélgolyókat, az összes angol hadseregnek még mindig kovás fegyvereik és gömbölyű tekealakú óngolyóik voltak, az új fegyverek az angol hadseregben csak a krimi háború idejében fogadtattak el. De bárhová tekintsünk, mindenütt hason­lót tapasztalandunk. Midezen abszurd szokások és divatok egyébiránt csak nevetségesek és mi még azzal sem gondolunk, ha a fegyverek szerkezete mindig ugyanaz marad, mi századok óta volt, sőt szeretnék, ha azok nemcsak nem refor­máltatnának, de egészen megszűnnének. De egészen másképp áll a dolog a neve­lési rendszerre és a hadseregre nézve. A nép­nevelés és a hadsereg azon fő emeltjűk, me­lyeknek az állam jólétére igen nagy befolyá­suk van. A gyermeket a vele született gondol­kozási restségnél fogva mindenre szoktathatni, mint az állatot, mert kétséget nem szenved, hogy az embernél az állati ösztönök igen nagy tényezők. Az ember még a legroszabbhoz is sokkal könnyebben szokik, mint attól elszokik és olyasmit fogad el, mit nem ismer, de csak hallotta, hogy az jó és hasznos. Tekintsünk a jelenlegi nevelési rend­szerre és kérdjük, jó-e az? Mihelyt a világra jön a gyermek, a szülők, a dajka mindent meg­tesznek, hogy nála állandósítsák az engedel­mességet és örökre kiskorúvá, önállóság nél­küli lényűvé tegyék. Ivotzebue igen helyesen mondja: „Csak az ember az, kit járni és enni kell tanítani." A vad népeknél a gyermek sok­kal elébb fut és cselekszik, mint a civilizál­taknál, már a bepólyázás, a karonhordás is arra szolgálnak, hogy a gyermeket vestté és erejébe nem biróvá tegyék. Alig kezd a gyermek magától járni és cse­vegni, azonnal elviszik Frábel-féle gyermek­kertekbe, hol minden cselekvése mintegy min­taszerűvé tétetik. Semmi sem szomorítja az embert annyira, mintha egy sereg gyermeket lát, kiknek egyetlen egy mozdulata sem ön­kénytes, hanem betanított, kik m­intaszerűleg hajtják meg magukat, mint katonák egy sorban vagy párosan mennek, kiknek arczukon a feszt, az unottságot első pillanatra láthatni, kik érzés és értelem nélkül szavalnak költe­ményeket, melyeket nem értenek, énekelnek dalokat, melyek éktelen csiripeléshez hason­lítanak. Nem jut-e ilyenkor eszünkbe a nagy különbség a pacsirta, a csalogány, a rigó és a kintorna által betanított madár eszünkbe? Azon teszt, melyet a gyermekkertben a gyermekek eltanultak, szüleik még nevelnek. Minden lépten nyomon halljuk : igy ülj az asz­talnál, igy lépj be, ne menj oly sebesen, szólj halkabban sat. Ami kevés szabadságot a gyermekkertek és a házi nevelés a gyermeknek meghagytak, a nép- és polgári iskolák vagy pedig a házi ta­nítók és nevelők egészen elveszik. Ez utóbbiak közt alig van csak egy is, kinek eszébe jutna arról gondolkozni, hogy növendékéből nem mindennapi, hanem kitűnő embert csináljon. Vannak szülők, kik azért fogadnak gyerme­­­keik mellé magánnevelőt, mivel beismervén­­ az iskolai nevelés hiányait, azokból rendkí­­­vüli embereket akarnak fejlődni látni. De hol találunk oly nevelőre, ki ebbeli hivatásának­­ megfelel? Igaz ugyan, hogy sokszor megesik­­ az, mi súlyos és halálos betegeknél is meg-­ történik, hogy akkor hívnak hozzá nagy hikűi­­ és ügyes orvost, midőn az előbbi orvosok a be­tegséget már annyira elhanyagolták, hogy­­ nincs mód a beteget többé megmenteni. Ott­­ pedig, hol a szülők vagyoni körülményei a­­ magántanító tartását meg nem engedik; hol a gyermekek iskolákba küldetnek, ott még ro­szabb a dolog, mivel ott a szellem túlterhe­lése által a gyermek elméje előbb megzavar­tatik és végre egészen elbutul, vagyis eltom­pul. A gymnáziumokban még inkább terhel­tetik a serdülő elméje. Ezen túlterhelés egyik eredménye az, hogy a gyermekek gyű­lölik a tanulást, a­helyett hogy azt megked­velnék. Ha a gymnáziumon is átvergődött a ser­dülő, a tanulás iránti gyűlölséggel szívében jön az egyetemre. Itt sokkal nagyobb szabad­ságot élvez és ez ismét oly absurdum, mint az eddigi kényszer volt. Az átalános védrendszer behozatalával mindenki egy új iskolába kényszeríttetik. Az egyetemen megszokta a szabadságot, a kato­naságnál csakhamar leszoktatják arról és most a szellem épp ugy mint a test ujólag Pro­krustes ágyba vagy chinai vas czip­ekbe szo­rittatik, menjünk el egy laktanya udvara mel­lett és nézzük miként és mire tanítják a ka­tonákat, kivált Németországban. Senki sem hinné, hogy ezek emberek, automatumoknak kell őket tartani. Állva menés — valóságos fá­ból csinált vaskarika. Miként emelik lábaikat, miként ülnek a lovon, miként nyúlnak sip­káikhoz, mi azt akarja kifejezni, hogy köszön­nek feljebbvalóiknak. Minden mozdulatuk mesterkélt, feszes, gépszerű. Minő roppant, kü­lönbség a német és franczia katona közti Pe­dig ezek is begyakoroltatnak. Azt fogják sokan mondani, hogy 1870-ben mégis a német ebmódra betanuított kato­nák győztek a szabadabb mozgású francziá­kon. De azok, kik ezt mondják, vagy nem­ tudják, vagy ha tudják, miként történt, ezt el akarják tagadni. Volt e csak egy Csata is 1870 ben és 1871 ben, melyben a fran­cziák túlnyomó számban voltak? Még Or­leansban is, hol Aurelles de Paladine von der Thannt és a mecklenburgi nagyherczeget meg­verte, a németek egy hatodnyival erősebbek voltak, Garibaldi pedig csekély számú, több­nyire önkénytesekből álló kis hadseregével a németeket mindenütt megverte, m­ivel úgy in­tézkedett, hogy azon sereg, melyet megtáma­dott, nem haladta felül létszámban a inasáét. Ha most a­ra kitörnék a háború Francziaor­szág és Németország közt és a francziák egyenlő számmal támadnák meg a németeket, akkor kétség sincs, hogy minden csatában győznének, mint­ I. Napóleon mindenütt meg­verte a németeket. De hagyjuk a történelmet, menjünk vissza a nevelésügyre. Ha az ifjú kiszolgálta rárótt katonai éveit, bureaukratává lesz és csak ott válik azután igazán finiszterré és auromatonná! A bureaukraták közt a legtöbbek arczán seb­forradás látható, kivált a fiatalabb hivatal­nokoknál. Ezen sebeket diákkorukban kapták.

Next